AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Hei. Jeg har litt problemer med kostholdet. Tror jeg spiser for lite og for sjeldent? men er ikke anorektisk eller - på bmi ligger jeg nederst som normalvektig. Nå er jeg så trøtt at jeg ikke orker noen ting og trenger sårt tips til hvordan jeg kan spise.. Helst ved å slippe å stå og røre i pannene i timesvis. Frokost: Som regel klarer jeg ikke å spise frokost, så den inneholder alt fra: - Kun vann - Kun kaffe - 1 banan - Smoothies (hvis jeg har laget det kvelden i forveien) - 1 knekkebrød Lunsj: Enten ingenting eller: - 4 knekkebrød - 1 rundstykke Lunsj2: - Knekkebrød - frukt - suppe Middag: Hater å stå på kjøkkenet, så blir som regel: - Nudler.. - spaghetti og kjøttdeig - wok (ferdigpakke) - kylling med ris - taco - eller så orker jeg ikke og kjøper noe ferdigmat.. Kvelds: Ofte så blir middagen så sen at jeg ikke spiser kvelds, men av og til: - 1 banan - 2 knekkebrød - smoothies - Havregrøt Ja, jeg hater å lage mat og sulter heller ved brødboksen nesten enn å begynne.. Vil ha ett sunt og variert kosthold som gir meg overskudd igjen! Hvordan ser deres meny ut? Anonym poster: 8077c5b40dd147f4fa1c314c3db3bba2
mckinley Skrevet 24. januar 2013 #2 Skrevet 24. januar 2013 Det er temmelig lite næring du får i deg, så det er ikke rart du føler deg uopplagt. Først og fremst vil jeg be deg kutte ut nudlene, de er fullstendig tomme på næring og gir deg da en falsk og lei metthetsfølelse. Jeg ser ingen grønnsaker i dietten din, heller ingen fisk. Jeg vil anbefale deg å presse i deg frokost. Det er et veldig viktig måltid, og selv om det ikke er fristende tror jeg du vil takke deg selv på lang sikt om du får igang en rutine der. Smoothie er jo kjempefint så lenge du ikke har masse sukker oppi den. Det er kjempebra at du spiser havregrøt, det er jo også en god frokost. Et tips for å gjøre den mer apetittelig er å koke den opp med kokosmasse hvis du liker det, jeg liker også å legge oppi litt tørket aprikos for å gjøre den søtere (det er også veldig bra for fordøyelsen). Jeg syns også du skal bli bevisst på å få i deg mat som gir energi. Få i deg noen grønnsaker, få ned noe fisk i hvert fall én gang i uka (eller ta tran), spis egg for å få i deg noen proteiner, med tanke på proteiner er det flott at du spiser kylling så lenge den ikke er frityrstekt eller noe annet dritt. Tar du noen vitaminer? Tran? Vet du hvorfor du har dette forholdet til mat?
mckinley Skrevet 24. januar 2013 #3 Skrevet 24. januar 2013 Vil også anbefale deg å ta en legesjekk for å se om du mangler noe som kan bidra til at du føler deg trøtt, og i tillegg ta D-vitaminer. Alle mener vi bør ta det på vinteren for å holde både humøret og energien oppe, og de fleste mener vi i Norge trenger det året rundt fordi vi har så lite sol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå