Gå til innhold

Bruke stekeovn som varmekilde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter på kjøkkenet og fryser, termostatovnen er satt til 25 men når aldri temperaturen. Så ingen annen utvei enn å skru på stekeovnen for så å åpne den og slippe all varmen ut. Deilig og varmt ble det.

Har dette noen negative konsekvenser, veldig strømtagende etc? Eller er det bare å fyre løs med stekeovn som varmekilde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stekeovnen suger mye strøm, den sitter tross alt på en helt egen krets på 20ampere, og den er ikke akkurat laget for å varme opp huset, så det er ikke helt heldig å bruke den som varmeovn.

Hva er årsaken til at det er så kaldt på kjøkkenet?

Utette vinduer kan ofte repareres med nye pakninger med mindre vinduet er punktert.

Hvilke andre varmekilder har du i huset/leiligheten?

Hvilket bygg bor du i og hvor gammelt er det?

Skrevet

Stekeovnen suger mye strøm, den sitter tross alt på en helt egen krets på 20ampere, og den er ikke akkurat laget for å varme opp huset, så det er ikke helt heldig å bruke den som varmeovn.

Hva er årsaken til at det er så kaldt på kjøkkenet?

Utette vinduer kan ofte repareres med nye pakninger med mindre vinduet er punktert.

Hvilke andre varmekilder har du i huset/leiligheten?

Hvilket bygg bor du i og hvor gammelt er det?

Nå har jeg kjørt den opp til 200 grader 4 ganger, tror du det blir mye strøm? Har et vanlig gammelt over 200 kvm stort hus, mange rom å varme opp.... Har en liten ovn på kjøkkenet, åpenbart ikke nok

Skrevet

Kjøkkenet ligger også vegg i vegg med matbod, hvor vi ikke fyrer. Når det er så kaldt ute som det er nå, holder matboden 4 C

Skrevet (endret)

Hvis du ikke har varmepumpe, ville jeg vurdert å investere i en.

Det finnes mange gode til en ålreit pris på markedet, vi kjøpte en til 15.000 i vår og er veldig fornøyde.

Vi har et førkrigshus som er isolert med luft og kjærlighet, med andre ord; det er kaldt og jævlig om vinteren. I fjor brukte vi rundt 3000 kroner på ved, i år har vi brukt omtrent 200 kroner. Ene og alene pga varmepumpa som rusler og går på 20-23 grader alt ettersom hvor kaldt det er ute.

Ja, det er fortsatt dager hvor vi synes det er kjølig inne, men det er nå en gjennomsnittstemperatur i stua og kjøkkenet på ca 20 grader, imot 12 i fjor vinter.

Den trekker noe strøm, men ikke fantastisk mye. Faktisk så hadde vi en sånn frittstående oljeovn (sånn som ser ut som en radiator) i bruk i fjor, som totalt brukte omtrent 25% mer strøm enn varmepumpa, og den stod på fullt for å gi halvparten så mye varme.

Hvis dere har to etasjer og åpen løsning fra trappa og inn i stua, er det veldig kostnadseffektivt å ha varmepumpa på veggen i trappa. Vel og merke om trappa står inntil en yttervegg.

Har dere mer lukkede løsninger, kan du vurdere å kjøpe to varmepumper for å varme opp hver sin del av huset.

Sjekk også om det trengs å etterisoleres og om vinduene kunne trengt å skiftes eller tettes.

I mellomtiden får du ta på deg en ullgenser, ullsokker og begynne å bruke tøfler. :)

Edit; tyrkleif og feil formulering.

Endret av Minya
Skrevet

Studentleiligheten min som jeg flyttet inn i i sommer ga meg sjokk da vinteren kom. Den er tydeligvis ikke helt vintertett.

Derfor gikk jeg noen dager med komfyren som ovn.

Når lånet og stipendet endelig kom, fikk jeg råd til å kjøpe vifte (de er egentlig ikke så dyre)! Åh, som jeg elsker den vifta!

Anbefaler deg å bruke det i stedet for komfyren.

Skrevet

25 grader?!! Du trenger vel da ikke 25 grader inne om vinteren for å ikke fryse?

Det er unaturlig å ha Tskjorte-varme innendørs i alle rom når det er minus en hel haug med grader ute.

Hva skal du med +25 på kjøkkenet? Tror nok du koser deg ute i 20-22 når det er "norsk" sommer?

Skrevet

25 grader?!! Du trenger vel da ikke 25 grader inne om vinteren for å ikke fryse?

Det er unaturlig å ha Tskjorte-varme innendørs i alle rom når det er minus en hel haug med grader ute.

Hva skal du med +25 på kjøkkenet? Tror nok du koser deg ute i 20-22 når det er "norsk" sommer?

