Gå til innhold

sykt barn, fri fra jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

lillegutt begynte i barnehagen i november i fjor.

bare i løpet av desember hadde han influensa, øyebetennelse og øvre luftveisinfeksjon...i løpet av den første uken i januar kastet han opp i barnehagen og måtte hjem, nå på mandag morgen hadde han feber og han har hatt feber siden...

og dette er bare starten på det første året i barnehagen :sjokkert:

sykt barn dagene jeg har krav på fyker jo vekk allerede nå, i morgen evt fredag skal far være hjemme med han..

hvordan skal vi få det til når de 10 lusne sykt barndagene er brukt opp??

jeg er redd dette ikke blir siste gangen han er syk i år...

jeg jobber i staten, min mann privat, fungerer krav på sykt barn dager likt her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn hadde vi det også. Jeg ble masse syk selv også. Vi klarte å få det til å rekke med ti sykt-barn-dager hver ved at jeg byttet litt vakter, og jobbet kvelden.

Anonym poster: 40f412226f49d09aef2c13fc08291e47

Skrevet

Hvis du trenger mer enn ti dager må du enten ta det ut som ferie/avspassering (dersom arbeidsgiver godtar dette) eller rett og slett ta fri uten lønn.

Det er kjipt mens det står på, men du får trøste deg med at etter alle disse rundene kommer barnet forhåpentligvis til å få et skikkelig sterkt immunforsvar!

Eldste her var konstant syk de første månedene i barnehagen, men siden har hun stort sett holdt seg frisk. Etter seks år på skolen tror jeg jammen ikke hun har over ti dagers fravær totalt!

Skrevet

Dere har 10 dager hver.

Skrevet

Vi hadde det slik hele det første året i bhg :( var et mareritt.

Anonym poster: 40f412226f49d09aef2c13fc08291e47

Gjest pysepusen
Skrevet

Dere har ti dager hver. Her har mannen tatt ut avspasering, hjemmekontor, feriedager. Jeg har kun mulighet til fri uten lønn så det har det også blitt til. Vi er heldige at lillegutt har ei mormor som har fri innimellom som kan ta en sykedag og to. Og sist, men ikke minst, noen dager er vi også syke når han er syk. Da bruker vi av våre egne dager. Her hadde han 13 sykedager fra september-desember (og det syntes vi var lite i forhold til første året), så vi regner med at flere dager går enn de vi har krav på...

Skrevet

Det første året er kjipt, og som de andre sier, det er mulig dere må ta feriedager eller fri uten lønn.

Men ikke så mørkt på det, det er ikke sikkert det er slik hele det første året, akkurat.

For vår del var det over da gutten hadde gått i barnehage et halvt år. Fram til da var det sykdom støtt og stadig, men vi klarte oss med kvota fordi vi enten var syke selv samtidig også (jippi...) eller gutten var syk i helgen. Det var rimelig mange helger i senga, for å si det sånn. Men! Etter et halvt år lettet det, og i året som kom etterpå har han hatt én dag vekk fra barnehagen pga sykdom.

Skrevet

Feriedager her også.

Men som andre er inne på, så er det ikke sikkert det kommer til å være like ille framover. Min sønn går på storbarnsavdeling med 24 barn, og jeg synes det er forbausende lite sykefravær. Stort sett er nesten alle barna på plass hver eneste dag :)

Anonym poster: 772882358e54b6e0305d54516f8bac91

Skrevet

lillegutt begynte i barnehagen i november i fjor.

bare i løpet av desember hadde han influensa, øyebetennelse og øvre luftveisinfeksjon...i løpet av den første uken i januar kastet han opp i barnehagen og måtte hjem, nå på mandag morgen hadde han feber og han har hatt feber siden...

og dette er bare starten på det første året i barnehagen :sjokkert:

sykt barn dagene jeg har krav på fyker jo vekk allerede nå, i morgen evt fredag skal far være hjemme med han..

hvordan skal vi få det til når de 10 lusne sykt barndagene er brukt opp??

jeg er redd dette ikke blir siste gangen han er syk i år...

jeg jobber i staten, min mann privat, fungerer krav på sykt barn dager likt her?

Når antall "syke barn"-dager er oppbrukt, så bruker man feriedager eller ulønnet permisjon. Alle arbeidsgiverer har forståelse for at småtten ikke kan være hjemme alene, så både uttak av feriedag og ulønnet permisjon blir innvilget på timen, med mindre det blir kritisk for arbeidsplassen, f.eks. allerede fryktelig mye sykdom på avdelingen, umulig å få tak i vikarer, i bhg eller helseinstitusjon.

Og ja, ordningen med "syke barn"-dager er hjemlet i Arbeidsmiljøloven, og fungerer likt i private og offentlige.

Anonym poster: 3d4f8db1f8d0840c01d559921f9a25d5

Skrevet

Dere har ti dager hver. Her har mannen tatt ut avspasering, hjemmekontor, feriedager. Jeg har kun mulighet til fri uten lønn så det har det også blitt til. Vi er heldige at lillegutt har ei mormor som har fri innimellom som kan ta en sykedag og to. Og sist, men ikke minst, noen dager er vi også syke når han er syk. Da bruker vi av våre egne dager. Her hadde han 13 sykedager fra september-desember (og det syntes vi var lite i forhold til første året), så vi regner med at flere dager går enn de vi har krav på...

Hjemmekontor godtas ikke hos oss, for når man er hjemme med syke barn har man andre ting å gjøre enn å jobbe hjemmefra.

Skrevet

Det positive er at sykt-barn-dager følger kalenderåret, så dere begynte på nytt med 20 nye dager 1. januar.

Gjest pysepusen
Skrevet

Hjemmekontor godtas ikke hos oss, for når man er hjemme med syke barn har man andre ting å gjøre enn å jobbe hjemmefra.

Men når man allerede har en fleksibel jobb er det jo ikke noe problem. Da jobber han heller på kvelden. Dette går ikke i min jobb derfor er det ikke et alternativ. Men flott for de det går for :)

Skrevet

Men når man allerede har en fleksibel jobb er det jo ikke noe problem. Da jobber han heller på kvelden. Dette går ikke i min jobb derfor er det ikke et alternativ. Men flott for de det går for :)

Vi har fleksitid med kjernetid fra 9 til 15, og når man har hjemmekontor skal man jobbe i denne perioden.

For øvrig skal hjemmekontor avtales med nærmeste leder senest dagen før, nettopp for å unngå at man heller har "hjemmekontor" enn å bruke egenmelding eller "syke barn"-dager.

Skrevet

Selvfølgelig blir de syke når de omgås mellom 40 og 100 barn daglig. Bakteriene flyr høyt!

Og de fleste vaksinerer seg 3 ganger før de blir 1 år, og det setter også immunforsvaret i bunn. Kroppen skal jo kjempe en kamp mot sykdommene de blir vaksinert mot. Starter de da samtidig i barnehagen, så blusser sykdommene opp. Noen sier det blir bedre, men jeg har mine tvil. Det er MYE sykdom året rundt i alle barnehager. Når det enedelig har roet seg, så begynner en ny runde. Og gjerne feber, influensa og magesjau- diare og oppkat. Non stop altså, så vet jeg ikke hvor lurt det er at alle landets 1 åringer MÅ i barnehagen.

Anonym poster: e6356c52a5f6c9958a9ab77ebdd8ac83

Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Vi har fleksitid med kjernetid fra 9 til 15, og når man har hjemmekontor skal man jobbe i denne perioden.

For øvrig skal hjemmekontor avtales med nærmeste leder senest dagen før, nettopp for å unngå at man heller har "hjemmekontor" enn å bruke egenmelding eller "syke barn"-dager.

Og noen har forståelsesfulle ledere som synes dette er greit når man har brukt opp alle sykt barn-dagene, så lenge jobben blir gjort. Om han jobber mellom 9-15 eller tar det igjen på to kvelder så går det fint. Det er jo ikke sånn at dette skjer ofte heller. Kanskje en eller to ganger i løpet av et år.

Endret av pysepusen
  • Liker 2
Skrevet

Sjefen min vil ikke ha sykefravær på statistikken sin , så jeg jobber bestandig på hjemmekontor de dagene ungene er syke :)

Skrevet

Og jeg hadde i min forrige jobb oppgaver som skulle gjøres innen frister, møter/arbeidsgrupper og telefonmøter. Det spilte liten rolle for sjefene om rapporten min var skrevet kl 9 eller 21, så lenge den ble levert til deadline. Og så lenge jeg stilte til møtene/arbeidsgruppene og var tilgjengelig på telefon/mail i arbeidstiden, så kunne jeg fint ha hjemmekontor resten av uken om det var noe spesielt. (Selvsagt går det ikke hele tiden, men ved sykdom osv var det godt å ha muligheten.)

Anonym poster: abe780950f1854638851d482976c0d39

Skrevet

Ønsker utvidet syke-barn- dager. MINST 25 alene til mor. Pga ungen alltid blir mye syk når de starter i barnehagen.

Skrevet

Ønsker utvidet syke-barn- dager. MINST 25 alene til mor. Pga ungen alltid blir mye syk når de starter i barnehagen.

Jeg stemmer for flere dager til far. Finnes ikke noe verre enn å gå hjemme en hel dag med syke barn!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...