Gå til innhold

"mat" til mottagelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

reagerer på alle timene til en mottakelse med kafffi og kaker. Sunnmørsk kakebor eller ei.....de er nå ikke så ulike andre kakebord da

Anonym poster: 372bd24097fb28acf137ec3d2dbe5b5a

sunnmørske kakebord er som regel dobbelt så store som vanlige kakebord, vi er vande med at alle naboene kommer med bidrag, så er man femti menneske e det som regel nesten femti kake au ..

uansett vil vår gjesteforsamling bestå av mange folk som har masse å snakke om, så jeg regner faktisk med at folk blir sittande lenge etter at vi har reist, noe vi gjør i sekstida :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, sunnmørske kakebord er noe for seg selv skjønner dere ;) da er det kaker i alle varianter og smaker ;)

f.eks i dåpen til jenta mi, så hadde jeg 15 kaker, til ca 50 gjester, var ikke mye av hver kake igjen til slutt (og det etter et stort koldtbord) da var der endel unger også! Nå i bryllupet blir vi ca 80, og tenker at det iallefall blir mellom 20 og 25 kaker, ved siden av treretters! Min slekt er kakeglad, og sambo sin slekt er kakeglad - da går det mye kaker ;)

• Liker 2
Skrevet

hehe, sunnmørske kakebord er noe for seg selv skjønner dere ;) da er det kaker i alle varianter og smaker ;)

f.eks i dåpen til jenta mi, så hadde jeg 15 kaker, til ca 50 gjester, var ikke mye av hver kake igjen til slutt (og det etter et stort koldtbord) da var der endel unger også! Nå i bryllupet blir vi ca 80, og tenker at det iallefall blir mellom 20 og 25 kaker, ved siden av treretters! Min slekt er kakeglad, og sambo sin slekt er kakeglad - da går det mye kaker ;)

ikke sant :)

dessuten er det som regel andre ting en bare rene kaker, som for eksempel sjokoladeboller, sunnmørsgodt, fromager, digre skåler med bær og krem, et utall varianter av krem/marengs/karamell/nøtteblandinger og for ikke å snakke om lefser, og sveler med søst ... :)

Skrevet

Sunnmørsk kakebord eller ikke, når mottakelsen varer såpass lenge og er midt i "middagstida" ville jeg servert noe salt med litt mer mat i på et tidspunkt også.

Bare noen få tapasretter, eller eventuelt en gryterett eller noe annet enkelt.

En hel ettermiddag på bare kaker blir vel litt heavy for de fleste? :)

• Liker 6
Skrevet

Snitter? Kanskje ha tapas? Bare sånn, hånd-til-munn opplegg :)

Skrevet (endret)

Vi vil ikke ha noe som helst varmt, det er ikke aktuelt. Spiser dere middag før sju en lørdag .. ? Det gjør aldri vi.

Det kan godt hende vi setter ut noe snittelignende greier, men det er ikke på noe nivå aktuelt å ha mat som må spises med kniv og gaffel.

Endret av Petalouda
Skrevet

Spiser kanskje ikke middag før sju, men å spise noe med litt mer mat i enn kaker i løpet av ettermiddagen er vel ganske vanlig, vil jeg tro?

• Liker 4
Skrevet

Spiser kanskje ikke middag før sju, men å spise noe med litt mer mat i enn kaker i løpet av ettermiddagen er vel ganske vanlig, vil jeg tro?

joda, jeg ser den, derfor tenker jeg at kanapeer, snitter, rundstykker med diverse eller annen lignende type mat er bra :)

hele poenget med en mottagelse fremfor en sitt-ned-happening er jo at det skal være en annen type arrangement :)

Skrevet

Den type mat er helt supert. :) Og i kombinasjon med sunnmørsk kakebord (elsker de, har vokst opp med det sjøl, og er helt enig i at det er noe ganske annet enn et "vanlig" kakebord :ler: ) høres det ut som en kjempefin ettermiddag! :)

Skrevet

Da er vi jo glitrende enige :)

Skrevet

Jeg hadde servert kanapeer og laget et ostefat i tillegg til kakene:)

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg ikle fått noe ordentlig mat i løpet av dagen så hadde jeg kasta opp. La gjestene få vite det slik at de har muligheten til å stoppe på en bensinstasjon før mottagelsen slik at de får i seg noe "skikkelig" og ikke må prøve å ete seg mett på ost og kjeks og ekle, søte, klisne kaker.

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg ikle fått noe ordentlig mat i løpet av dagen så hadde jeg kasta opp. La gjestene få vite det slik at de har muligheten til å stoppe på en bensinstasjon før mottagelsen slik at de får i seg noe "skikkelig" og ikke må prøve å ete seg mett på ost og kjeks og ekle, søte, klisne kaker.

he he det er ikke noen bensinstasjon der, erta berta ;)

i invitasjonen står det "champagne, kaffe og kaker" så ingen blir overrasket tror jeg :)

• Liker 1
Skrevet

Høres veldig koselig ut med sunnmørsk kakebord, men tapas/fingermat ved siden av, hadde vært helt avgjørende for meg siden jeg ikke er så glad i kaker/boller/kringler ol.

Men jeg er ikke så kravstor, så for meg hadde vært det samme hva du serverte. Lærte meg å spise oliven, bare fordi det var det eneste som ble servert over 2 timer og jeg var skrubbsulten. I dag elsker jeg det.

• Liker 1
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Kan noen gi meg noen liste eller forslag om hvilke kaker som finnes på et godt og velfylt kakebord? Hva MÅ med?

Skrevet

Kan noen gi meg noen liste eller forslag om hvilke kaker som finnes på et godt og velfylt kakebord? Hva MÅ med?

Det lurer jeg også på.

Skrevet

Om mottagelsen er fem timer lang, så kommer vel vielsen før det, og da blir det lang tid uten skikkelig mat. Jeg elsker kaker, men hadde antagelig solgt meg selv for ei brødskive etter 6-7 timer med bare søtt. Rundstykker med pålegg høres lurt ut, eller hva med en stor bolle med gazpacho (kan drikkes av små plastglass), evt. flere varianter og godt brød til?

• Liker 3
Skrevet (endret)

OK, såvidt jeg skjønner så vil dere ikke ha en "middag", men en uformell greie hvor folk tusler rundt og gomler litt mat og prater, og at det er derfor dere ikke vil ha varm mat, ja?

Da ville jeg for det første passet på at det er klinkende klart i innbydelsen at det er en mottagelse og ikke middag.

Ang. mat tenkte jeg først på ting som lefseruller med røkt laks, grønnsaker med dip (kan serveres i porsjonsstørrelse i glass), spekemat (et helt fenalår, kanskje? Hvor mange er dere?) og flatbrød, små baguetter og denslags. Det er vel greit at det er noe som er relativt enkelt å spise, uten for mye bestikk/koordinasjon/søl.

Edit: misforstod fullstendig, endret svaret. :gjeiper:

Endret av Pingting
Skrevet

Det ER klinkende klart i innbydelsen at dette er en mottagelse og ikke en middag.

Det står som følgende:

Vi har med dette den store glede å få invitere dere til bryllupsmottagelse.

Vi gifter oss i Lillesand kirke lørdag 13. juli 2013 kl. 13.00

og ønsker dere hjertelig velkommen

Etter vielsen serverer vi champagne, kaffe og kaker i

Lillesandhagen fra kl. 14.00 – 18.00

Kan man da holde seg til trådens tema, plis ... ? :)

Middag eller varm mat av noe som helst slag er helt utelukket, det samme er mat som må spises med kniv og gaffel. Kom gjerne med forslag som dekker disse to behovene :)

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Ja, hva med innbakt horn typen pizza-horn bare litt mer bryllupsvennlig. Det spises jo gjærbakst over en lav sko ellers så jeg ser ikke hvorfor man ikke skal gjøre det da. Middag kan man jo spise når det er ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...