AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Har ei jente på 11 1/2 år, som krangler noe veldig på leggetider for tiden. Hun sier at når hun forteller andre når hun legger seg/slokker lys, så sier "alle": "HÆH?? Må du legge deg SÅ tidlig??" Hun står opp mellom 07 og 07.15 om morgenen (07 er egentlig det ideelle, hun får det alltid veldig travelt) og er da temmelig trøtt. Det tar gjerne en halvtime fra hun er vekket og til hun er påkledt og sitter ved frokostbordet, og da har jeg gjerne vekket henne 3-4 ganger. Mitt ønske er at hun slokker lyset 21.15. Hvis hun vil lese på sengen, må hun derfor legge seg tidligere. (Hun har et to år yngre søsken som har samme regime, men da en halvtime senere, altså slokking av lys 20.45, dette funker greit). I helgene varierer det en del når hun legger seg, litt avhengig av hva vi gjør og hvor vi er, men hun er som oftest i seng rundt 22.00 - 23.00. Nå varierer vel søvnbehovet noe for 11-åringer, men alt av skriftlig materiale jeg kommer over sier at de aller fleste barn i denne alderen bør sove i 9-10 timer i døgnet. Når legger din 11-åring seg? Og hvor mange timer søvn får han/hun når det er skole dagen derpå? Anonym poster: 37e343ed3f12f174e96fde6ce2ee7f3a
Gjest LostCase Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Min er 12, men da han var 11 år la han seg 21.30 da han skulle på skolen dagen etter. I helgene ble det senere (23.30-24-00) uten at jeg kan se at han har tatt noen skade av det
ToveM Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Syntes 21 -21.15 høres helt normalt ut. Var vel rundt den tiden mine la seg i den alderen. I ukedagene i alle fall.
Gjest Nina Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Har ei jente på 11 1/2 år, som krangler noe veldig på leggetider for tiden. Hun sier at når hun forteller andre når hun legger seg/slokker lys, så sier "alle": "HÆH?? Må du legge deg SÅ tidlig??" Hun står opp mellom 07 og 07.15 om morgenen (07 er egentlig det ideelle, hun får det alltid veldig travelt) og er da temmelig trøtt. Det tar gjerne en halvtime fra hun er vekket og til hun er påkledt og sitter ved frokostbordet, og da har jeg gjerne vekket henne 3-4 ganger. Mitt ønske er at hun slokker lyset 21.15. Hvis hun vil lese på sengen, må hun derfor legge seg tidligere. (Hun har et to år yngre søsken som har samme regime, men da en halvtime senere, altså slokking av lys 20.45, dette funker greit). I helgene varierer det en del når hun legger seg, litt avhengig av hva vi gjør og hvor vi er, men hun er som oftest i seng rundt 22.00 - 23.00. Nå varierer vel søvnbehovet noe for 11-åringer, men alt av skriftlig materiale jeg kommer over sier at de aller fleste barn i denne alderen bør sove i 9-10 timer i døgnet. Når legger din 11-åring seg? Og hvor mange timer søvn får han/hun når det er skole dagen derpå? Anonym poster: 37e343ed3f12f174e96fde6ce2ee7f3a Min stakkars 11-åring har det verre enn din... Hun nekter å innse at hun bare er en sånn person som trenger masse søvn, så det er tøying av grenser hver kveld og trøtte tider hver morgen. Hun bruker så sinnsykt lang tid om morgenen at hun må stå opp mellom 6.15 og 6.30 selv om vi ikke skal ut døra før 7.30-7.45. Da må hun legge seg 20.30 om kvelden for at det skal gå uten alt for mye krangling om morgenen. Jeg syns det er tidlig, men må bare tenke på hennes behov framfor hennes ønsker, dog hender det ofte at vi prater en god stund på sengekanten. Mer riktig er det kanskje derfor å si mellom 20.30 og 21. "Alle andre" legger seg selvsagt myyye senere, men det blåser rett forbi meg når hun slenger ut dette "argumentet", alle andre er ikke mine barn. Vi kan ikke tøye det for langt i helgene, for da tar det henne lang tid å ta det inn igjen, og søndag kveld blir lite hyggelig. Så fredag og lørdag er det leggetid senest kl. 22 (igjen myyye tidligere enn "alle andre"). Det er unntak ved overnattingsgjester, da blir klokken fort 23 og kanskje til og med mer, men merkelig nok er det ingen overnattingsgjester som har reagert på leggetid kl. 23 (selv dette er alt for tidlig når man har gjester iflg. min håpefulle) Vi prøver å holde overnattingene til fredag, da kan vi ha litt mer normal leggetid på lørdag. Streng, jeg?? Kanskje. Jeg har ofte lyst til å være "grei", men da er jeg ikke grei, egentlig, for morgenen etter er sjelden en fin opplevelse for noen av oss. Jeg har selv alltid trengt mye søvn, og kjenner igjen frustrasjonen til barnet mitt. Da jeg gikk på videregående passet jeg selv på å få åtte timers søvn hver natt, men sovnet allikevel på bussen stort sett hver morgen og sovnet også i alle de timene som var kjedelige...
Silfen Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Det var vel i seng til 21 og evt. lesing frem til 21.30.
Celtic Heart Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Har en på snart 13 og en på 11, de legger seg likt da han som blir 13 har ett stort søvnbehov. De begynner kveldsstell kl 2000 med kveldsmat etc. Rundt 2100 pleier de å være i drømmeland begge to. De står opp 0615. De står opp såpass tidlig pga medisinering og lang skolevei. I helgene er det sjelden forskjell på leggetider fra ukedager. Eneste forskjellen er at 11-åringen sover til 7.30 og eldstemann til rundt 11. Selv legger jeg meg rundt 2200 og det hører til sjeldenheten at klokken passerer 2215 med meg i våken tilstand og jeg er 33.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Nettopp... Det ante meg vel egentlig at jeg ikke var helt på bærtur, selv om de andre 70 på trinnet i følge frøkna legger seg myyyye senere... Flere? Ute etter "bevis" her. ts Anonym poster: 37e343ed3f12f174e96fde6ce2ee7f3a
Marsipan Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Tolvåringen her trenger mye søvn, og legger seg mellom 20.00 og 20.30. Det hender hun får lese til senest 21, men det kan ikke skje hver dag, for da fungerer hun ikke. (Står opp 7) Er i seng mellom 21 og 22 i helgene, fordi smellen gjerne kommer mandag morgen hvis det blir for lite helgesøvn. Og hun tar ikke igjen ved å sove lenger. Vi prøver med jevne mellomrom å strekke leggetiden, men vi -og hun selv- merker at for lite søvn ikke fungerer. Det at TS' barn sliter med å stå opp om morgenen er grunn god nok til ikke å strekke kvelden mer. Jeg ville satt som krav at hun hadde vekkerklokke og sto opp når hun skulle for å vise at hun var uthvilt før det var snakk om å være oppe lenger.
*Mocca* Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Har en på 10,5 og han har leggetid halv ni... Får lese til 21.00. Så er det mørkt.... Vet det er andre som legger seg senere med de er stort sett alltid supergrinete, kranglete og oppfører seg som noen veldige drittunger. Kan ikke tro noe annet enn at de påvirkes litt av for lite søvn. De er også oppe tidligere om morgenen, mine barn står opp ca halv åtte siden jeg er arbeidsufør og ikke må dra dem opp på morgenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå