Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet ut at venninna mi tar seg en boks øl hver dag til middag. Er det greit? Burde jeg si noe? Hun har to barn på 4 og 6.

Anonym poster: db4eaad195bb2cd15503867a46395032

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Én boks øl? Hvorfor er det galt? Blir vel ikke akkurat mer full av det enn et glass med Pepsi.

• Liker 9
Skrevet

Med eller uten alkohol?!

Skrevet

Herregud, en boks øl? Skulle det være farlig for barna, eller?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes det er helt ok. Det blir som å drikke et glass brus hver dag. Det er kanskje ikke noe sjakktrekk for helsa, men det har ingenting å si for ungene.

Tvert om tror jeg de har godt av å se at alkohol blir drukket hverdagslig. Det er alt for mange av oss som bruker alkohol som rusmiddel i helga, i steden for å bruke det som hverdagkos uten rus,

• Liker 10
Skrevet

Da er isåfall hele søreuropa alkoholikere... I Norge har vi et veldig merkelig forhold til alkohol, der det er lov å bøtte nedpå i store mengder på fredager og lørdager, men drikker man en øl eller et glass vin i ukedagene har man plutselig et problem. Jeg tar meg et glass vin når jeg har lyst, enten det er tirsdag eller lørdag. Selv om jeg kan drikke et glass her og der i ukedagene drikker jeg mange færre alkoholenheter enn mange av mine venner som er på fylla hver helg.

• Liker 20
Gjest Gunfreak
Skrevet

En alkoholiker tar ikke en boks øl om dagen, de tar 2 flasker vin eller en flaske whisky, eller et brett med øl om dagen. hele poenget med alkoholikere er at de ikke kan stoppe, og det er rusen de er ute etter, du blir ikke spesielt rusa av en boks øl.

Dog hun burde ha en "hvile dag" i uka hvor hun ikke drikker så leveren kan komme seg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke en boks med øl om dagen er mer skadelig enn en liter med tab, cola, brus eller noe annet.

Men når du må ha tre øl på kvelden for å slappe av hadde jeg dratt i bremsen.

Skrevet

Har funnet ut at venninna mi tar seg en boks øl hver dag til middag. Er det greit? Burde jeg si noe? Hun har to barn på 4 og 6.

Anonym poster: db4eaad195bb2cd15503867a46395032

Hadde du reagert om det var "far i huset" som tok seg den ene boksen med øl til middag?

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke drukket et glass vin hvis man har barna alene feks. Hvis det skjer noe og man skal kjøre så vil jeg være HELT uten alkohol i blodet. Jeg setter meg ikke i en bil med barn (eller uten barn) med noe inntak av alkohol. Og jeg drikker så sjelden at jeg merker det etter et glass vin.

Utenom det så vet jeg om flere som drikker vin/øl til maten, og ser ikke hel problemet med det.

Skrevet

Jeg ser heller ikke noen fare med alkoholen/rusen i det hele tatt, en boks øl om dagen er ikke rare greiene og ikke noe som ville bekymret meg sånn sett.

Likevel, jeg tenker selv at det er greit å ha en alkoholfri hverdag. Ser ingen grunn til at vi skal utvide alkoholbruken i Norge til å omfatte både helgefylla og hverdagskos, så mine barn blir ikke oppdratt til at det er vanlig å drikke øl eller vin til hverdags. Men det er min holdning til det, jeg ser ingen grunn til å presse mine synspunkter på venninner med mindre de spør hva jeg synes.

Skrevet

Jeg lurer på om kanskje disse barna vil få et litt anderledes syn på alkohol enn sine fremtidige ungdomskolekamerater. De kommer nok til å ha et mer næøyansert bilde, hvor øl er til mat, ikke til fest.

Anonym poster: 645263a6b2258596da6c5084727d1f99

• Liker 6
Skrevet

Om hun tar 4-6 bokser øl hver dag da, og ikke klarer å ha en "hvit" dag eller flere innimellom.... Er det da et problem?

Anonym poster: 0099591e138296577fd12ade9f699f3c

Skrevet

Om hun tar 4-6 bokser øl hver dag da, og ikke klarer å ha en "hvit" dag eller flere innimellom.... Er det da et problem?

Ja

• Liker 4
Skrevet

Da er isåfall hele søreuropa alkoholikere... I Norge har vi et veldig merkelig forhold til alkohol, der det er lov å bøtte nedpå i store mengder på fredager og lørdager, men drikker man en øl eller et glass vin i ukedagene har man plutselig et problem. Jeg tar meg et glass vin når jeg har lyst, enten det er tirsdag eller lørdag. Selv om jeg kan drikke et glass her og der i ukedagene drikker jeg mange færre alkoholenheter enn mange av mine venner som er på fylla hver helg.

hehe,bra skrevet! er akkurat dette jeg opplever. En skjeden gang liker jeg å nyte EN glass rødvin på kvelden i ukedagene. Jeg er en av de som ikke fester,drikker i helgene og husker ikke sist jeg ble full. Likevel tok min venninne det opp med meg, hun som drikker en flaske på en helg! Loven om å missbruke alkoholen gjelder vist kun i helgene på fest!

Om hun er nødt til å bli full hver dag er det nok et større problem

Anonym poster: 97ae0498ea5abc67dd34718112f9fcf1

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg hadde ikke drukket et glass vin hvis man har barna alene feks. Hvis det skjer noe og man skal kjøre så vil jeg være HELT uten alkohol i blodet. Jeg setter meg ikke i en bil med barn (eller uten barn) med noe inntak av alkohol. Og jeg drikker så sjelden at jeg merker det etter et glass vin.

Utenom det så vet jeg om flere som drikker vin/øl til maten, og ser ikke hel problemet med det.

Det argumentet kommer hver gang tema alkohol og barn kommer opp,men hva med de som ikke har lappen da? Det blir jo det samme.De kan ikke kjøre de heller hvis det skjer noe.

Skrevet

En skjeden gang liker jeg å nyte EN glass rødvin

Godt sagt. :glare:
Skrevet

Jeg lurer på om kanskje disse barna vil få et litt anderledes syn på alkohol enn sine fremtidige ungdomskolekamerater. De kommer nok til å ha et mer næøyansert bilde, hvor øl er til mat, ikke til fest.

Kanskje. Men det er like sannsynlig at de fester like mye som sine jevnaldrende, samtidig som de synes det er greit å drikke til hverdags.

Alkoholbruken i Norge har gått opp i takt med vin og hverdagsdrikking, det har ikke blitt redusert tilsvarende i helgene. Samme tendens i f.eks. England, der hverdagsdrikkingen kommer på toppen av det tradisjonelle konsumet.

Så jeg tror ikke ubetinget det er så lurt å lære opp barn til at det er greit å drikke i hverdagene, det kan slå begge veier. Selv om det hadde vært fint for oss foreldre hvis det var sånn at vi kunne lære dem opp til å drikke fornuftig ved å bevilge oss et glass hver dag ;)

Anonym poster: 9d3b8a92799b30aa7455529b1eb821c3

• Liker 1
Skrevet

Alkoholiker og rusmisbruker er to forskjellige ting forresten. Man trenger ikke være fyllik med sprit i handa for å være alkoholiker.

Mange i sør-Europa drikker 1-2 glass vin om dagen. Man får en liten alkoholavhengighet. Det er ikke spesielt sunt og det gir høyere alkoholtoleranse. Men farlig er det ikke. Har hun problemer med alkohol? Sannsynligvis ikke, 1 øl er ikke mye, spesielt sammen med mat. Jeg ville lagt det ligge.

Skrevet

Ja, men kun dersom hun ikke klarer å ha en hvit dag eller sliter med å holde seg unna.

Om en har et problem avhenger i mine øyne på kontrollen en har over situasjonen. Det oprinnelige problemet med en øl dagen ville jeg lagt ligge, selv om det skulle skyldes en svak alkoholavhengighet, da det ikke er særlig skadelig for noen parter.

Jeg kan gjerne ta meg både en og to øl midt i uka helt alene når jeg koser meg med en bra film. I norge er det merkelig nok mange som karakteriserer dette som "alkis" tendenser selv om det paradoksalt nokk er normalt, her i norge, å spy på fylla selv blant voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...