Gå til innhold

Jogging eller rask gange i stigende grad mest effektivt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke av disse to er mest effektive for å gå ned i vekt? E

Anonym poster: 7710ab0e2b1c4158b935c04f4694368b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag var jeg og trente og hadde egentlig tenkt til å prøve å jogge litt på mølla, men synes det er så flaut å pese når det kommer folk på mølla rett ved siden av. Så jeg bestemte meg for å gå raskt med stigning mellom 5 og 7. Damen ved siden av meg jogga hele veien på ca 7.5 og jeg måtte jo sjekke kalori telleren ( ja jeg vet det ikke er korrekt tall) men uansett så lå vi på sånn ca like mye kal, jeg lå noen over henne fordi jeg begynte par min før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7,5 er ikkeno tempo i det hele tatt, så om du gikk raskt med helning tipper jeg du hadde høyere puls enn henne :danse:

(Kaloritelleren skal du bare drite i, for den er null verdt. Den kan ikke måle hva som skjer inni kroppen din.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme om du jogger eller går i raskt tempo, du forbrenner akkurat like mye!

Det er lengden det kommer an på. Altså om du enten jogger eller går 2 km, har det den samme effekten. Har jeg hørt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er varigheten av høy puls som teller, ikke hvor langt du kommer deg. Klarer du å ha nesten maks puls i noen minutter under trening så har det mye høyere effekt enn langkjøring på lav intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt forskjellige meninger om det.

Løper du vil du ha høyere puls og forbrenne mer - men da tar du ogs litt av musklene - men i sum forbrenner du mer fett også. Samt at da vil hvileforbrenningen din også holde seg høyere lengre.

De som driver med fitness o.l. går bare turer , løper aldri - men de er jo da redde for å miste muskelmasse.

Ved rask gange i stigende grad kan du jo også få forh. høy puls - men det er litt mindre belastende for kroppen. Absolutt effektivt for fettforbrenning hvertfall .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"7,5 er ikke noe tempo i det hele tatt" syns jeg er en rar ting å si. Det er kanskje ikke så fort, men for en nybegynner som meg og som har veldig korte bein så koster det faktisk en del å jogge i dette tempoet.

Anonym poster: 9df800eb7791687778b91f1c694c5814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"7,5 er ikke noe tempo i det hele tatt" syns jeg er en rar ting å si. Det er kanskje ikke så fort, men for en nybegynner som meg og som har veldig korte bein så koster det faktisk en del å jogge i dette tempoet.

Anonym poster: 9df800eb7791687778b91f1c694c5814

Ja, det skjønner jeg jo. Alle har begynt et sted.

Men dette handler ikke om hvor fort du som nybegynner løper, men bare at 7,5 ikke er særlig fort.

Hvis derimot 7,5 gjør at du får opp pulsen til nesten maks så er det likevel effektivt, og du vil etterhvert måtte løpe fortere for å få samme pulsstigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorimessig brenner du like mye på samme distanse med løping og gåing, men du får høyere etterforbrenning og blir i bedre form av å løpe, samt at du brenner mer kalorier på kortere tid. Jeg brenner 500 kalorier på ca. 50 minutter løping i 12 km/t. Kan fint brenne 500 kalorier på å gå, men det tar jo fryktelig mye tid og dessuten elsker jeg å løpe.

I tillegg vil joggingen gi deg mer definerte bein enn gåing da en bruker musklene på en helt annen måte enn ved å gå. Har fått mye slankere, strammere og mer definerte bein da jeg gikk fra powerwalking til jogging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...