Gå til innhold

irriterende mattebøker på barntrinnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn; en har alltid vært flink i matte og den andre har slitt litt mer. Og jeg har mang en gang stått fullstendig fast på hvordan hjelpe i matte. Ingen forklaringer, ingen eksempler og oppgaver hvor hverken jeg eller samboeren forstår hva som skal gjøres. VI er begge rimelig stødige i matte, bare så det er sagt, man har ofte sittet og klødd oss i hodet over hva i allverden som menes.

Og den metoden de skulle lære for å dele var ganske enkelt helt håpløs, ingen av mine barn eller jeg har noensinne skjønt det. Så her ble det " gammelmåten", uansett hvor pedagogisk feil det måtte være. Ungene lærte seg i allefall å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaninpus

Jeg har to barn; en har alltid vært flink i matte og den andre har slitt litt mer. Og jeg har mang en gang stått fullstendig fast på hvordan hjelpe i matte. Ingen forklaringer, ingen eksempler og oppgaver hvor hverken jeg eller samboeren forstår hva som skal gjøres. VI er begge rimelig stødige i matte, bare så det er sagt, man har ofte sittet og klødd oss i hodet over hva i allverden som menes.

Og den metoden de skulle lære for å dele var ganske enkelt helt håpløs, ingen av mine barn eller jeg har noensinne skjønt det. Så her ble det " gammelmåten", uansett hvor pedagogisk feil det måtte være. Ungene lærte seg i allefall å dele.

Ja, men da har de jo lært seg det, og det er viktigst! :biggrin: Jeg for min del har mest sans for gamlemåten(e) å gjøre ting på. For meg blir det mest logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som lærervikar og undervist en del i matte på barnetrinnet og er helt enig med TS her. Har mastergrad i økonomi og elsker matte, men bøkene er veldig dårlige. Syns det handler om bare å rase gjennom oppgavene uten å sørge for at barna får forståelse for faget.

Veldig synd; spesielt med tanke på hvor mye fokus det er knyttet til at mange sliter med realfagene.

Kanskje en skulle satset på å utviklet nye bøker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaninpus

Jeg har jobbet som lærervikar og undervist en del i matte på barnetrinnet og er helt enig med TS her. Har mastergrad i økonomi og elsker matte, men bøkene er veldig dårlige. Syns det handler om bare å rase gjennom oppgavene uten å sørge for at barna får forståelse for faget.

Veldig synd; spesielt med tanke på hvor mye fokus det er knyttet til at mange sliter med realfagene.

Kanskje en skulle satset på å utviklet nye bøker;)

Mange av landets lærere er enig med deg:) Det er veldig varierende kvalitet på bøkene. I matte savner jeg mer drille-oppgaver, og så er det nesten ikke tekstoppgaver lenger. Dumt! Det er rett og slett for lite stoff i bøkene. Burde vært en egen algoritmebok nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva slags metode det er de bruker for å lære å dele nå, dersom de ikke lenger bruker "trappetrinnmetoden"?

Både jeg og samboeren liker matte, og vi er begge relativt habile på matte på høgskole/universitetsnivå, men dersom de har endret måten de skal lære ting på, så kan jo dette bli interessant etter hvert som knerten begynner på skolen. Spesielt dersom bøkene tydeligvis engang inneholder eksempler på de "nye" regnemetodene... Hva er da poenget med skolebøker dersom de ikke inneholder eksempeloppgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, godt å se at det er flere som opplever det samme som meg (da det må bety at det ikke er oss det er noe "galt" med).

Fant forøvrig dette på nettet;

http://www.bt.no/meninger/kommentar/sandvik/Mamma-som-skuletapar-1757887.html

http://www.bt.no/meninger/Den-vanskelige-matematikken-1758061.html

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sliter-med-barnas-lekser-2343482.html

Så dette er tydeligvis et tema som er tatt opp tidligere, uten at noe har blitt gjort. Synd, for meg og mine barn. Og kanskje enda mer synd for fremtida til matematikkfaget og fremtidens realfagsstudenter.

Norge sliter med at mange har lave kunnskaper i matematikk, og at det i tillegg til manglende mattekunnskaper hos lærerstudenter også lages håpløse lærebøker i matte på barnetrinnet, ja - det er jo bare helt håpløst....

Anonym poster: db2343c76b9afb3eef64b7fa453f4b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hva slags metode det er de bruker for å lære å dele nå, dersom de ikke lenger bruker "trappetrinnmetoden"?

Både jeg og samboeren liker matte, og vi er begge relativt habile på matte på høgskole/universitetsnivå, men dersom de har endret måten de skal lære ting på, så kan jo dette bli interessant etter hvert som knerten begynner på skolen. Spesielt dersom bøkene tydeligvis engang inneholder eksempler på de "nye" regnemetodene... Hva er da poenget med skolebøker dersom de ikke inneholder eksempeloppgaver?

Faren min er ingeniør og han forstod i blant ikke matteoppgavene jeg hadde på barneskolen. Oppgavene var rett og slett så merkelig formulert iblant.

Anonym poster: bce86323ed44680bc1bff34dc07eb77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de ikke lærer en metode for deling (eller noe annet) i matte de første årene, men skal "finne ut av det selv". Hvis man lærer barna en regnemetode, får de visstnok et overfladisk og mekanisk forhold til matematikk og utvikler aldri en forståelse for faget....

http://blogg.bt.no/preik/2012/05/18/attearingen-skal-finne-ut-av-det-selv/#.UQFKKKXaZTM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de ikke lærer en metode for deling (eller noe annet) i matte de første årene, men skal "finne ut av det selv". Hvis man lærer barna en regnemetode, får de visstnok et overfladisk og mekanisk forhold til matematikk og utvikler aldri en forståelse for faget....

http://blogg.bt.no/p...v/#.UQFKKKXaZTM

Hvordan i all vide verden skal barn lære seg å finne ut av ting dersom de ikke lærer hvordan de kan regne seg frem til svarene? Det er greit at man etter hvert blir så flink i matte at man kan ta mye i hodet, men før man kommer til det stadiet så må man jo faktisk skjønne hvordan man skal komme frem til svarene???

Dersom man skal "finne ut av ting selv", så vil jo de elevene som ikke er filosofer slite max, uansett om de er flinke i matte eller ikke. Og dersom man dreper mattelysten allerede i førsteklasse, så er det jo ikke rart at det er problemer med rekruttering innenfor realfagene lenger. Kanskje det er på tide å gå tilbake til de "gamle" undervisningsmetodene innenfor realfagene snart?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all vide verden skal barn lære seg å finne ut av ting dersom de ikke lærer hvordan de kan regne seg frem til svarene? Det er greit at man etter hvert blir så flink i matte at man kan ta mye i hodet, men før man kommer til det stadiet så må man jo faktisk skjønne hvordan man skal komme frem til svarene???

Dersom man skal "finne ut av ting selv", så vil jo de elevene som ikke er filosofer slite max, uansett om de er flinke i matte eller ikke. Og dersom man dreper mattelysten allerede i førsteklasse, så er det jo ikke rart at det er problemer med rekruttering innenfor realfagene lenger. Kanskje det er på tide å gå tilbake til de "gamle" undervisningsmetodene innenfor realfagene snart?

Helt enig, men det er dessverre mange lærebokforfattere i matte for barnetrinnet som er helt uenig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Ta det opp i fau. Krev at skolen tar det videre. Dersom ingen sier noe (andre steder enn på forum) skjer ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...