Gå til innhold

Har bussføreren lov til å nekte meg adgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Kan bussjåføren nekte meg påstigning om jeg ikke har gyldig billett?

I Oslo i dag, gidder ikke de fleste førere om å spørre om gyldig billett. Man må selv sørge for å validere kortet sitt. Men jeg lurer på om føreren er pliktig til å sjekke billett og om passageren nekter å vise fram billett, rett til å nekte adgang til vedkommende?

Litt rotete fomulert, men håper noen som vet kan svare.

Anonym poster: 0aca30907174759302462858618b0bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare skaffe deg gyldig billett, så slipper du å stresse med dette?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du få benytte deg av en tjeneste uten å betale for det? Hva tenker du er logikken?

Anonym poster: 2ca0cdca1e51b0cbf210197744f95f72

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjellhamster

Føreren er ikke pliktig til å sjekke, men du må da forstå at du faktisk kan nektes adgang med ugyldig billett??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo havne i en situasjon at man glemmer kortet eller lommeboken hjemme og er allerede for sen til jobb eller viktig avtale. Og jeg sier i fra at jeg er villig til å betale 900 i gebyr ved kontroll.

Så jeg gjentar spørsmålet mitt, har de lov til å nekte folk adgang?

Jeg har aldri turt å ta kollektivtransport uten gyldig billett, men jeg lurer på om jeg skulle være så uheldig en gang.

En jeg kjenner reiser nesten aldri med billett. Og i stad fortalte hun meg at hun kom i kragel med føreren. Med en gang hun kom inn bussen spurte han om hun kunne validere kortet. Hun sa (hennes ord) med ydmyket ansikt, bare TO stopper. Me han svarte at det ikke er gratis å reise med busser. Og at hun kunne spørre pent. Så spurte hun om han skulle la henne sitte på om hun spurte pent, og ikke om hun ikke gjorde. Og svaret vr klart, JA! Hun spurte hva forskjellen var ifht reglene. Og han sa dette er fo å vise respekt for sjåføren!

Hun fikk sitte på da, men...

Jeg synes dette bare er helt idotisk! Men hva som er sjåførens rett og plikt i denne sammenhengen, er jeg usikker på. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han ikke er pliktig til å sjekke, har han vel ikke rett til å nekte adgang heller da, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Sjåføren er ikke pliktig til å sjekke, men han skal ha anledning til det. Du som reisende er pliktig til å ha gyldig billett. Dette her blir nesten for dumt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåføren er ikke pliktig til å sjekke, men han skal ha anledning til det. Du som reisende er pliktig til å ha gyldig billett. Dette her blir nesten for dumt altså.

Hva blir for dumt? Spørsmålet?

Ingen har svart på spørsmålet mitt ennå. Hvorfor gidder dere å svare i det hele tatt om dere ikke vet svaret?

Jeg vet jo alt dere sier, men det er ikke det jeg spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussjåføren kan nekte adgang under billettkontroll. Hvertfall er det sånn der jeg bor, hvis jeg har fortstått riktig. Var en gang det kom på en person med noen andres kort, han måtte enten forlate bussen, eller betale 500 kr i gebyr. Man kan få kjøpt både personlig og upersonlig kort.

Men de fleste gidder ikke bry seg med det, de bare vinker folk videre hvis det noe tull med kortet eller at passasjeren har glemt det. Det er bare de som følger reglene så til de grader som bryr seg. Som oftest er dette eldre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjåføren kan nekte deg adgang på bussen.

Hvordan støtter du påstanden din? Kan du bvise det? Referere til reglement eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har svart på spørsmålet mitt ennå. Hvorfor gidder dere å svare i det hele tatt om dere ikke vet svaret?

Det er jo mange som har svart på spørsmålet ditt, TS. Ja, han kan nekte deg adgang.

Fra Ruters egen side:

Når du reiser er det ditt eget ansvar å sørge for at du har gyldig billett for hele reisen. Når du reiser med rabattert billett, må du for å ha gyldig billett kunne vise legitimasjon når personalet ber om det. Hvis ikke, vil du ved billettkontroll bli ilagt tilleggsavgift. Har du glemt billetten din hjemme, må du kjøpe ny billett for reisen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan støtter du påstanden din? Kan du bvise det? Referere til reglement eller noe?

Spurte helt enkelt bussjåføren..

Det blir som at en taxisjåfør har rett til å nekte adgang, så har bussjåføren rett til å nekte adgang. Men sjåføren må ha grunnlag for det. Ikke penger til å betale for seg eller truende adferd..osv..

H*n kan ikke bare nekte en person adgang for personen ikke vil være venn med h*n på facebook liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange busser er det standard at sjåføren bare åpner fremste døra og du får ikke bli med uten å kjøpe billett eller vise gyldig billett. Så det sier seg selv at sjåførene har lov til å nekte deg adgang. (Det følger for øvrig naturlig av det faktum at du får bot om du blir tatt i kontroll. Og at du blir nektet adgang til å reise videre om du ikke kan/vil betale boten eller oppgi riktig personalia for fakturering.)

At sjåfører på de travleste bybussene ikke kontrollerer billetten din idet du går ombord har bare med kapasitetshensyn å gjøre. Om de skulle sjekket alle ville de brukt evigheter på hvert stopp, det ville skapt krøll i rutetidene og i trafikken. Så da forebygger man heller sniking ved å sende kontrollører rundt omkring.

Anonym poster: 8c4cf4363b7599634e496b1c94ed904e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Linaria

Her hvor jeg bor skjer det nesten aldri at vi kommer om bord uten å vise billett, validere månedskort, o.l. Man må først vise at man har billett/kjøpe billett, deretter får man lov til å komme på bussen Jeg har opplevd flere ganger at folk har måttet forlate bussen fordi de ikke har gyldig billett.

Det er veldig rart for meg å komme til Oslo der man plutselig ikke trenger å vise billett når man går på disse røde bybussene.

Jeg har et spørsmål til andre her i tråden om busser forresten; har dere noen gang opplevd at dere er nødt til å kjøpe billett på bussen, men så har bussjåføren hatt dårlig tid og bare vinka dere inn, også kommer det kontrollør som gir dere bot? Har ikke opplevd dette selv, men blir ofte vinka inn før jeg rekker å kjøpe billett og er littebittegrann redd for å få bot på denne måten. er ofte kontrollører her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjørt buss på sikkert 10 år, men hvordan er dette med bilett? Hører stadig vekk om dette for tiden. Må man kjøpe en billett på forhånd? Er det ikke sånn lenger at man betaler når man går på bussen?

Anonym poster: 35a5b42c36b9c1d568ee958ccf84cce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Nå har ikke jeg kjørt buss på sikkert 10 år, men hvordan er dette med bilett? Hører stadig vekk om dette for tiden. Må man kjøpe en billett på forhånd? Er det ikke sånn lenger at man betaler når man går på bussen?

Anonym poster: 35a5b42c36b9c1d568ee958ccf84cce9

I Oslo blir det dyrere om man kjøper billett på bussen. I to soner tror jeg det er 50kr vs 70kr eller noe. Har aldri tatt buss én sone i Oslo.

Litt lenger utpå landet (eks. Romerike) betaler vi bare når vi går på bussen. Finnes veldig få automater å kjøpe billett på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du benytter deg av en tjeneste som koster penger. Tar du taxi og du sier til sjåføren at du ikke har penger får du vel ikke skyss? Hadde alle kunne reist uten å bli kastet av bussen med ugyldig billett hadde vel ingen giddet betale heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...