Tullebull Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Jeg vil virkelig slutte å snuse nå etter 5 års bruk, hovedgrunner er økonomien, da jeg som student har viktigere ting å bruke penger på. Har forsøkt flere ganger å slutte, men blir så stresset og aggressiv uten snus merker jeg, derfor trenger jeg virkelig råd fra dere som har klart det eller er i samme situasjon.
Gjest SpaceBaby Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har ikke kuttet ut å snuse, men jeg har trappet det kraftig ned ved å gå over til løs snus. For det første får jeg da mer snus for pengene (og mer potent snus). For det andre blir det mer stress å snuse, hvilket igjen fører til at jeg snuser betraktelig mindre. Før brukte jeg 2 bokser med porsjonsnus på 3 dager, nå bruker jeg en boks løs snus på 4 dager. Merker det veldig godt på økonomien.
skruf Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er nå på min 11 snusfrie dag Har lenge tenkt på at jeg skulle slutte å snuse i januar 2013, men orket ikke ta det som et nyttårsforsett med å kaste snusen 1ste januar. Så lørdag den 12jan oppdaget jeg at det var lite snus igjen, og at jeg måtte kjøpe ny søndagen. Så jeg snuste opp resten til jeg nesten ble kvalm, slik at jeg ikke hadde noe igjen søndagen. Så da sluttet jeg da.. Har nikotintyggis jeg kan ta hvis jeg holder på å bli sprø og jeg føler meg som stemora til snøhvit med pms.....pluss det har blitt noen løpeturer på tredemølla. Mange løpeturer... De første dagene var verst, men så har det gått gradvis bedre... For meg så ville det ikke fungert å trappe ned, jeg måtte bare kutte tvert. Og hver lørdag så skal jeg kjøpe meg ei "gratulerer med nok ei snusfri uke"-belønning:D Nå på lørdag skal jeg kjøpe en genser jeg har siklet på ei stund.... 1
Tullebull Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er nå på min 11 snusfrie dag Så flink du er! :D Jeg gikk tom igår, så har klart meg så langt idag, nå er jeg syk og har egentlig ikke så veldig lyst på snus, så jeg tror det kan være bra å starte nå. Det med belønninger var jo ikke en dum idè i det hele tatt. Takk for tips, kom gjerne med flere!
Gjest SpaceBaby Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 (endret) For meg så ville det ikke fungert å trappe ned, jeg måtte bare kutte tvert. Det trodde jeg også, men tingen med løs snus er at nedtrappingen går helt av seg selv uten at jeg behøver å tenke på det eller gjøre noe aktivt for å trappe ned. Med porsjonsnus er det så sinnsykt lett å bare slenge en opp der i tide og utide, hvilket gjør at jeg ender opp med å snuse 24 timer i døgnet (ja, har ofte sovet med snusen i kjeften også). Med løs snus blir en gjerne litt møkkete på fingrene og kanskje henger det også litt igjen i tennene når en spytter den ut. Det er rett og slett så lite praktisk at jeg automatisk snuser mindre uten å ha ofret det så mye som en tanke. Forøvrig begynte jeg å snuse da jeg sluttet å røyke, så jeg regner med det funker den andre veien også. Med andre ord: Begynn å røyke Endret 23. januar 2013 av SpaceBaby
toffel Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har akkurat sluttet å røyke. Eller får se om jeg klarer det, men har vært røykfri i en uke og en dag, men det er til helga utfordringen kommer. Jeg sluttet fordi jeg var syk, og røyk ikke var noe særlig da. Men det jeg også har gjort, er å holde det hemmelig, så ingen spør om hvordan det går med sluttinga, eller noe, for da hadde det blitt vanskeligere vil jeg tro. Så langt går det greit, for min del. Men snus og røyk er jo igjen ikke det samme da. Lykketil!
en'krone Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Har vært snusfri i 5 uker nå til helgen. Jeg brukte selv noen enkle tanketriks som hjalp meg. Jeg planla ikke å slutte, men tenkte det at da jeg spytta ut min siste pris var jeg per def snusfri her og nå, selv om det bare hadde vært i et sekund. Hvorfor skal en snusfri person ta en snus til? Hver gang du tar i en snus ordner det ikke stresset du føler der og da. Det sørger bare for å g deg en følelse av at du må ha en ny enn så straks du er ferdig med denne. Hver eneste pris du setter inn er grunnen til det suget og de abstinensene du kjenner neste gang så hvorfor fortsette dette? Da du tok din første pris hadde du vel heller aldri planer om å holde på med det livet ut? Så på et tidspunkt må man gi seg og det tok meg ca 8 år å innse det. Simpelt enn spytt ut den snusen du sitter med nå og du er faktisk snusfri. Som snusfri trenger du ikke mer snus. Abstinensene kan slukkes ved å gå seg en tur, eller få i seg noe anet godt. Benytt anledningen til å gjøre noe annet positivt/aktivit du ikke har gjort før for å gi deg en følese av at du har nytte av å ha slutta. Etter et par uker bør de værste abstinensene ha gitt seg. Jeg anser meg selv som ferdig med snus nå og er ikke redd for å sprekke. Er egentlig bare å bestemme seg å ikke se seg tilbake. 2
Gjest Solstråla88 Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har nå vært røykfri i 16 uker, og kan si med sikkerhet at de 2 første ukene er de værste. Jeg var et hormon monster, klikka hvis mannen sa noe feil, klikka hvis jeg ikke fikk den maten jeg ville ha osv. Fikk en avheninghet av epler, den er nå borte, og klarer ikke epler lenger. Men alt dette går over, Jeg lovert! Du må bare ville det nok og ha god selvkontroll. Finn deg også en hobby, min ble og trene, slik at jeg holdt røykekiloene kun på 6 kilo over hva jeg vil ligge på. Men, jeg lover deg at livet som ikke snunser vil bli helt nydelig når du har kommet deg over den første kneika som er de to første mndene. Lykke til, krysser fingrene mine for seg
Tullebull Skrevet 28. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 28. januar 2013 Snusfri i 5 dager nå, det går faktisk overraskende bra til nå. Håper det fortsetter slik. 1
skruf Skrevet 28. januar 2013 #11 Skrevet 28. januar 2013 Snusfri i 5 dager nå, det går faktisk overraskende bra til nå. Håper det fortsetter slik. Gratulerer!!! Vi får være flinke sammen, jeg var to uker snusfri lørdagen som var:D Ikke en eneste sprekk!! Dette klarer vi
funfacts Skrevet 28. januar 2013 #12 Skrevet 28. januar 2013 Jeg sluttet å snuse da jeg fant ut at jeg var gravid. Sluttet på dagen, og det var ikke lett! Hadde ekstremt lyst på snus etter mat, på kveldene osv. Men i stedet hamstret jeg inn tyggis, frukt og pastiller. Tok dette hver gang suget kom, og hver dag ble det lettere
Tullebull Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #13 Skrevet 29. januar 2013 Gratulerer!!! Vi får være flinke sammen, jeg var to uker snusfri lørdagen som var:D Ikke en eneste sprekk!! Dette klarer vi Takk! Vi får bruke tråden til å støtte hverandre når det begynner å bli hardt. Jeg har begynt å drikke te når jeg får sug, kaffe måtte jeg rett og slett bare kutte ut, hvertfall nå i begynnelsen ettersom jeg assosierer det for mye med snus. Kaffe uten snus blir ikke det samme. Hehe!
Gjest abcdefgh Skrevet 29. januar 2013 #14 Skrevet 29. januar 2013 Jeg sluttet på dagen for litt over en uke siden etter 10 år med General Løs. Når jeg kjenner snussuget blir som verst sier jeg til meg selv innvendig "Kroppen min trenger ikke snus" så sender jeg tanken videre , og fortsetter med det jeg dreiv med. Har allerede merket positive forandringer i kroppen. Lavere puls , mer energi og bedre matlyst. Sliter dog noe med nattesøvnen. De største motivasjonsfaktorene mine er igrunn økonomi og helse.
Gjest ms_kwang Skrevet 29. januar 2013 #15 Skrevet 29. januar 2013 Jeg var snusfri i ca 3måneder, flyttet hjem...erhm hvor hele familien snuser av en eller annen merkelig grunn >.< Uansett hvordan jeg sluttet første gang: Jeg brukte bomull med vademecum (den der...munnskyllet?) eller Bomull & tabasco... Når suget sto på som verst.. sterk tyggis osv osv, stappet oppunder leppa, bare for den følelsen av å ha noe der
Gjest ms_kwang Skrevet 29. januar 2013 #16 Skrevet 29. januar 2013 (men ps....jeg er på tur til å slutte igjen...er bare så mye ting som skjer og atter mye stress at jeg klarer ikke å bli.mega-super-über-düber-stressa akkurat nå )
Gjest abcdefgh Skrevet 14. mars 2013 #17 Skrevet 14. mars 2013 Hvordan går det med dere? Nærmer seg 3 mnd'er uten her , og jeg er like gretten enda!
skruf Skrevet 15. mars 2013 #18 Skrevet 15. mars 2013 (endret) Jeg er 9 uker snusfri i morgen:) Ikke en eneste sprekk:) Det går forsåvidt bra, kjenner suget av og til, men da er det som oftest i forbindelse med at jeg er stresset, irritert eller ekstremt trøtt. Prøver å ta en runde på mølla eller jeg går en tur med hunden. Dessuten har jeg strikket sånn ca 12 mariusluer for å få fokuset over på noe annet...........og jeg er egentlig ikke noen strikker. Hvordan går det med deg Ts og med resten av dere? Endret 15. mars 2013 av maya76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå