Gå til innhold

irriterende mattebøker på barntrinnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg i flere år irritert meg over dårlige lærebøker i matte på barnetrinnet (har flere barn i skolealder). De bruker multi mattebok, og jeg opplever at jeg enten sitter sammen med barnet og klør meg i hodet og ikke forstår hvordan vi skal finne frem til svaret, ELLER at jeg selv har metoden men ikke får lov til å vise barnet denne (som å stille tallene under hverandre for å regne det ut - noe som man klart får beskjed om at ikke er bra for læringen). Det er liten eller ingen informasjon i boka om hvilke regnemetoder man kan ta i bruk, og ofte er det oppgaver hvor både fasit og fremgangsmåte er ukjent - og de fremstår som rene IQ oppgavene.

Det som irriterer meg er at jeg ser at barna mine bruker masse tid på matte, uten å LÆRE matte og at de tillegg opplever lite mestring og etterhvert synes matte er kjedelig og uforståelig. Boka er mer egnet til å skape forvirring enn læring.

Jeg og pappaen har selv seks års universitetsutdannelse i realfag, så det er ikke der det ligger, og jeg er nokså sikker på at det ikke er evnene til barna mine det skorter på heller.

Har forsøkt å ta det opp med skolen, men de har kjøpt inn ett læreverk og må forholde seg til det.

Noen med lignende erfaringer?

Anonym poster: db2343c76b9afb3eef64b7fa453f4b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke den eneste!

Jeg har tre barn som har brukt Multi, og for å være fair har det gått supert for de to eldste. Minstemann derimot er et surrehode som trenger mye hjelp, og da har vi erfart det samme: det er veldig vanskelig å hjelpe til når du ikke finner et kvekk om metode og framgangsmåte. Her om dagen satt vi og lærte ham areal-ganging, før storebror spaserte forbi og fortalte oss at "Jamen, det har de ikke lært ennå, de skal bare telle". Så her hadde vi sittet og mast med noe de ikke skulle kunne... :roll:

Læreverket i seg selv har jeg ikke noe grunnlag for å vurdere (er ikke pedagog selv), det er sikkert helt ok pedagogisk og innholdsmessig sett. Men jeg blir gal av at det ikke er mulig å hjelpe til eller forstå hvordan noe er blitt lært til barna, for oss "utenforstående" foreldre. Jeg har tenkt på å spørre læreren om det ikke finnes noen nettressurser e.l., for ofte gjør det jo det til moderne læreverk. Kanskje Multi også har det?

Anonym poster: e4ad85487112e6790626bbaa545eab29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, og den siden har jeg også sett... men foreldrebøkene er bare til trinn 1 og 2? Vet ikke med TS, men jeg hadde trengt mer informasjon om basisferdigheter og fremgangsmåter litt høyere opp i grunnskolen... det er forbausende mye som er forandret og som læres inn annerledes enn da jeg selv gikk på skolen (og ikke strøk i matte, bare så det er sagt, hehe) Men det er jo absolutt en start!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Nå har jeg i flere år irritert meg over dårlige lærebøker i matte på barnetrinnet (har flere barn i skolealder). De bruker multi mattebok, og jeg opplever at jeg enten sitter sammen med barnet og klør meg i hodet og ikke forstår hvordan vi skal finne frem til svaret, ELLER at jeg selv har metoden men ikke får lov til å vise barnet denne (som å stille tallene under hverandre for å regne det ut - noe som man klart får beskjed om at ikke er bra for læringen). Det er liten eller ingen informasjon i boka om hvilke regnemetoder man kan ta i bruk, og ofte er det oppgaver hvor både fasit og fremgangsmåte er ukjent - og de fremstår som rene IQ oppgavene.

Det som irriterer meg er at jeg ser at barna mine bruker masse tid på matte, uten å LÆRE matte og at de tillegg opplever lite mestring og etterhvert synes matte er kjedelig og uforståelig. Boka er mer egnet til å skape forvirring enn læring.

Jeg og pappaen har selv seks års universitetsutdannelse i realfag, så det er ikke der det ligger, og jeg er nokså sikker på at det ikke er evnene til barna mine det skorter på heller.

Har forsøkt å ta det opp med skolen, men de har kjøpt inn ett læreverk og må forholde seg til det.

Noen med lignende erfaringer?

Anonym poster: db2343c76b9afb3eef64b7fa453f4b0d

amen! Og takk! Jeg er helt enig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på listen - klagde om dette til min mor senest i går. Største her i 3.klasse skal nå lære gange/dele medn de lærer jo ikke systemet! Han sitter her og lager streker og skal regne ut 96:12 uten å kunne det... På trynet! Ikke noe rart norske barn henger etter andre i matte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøst dere med at det bare blir verre... :dry: Tolvåringen er faglig sterk, men akkurat matteleksene kan gjøre henne svært frustrert. Takker høyere makter for at hun ikke sliter, tenker med gru på hvordan det isåfall ville vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Husker da jeg lærte datteren min deling, men fikk jo bare beskjed om at det var feil, for det var ikke sånn de lærte det. De får jo ikke lov til å lære det ordentlig med engang, er jo teit.

I år har jeg tatt videregående matte, og gjør det bra der. Ser det er en stor fordel når jeg skal hjelpe henne nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Husker da jeg lærte datteren min deling, men fikk jo bare beskjed om at det var feil, for det var ikke sånn de lærte det. De får jo ikke lov til å lære det ordentlig med engang, er jo teit.

Det hadde jeg bare ignorert. Så lenge fremgangsmåten er korrekt er den bare annerledes og ikke feil. Jeg hadde fortsatt og ønsket læreren lykke til.

Anonym poster: 1ad91910ae44448fd31db80e633f3d44

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg bare ignorert. Så lenge fremgangsmåten er korrekt er den bare annerledes og ikke feil. Jeg hadde fortsatt og ønsket læreren lykke til.

Anonym poster: 1ad91910ae44448fd31db80e633f3d44

Helt enig i denne. Så lenge svaret blir det samme, og fremgangsmåten kan brukes i tilsvarende oppgaver, kan du godt bruke din metode. Det finnes som oftest mange ulike måter å løse oppgaver på, men ikke alle behersker alle måtene å gjøre utregningene på, dette har jeg selv erfart. Det viktigste er at man lærer EN måte å gjøre det på, ikke nødvendigvis DEN som boka foreslår eller den andre unger bruker.

Endret av _Essx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaninpus

Jeg jobber som lærer selv, men underviser ikke i matte (har gjort det litt for lenge siden). Kjenner likevel til Multi-bøkene, og er helt enig med mange her. De er IKKE gode, etter mitt syn. Lite eksempler på fremgangsmåte og metode og forvirrende eksempler ( i hvertfall i mitt hode). Når det gjelder algoritmer, har jeg sagt til foresatte at vi lærer dem en metode på skolen, men at de står selvsagt fritt til å gjøre det på en annen måte hjemme. Skulle bare mangle! Forøvrig skal ikke lekser være av en slik art at foreldre skal streve med å hjelpe til. Lekser skal være på et slikt nivå at barna skal kunne klare dem selv med minimal hjelp. Lekser skal være repetisjon av det som er gjennomgått på skolen og overlæring, ikke innføring av nytt stoff. Ta det opp med læreren(e) dersom leksene blir for vanskelige!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Abakus også er elendig. Den har lite med gode eksempler og dårlige forklaringer på hva man faktisk skal gjøre i en oppgave. Jeg skjønner godt frustrerte elever og foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet ligger vel i at svake unger blir forvirret når forskjellige fremgangsmåter brukes.

Nemlig. I tillegg bygger gjerne videre resonnementer på det man har lært fra før, og da er det kjedelig at de 23 andre i klassen har lært den metoden som brukes i læreverket, og min sønn har lært det slik som jeg gjorde det på åttitallet. Derfor er det ikke (etter mitt skjønn) bare å kjøre på med det jeg kan fra før, jeg hadde gitt mye for å vite hvilken fremgangsmåte de har i de forskjellige formene for matematikk.

Hmm. Kanskje rett og slett kjøpe lærerens bok på Norli? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaninpus

Jeg vet at noen skoler arrangerer kurs for foresatte i ulike fag der faglærere viser hvordan vi jobber med stoffet på skolen og liknende. Tror mange kunne hatt godt utbytte av slike kurs! Er jo forståelig det kan bli vanskelig å henge med i svingene når det er årevis siden en har gått på skolen selv:) Og har ikke skolen tilbud om slike kurs, er det jo lov å foreslå det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kurs hadde vært fint. For det faget mitt barn trenger noe hjelp til er matte, nå klarer jo jeg fint å hjelpe henne, men hva med da hun er på ungdomskolen og videregående. Jeg ønsker jo fortsatt å hjelpe henne, så hun får gode karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har 3. klassingen også abakus-bøkene, like elendige bøker de. Har skjedd ofte at jeg blar opp og ser på oppgaven før han starter og ikke forstår hva han faktisk skal gjøre i oppgaven, ingen spørsmål eller problemstilling. Jeg har da spurt om de har fått noen instruks på skolen og det har de som regel, det skal jo være repitisjonsstoff. Heldigvis har han forstått det læreren har gått gjennom på skolen for hvis han hadde slitt mer med matten hadde vi hatt store problemer med de hjemme. De har vært tilfeller der verken han eller jeg skjønner hva han skal gjøre, da har jeg sagt han kan gjøre det jeg tror er riktig og så skrevet en melding nederst på siden om at vi ikke forsto oppgaven og hva vi ble enige om. Har også tatt det opp på foreldresamtaler og foreløpig kun fått forståelse fra læreren. Har gått greit så langt, men bøkene er uansett ikke bra! Jeg var selv ganske flink i matte på barneskolen og læreren min hadde en fin måte å lære bort på, det forandret seg på videregående med ny lærer som brukte en helt annen fremgangsmåte og vi som da ikke forsto hennes måte glatt ble oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaninpus

Ja, kurs hadde vært fint. For det faget mitt barn trenger noe hjelp til er matte, nå klarer jo jeg fint å hjelpe henne, men hva med da hun er på ungdomskolen og videregående. Jeg ønsker jo fortsatt å hjelpe henne, så hun får gode karakterer.

På VGS fikk hvertfall vi velge mellom to typer matte - en for de som ikke skulle ha noe mer matte etter GK som var noe enklere, og en vanskeligere for de som ville gå videre med realfagene. På den lette utgava hang jeg godt med hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På VGS fikk hvertfall vi velge mellom to typer matte - en for de som ikke skulle ha noe mer matte etter GK som var noe enklere, og en vanskeligere for de som ville gå videre med realfagene. På den lette utgava hang jeg godt med hvertfall:)

Men det er jo ikke gitt at man kan velge den enkleste matten, det er jo avhengig av hva man vil gjøre senere.

Anonym poster: e7d7bdb2aeb0fafa356c75ffad110150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaninpus

Men det er jo ikke gitt at man kan velge den enkleste matten, det er jo avhengig av hva man vil gjøre senere.

Anonym poster: e7d7bdb2aeb0fafa356c75ffad110150

Joda, men liker en ikke matte kan en jo velge det bort etter GK. Hvis en trenger mer hjelp,eller vil ta matte videre så er det nok hjelp å få om en ber om det. Nå er matte også et fag som enkelte må jobbe mye med før det løsner. Og når det løsner, så skjønner en som regel "alt" etterpå;) Det er min erfaring hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...