Gjest Hmm.. Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Inspirert av de mange trådene om økonomi i forhold her. Er kjæresten forsiktig med penger og ønsker ikke dele sine blir det ofte til at kvinnene her inne råder kvinner om å forlate mannen/kjæresten. Om det er kvinnen som forsørger sin mann er svaret det samme: Gå fra mannen. Dette virker også å være det vanlige i det virkelige liv. Jeg kjenner mange kvinner som lever av mannen. Kjenner personlig til flere kvinner som har unngått studielån siden mannen var i arbeid og delte sine penger. Men jeg kan med hånden på hjerte si at jeg har ikke møtt en kvinne som har forsørget mannen sin på samme måte. Er kvinner mer kyniske når det kommer til penger enn hva menn er?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Vet om flere forhold hvor kvinnen har den tyngste økonomiske byrden. 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Jeg var den som jobbet og hadde den tyngste økonomiske byrden da jeg var samboer. Også da vi fikk barn i sammen. Anonym poster: 0f646ec464027c38b5e5ed4ba139d99f
momo Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Kjenner flere kvinner som har forsørget sine samboere. Selv tapte jeg flere hundre tusen på min ex-mann. Ellers hadde jeg en kjærste som mente jeg skulle betale så og si alt.
frøkna Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Så lenge man er enige om det er det for meg det samme om det er kvinnen eller mannen som forsørger (eller betaler mest). For meg virker det som om det er mange par som er blitt enige om at mannen skal betale mest eller forsørge. De trådene du viser til, TS (om jeg husker riktig) er det menn som gjør lite og kommer med falske lovnader og håp om at ting vil endre seg, så sitter kvinnen i forholdet igjen med å forsørge en mann selv om hun selv kanskje ikke har lyst eller økonomien til det. 1
Antlers Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Har forsørget en eks, og tenkte ikke noe spesielt over det, annet enn at jeg la merke til at økonomien ikke akkurat var romslig. Da han fikk seg jobb (etter et par år) bidro han like mye som meg, og jeg følte på ingen måte at han skyldte meg noe. Har aldri blitt direkte forsørget selv, men har opplevd at mannen har spandert opplevelsesrelaterte ting og nye klær når jeg selv har hatt nok med å betale halvparten av husleie + regninger og mat. Kan ikke påstå jeg har dårlig samvittighet for det. Jeg har alltid ment at man må bidra etter evne, da jeg vanskelig kan se for meg et forhold hvor den ene parten knuger på pengene fordi h*n har tjent dem selv. Sparing og slikt er selvsagt greit, men man sitter liksom ikke og ser på at partneren spiser halvmuggent brød fordi vedkommende tjener dårlig for tiden. 2
Anglofil Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Jeg forsørget min mann en god stund, og jeg har bidratt mest økonomisk fordi jeg er den som har hatt mulighet og råd til det. Nå tjener vi så og si likt, han noe mindre enn meg. For meg er det naturlig at man bidrar etter evne. Så nei, jeg føler ihvertfall ikke at påstanden gjelder meg. Jeg kan derimot ikke svare for andre kvinner. Mvh Yvonne Endret 23. januar 2013 av Yvonne
Gjest mann Skrevet 24. januar 2013 #9 Skrevet 24. januar 2013 Jeg forsørget min mann en god stund, og jeg har bidratt mest økonomisk fordi jeg er den som har hatt mulighet og råd til det. Nå tjener vi så og si likt, han noe mindre enn meg. Mvh Yvonne Andre kvinner tenker nok at "yvonne kan gjøre det bedre". Jenter velger som regel likt eller opp. Og de jentene som velger "ned" blir ofte sett litt rart på. "Hvorfor er hun sammen med han, hun som er så flink/pen/søt. Hun kunne fått bedre". DET vil aldri menn si om andre menn. Det er en forskjell mellom kjønnene der.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #10 Skrevet 24. januar 2013 Andre kvinner tenker nok at "yvonne kan gjøre det bedre". Jenter velger som regel likt eller opp. Og de jentene som velger "ned" blir ofte sett litt rart på. "Hvorfor er hun sammen med han, hun som er så flink/pen/søt. Hun kunne fått bedre". DET vil aldri menn si om andre menn. Det er en forskjell mellom kjønnene der. Vet du hva? hverken jeg eller venninnene mine har noen gang sagt noe sånt om noen. Så spar meg! herregud, er lei av dere stakkarslige kvinnehater!!! Anonym poster: e63303c259cdd114d95db4221d2a3652 3
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2013 #11 Skrevet 24. januar 2013 Andre kvinner tenker nok at "yvonne kan gjøre det bedre". Jenter velger som regel likt eller opp. Og de jentene som velger "ned" blir ofte sett litt rart på. "Hvorfor er hun sammen med han, hun som er så flink/pen/søt. Hun kunne fått bedre". DET vil aldri menn si om andre menn. Det er en forskjell mellom kjønnene der. Nei, det tenker vi ikke. Yvonnes mann har vært student, mens Yvonne har hatt mer inntekt. Det er vanlig at menn vil ha yngre damer, ergo er mange menn sammen med studenter mens de selv har kommet seg i jobb. Og videre begynner de å få barn, og klatrer dermed ikke på karrierestigen, og jobber ofte deltid for å få ting til å gå rundt i hjem hvor menn ikke tar sin del av oppgaver og ansvar med hus og barn. Det er også vanligere at kvinner har lavtlønte yrker, og et av de mest attraktive yrkene når menn ser seg om etter partner, er nettopp sykepleier.
Gjest mann Skrevet 24. januar 2013 #12 Skrevet 24. januar 2013 Vet du hva? hverken jeg eller venninnene mine har noen gang sagt noe sånt om noen. Så spar meg! herregud, er lei av dere stakkarslige kvinnehater!!! Anonym poster: e63303c259cdd114d95db4221d2a3652 Wake up. Noensinne hørt om en kvinnelige lege gift med mannlig hjelpepleier, en kvinnelig advokat gift med en lastebilsjåfør, kvinnelig flyger gift med en stuer and the list goes on. Man hater da ikke kvinner fordi man registrerer at kvinner velger opp i de fleste tilfeller. Det er bare at sjangsen for at direktørens kone jobber i en kjøttdisk på MENY er mye større en at den kvinnelige direktørens mann jobber på et lager. Har du virkelig ikke lagt merke til det? Det er en grunn til at høyt utdannede kvinner med makt sliter med å finne seg menn. Menn prøver seg ofte ikke på de. Siden de ikke når opp i utd/inntekt/anseelse. Og de kjenner selvsagt til at hun foretrekker noen på samme nivå. Når menn ikke har problemer med å "slumme" (søke nedover) sier det seg selv at utvalget for kvinner på toppen blir begrenset. Samtidig er det langt flere menn som ikke blir far en kvinner som ikke blir Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Og ingen kvinner har spurt :"Hva er det hun ser i han". Hvis ei pen dame hyggelig dame med høy utdanning/inntekt blir sammen med NAVER i helsetrøye (for å dra det langt). Hun kunne fått mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #13 Skrevet 24. januar 2013 ... Hun kunne fått mye bedre. Eneste gangene jeg har tenkt det har det gått på veldig andre ting enn økonomi eller status. Det har vært forhold hvor det utenfra ser veldig skjevt ut i forhold til hvordan man behandler hverandre. Som kjefting, baksnakking til andre, skjeve forventninger om hva andre skal godta og gi i et forhold. Og det har gått begge veier. Anonym poster: e49d71db8341f334a5d8ee023da057e3 2
Gjest Lille-pus Skrevet 24. januar 2013 #14 Skrevet 24. januar 2013 I 2 samboerskap var jeg den som dro inn mest, tildels ganske mye mer. Og for å holde debatten på et nogenlunde saklig nivå her så synes jeg vi skal holde dem som 'NAV'er' fordi de ikke gidder noe annet, utenom. Menesker som rettmessig har krav på støtte i forbindelse med ledighet eller sykdom er i min verden ikke mennesker 'som NAV'er'. Nåja; Som nevnt, 2 stk. Og, under over alle under, han som varte i 15 år var håndtverker. Jeg tør påstå at spekulasjoner om 'Hun kan da få mye bedre' ikke var mange (om noen). Han var forøvrig en meget mentalt sterk mann som stod veldig trygt i seg selv og ikke følte seg truet av at jeg stod for hovedinntekten i familien. Nr. 2 var en feil. min egen feil. Han lå på mitt eget utdanningsnivå, men tålte ikke min karrieremessige status eller avkastning. 1
Gjest loren Skrevet 24. januar 2013 #15 Skrevet 24. januar 2013 Jeg har vært samboer to ganger, i hhv 2 og 6 år, i begge har jeg vært den med mest inntekt i størsteparten av den tiden vi bodde sammen. Grunner til dette var blant annet førstegangstjeneste og studier for den andre parten. Jeg kan med hånden på hjertet si at penger betyr lite for meg, så klart må man ha så man klarer seg, har et sted å bo, og mat på bordet, men utover det... Kunne ikke brydd meg mindre om kjæresten var rik eller fattig. Det handler for min del mer om å bidra etter evne, i en periode tjener kanskje den ene mer, mens den andre av ulike grunner tjener mindre, og over tid vil dette på den ene eller andre måten jevne seg ut enten ved at man tjener mer likt, eller bidrar på andre måter. Med det tenker jeg at høy inntekt ofte følges av høyere arbeidsmengde, og at den andre parten da kanskje gjør mer hjemme, den type ting.. I min verden handler det også om vilje til å bidra. Om den ene parten f.eks er syk og dermed ikke har mulighet til inntektsøkning er det vesentlig bedre enn en som ligger på sofaen uten inntekt og ikke gidder...
Anglofil Skrevet 24. januar 2013 #16 Skrevet 24. januar 2013 Andre kvinner tenker nok at "yvonne kan gjøre det bedre". Jenter velger som regel likt eller opp. Og de jentene som velger "ned" blir ofte sett litt rart på. "Hvorfor er hun sammen med han, hun som er så flink/pen/søt. Hun kunne fått bedre". DET vil aldri menn si om andre menn. Det er en forskjell mellom kjønnene der. Heldigvis sjelden blitt møtt med den holdningen, men så er det også sjeldent noe jeg snakker om. Hva folk sier bak ryggen min har jeg ingen anelse om, og det bryr meg vel strengt tatt ikke heller. Mvh Yvonne 1
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2013 #17 Skrevet 24. januar 2013 Andre kvinner tenker nok at "yvonne kan gjøre det bedre". Jenter velger som regel likt eller opp. Og de jentene som velger "ned" blir ofte sett litt rart på. "Hvorfor er hun sammen med han, hun som er så flink/pen/søt. Hun kunne fått bedre". DET vil aldri menn si om andre menn. Det er en forskjell mellom kjønnene der. Vi andre legger oss ikke noe opp i hvordan Yvonne og mannen organiserer hverdagen sin. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #18 Skrevet 24. januar 2013 Hei! Jeg forsørger kjæresten min, nå har du hørt om ei til. Får aldri kommentarer om det. Anonym poster: 7347d893e476baf93d5264ed851315d4
Gjest SpaceBaby Skrevet 24. januar 2013 #19 Skrevet 24. januar 2013 Er kvinner mer kyniske når det kommer til penger enn hva menn er? Virkeligheten er nok akkurat slik du har skissert i innleggene dine så langt, men jeg tror det er en utbredt misforståelse at åsaken er "kynisme" eller andre former for gold digging. Jeg tror snarere det koker ned til forskjeller på kvinners og menns tiltrekningsmønstre. Menn er hovedsaklig tiltrukket av et bra utseende, det er det absolutt viktigste kriteriet når det kommer til menns valg av partner. Kvinner, derimot, er først og fremst tiltrukket av meritter, altså av det en mann har oppnådd i livet. Ting som rikdom, inflytelse, høy utdannelse og god jobb er alle ting som vitner om en mann med visse personlige kvaliteter, og det er disse implisitte kvalitetene kvinner er tiltrukket av. Dette mønsteret ser vi tydelig i det at rike, inflytelsesrike menn finner seg unge attraktive koner, eller at mannlige leger finner seg kvinnelige sykepleiere. Det motsatte skjer, som du sier, heller sjeldent. Så kan man så klart også spørre seg hva som er mest kynisk og overfladisk: Det at menn går etter utseende, eller det at kvinner går etter ting som vitner om personlige kvaliteter?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #20 Skrevet 24. januar 2013 Wake up. Noensinne hørt om en kvinnelige lege gift med mannlig hjelpepleier, en kvinnelig advokat gift med en lastebilsjåfør, kvinnelig flyger gift med en stuer and the list goes on. Man hater da ikke kvinner fordi man registrerer at kvinner velger opp i de fleste tilfeller. Det er bare at sjangsen for at direktørens kone jobber i en kjøttdisk på MENY er mye større en at den kvinnelige direktørens mann jobber på et lager. Har du virkelig ikke lagt merke til det? Det er en grunn til at høyt utdannede kvinner med makt sliter med å finne seg menn. Menn prøver seg ofte ikke på de. Siden de ikke når opp i utd/inntekt/anseelse. Og de kjenner selvsagt til at hun foretrekker noen på samme nivå. Når menn ikke har problemer med å "slumme" (søke nedover) sier det seg selv at utvalget for kvinner på toppen blir begrenset. Samtidig er det langt flere menn som ikke blir far en kvinner som ikke blir Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Og ingen kvinner har spurt :"Hva er det hun ser i han". Hvis ei pen dame hyggelig dame med høy utdanning/inntekt blir sammen med NAVER i helsetrøye (for å dra det langt). Hun kunne fått mye bedre. Ja,det har både du og jeg hørt om,ingen grunn til å be meg våkne opp. Bare les i denne tråden og du ser at det ikke alltid er mannen som MÅ ha best økonomi, det jeg reagerte på var din utallese om at menn "aldri hadde sagt at du kan få bedre" og det er,faen meg,kødd. Anonym poster: e63303c259cdd114d95db4221d2a3652
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå