Gå til innhold

Privat avtale ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis paret i utgangspunktet begge eier en bolig med 50% hver og den ene ønsker å bli boende. Hvordan løser man dette på best mulig måte?

Kan man skrive en privat kontrakt(hva skal til for at den skal være gyldig?)med avtale om at den som blir boende overfører f.eks 300 000 kr til den andre?

Anonym poster: 31509a7300e42f75d328397a2a635127

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man kan i grunn avtale hva man måtte ønske. Men jeg ville allikevel anbefale dere å få et par verdivurderinger på huset for å fastsatt en mest mulig korrekt markedsverdi. Akkurat vært i gjennom dette selv. Vi lagde en privat avtale basert på antatt markedsverdi av boligen.

• Liker 2
Skrevet

Ja, man kan i grunn avtale hva man måtte ønske. Men jeg ville allikevel anbefale dere å få et par verdivurderinger på huset for å fastsatt en mest mulig korrekt markedsverdi. Akkurat vært i gjennom dette selv. Vi lagde en privat avtale basert på antatt markedsverdi av boligen.

Ok, dette er basert på markedsverdi av boligen :) Hva skjer dersom pengene ikke blir overført som avtalt og man har en privat kontrakt på dette?

Skrevet

En privat kontrakt/avtale er bindene, så får man ikke pengene kan man i prinsippet dra saken til rettssystemet. Pass på å ha alt skriftlig, og bruk gjerne noen kroner på en advokat som kan hjelpe deg/dere å utforme en god avtale, det kan lønne seg i lengden om kommunikasjonen mellom dere ikke er god.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Ein må få pengane overført på konto før ein skjøter over sin andel av eigedomen. Før nytt skjøte er utstedt står begge som eigar.

• Liker 2
Skrevet

Ein må få pengane overført på konto før ein skjøter over sin andel av eigedomen. Før nytt skjøte er utstedt står begge som eigar.

Er du sikker på det?

Jeg må få skjøtene tinglyst før han får pengene på konto her...sier banken.

Men vi har skrevet en privat avtale om prosessen og dersom-atte-hvisom-atte..

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om private avtaler, men når det gjelder huset vi bor i så har jeg kjøpt dette og det står i mitt navn. Lånet derimot står i begge sitt navn. Det betyr derimot ikke at han eier halve huset automatisk, han er bare medlånetaker (enn så lenge). Med andre ord er det han som er medlånetaker som er den tapende part her hvis et samlivsbrudd skulle skje.

Om det er noen andre regler så har ihvertfall ikke jeg blitt fortalt dette av hverken banken eller advokaten vi har snakket med (pr tlf foreløbig - vi skal skrive særeie når vi finner ut hvordan vi best skal gjøre det siden jeg har betalt endel av huset ned med arv jeg har fått).

Anonym poster: fd9c31b742b1eba76d84422f80bda570

Skrevet

Er du sikker på det?

Dersom banken skal involveres, og den ene skal kjøpes ut med lån, vil de kreve tinglysing først ja. Gjør dere alt privat og ikke trenger lån ordner dere ting selv i den rekkefølgen dere vil. Et alternativ for at alle skal føle seg trygge er å bruke megler el advokat i selve oppgjørsprosessen. Da overføres pengene på klientkonto mens advokat gjør tinglysingen, og når skjøtet er tilbake gjør advokaten utveksling av penger og skjøte. Koster noen kroner, men kan være greit - og enklere ift. banken når det gjelder lån.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Er du sikker på det?

Det treng ikkje vere på din konto. Det kan vere på ein klientkonto hos ein advokat, eller deponert i ein bank. Poenget er at pengane må ut av råderetten til den som skal kjøpe før skjøtet vert overdratt.

Skrevet

Noen som har eksempel på en riktig og godkjent kontrakt?

TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ville snakka med huseiernes landsforbund, evnt. banken. Dei har ofte slike dokument.

Skrevet

Må man forresten skatte av de pengene man får overført som følge av en privat avtale?

TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Ikkje som inntekt, med mindre du har budd i huset kortare enn eit år. Har du formue vil det bli lagt til formua di og bli skattepliktig på den måten, men du skal kanskje kjøpe deg noko nytt ganske med ein gong?

• Liker 1
Skrevet

Ikkje som inntekt, med mindre du har budd i huset kortare enn eit år. Har du formue vil det bli lagt til formua di og bli skattepliktig på den måten, men du skal kanskje kjøpe deg noko nytt ganske med ein gong?

Hadde tenkt å leie en stund så pengene kommer til å stå på konto ett års tid ihvertfall..

TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, då påverkar det formuesskatten, viss du ikkje har anna gjeld slik at du får "nulla ut" formua med den.

• Liker 1
Skrevet

Vi flyttet fra hverandre. Eide like mye hver. Gjorde en privat avtale om hva jeg skulle få.

Vi fikk beskjed av banken om at det måtte overdras før alt lånet kunne settes på han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...