Pffft! Jeg må ha 25-26 grader innendørs vinterstid, ellers sitter jeg bare og fryser. Pakker meg gjerne inn i ullundertøy, ullgenser, thermosokker og pledd, men hendene er like kalde. Kan ikke tre på meg vinterhansker når jeg skal sitte foran PC-en, lese, vaske, strikke, osv, derfor må jeg ha det varmt nok til å kunne bruke hendene. Og dette kommer fra en person som synes 20 varmegrader er uutholdelig om sommeren :P

TS, jeg anbefaler en slik en som du gjerne kan sitte foran (om du ikke vil utbedre huset): http://www.expert.no/soek/?q=WILFA+FH-1W+VARMEVIFTE+

Har sett de gå for så lite som 399, og det er garantert billigere enn å fyre med stekeovnen :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Stearinlys varmer godt! I stua pleier jeg å tenne på 8-10 kubbelys, og da kommer varmen ganske fort.

Anonym poster: 1ce2101a7baf5881337f3fa25b05f848

• Liker 6
Skrevet

Jeg liker å ha det litt varmt, men poenget med at jeg skrev TERMOSTATOVN var før å belyse det faktum at det aldri blir så varmt uansett om alle ovnene står på 25! Temperaturen blir aldri nådd, den er rundt 18-19-20 selv om jeg skrur opp alle TERMOSTATOVNENE til 25C

Gjest Lille-pus
Skrevet

Termostatovn i betydningen panelovn med termostat ?

Gamle ?

Slår de seg av før de omgivelsestemperaturen når 25 grader ?

Eller går de kontinuerlig uten at omgivelsesene klarer å oppnå 25 grader ?

Skrevet

Går uten å nå 25 grader;)

Skrevet (endret)

Ovnen i seg selv trekker vel fort opp mot 2000w? Så bruker vel ikke noe spesielt mer enn en stor varmeovn som står på full guffe.

Endret av orgus
  • Liker 1
Skrevet

Kjøp en gassovn.

Anonym poster: 3cee3e9169eeca4e4cc26eccf1ade01c

Gjest Lille-pus
Skrevet

Går uten å nå 25 grader;)

Da anbefaler jeg å ta en titt på Minya's innlegg og undersøke mulighetene for oppgaderinger når det blir mildere i været.

Inntil den tid vil en gassovn være gull verd.

Skrevet

Pffft! Jeg må ha 25-26 grader innendørs vinterstid, ellers sitter jeg bare og fryser. Pakker meg gjerne inn i ullundertøy, ullgenser, thermosokker og pledd, men hendene er like kalde. Kan ikke tre på meg vinterhansker når jeg skal sitte foran PC-en, lese, vaske, strikke, osv, derfor må jeg ha det varmt nok til å kunne bruke hendene. Og dette kommer fra en person som synes 20 varmegrader er uutholdelig om sommeren :P

TS, jeg anbefaler en slik en som du gjerne kan sitte foran (om du ikke vil utbedre huset): http://www.expert.no/soek/?q=WILFA+FH-1W+VARMEVIFTE+

Har sett de gå for så lite som 399, og det er garantert billigere enn å fyre med stekeovnen :fnise:

Hvis dette er den ovnen jeg tror det er, så har den lett for å velte. Ikke bra. Skal du ha vifteovn, så finn en som står stabilt på gulvet.

• Liker 1
Skrevet

Hvis dette er den ovnen jeg tror det er, så har den lett for å velte. Ikke bra. Skal du ha vifteovn, så finn en som står stabilt på gulvet.

Aldri opplevd at den velter, men om man er redd for det kan den også skrus fast på veggen. Da forsvinner riktignok litt av poenget med at den er lett å flytte.

Uansett var det ment som et forslag til en ovn man kan bruke på dagtid, slik at varmen kommer mer rett på en :)

Skrevet

Om du ikke kjøper noe oljeovn...

Kubbelys er på salg over alt for tiden.

Samme hviken farge det er, eller om de ikke er helt perfekte. Det var masse salg på Living hvor ejg fikk tak i trygge stødige kubbelys for en 10'er!!!

Beskytt lysene godt så det ikke er fare for brann! Og ta på tøffler eller kjøp tepper. Gulvvarme er skummelt.

260153315944428861_42rVrEYS_c.jpg

Skrevet

Aldri opplevd at den velter, men om man er redd for det kan den også skrus fast på veggen. Da forsvinner riktignok litt av poenget med at den er lett å flytte.

Uansett var det ment som et forslag til en ovn man kan bruke på dagtid, slik at varmen kommer mer rett på en :)

Det er ikke sikkert at det er samme ovnen, men på gamlejobben min var det en lignende sak. Ovnen var veldig smal og derfor ikke spesielt stødig. Det skulle ikke store dunket til før den lå på gulvet. Veldig upraktisk i en butikk.

Skrevet

Om du ikke kjøper noe oljeovn...

Kubbelys er på salg over alt for tiden.

Samme hviken farge det er, eller om de ikke er helt perfekte. Det var masse salg på Living hvor ejg fikk tak i trygge stødige kubbelys for en 10'er!!!

Beskytt lysene godt så det ikke er fare for brann! Og ta på tøffler eller kjøp tepper. Gulvvarme er skummelt.

260153315944428861_42rVrEYS_c.jpg

Og få masse sot i takket etter en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...