AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Går høgskoleutdanning hvor omtrent alle innleveringene er gjort i smågrupper det første året. Samarbeidet er gått greit nok, men en i gruppa (fem totalt) har fått jobb, og har ofte ikke mulighet til å være med når vi skal møtes for å jobbe med prosjekter og innleveringer. Vi ble jo enige i starten av året at det var viktig at alle stilte opp osv, og i begynnelsen hadde jeg forståelse når h*n ikke kunne stille hele tiden når det kræsja med vakter. Men nå synes jeg det begynner å bli drøyt hvor mye denne personen kan utelate seg fra skolearbeidet, ser jo at h*n må skulke unna viktige forelesninger også får å dra på jobb. Man er vel først og fremst student? Har sagt i fra at h*n må passe på så vaktene ikke kræsjer med skolen, og at arbeidsgiver garantert vil ha forståelse for det, men virker som om h*n er et ja- menneske som aldri sier nei til vakter, og gruppearbeidet blir jo gjort med eller uten h*n. Hadde denne personen skulka unna av av andre grunner ville det kanskje blitt tatt opp med lærer eller noe, men virker som om de andre i gruppa har mye mer forståelse for det siden hun jo ikke skal hjem å ligge i senga, men faktisk skal jobbe. Mest frustrerende er når h*n blir irritert om ikke hele gruppa tilrettelegger seg h*n timeplan. Hva hadde dere gjort i samme situasjon? Hva bør en gjøre? Anonym poster: 3eb0bf6ab7702d70e09d437d64139007
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Tipper arbeidsgiver ikke har veldig stor forståelse for at gruppearbeid tar tid. Nå har vel også vedkommende en arbeidskontrakt om ulike vakter. Noen må faktisk også jobbe for å få ting til å gå rundt og jobber er ikke alltid like lett å få. At vedkommende ikke er på alle gruppemøtene synes jeg er ok, men det som er vesentlig her er at vedkommende bidrar til gruppearbeide. Det kan gjøres utenom møtene og mailes dere andre. Anonym poster: 30e34db866918250efae2fd5ce9f137e 3
Gjest alille Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Hvis vedkommende ikke bidrar så mye som han skal, så er det bare å gi klar beskjed om at han må bidra fra nå av, eller jobbe alene. Om han skal jobbe alene får han ta det opp med foreleser eller hvem som enn er ansvarlig, dere skal ikke bære byrden. Men det er lov å være løsningsorientert også. Må dere alltid jobbe sammen? Kan dere kommunisere via nett? Skrive hver deres del? 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Hvis dere finner en måte å samarbeide på uten å nødvendigvis møtes så er det jo greit. Så lenge h*n bidrar på en eller annen måte. Gjør h*n ikke det så må man jo ta det videre. Gruppearbeid skal gjøres av alle. Jobb er ikke en unnskyldning mener nå jeg. Anonym poster: d23033c311effdb56dc8b84f9e1a055b 1
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Utelat den her personen fra gruppen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #6 Skrevet 24. januar 2013 Er denne gruppen tvang eller frivillig? Jeg er selv en av de som jobber mye, og jeg må dra rett etter forelesning nesten alle dager, for å rekke jobb. Dessuten må jeg skulke noen forelesninger pga jobb. Helt ærlig: Jeg prioiterer jobb og penger fremfor å jobbe masse med studiene. Av denne grunn misliker jeg tvunget gruppearbeid. Jeg samarbeider bare med andre når jeg må, dvs blir plassert i en eller annen gruppe som må levere sammen fordi foreleseren ikke gidder rette ørten individuelle oppgaver. Da er jeg veldig glad om gruppen er av typen som syns det er ok å ta et møte og fordele oppgaver, så tar vi resten via nettet. Bruker google docs, funker utmerket. Alle bidrar, men vi trenger ikke møtes hele tiden. For meg er det utrolig trasig å droppe jobb (taper min. 1000,- dagen) for å møte gruppen. I 90% av tilfellene går myyye av tiden til jabbing og ineffektiv jobbing. De som bare er studenter og ikke jobber, har all verdens tid og bryr seg ikke om man sitter hele dagen og snakker halvparten av tiden om helgens fest. Skriver dette for å vise hvor frustrerende det er for sånne som meg som forsøker være effektive og få inn litt penger i tillegg, å være i grupper som skal møtes hele tiden. Man trenger ikke sitte 5 stk sammen og skrive, dersom alle jobber med sitt etter felles idemyldring bør det være ok. IKKE la hun slippe unna å gjøre noe, men heller ikke forvent at hun skal skippe jobb for å sitte og jobbe litt på må-få med gruppen. Av erfaring er det sjeldent effektive arbeidstid. Anonym poster: 90010b9cffa8c5325d4b24766443f8f2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå