Gå til innhold

Drektig marsvin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! Jeg fikk meg marsvin for rundt 3 måneder siden, og det virket som om begge to var hanner. Jeg syntes det var rart at den ene ble så "fet", så jeg bestemte meg for å sjekke igjen. Det viste seg at marsvinet er drektig. Nå er jeg redd for at hun er for ung til å være drektig, hun var rundt 1 mnd når jeg fikk henne og er nå 4-4,5 måneder gammel.

Er det noen som vet mer om dette? Er det større sjanse for at marsvinungene er dødføtte? Jeg har ikke visst om at hun var drektig, så jeg har løftet henne opp og kost med henne med jevne mellomrom. Uff, håper det går bra med både mor og barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google fant dette til meg:

Vanlig levealder i fangenskap er fra 4 til 10 år, mens ville marsvin er byttedyr og kan derfor ha betydelig kortere levealder. Marsvinet kompenserer for dette med hurtig formering. Hunnmarsvin kan være fruktbare fra de er 3 uker gamle, og har løpetid med svært stor sjanse for befruktning umiddelbart etter at de har født. Et hunnmarsvin går drektig i omkring 68–72 dager, og får fra 1–8 unger – som oftest tre eller fire. Både ungedødelighet og barselsdødelighet er høy hos marsvin. Eiere av marsvin som kjæledyr frarådes derfor å la sine kjæledyr bli drektige, og heller overlate marsvinavl til profesjonelle oppdrettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...