Gå til innhold

"mat" til mottagelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha en mottagelse og ikke en middag etter vielsen vår. Den kommer til å vare i rundt fire til fem timer., fra ca kl 13.30 til 18-19- ish. Vi serverer champagne, kaffe og kake (står det i innbydelsen) og ser selvsagt for oss å ha et rikelig (sunnmørsk) kakebord.

Men så kommer saken : Hva ville du ønsket å finne på et sånt bord? Bare bløtkake/sjokoladekake/ostekake og lignende kan bli vel ensformig i fem timer tenker jo jeg da .. Jeg ser for meg noe annet i tillegg. Ikke noe sånn varmt-spise-med-kniv-og-gaffel type ting, men likevel, noe mer enn bare marsipan og krem ..

Tips .. ? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Kanapeer ulike typer. Enkle nok til at det ikke blir så mye styr.

Egentlig vet jeg ikke om det passer, men da kan jeg også bli litt inspirert av denne trådens bidrag. :)

Skrevet

Jeg ser for meg kanskje noen enkle munnfull-greier, crustinier med noe pesto og sånn kanskje, eller kanskje rett og slett et par store fat med påsmurte små rundstykker for den som ikke er så glad i kaker .. ? jeg spiser veldig lite kake selv og har bestilt et gigantisk lass med noen horn som er fylte med noe sinnsykt godt noe, kusinen min lager disse (og jeg har planer om å pakke med noen til flyturen hurra)

hva med type hvetekringler og sånt .. ?

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Høres deilig ut spør du meg! Alt annet enn kaker er flott.

Og så er det jo viktig at det er noe man kan spise på farten, ikke trenger å sette seg ned med fullt bestikk.

Er disse hornene innbakt? Det er jo nydelig godt. (tror vi må ha noen sånne i bakhånd på natten...)

Jeg er så spent på hvor dere skal! OG ikke minst hvilken kjole du skal reise i!

Skrevet

de er innbakt på en måte ja, type fylte horn med skivede mandler på, og noe marsipansmørblandingsgreier inni .... de er helt sykt gode :) *må ha*

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Gjest Adriane
Skrevet

Her tenkte jeg også noe håndmat, som type enkle tapasretter eller noe. Lager dere mat og kaker selv, eller bestiller dere? Hvis dere skal lage selv har jeg et par forslag som jeg evt kan sende oppskrift til på PM. Helt enkel, og veldig veldig god fingermat ;) I så mange timer tenker iallfall jeg at en del nok ønsker seg litt mat-aktige greier i tillegg til kaker og søtsaker. Som Fantomina tenker jeg at noen fat med oppskåret frukt også vil være populært (eller f.eks fruktspyd, det er jo godt, enkelt og ser flott ut).

Skrevet

jeg tar gjerne imot oppskrifter !!!

på sunnmøre er det sånn at folk kommer ilende til med kaker, så alle kakene unntatt bryllupskake blir hjemmebakte fra diverse folk.

min tilkommendes famlilie har drevet et slags partyfikserfirma, så de har kontakter som skal lage det vi skal servere, men vi bestemmer alt selv så klart - kom gjeeerne med oppskrifter :)

Fruktspyd høres bra ut, bortsett fra at jeg har angst for veps ...

Gjest Adriane
Skrevet

Da skal jeg sende deg et par oppskrifter som gjorde stor suksess i et selskap jeg hadde for ikke lenge siden ;) Særdeles enkel og god fingermat :jepp:

Vepseangst har jeg også, men vepsen kommer jo (dessverre) uansett - den tiltrekkes jo garantert også av kaker og annet søtt, og for den saks skyld mat. Når vi griller på sommeren kommer det alltid veps som er interessert i kjøttet blant annet. Usj... Sånn sett tror jeg ikke fruktspyd vil være utslagsgivende for om det kommer veps eller ei ;)

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Da skal jeg sende deg et par oppskrifter som gjorde stor suksess i et selskap jeg hadde for ikke lenge siden ;) Særdeles enkel og god fingermat :jepp:

Vepseangst har jeg også, men vepsen kommer jo (dessverre) uansett - den tiltrekkes jo garantert også av kaker og annet søtt, og for den saks skyld mat. Når vi griller på sommeren kommer det alltid veps som er interessert i kjøttet blant annet. Usj... Sånn sett tror jeg ikke fruktspyd vil være utslagsgivende for om det kommer veps eller ei ;)

Meg også!

Jeg vil gjerne ha oppskrifter! :blomst:

Skrevet

Hvis dere skal ha mottakelse etter vielsen som varer i så mange timer, så ville jeg "delt opp" serveringen.

Dvs. enten begynt med noe salt - kanapeer av ymse slag og musserende drikke, og så, et par timer senere - tatt fram kakene, og skjært bryllupskake etc.

Alternativt gjort det omvendt - altså begynt kalaset med å skjære bryllupskake og sånt, og så , etter en stund, tatt fram saltmaten, altså kanapeene.

Vi hadde av praktiske årsaker både mottakelse og middag - og da gjorde vi det på denne måten, dvs. med kanapeer først og så bryllupskaka (hadde ikke noe overdådig kakebord), selv om mottakelsen var kortere tidsmessig enn dere legger opp til. Funka som bare det - med vielse i sånn "lunsj" tid, blir det ofte til at folk ikke har spist noe siden frokost, og da er kaker litt lite. Det er noe med at bare kaker over så mange timer blir ganske klissete - samtidig som en såvidt lang mottakelse tåler at man deler opp serveringen litt.

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Meg også!

Jeg vil gjerne ha oppskrifter! :blomst:

Det skal du få :):klemmer:

Skrevet

Hvis dere skal ha mottakelse etter vielsen som varer i så mange timer, så ville jeg "delt opp" serveringen.

Dvs. enten begynt med noe salt - kanapeer av ymse slag og musserende drikke, og så, et par timer senere - tatt fram kakene, og skjært bryllupskake etc.

Alternativt gjort det omvendt - altså begynt kalaset med å skjære bryllupskake og sånt, og så , etter en stund, tatt fram saltmaten, altså kanapeene.

Vi hadde av praktiske årsaker både mottakelse og middag - og da gjorde vi det på denne måten, dvs. med kanapeer først og så bryllupskaka (hadde ikke noe overdådig kakebord), selv om mottakelsen var kortere tidsmessig enn dere legger opp til. Funka som bare det - med vielse i sånn "lunsj" tid, blir det ofte til at folk ikke har spist noe siden frokost, og da er kaker litt lite. Det er noe med at bare kaker over så mange timer blir ganske klissete - samtidig som en såvidt lang mottakelse tåler at man deler opp serveringen litt.

Oppdeling var igrunn ikke så dum ide, Regine ... tusen takk for tips :)

tanken vår er å servere champagne og bryllupskake sammen, og jeg tenker at det er best å ta en sånn champagneskål når vi kommer til lokalet .. så da kan vi eventuelt ha bryllupskakeskjæring først, og så satt ut alt resten en times tid senere ... eller ... ? hmm, usikker altså, men oppdeling var en god ide :)

Skrevet

Jippijippi :)

vepseangst ja ... grøss. fysj. møkkaudyr *likerikke*

Skrevet

Å dele opp var en god ide ja, det tror jeg at jeg ville gjort!

Og Adriane: vil gjerne ha oppskrifter jeg og, lager litt fingermat til gjester fra tid til annen :)

Gjest Adriane
Skrevet

Å dele opp var en god ide ja, det tror jeg at jeg ville gjort!

Og Adriane: vil gjerne ha oppskrifter jeg og, lager litt fingermat til gjester fra tid til annen :)

Klart det, pusla - kommer på pm :)

Skrevet

Kan du ikke legge ut oppskriftene i en egen tråd Adriane, jeg også vil gjerne ha ;) Alltid kjekt med noe nytt!

Skrevet

Kan du ikke legge ut oppskriftene i en egen tråd Adriane, jeg også vil gjerne ha ;) Alltid kjekt med noe nytt!

Enig! :Nikke:

Gjest Adriane
Skrevet

Det kan jeg gjøre, selv om den ene jeg har lagt ut er veldig "mainstream", så de fleste har nok den fra før :-) Men det er jo supert om andre også legger ut sine spennende oppskrifter! :jepp:

Skrevet

Vi skal ha en mottagelse og ikke en middag etter vielsen vår. Den kommer til å vare i rundt fire til fem timer., fra ca kl 13.30 til 18-19- ish. Vi serverer champagne, kaffe og kake (står det i innbydelsen) og ser selvsagt for oss å ha et rikelig (sunnmørsk) kakebord.

Men så kommer saken : Hva ville du ønsket å finne på et sånt bord? Bare bløtkake/sjokoladekake/ostekake og lignende kan bli vel ensformig i fem timer tenker jo jeg da .. Jeg ser for meg noe annet i tillegg. Ikke noe sånn varmt-spise-med-kniv-og-gaffel type ting, men likevel, noe mer enn bare marsipan og krem ..

Tips .. ? :)

reagerer på alle timene til en mottakelse med kafffi og kaker. Sunnmørsk kakebor eller ei.....de er nå ikke så ulike andre kakebord da

Anonym poster: 372bd24097fb28acf137ec3d2dbe5b5a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...