AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Hei, har allerede 90 stp i norsk, og 30 stp i engelsk. Vurderer å ta 30 stp til i engelsk, og få undervisningskompetanse i det også. Er litt i tvil, siden jeg har hørt at man "jobber seg i hjel" av denne fagkombinasjonen. Samtidig er det språkfagene jeg virkelig brenner for... Noen som underviser i begge fag, og som vil fortelle litt om hvordan det er? Er interessert i å jobbe i både ungdomsskole og vgs Anonym poster: 12622d9874d76983fdaf3adc6164bf21
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #2 Skrevet 24. januar 2013 Ingen? Anonym poster: 12622d9874d76983fdaf3adc6164bf21
Konfidensiell Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 Jeg er ikke lærer selv, men jeg har vært elev. Hvis du ikke er engasjert i det du lærer bort, klarer du ganske enkelt ikke å engasjere elevene dine. Så på vegne av dine fremtidige elever; vær så snill å ta det du interesserer deg for - det er mer enn nok sure padder rundt om i landets klasserom fra før. Forøvrig, hvis jeg virkelig var bekymret, ville jeg bare ringt en tilfeldig skole og snakket med en lærer der. Bedre svar enn det får du nok hvertfall ikke her på forumet
Tibbie Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Uff, jeg skjønner ikke at noen vil blir lærer på ungdomsskole eller vgs! Elevene der er drittsekker! Selv om jeg var en av dem da jeg var elev der, syns jeg alltid synd på læreren... Høhø, beklager negativt innspill! Det var nok ikke det du var ute etter Kan dessverre ikke svare deg på spørsmålet ditt. Men prøv å regn opp hvor mange lekser, innleveringer og prøver det blir til sammen for deg å rette på i løpet av en uke. 30 elever i hvert fag blir 60. 60 innleveringer på et par uker er MYE jobb! I tillegg må man planlegge undervisningen... Men skader det å prøve? Du bor i Norge, så det er nok ikke noens undergang om du slutter 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #5 Skrevet 25. januar 2013 Det er ikke læreryrket jeg er i tvil om, det er fagkombinasjonen. Det har aldri vært noen tvil om at jeg vil bli lærer . For å jobbe i ungdomsskolen er det er krav om minst 60 stp i engelsk, norsk og matematikk for å kunne undervise i de fagene. Derfor vet jeg at om jeg har både engelsken og norsken, så vil ikke jeg kunne velge bort det ene faget i jobb. Det er rett og slett for ettertraktet Tenker litt på at begge er tentamensfag også... Anonym poster: 12622d9874d76983fdaf3adc6164bf21
Gjest Cevita Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 Hei. Jeg er lærer på barneskolen, men har også jobbet et år på ungdomskolen og der så jeg lærere som hadde den fagkombinasjonen. Jeg vil råde deg til å ikke gjøre det. Det er veldig mye jobb med bare et av fagene (husk, på ungdomskolen har du ikke bare en klasse heller, så du kan ende opp med å ha 100 elever i løpet av en uke, det er mange norsktentamener og engelsktentamener å rette). Jeg tror de bruker mye ferietid på å få alt unna. Spesielt med tanke på at du er nyutdanna og ikke har rutiner og strukturer på plass, så ville jeg konsentrert meg om et av fagene først + noen fag med mindre rettebyrde, og når du føler at du har kommet bedre inn i jobbingen så ville jeg tatt videreutdanning (adjunkt med opprykk) med det andre faget. Og vi trenger gode lærere som brenner for språkfag i ungdomskolen (og vgs), så vi må passe på at de ikke brenner seg ut
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #7 Skrevet 25. januar 2013 Tusen takk for utfyllende svar, Siennna. Jeg tror kanskje jeg dropper de siste 30 stp nå, også kan jeg heller ta det igjen ved siden av jobb senere dersom jeg ønsker det. Vil ikke måtte risikere å bli utbrent av hele læreryrket på grunn av fagkombinasjon. Anonym poster: 12622d9874d76983fdaf3adc6164bf21
Gjest *kokos* Skrevet 25. januar 2013 #8 Skrevet 25. januar 2013 Jeg har to klasser i norsk, det er 100 tentamener med hovedmål og sidemål. Jeg bruker LANG tid på retting, for jeg mangler erfaring og karakter-magefølelsen. En klasse i engelsk oppå dette hadde blitt mye, men en kan vel påvirke fagene sine. Hadde jeg hatt engelsk,hadde jeg nok bare hatt én klasse i norsk. Ofte vil jo litt mat&helse, valgfag og muntligfag være med på å redusere det samla stresset også.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #9 Skrevet 25. januar 2013 Hvilke andre fag underviser du i? Jeg har utdanning i samfunnsfag og RLE. Anonym poster: 12622d9874d76983fdaf3adc6164bf21
Gjest halebein Skrevet 25. januar 2013 #10 Skrevet 25. januar 2013 Jeg underviser i norsk og engelsk på ung.skolen. And for the record: elevene er ikke drittsekker!!! For et utsagn! Verdens flotteste yrke:-) det er mye arbeid med to språkfagx, særlig rundt tentamenstider. Bokmål og engelskstilene går for å rette, men nynorsken tar laaaaang tid:-( om du velger å likevel undervise i begge, råder jeg deg til å også ta kroppsøving eller kunst og håndverk el.lignende, så du får litt avveksling - og noen timer der etterarbeidet ikke er så omfattende:-) lykke til!
attegløyma Skrevet 25. januar 2013 #11 Skrevet 25. januar 2013 6 år som lærar bak meg, 4 av desse i ungd.skulen med engelsk, norsk, samfunnsfag, KRL og gym. Eg BA på mine kne om å skeppe å undervise i norsk på slutten, var heilt utsleta. Men sidan dette var i Oslo og dei mangla norsklærarar var visst min nynorskbakgrunn ein minus for meg. Norsk er tre karakterar kvart semester, dvs at du har to sett tentamenar samt prøver i munnleg norsk. Du må ha minst tre karaktergrunnlag for kvar karakter. Etter kvar lagar du innleveringar i td. samfunnsfag/ norsk osv samstundes, men dette krev litt erfaring så ein held tunga rett i munnen og bedømmer norsk for seg og samfunnsfag for seg. Eg ville ALDRI rå nokon til den kombinasjonen. Sjølv vil eg heller undervise i engelsk enn i norsk om eg nokon gong skulle returnere til eit klasserom, men aldri meir begge deler. To fag som til saman utløyser 5 karakterar er faktisk umenneskeleg. Og det er lite reduksjon i undervisning i forhold til arbeidsbyrden.
Kirby Skrevet 25. januar 2013 #12 Skrevet 25. januar 2013 Enig med hun over, jeg underviser i begge deler og foreløpig er det ingen nynorsk på meg, men når det kommer oppå det jeg allerede har blir det altfor mye. Jeg vurderer å ta 30 stp. i noe som kan gi meg undervisningskompetanse i et "muntlig" fag så jeg har noe å veksle av med.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #13 Skrevet 25. januar 2013 Jeg er jevngod i begge målformer, så jeg ser ikke på nynorsk som et større "problem" enn bokmål. Uansett fint å lese erfaringene deres, keep 'em coming! Anonym poster: 12622d9874d76983fdaf3adc6164bf21
Gjest *kokos* Skrevet 25. januar 2013 #14 Skrevet 25. januar 2013 Jeg har to norskklasser, to rle-klasser, mat og helse, pluss diverse valgfag. Altså mange enkle fag, og det redder meg nå som jeg er så fersk. Jeg elsker jobben min, og stortrives! All jobbinga er uten tvil verdt dep for meg.
Porcelain Skrevet 25. januar 2013 #15 Skrevet 25. januar 2013 Jeg hadde kun norsk på vgs mitt første år som lærer, og det var bare staheten som gjorde st jeg klarte meg. Gjorde ikke annet enn å rette. Regna vel ut at jeg hadde retta rundt 650 "stiler", ca halvparten av de var heldagsprøver.. Du kan selv regne hvor mange det blir hver dag det er noe mindre retting i engelsk, fordi man bare har en karakter på vgs (iallfall på YF). I år er ca 40% av stillingen min samfunnsfag, og jeg skal love deg at det er bedre. Der kjører jeg flere muntlige prøver - som krever litt mer forarbeid,men man blir ferdig med vurderingen der og da. Jobber fortsatt 50 timer ca en vanlig uke, og mer de ukene jeg retter, men det er mindre enn i mitt første år. Det er lett å få jobb med norsk og engelsk, men jeg ville nok venta litt og sett dersom du får jobb uansett. Jeg har kollegaer som har begge disse fagene, men det kommer også litt an på hvilket nivå du underviser på. Ps: for å være ærlig blir jeg flau av å lese at noen underviser i norsk uten å mestre nynorsk.
attegløyma Skrevet 26. januar 2013 #16 Skrevet 26. januar 2013 Jeg er jevngod i begge målformer, så jeg ser ikke på nynorsk som et større "problem" enn bokmål. Uansett fint å lese erfaringene deres, keep 'em coming! Anonym poster: 12622d9874d76983fdaf3adc6164bf21 Eg og er jamgod på begge målformer, men det er likevel ein karakter til du skal ha karaktergrunnlag i, noko som krev temmeleg mykje arbeid Hadde elska jobben min om det berre var elevar eg måtte arbeide med og ikkje ein haug med foreldre og skuletilsette og Du har valt eit godt men krevjande yrke
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #17 Skrevet 26. januar 2013 Eg og er jamgod på begge målformer, men det er likevel ein karakter til du skal ha karaktergrunnlag i, noko som krev temmeleg mykje arbeid Jo, men jeg sikta til flere som mente at det er mer krevende å rette nynorsktekster. Er selvfølgelig klar over at det er krevende å sette tre karakterer i ett fag. Anonym poster: 12622d9874d76983fdaf3adc6164bf21
Gjest *kokos* Skrevet 26. januar 2013 #18 Skrevet 26. januar 2013 Jo, men jeg sikta til flere som mente at det er mer krevende å rette nynorsktekster. Er selvfølgelig klar over at det er krevende å sette tre karakterer i ett fag. Anonym poster: 12622d9874d76983fdaf3adc6164bf21 Jeg synes det er mer krevende å rette nynorsktekster, hovedsakelig fordi det er langt flere feil på nynorsk enn på bokmål hos elevene min. Og jeg er ikke jamgod på begge målformene, og jeg er imot at elevene skal ha egen karakter i sidemålet sitt. Det har ingenting med nynorsk å gjøre, men at jeg ser at de svakeste elevene (minst 1/3 av klassen) har mer enn nok med å lære seg hovedmålet sitt. Lese tekster på sidemålet og lære historien bak hvorfor vi har to målformer, ja, men å bruke masse tid på å lære den andre målformen, når de ikke mestrer og/å, NEI! Sånn, da er jeg ferdig med å være offtopic.
Nusseli Skrevet 26. januar 2013 #19 Skrevet 26. januar 2013 Hej! Jag har varit vikarie i Spanska och Engelska samtidigt. Detta var för ungdomskolan visserligen men det gick jätte bra. Så länge man har fokus, tror att första året kanske är värst för det är ju då man bygger en plan som man förhoppningsvis kan hålla framöver för de nästa åren man lär ut den nivån. Men ja, under examen så kan det bli väldigt mycket rättning och så kommer ju också "internationella proven", om ni har de här i Norge? Norska och Engelska är ju mer komplexa språkämnen, undervisningsmässigt för att de flesta tar större kurser i det än ett språk vid sidan av andra studier. MEN tycker absolut att du ska ta de 30hp extra, det är inte snack om mycket poäng och då kan du alltid göra det om du har lust till det sen Ps. Ungdomar är inte "drittsekker" om de har en duktig lärare, men det vet du till skillnad från många av de som har svarat här. Annars hade du inte velat bli lärare! Du kan ju skriva ner fem grunder till varför du vill bli lärare och spara de, så kan du ta fram dem de gångerna du möter en riktig utmaning. Oavsett så gör lärare så stor skillnad så det är väldigt bra att du vill bli lärare!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #20 Skrevet 26. januar 2013 Jeg anbefaler deg å ikke gjøre det, du kommer til å slite rævva av deg. Er selv nyutdannet lærer, men jobber på barneskolen. Underviser i mange ulike fag, bl.a norsk og engelsk, men det er få prøver og ingen karakterer. Bruker MYE tid på å lage gode undervisningsopplegg, slik at det blir gøy for elevene. Om jeg skulle rettet ørten heldagsprøver o.l i tillegg hadde jeg ikke gjort annet enn å jobbe. Er sjeleglad for at jeg bare er på 6.trinn der vi har småprøver i gramatikk. Syns at du skal satse på norsken jeg, og forsøke å få litt enkle fag i tillegg (k&h, gym e.l). Norsken er en fulltidsjobb i seg selv om du skal gjøre en god jobb:) Litt O.T, men denne tråden har gjort meg enda mer sikker på at jeg ikke skal søke jobb på ungdomsskolen:p Anonym poster: b8b84d2d8ccca6a63d32e1baf7993a2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå