AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Hei alle sammen. Jeg er en kar på 21 som nå skal søke studier før 15. April, og sliter noe fryktelig med å velge hva jeg skal søke på. Tingen er at jeg føler jeg fokuserer alt for mye på lønn. Nå vet jeg forsåvidt at jeg ikke er alene om det, men likevel. Studiene jeg tenker på er pedagogikk, lektor (samfunnsfaglig/språk), markedsføring eller økonomi. Jeg vet jeg ville blitt en god lærer/lektor/pedagog, jeg hører ofte at det er noe jeg virkelig passer til. Jeg er forsåvidt enig, og merker jeg har veldig lyst til dette, men jeg synes rett og slett lønnen er for dårlig. Jeg synes markedsføring og økonomi er veldig spennende, men i bunn og grunn er det lønnen som gjør at dette frister. Skal jeg velge bort det jeg egentlig vil til fordel for (sannsynligvis) bedre lønn? På hvilken bakgrunn valgte dere studie? Hva synes dere jeg burde vektlegge mest? Anonym poster: 6b2e5ba0e277902efbcfa36e397e5379
nantucket Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Jeg valgte studie på bakgrunn av flere faktorer; interesse for faget, bredde, hva det kan kombineres med, hvilke dører det åpner, mulighet for jobb, og lønn. Jeg har master innenfor markedsføring. Jeg begynte på et studie som jeg trodde jeg ville fullføre, men på grunn av utsiktene til jobb sluttet jeg og begynte på markedsføring i stedet. Dette til tross for at faget jeg opprinnelig startet på i seg selv var spennende og gøy å holde på med. Jeg ville satt meg ned og vurdert hvilke verdier og faktorer som er viktig for DEG i henhold til studievalg, og ikke minst livet etter studiene!
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Om du vil ha god lønn, tror ikke jeg markedsføring er et spesielt hett tips. Lektorer tjener ikke så dårlig lenger som de gjorde før. Det viktigste er å trives i jobben! Anonym poster: f9b090bfcaaf9a784956a0ec42d7ddc3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Om jeg var deg ville jeg spurt meg selv hvilke liv jeg ønsker å leve om et par år, hvilke studier som gir det livet og om du klarer å gjennomføre studiet bra nok. Høres litt teit ut, men det er det eneste jeg kan tenke meg fungerer. Markedsføring tror jeg er en risikoutdanning, som du fort ender med ikke gir relevant jobb. og ikke bedre lønn enn lektor. Selv tok jeg samfunnsøkonomi ved uio, da får man økonomi og en del samfunnsfag. Lønna etterpå er grei(veldig varierende etter hvilke jobber man søker). Vi drar på studietur til land som brasil, zimbabwe, osv en gang i året, og man kan ha det ganske kult om man involverer seg i studentmiljøet på blindern(om man ikke er aktiv kan det derimot fort bli kjipt) Anonym poster: 7a457967a591bfd370a2c78adcf2d3a0
mkgleez Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Tenk på hva du faktisk ønsker å gjøre! Jeg har endelig, etter lang tid i samme tankegang som deg, kommet over denne lønnskneiken! God lønn er både kult og enkelt med tanke på livet fremover, men ønsker du virkelig å møte opp på jobb hver dag, uten å elske faget, bare pga grei/god lønn? Her er vi kanskje alle skrudd sammen på forskjellige måter, men det å finne det yrket du virkelig føler en motivasjon for å gjøre i 50 år er viktig! I ditt tilfelle er det tydeligvis lektor/pedagog, og der kan du alltid ta etterutdanninger, jobbe deg videre opp osv. Og som det skrives over her, du kan greit komme deg opp til 500.000 kr som lektor etter noen års ansienitet. Og det er regnet for å være en rimelig ålreit lønn i dag. Mitt tips: Gjør det du ØNSKER å driver på med, for min del er ikke penger en motiverende nok faktor. Hvis du tidligere har erfart med deg selv at penger har drevet deg med god nok motivasjon over lang tid, så kan du gjerne satse på et bedre lønnet yrke. Er du derimot som meg, og de fleste andre, så er det MYE bedre å gjøre noe du syns er givende og gøy!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå