Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2004 #1 Skrevet 16. mars 2004 Hei! Når jeg er samboer med en som har barn, har jeg da rett på sykedager i forb med sykt barn, eller er det pappaen som må være hjemme? Er det noen forskjell på å være gift/samboende? Takknemlig for svar! Gitte
Gjest Poirot Skrevet 16. mars 2004 #2 Skrevet 16. mars 2004 Tror ikke du har sykedager, rett og slett fordi du juridisk sett ikke har omsorg for noe barn. Men er ikke helt sikker. http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-008.html#33A
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2004 #3 Skrevet 16. mars 2004 Takk for svar, men jeg lurer på om noen kan bekrefte at det juridisk ikke regnes som om jeg har omsorg for barn? Sambo reiser mye i jobben, og hva gjør jeg om barna plutselig blir syke? Gitte
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2004 #4 Skrevet 16. mars 2004 Du har ikke sykedager for stebarnet ditt. mIn sambo må ta ut feiredager hvis han skal være hjemme med mitt barn ( eller bruke sine egne sykedager)
Gjest Poirot Skrevet 16. mars 2004 #5 Skrevet 16. mars 2004 2. Arbeidstakeren har tilsvarende rett til permisjon for nødvendig tilsyn med barn under 12 år, henholdsvis 18 år, når den som har det daglige barnetilsynet er syk eller er forhindret fra tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon. Sakset fra linken jeg ga deg. Om han er syk er det mulig du har rett til fri. At han reiser mye vet jeg ikke helt hva som skjer om de blir syke. Han får kanskej dra hjem slik andre må? Moren må komme å passe dem? Hør med trygdekontoret.
Gjest Tex Skrevet 16. mars 2004 #6 Skrevet 16. mars 2004 Hvis dere har barnet boende hos dere og pappaen har alle tyve sykedagene selv kan han -når dere er gift- overføre ti dager til deg.
Laina Skrevet 16. mars 2004 #7 Skrevet 16. mars 2004 Men dersom det ikke er slik at stemor har sykedager, hvordan er det da med fosterforeldre? Jada, jeg vet at fosterforeldre har sykedager... Men hvorfor er det forskjell på det? Det høres ikke logisk ut for meg. Men jeg aner ikke hvordan regelverket egentlig er.
Gjest ragnhils i.i Skrevet 16. mars 2004 #8 Skrevet 16. mars 2004 Fosterforeldre har jo den daglige omsorgen for barnet - så de har vel 12 dager som de kan fordele, vil jeg tro.. Selv har jeg en arbeidsgiver som ikke har brydd seg om reglene hvis jeg er hjemme med min stesønn når han en sjelden gang er syk og pappa'n ikke kan. Men så har jeg hatt veldig lavt sykefravær selv også - helt til jeg ble gravid...
Ulrikke Skrevet 17. mars 2004 #9 Skrevet 17. mars 2004 De gangene sambo trenger "hjelp" når ungene hans er syke, så har jeg måttet ta dette på avspasering eller fri uten lønn. Jobber i Oslo kommune. Forstår reglene på én måte, men på en annen måte synes jeg det er firkantet... Jeg har like stort ansvar for dem ellers, men kan ikke være hjemme når de er syke. Har allikevel hørt om arbeidsgivere, gjerne private, som ikke legger seg oppi dette så lenge det er få dager det er snakk om.
Lisemor Skrevet 17. mars 2004 #10 Skrevet 17. mars 2004 Har han alle 20 sykedagene kan han overføre 10 til sin nye partner men må melde ifra på trygdekontoret. Om en må vere gift eller dokumentert samboer vet jeg ikke. Ring ditt trygdekontor for informasjon.
Mrs. K Skrevet 17. mars 2004 #11 Skrevet 17. mars 2004 Det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Sjekk egne avtaler. Mannen min har flere sykedager for mine barn (stedbarna hans) enn jeg har for dem - og han bruker heldigvis gjerne av dem. Hilsen Trille
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #12 Skrevet 17. mars 2004 Tusen takk for svar. Jeg skal sjekke dette videre opp med personal/trygdekontoret. Dette er sikkert bare et av mange eksempler på at regelverket ikke er tilpasset "den nye familien"... Gitte
Veronal Skrevet 17. mars 2004 #13 Skrevet 17. mars 2004 Hei! Når jeg er samboer med en som har barn, har jeg da rett på sykedager i forb med sykt barn, eller er det pappaen som må være hjemme? Er det noen forskjell på å være gift/samboende? Takknemlig for svar! Gitte Folketrygdloven ble endret pr. 1 juli i fjor. Steforeldre har krav på om fri fra arbeidet ifbm. sykt stebarn hvis det formelle er i orden. Se §9.6 i Folketrygdloven: "Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at trygdekontoret får skriftlig melding om overføringen. "
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå