Gå til innhold

Stadig forbannet og spydig mot min eksmann, hvordan komme over det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eksmann gikk fra meg etter mange år + to små barn fordi han hadde innledet et forhold til en annen. Jeg fikk lite forklaring og ingen mulighet til å gjøre noe, han hadde bestemt seg. Ville være kjæreste med hun han hadde vært utro med, og hun skiller seg også..

Jeg sliter derfor med sinne og bitterhet. Vi klarer å samarbeide og kommunisere når det gjelder barna, men så fort jeg får ferten av at han skal med hun han var utro med eller tror at de to skal på tur med barna våre e.l. blir jeg veldig irritert og spydig med han. Og da klarer jeg ikke å gi meg, det bare liksom velter ut... Jeg er skikkelig fæl, mye verre enn jeg noen gang har trodd (selvsagt ikke foran barna, men på mail og sms).

Så hvordan kommer jeg over dette? Eller demper det seg etterhvert? Jeg føles som en dårlig person, men klarer ikke å styre det, for jeg er så sinna på han!

Veldig glad hvis noen vil dele sine erfaringer her. Jeg har faktisk ikke lyst til å være en sånn sinna og bitter person :(

Anonym poster: 03697bb3f2d86187d9a1ad036243d466

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring nærmeste familievernkontor og be om samtaler alene. Du trenger å ventilere sinnet ditt, og det kan du gjøre der.

• Liker 4
Skrevet

Ring nærmeste familievernkontor og be om samtaler alene. Du trenger å ventilere sinnet ditt, og det kan du gjøre der.

Det er et godt råd, det skal jeg gjøre. Var der selv midt i bruddperioden, og hadde stor nytte av det. Men jeg ser at jeg trenger å få ut grums nå også, skilsmisse er tydeligvis en lang prosess...

TS

Skrevet

Så hvordan kommer jeg over dette? Eller demper det seg etterhvert? Jeg føles som en dårlig person, men klarer ikke å styre det, for jeg er så sinna på han!

Veldig glad hvis noen vil dele sine erfaringer her. Jeg har faktisk ikke lyst til å være en sånn sinna og bitter person :(

Min situasjon er/var speilbildet av ditt.

Det jeg forteller meg selv er; så lenge jeg lar henne og hennes valg påvirke meg - følelser, tanker, handlinger - så har hun fortsatt en rolle i mitt liv jeg ikke ønsker at hun har.

Når jeg merker at hun gjør (eller ikke gjør) noe som irriterer meg, så minner jeg meg selv på at hun er irrelevant for meg. Hun har ikke lenger makt eller påvirkningskraft. Nå er det jeg som bestemmer over meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har opplevd akkurat det samme for 3 - 4 mnd siden. De tre første mnd var ett sant helvete. Men nå går det så mye bedre. Jeg har ikke lagt skjul på hva som har hendt til min familie eller venner. Har prata med alle som ville lytte. Føler jeg er ferdig snakket. Så bestemte jeg nedfor at de ikke skulle få ødelegge resten av mitt liv! Jeg er bevisst på å fjerne negative tanker som måtte komme. Jeg jobber virkelig med meg selv. Men jeg kommer aldri til å tilgi.

Skrevet

Min situasjon er/var speilbildet av ditt.

Det jeg forteller meg selv er; så lenge jeg lar henne og hennes valg påvirke meg - følelser, tanker, handlinger - så har hun fortsatt en rolle i mitt liv jeg ikke ønsker at hun har.

Når jeg merker at hun gjør (eller ikke gjør) noe som irriterer meg, så minner jeg meg selv på at hun er irrelevant for meg. Hun har ikke lenger makt eller påvirkningskraft. Nå er det jeg som bestemmer over meg.

Dit vil jeg komme også! Men sliter med det.. Er det nok å fortelle seg selv at hun ikke skal få ødelegge livet mitt, eller er det noe mer konkret jeg kan gjøre. Ganske fortvilet å få sånne sinte utbrudd, og i mitt liv rammer det min eks-mann siden elskerinnen hans ennå ikke er i mitt/barnas liv. Jeg er rett og slett rasende for det de har gjort!

Skrevet

Jeg har opplevd akkurat det samme for 3 - 4 mnd siden. De tre første mnd var ett sant helvete. Men nå går det så mye bedre. Jeg har ikke lagt skjul på hva som har hendt til min familie eller venner. Har prata med alle som ville lytte. Føler jeg er ferdig snakket. Så bestemte jeg nedfor at de ikke skulle få ødelegge resten av mitt liv! Jeg er bevisst på å fjerne negative tanker som måtte komme. Jeg jobber virkelig med meg selv. Men jeg kommer aldri til å tilgi.

3-4 måneder er jo ikke så lenge! Men det er jo noe med å komme over den første kneika, og så begynne å akseptere at det er slik livet har blitt?

Selv om det er vondt og ikke slik jeg ville det skulle bli..

TS

Skrevet

Du trenger å få ut all gørra og egentlig kan bare eksmannen din få det syns jeg! Det går over med tiden.

Skrevet

Du trenger å få ut all gørra og egentlig kan bare eksmannen din få det syns jeg! Det går over med tiden.

Takk! Det var egentlig det jeg ønsket å høre! Jeg føler det er rett og rimelig at han får skyllebøttene fra meg! Men til tross for det han har gjort føler jeg meg som en dårlig person når jeg holder på...

Skrevet

Takk! Det var egentlig det jeg ønsket å høre! Jeg føler det er rett og rimelig at han får skyllebøttene fra meg! Men til tross for det han har gjort føler jeg meg som en dårlig person når jeg holder på...

Ja skjønner, men det er han som har forårsaket at du gjør det ved å gå fra deg til en annen. Så da er det rett og rimelig at han får skyllebøttene. Det er ren terapi for å komme over han og alt han har gjort.

Skrevet

Tror dette er ganske vanlige følelser etter et slikt svik .

Jeg føler et enormt sinne mot min eks . Jeg forstår og godtar at jeg er sint på han , men jobber for å ikke la dette komme frem . Han er virkelig ikke verdt å bruke energi på , han vil aldri forstå hvaslags d...sekk han er . Og at jeg er likegyldig gjør han frustrert !

Siden jeg jobber med samme problemstilling selv , vil jeg bare ønske deg lykke til :-)

Skrevet (endret)

Spørsmålet er hvor langt man bør la det gå, plutselig er du over hans grense, samarbeidet om barna blir verre, språkbruken brer seg. Tro meg, jeg skjønner behovet. Jeg har selv skjelt ut en eks som var utro (heldigvis uten barn), jeg følte meg overhodet ikke noe bedre etterpå. Jeg var like fordømt sint, fordi han ikke reagerte som jeg ønsket på utskjellingen.

Den eneste som du har kontroll over er deg selv, og jeg tror du bør prøve å ha fokuset der. Har du fokus på han kommer du ikke videre, og du blir en person du ikke ønsker å være.

Endret av Wolfmoon
  • Liker 1
Skrevet

Vil tro deg går over når du klarer å slippe han helt og komme deg videre. Forstår akkurat hvordan du føler deg sviket og jeg må innrømme at jeg og har vært forbanna, sjalu, frekk og kontrollerende lenge etter bruddet. Men nå (ca 4-5 måneder) etter har jeg funnet ut at jeg må bare gi slipp. For min egen del. Nå er det nok kaos for deg men se for deg hvordan DU kan få det bra fremover uten den "dusten av en ektemann", han fortjener ikke deg og du fortjener bedre.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg støttar ikkje dette rådet. Gå til ein profesjonell og få hjelp. Be the bigger person. Ikkje sett deg sjølv i ein situasjon der du til slutt må "krype" og be om unnskyldning fordi du har vore heilt urimeleg. Havbris gir eit godt råd, følg det.

• Liker 1
Skrevet

Kan forstå temperamentet ditt, men du må for all del ikke la dette gå ut over barna. Tåler du å høre at de sier fine ting om faren sin? Er det greit å høre at kjæresten til faren er veldig snill? Eller fyrer du opp da også?

Voksne som ikke klarer å beherske seg foran barna er kanskje det mest barnslige som finnes...

Anonym poster: c9a76fe9f3eca1f34ba81fdd9e1527bf

Skrevet

Skjedde meg og. Det har aldri gått over. Nå er det blitt total likegyldighet, men sviket var så stort at det å noensinne ha tillit nok til å overhodet snakke sammen, om vær og vind er umulig. Han er død for meg. Men han tok det ut på ungene og sviktet dem og. Jeg kunne fint greid å glemme alt sammen om han hadde stilt opp som far, og respektert meg som mor. Det gjorde han ikke.

Forøvrig, det blir hverdag for dem også. Og det er begrenset hvor gøy det er for henne å ha dine barn der, som ligner på deg.. ;0) Tenk slik; Nå har jeg FRITID, og den begrenses IKKE av dårlig samvittighet for barna. Og så bruker du den tida på alle de tingene der ute som ellers bare forblir drømmer fordi familien spiser deg opp..

Gjest brutal mann
Skrevet

Takk! Det var egentlig det jeg ønsket å høre! Jeg føler det er reutt og rimelig at han får skyllebøttene fra meg! Men til tross for det han har gjort føler jeg meg som en dårlig person når jeg holder på...

Siste du skal høre på er makkapakka. Sjekk brukeren sin historikk og du ser at vedkommende er her kun for å lage mest mulig helvete.

Din eks er en dust og du har lov å være forbanna. Men å være spydig og ekkel mot eksen din hele tiden vil ikke føre til annet en sur stemning foreldre og barn. Det er jo en skikkelig smart løsning. Hør på Havbris. Hun er en av de få med vett her inne.

• Liker 1
Skrevet

Min eks var utro og flyttet og jeg var sint, skuffet og såret.

Jeg skrev noen få sinte sms og mail til å begynne med, ikke av de verste men....Etter hvert skjønte jeg at det ikke hjalp. Jeg skrev heller alle tanker ned i en bok, brukte venninner og familevernkontoret.

Eksen skrev også sinte mail og sms til meg. Når jeg svarte disse høflig og saklig og ikke snakket dritt om han så ble han enda sintere. Dette hjalp meg til å se at han var/er en dritt.

Nå, 6 år etter så får jeg fremdeles sinte mail og sms om han er uenig i noe ang samvær mm. Jeg svarer hølig og saklig og det trigger han. Jeg sa han aldri i mot i løpet av våre 14 år sammen så han takler det dårlig nå ser det ut som.

Husk at eksen din kan lagre dette og bruke det mot deg senere. Jeg sparer på mail og sms der eksen er urimelig, sånn i tilfelle.....

Anonym poster: 3ff1c008f37bf029e36c64df6e102a31

Skrevet

Siste du skal høre på er makkapakka. Sjekk brukeren sin historikk og du ser at vedkommende er her kun for å lage mest mulig helvete.

Din eks er en dust og du har lov å være forbanna. Men å være spydig og ekkel mot eksen din hele tiden vil ikke føre til annet en sur stemning foreldre og barn. Det er jo en skikkelig smart løsning. Hør på Havbris. Hun er en av de få med vett her inne.

Jeg vet det, og rådet som er mest fornuftig i å blåse i han og jobbe med seg selv. Det er bare så forbaska vanskelig å ikke si stygge ting til han!

Tar meg selvsagt sammen overfor barna og både sier pene ting til og om han, men direkte til han sitter kritikken løst og trangen til å si noe spydig er stor...

Gjest annemor30
Skrevet

Du har all grunn til å være skikkelig forbannet,men det vil ikke hjelpe samarbeidet til deg og ex mannen din i forhold til å være gode foreldre for barna deres at du øser ut din forbannelse over han selvom det er han som fortjener den;) Dette vil bare utløse skitt kasting fra begges sider og vil vanskligjøre rollen deres begge som foreldre.

Kontakt familievernkontoret og la de få det;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...