AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Hadde 2+3 seter som vi egentlig var veldig fornøyd med. Men etter en endring i vindusløsningen, så var vi enige om at hjørnesofa hadde vært tingen. Selv om vi var veldig fornøyde med sofaene ble det alltid en litt rotete løsning sånn plasseringsmessig. Dog, ikke noe stort problem, vi hadde ingen planer om sofabytte. Men rett før jul kastet vi oss tankeløst på et tilbud fra Bolia - det var nemlig halv pris på den hjørnesofaen vi hadde lekt litt med tanken på at kunne bli ok her. De gamle sofaene ble solgt, ny sofa kom i hus....og jeg ble ikke helt fornøyd. Dermed brukte jeg noen lapper på nye puter og et nytt teppe under salongbordet. Men er jeg fornøyd? Næ..Helt, helt ærlig savner jeg den gamle sofaen, men det tør jeg jo søren ikke si til noen, ikke en gang til mannen. Det var meg som ville dette. Og til sammen har vi brukt en del tusen etter hvert. Vi har alltid fått høre at vi har det så fint, og det har vi også. Jeg syntes selv at vi alltid har hatt det lille ekstra, ikke i form av dyre, eksklusive ting, men mer sånn at vi har hatt sansen for den lille ekstra vrien på ting, det som gjør at det blir litt kult. Litt kontraster og spennende fargebruk. Nå har vi endt opp med en sofa som er mainstream så det holder.. Så for å motvirke mainstream-følelsen kjøpte jeg en stol på Fretex her om dagen, en lenestol. Mange vil nok hevde at den er grusom stygg, den er i hvert fall skikkelig syttitalls. Jeg syntes kontrasten ble litt kul, men jeg kjenner at jeg er ukomfortabel med hva folk vil syntes. Og det ligner jo ikke meg i det hele tatt, jeg er vanligvis ganske selvsikker når det gjelder interiør. Men nå sitter jeg her og dikter opp unnskyldninger for å ha venner på besøk - rett og slett fordi jeg syntes vi hadde det finere før. Skulle tro jeg var tjue år og nettopp flyttet for meg selv, men det er jeg altså ikke. Jeg er voksen og godt etablert. Kanskje leser jeg for mye interiørblogger og blader, for nå er det i hvert fall gått helt til hodet på meg. Jeg vil jo ikke ha det slik som dette - jeg vil jo være fornøyd og glad. Men nå stresser jeg skikkelig og tenker på dette dag og natt. Puh. Beklager langt og rotete innlegg. Men er det noen som kjenner seg igjen? Noen som har gjort store interiørgrep de angrer og som ikke er mulig å gjøre om? Anonym poster: ac32fdca03aa8f4edbce10bc9feb124f Anonym poster: ac32fdca03aa8f4edbce10bc9feb124f
Ciara Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Jeg håper du ikke tar det ille opp at jeg er ærlig med deg nå. Men: Selv om jeg virkelig forstår interiørinteressen din og at du vil ha det fint (sånn er jeg også), så synes jeg du legger for mye vekt på det. At du stresser og tenker på det dag og natt høres ikke bra ut. Det er bare en sofa! Med andre ord, jeg synes du burde prøve å slappe av litt. Det spiller ingen rolle hva andre tenker når de er hos deg. Men synes du det er helt jævlig kan du selvfølgelig forsøke å selge den nye sofaen på finn. Tatt i betraktning at den var rabattert kan det hende at du ikke taper så mye. 4
Gjest celebi Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Skulle ønske en sofa var min største bekymring her i livet også. 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Takk dere. Tro det eller ei, men det var slike svar jeg håpet på (og som jeg vet at jeg trenger). For jeg tror ikke i bunn og grunn det handler om sofaen, det er mer som om hele tankesettet mitt har "hengt seg opp", tankene spinner rundt og rundt det samme og jeg klarer ikke å komme meg av karusellen. Jeg lurer litt på om jeg driver å dytter alle de bekymringer og problemer jeg har inn i denne sofaproblematikken, altså at jeg forskyver andre ting litt over på dette. Jeg vet ikke. Føler meg generelt litt dårlig i form om dagen, og ender altså opp med å ta det ut på noen møbler. Men f**** interiørblogger og drit altså. Jeg må lære meg å holde meg unna! Anonym poster: ac32fdca03aa8f4edbce10bc9feb124f
Ciara Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Jeg tror det er ganske vanlig Man flykter inn i mer trivielle problemstillinger hvis man strever litt med noe annet. Du kan jo spørre deg selv: Hadde stua di sett helt perfekt ut, hadde du vært helt avslappet da?
Gjest O___o Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Hva med å løpe på loppis? Finn 70-talls kjoler/stoff og sy om til puter? Hva med å lage "oppslagstavler" av korkunderlag? eller å lage en egen klokke? Kremmerhuset har begynt å ta inn en del 70-talls inspirerte småting.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Jeg føler med deg, det gjør jeg virkelig. Jeg og min mann solgte vår flotte 3 + 2 seter sofa for 2 mnd siden, og venter på ny hjørnesofa, fordi den gamle ikke passet inn, alltid når vi fikk gjester så endte det opp med at vi sitter på gulvet, for det var ikke plass i sofaen til oss. Meeeeen jeg gruer meg, vi bygde vår sofa på Møbelringen, så vi har kun sett den på skissetegning, og vet hvordan stoffet blir, og tro meg jeg er skikkelig skeptisk, hva skjer om den ikke passer når den endelig kommer på plass.? Hvis det ikke blir som jeg har tenkt meg. ? Den kostet ikke et par tusen, den kostet 28 000,-. Så det er ikke bare bare, om den ikke passer så selger jeg den på finn, det er ikke slik det går. Så, jeg håper virkelig på at den vil passe. Krysser mine fingre. Og jeg følger med også på disse Interiørbloggerne, og jeg skjønner man vil ha det pent. Men det er noen interiørbloggere som kjøper og gjør om ting hele tiden, shit er ikke det dyrt? Det er alltid noe nytt, jeg fatter det ikke. har de det alltid så pent og ryddig? Tror dere det? nei! Så kjære deg, det beste er å styre unna dem, og skape din egen stil, en som du liker og trives med, ikke hva andre måtte mene, gi F i det, og ikke tenk mer på det. Anonym poster: 9c080498c05cfebed1a547402c0cc8b1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Jeg skjønner deg godt! Men nå har det skjedd, det med sofaen, så det er bare å gjøre det beste utav det. kanskje du kan bruke dette nye møbelet til å skape en ny "sone" i leiligheten, som er møblert i en litt annen stil enn resten? Hva med å få tak i et ekstravagant blikkfang av en lampe, i en el annen knæsj farge, og heng over sofabordet? Hvis dere har en mainstream sofa, kommer en knall lampe enda mer til sin rett. Vi holder på å "fornye" kjellerstuen, og jeg kjenner litt på sofaproblematikken. Vi måtte kjøpe ny sovesofa, og de kommer jo alltid i dørgende kjedelige modeller, hvis de samtidig skal være praktiske. Så jeg er også på utkikk etter morsom retro fretex-stol. Og tenker å gjøre noe litt mer "spennende" med veggen bak sofaen for å kompensere. Det er jo også det som er litt spennende med interiør, for oss som liker å pusle med slikt: Å ta noe man har og finne på bedre løsninger for det, leke litt med tanker og ideer? Lykke til Anonym poster: 9188a8e05e6979a14d6f3f2f7534757f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Guuud, jeg føler også med deg! Vi kastet ut vår gamle sofa etter to måneder, da et vennepar var innom på besøk og nevnte at de hadde sett samme sofa hos noen andre de kjente! Jeg trodde vi hadde en eksklusiv sofa til 50.000, men så viste den seg altså å være så mainstream at noen andre hadde helt lik. Grøss. Noe lignende skjedde da vi hadde pusset opp kjøkkenet, så det måtte gjøres helt på nytt. I det minste kan vi skryte av å ha vennegjengens dyreste kjøkken! For ikke å snakke om da vi skulle ha hund. Vi ville helst ha noe fint som ikke alle andre har, og vi fant ut at den siste trenden på hundefronten var en nydesignet Labradoodle. Etter noen uker med den lille bisken i hus, fikk vi høre fra mannens kusine som driver hundeoppdrett at Labradoodle ikke er noen rasehund, men en simpel blandingsrase, og at de ikke får delta på utstillinger engang! Gjett om vi følte oss grundig lurt!! Den var heldigvis lett å gi bort gjennom Finn. Bare så synd med de to teppene valpen rakk å tisse på og ødelegge først. Anonym poster: cb23d19d15bae082bd91d6e775794424 3
Roadrunner Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 Først av alt: Ikke lag masse unnskyldninger rundt interiør/sofa/stol etc. La folk komme inn, kikke seg rundt og danne seg sitt eget bilde, og jeg er sikker på at alle kommer med masse komplimenter og fine tilbakemeldinger. Hvis du da takker, men begynner å unnskylde deg om ditt og datt, så flytter du deres fokus fra alt de liker, til alt du ikke liker. Egentlig et fokus du absolutt ikke ønsker. Ikke fremhev feil/mangler eller ting du er misfornøyd med dersom det ikke er nødvendig! (Har dere et stort hull i gulvet pga oppussing kan det være en smart ide å informere for å forhindre skader, men det er en helt annen sak). Ellers synes jeg du skal forsøke å se sofakjøpet som en utfordring. Gjort er gjort, pengene er brukt, og dere bør fint klare å slå dere til ro med nye sofaen. Men den kan gjøres spesiell ved hjelp av puter og pledd, nips på bordet og bilde over sofaen. Du kan gjøre MYE for å få stua til å se mer spennende ut hvis du ønsker. Selv har jeg hjemmet fullt av billige mainstream-møbler (men ikke så mye du finner i interiørbloggene - siden jeg ikke følger trendene), og trives godt. Skulle gjerne endret både ditt og datt (blant annet byttet ut en småsliten sofa), men gjester skryter av at den er så god å sitte i og at jeg har det så koselig. Så tenker jeg litt på det, og innser at de har helt rett Og du? Det er bare en sofa. Hva betyr andres meninger? Dere ønsket forandring - slik ble det.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #11 Skrevet 23. januar 2013 Du kan jo spørre deg selv: Hadde stua di sett helt perfekt ut, hadde du vært helt avslappet da? Det hadde sikkert ikke endret noe som helst. :-) Takk for svar alle sammen, det hjelper litt å dele og å lese det dere skriver. Jeg fremstår litt mindre nevrotisk irl så jeg driver ikke å prater så mye om dette til virkelige folk. Ikke at dere ikke er virkelige da, men.. Guuud, jeg føler også med deg! Vi kastet ut vår gamle sofa etter to måneder, da et vennepar var innom på besøk og nevnte at de hadde sett samme sofa hos noen andre de kjente! Jeg trodde vi hadde en eksklusiv sofa til 50.000, men så viste den seg altså å være så mainstream at noen andre hadde helt lik. Grøss. Noe lignende skjedde da vi hadde pusset opp kjøkkenet, så det måtte gjøres helt på nytt. I det minste kan vi skryte av å ha vennegjengens dyreste kjøkken! For ikke å snakke om da vi skulle ha hund. Vi ville helst ha noe fint som ikke alle andre har, og vi fant ut at den siste trenden på hundefronten var en nydesignet Labradoodle. Etter noen uker med den lille bisken i hus, fikk vi høre fra mannens kusine som driver hundeoppdrett at Labradoodle ikke er noen rasehund, men en simpel blandingsrase, og at de ikke får delta på utstillinger engang! Gjett om vi følte oss grundig lurt!! Den var heldigvis lett å gi bort gjennom Finn. Bare så synd med de to teppene valpen rakk å tisse på og ødelegge først. Anonym poster: cb23d19d15bae082bd91d6e775794424 He-he. Fremstår jeg så overflatisk? Du er morsom, men jeg føler bittelitt for å forsvare meg likevel. Jeg ER interessert i interiør. Ikke i å ha det dyrest eller størst, men jeg elsker å dille med mitt. Jeg har rett og slett mye kreativitet i meg som jeg får utløp i gjennom å holde på hjemme, samtidig som jeg slettes ikke er glad i dill dall. Vel, uansett. For meg er interiør en hobby og jeg er ikke flau for å si det. Jeg syntes ikke jeg skal være mer flau av det enn menn som benytter enhver anledning til å fiske i en elv, eller å være ihuga fotballsupporter. Når jeg sier at sofaen er mainstreem mener jeg ikke at den er lik andres (det forstår man jo når man kjøper sofa på bolia), men mer at nå ble hjemmet mitt litt kjedelig, litt sånn som foreldrene mine har det. Særpreget forsvant, det om er typisk meg. Og det strever jeg litt med å få på plass igjen. Større verdensproblem enn det er det ikke. Og så er det nok litt sånn for tiden at jeg har en del ting som er litt rævva akkurat nå, og da blir slike trivielle ting enda mer problematisk. (sorry for at dette ble litt rotete, men jeg passer en liten valp her som gjør alt han kan for å ta oppmerksomheten min *søt* ) Anonym poster: ac32fdca03aa8f4edbce10bc9feb124f 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #12 Skrevet 23. januar 2013 Ellers synes jeg du skal forsøke å se sofakjøpet som en utfordring. Gjort er gjort, pengene er brukt, og dere bør fint klare å slå dere til ro med nye sofaen. Men den kan gjøres spesiell ved hjelp av puter og pledd, nips på bordet og bilde over sofaen. Du kan gjøre MYE for å få stua til å se mer spennende ut hvis du ønsker. Og du? Det er bare en sofa. Hva betyr andres meninger? Dere ønsket forandring - slik ble det. Takk! Veldig enig i alt du skriver om å påpeke ting. Det er ofte slik at eget fokus er veldig annerledes enn det fokuset andre har. Når jeg leser det du skriver tenker jeg at litt av problemet kanskje er at jeg er så energiløs for tiden at jeg ikke helt får til å ta den utfordringer det er å gjøre dette til "min stil". Og så mistrives jeg, for jeg er avhengig av denne gode basen rundt meg som hjemmet mitt er, og ja - overflatisk, men ting og stil betyr noe. Hm. Sjerpings, med andre ord. Anonym poster: ac32fdca03aa8f4edbce10bc9feb124f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Jeg tror du vil får det bedre om du bare sier til mannen din at du angrer. Da er katta utav sekken på en måte. Anonym poster: 65b1f9ee39cfa0e113aa9386f7149d93
Blåklokke Skrevet 23. januar 2013 #14 Skrevet 23. januar 2013 Huff, dobbeltgrøss, vet nesten ikke om jeg tør å si min ærlige mening... Men her kommer den: jeg synes du skal selge/sette bort/bytte bort den nye sofaen din! Man ser ikke hvordan møbelet tar seg ut i rommet før det er på plass, og sånne kjempestore sofaer har lett for å bli veldig dominerende. Det er tydelig at du irriterer deg mye over sofaen. Innekosen betyr mye for oss nordboere og behøver ikke ha bare nevrotiske og trendgriske undertoner. Selv er jeg så glad i min gamle, nette 3 pluss 2-sofa at jeg fikk den trukket om etter 25 år, og nå er den klar for 25 nye:) Jeg finner nemlig aldri en sofagruppe som passer like godt i kroken min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå