AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har fått vondt i kneet, og smerten er lokalisert til kneskålen. Tror jeg. Ikke midt foran, men en cm ned på "innsiden", på et bein / i et litt mykt søkk som man har der. Vanskelig å forklare. Det er ikke veldig vondt, men er vondt når jeg tar på det, og når jeg av en eller annen grunn får vridd beinet litt når jeg går/står/forflytter meg. Det er også bedre å ha kneet bøyd enn utstrakt. Tidvis føles det også som at det "knepper" litt i kneet når jeg går/ retter det ut. Dette er imidlertid ikke vondt. Det bare føles som at det henger litt på en måte. Det er jo ikke i selve kneleddet dette er, så det hindrer forsåvidt ikke gåing ellersånn, men jeg jogger ganske mye ( til meg å være), så er innmari bekymra for at det skal hindre dette, evt bli verre / utvikle seg til noe større problem. (JEG KAN IKKE SLUTTE Å Å JOGGE NÅ SOM JEG ENDELIG HAR FÅTT SÅÅ DILLA! ) Noen som vet hva slags type vondt dette kan være? Jeg jogget i går, og det gikk forsåvidt greit, men hadde litt mer vondt etterpå. Har jogget en del før også, og ikke opplevd dette, så er jo langt fra noen ukjent bevegelse for beina eller sånn. Og jeg har brukt de samme skoene hele veien. Eneste forskjellen er at jeg har løpt oftere og lengre enn tidligere, og bare på mølle. Ikke noe ute. Jeg er usikker på hvor mye hensyn jeg må ta til det... Anonym poster: 9f109d2067fb17fb64857d9284dcb707
Gjest *Maja* Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Ta hensyn før kneet ryker til H og du aldri kan løpe igjen. Få sjekket kneet. 1
FantasDick Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Gå til legen og få det sjekket, sier jeg også. Jeg fikk også smerter i knærne, men gikk ikke til legen før det var skikkelig ille, og jeg kan så å si ikke løpe lengre. Vi har ikke funnet ut nøyaktig hva som er galt med knærne, men jeg har fått diagnosen PFSS. Har treningsopplegg, gode sko/såler og medikamenter for å holde det i sjakk. 1
Simonsays Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Det høres ut som det er menisken som er på vei til å ryke. Det skjedde med meg etter jeg hadde jogget i flere måneder i strekk, når jeg slanket meg for noen år siden. Endret 23. januar 2013 av Simonsays 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Men det er jo ikke kjempevondt eller plagsomt, så for meg at hvis det er såpass alvorlig som meniskgreier at det skulle vært kjempevondt eller hindrene. Men hva gjør man hvis det da er tilfelle at menisken er i ferd med å ryke? Kan man hindre det og bedre det? Anonym poster: 9f109d2067fb17fb64857d9284dcb707
FantasDick Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Da jeg endelig kom meg til legen men knærne mine fant vi løse biter av menisken i kneskålene. Fåglarna vet hvor lenge de bitene har vært der. Jeg ville absolutt ha sjekket det, selv om du ikke har veldig vondt, for å kunne oppdage ev. skader tidlig. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Plukk opp telefonen, ring legen, ikke jogg før du har vært på legetime. Seriøst, hvorfor er det så vanskelig for kvinneguidenbrukere å gå til legen? Grr.. 1
Gjest Elastica Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Enig med de andre, få dette sjekket hos legen. Hadde akkurat det samme problemet, "men det er jo så gøy å løpe!" Resultat: Det ble verre og verre, jeg måtte tilslutt operere, de fant ødelagt menisk og store bruskskader. Det ble satt en brå stopper for løpekarrieren min, jeg kan faktisk aldri løpe mer i mitt liv - heller ikke hoppe eller gjøre andre brå bevegelser. Det er til og med problematisk for meg å gå med høye hæler flere dager på rad. Nå er jeg dømt et evig liv i spinningsalen, og gjør masse for å trene opp styrken rundt kneet. Men for all del, om det er såååå gøy, så stå på.
rockarollawoman Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Kan du ikke heller fokusere på å gå turer i ulendt terreng inntil du får utredet kneet? Tenk deg om to ganger: bedre føre var, enn etter snar. Det blir mye mindre jogging på deg i det lange løp hvis du fortsetter og kneet ryker, enn om du trapper ned litt for en periode nå.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 Jeg blir egentlig verre av knebøy og å gå ned trapper og sånn Dessuten oppstod ikke smerten rett etter jogging. Merka det en dag når jeg faktisk hadde hatt tre dager joggefri. Og det ble ikke noe vesentlig verre etter den joggeturen i går. Men etter litt styrkeøvelser med bla knebøy og utfall merka jeg det godt. Anonym poster: 9f109d2067fb17fb64857d9284dcb707
Gjest Elastica Skrevet 23. januar 2013 #11 Skrevet 23. januar 2013 Gjør som du vil. Men ikke si du ikke ble advart.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #12 Skrevet 23. januar 2013 Skal absolutt sjekke det ut. Men hvis meniskskade er sånn typisk joggeskade så er det jo rart at det er verre for meg å ta knebøy og sånn. Og i følge internett skal man ha en intens stikkende smerte hvis det er menisken. Jeg har jo ikke det. er bare øm, og det gjør vondt på "benet" når jeg tar der. Grunnen til at jeg spør og beskriver er bare at jeg vil prøve å finne ut ca hva det kan være før jeg løper til en lege og klager Anonym poster: 9f109d2067fb17fb64857d9284dcb707
rockarollawoman Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 Jeg blir egentlig verre av knebøy og å gå ned trapper og sånn Dessuten oppstod ikke smerten rett etter jogging. Merka det en dag når jeg faktisk hadde hatt tre dager joggefri. Og det ble ikke noe vesentlig verre etter den joggeturen i går. Men etter litt styrkeøvelser med bla knebøy og utfall merka jeg det godt. Anonym poster: 9f109d2067fb17fb64857d9284dcb707 Det er ikke et godt tegn. Hvorfor tar du deg ikke en tur til lege/fysioterapeut og får det utredet?
Gjest Elastica Skrevet 23. januar 2013 #14 Skrevet 23. januar 2013 Det er ikke så rart om du får vondt når du tar knebøy dersom det skulle være menisk. Og bare så det er klart, jeg sier ikke at det er meniskskade eller bruskskade - det er helt umulig for meg å vite hva det kan være - jeg bare advarer deg mot å overse det og tenke at "det sikkert går over". For jeg opplevde som sagt det samme med akkurat slik ubehag som du beskriver. Og er dømt til et evig liv som syklist.
Gjest *Maja* Skrevet 23. januar 2013 #15 Skrevet 23. januar 2013 Skal absolutt sjekke det ut. Men hvis meniskskade er sånn typisk joggeskade så er det jo rart at det er verre for meg å ta knebøy og sånn. Og i følge internett skal man ha en intens stikkende smerte hvis det er menisken. Jeg har jo ikke det. er bare øm, og det gjør vondt på "benet" når jeg tar der. Grunnen til at jeg spør og beskriver er bare at jeg vil prøve å finne ut ca hva det kan være før jeg løper til en lege og klager Anonym poster: 9f109d2067fb17fb64857d9284dcb707 Du kan ikke finne ut av det før en lege ser på det. Da blir det bare gjetning og spekulasjoner. Du kommer til å angre som en hund når kneet ryker fordi du "bare skal se hvordan det går". Sånne ting har en tendens til å smelle og så er det plutselig ingen vei tilbake. Men det er din kropp og din avgjørelse. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #16 Skrevet 23. januar 2013 Det er ikke så rart om du får vondt når du tar knebøy dersom det skulle være menisk. Og bare så det er klart, jeg sier ikke at det er meniskskade eller bruskskade - det er helt umulig for meg å vite hva det kan være - jeg bare advarer deg mot å overse det og tenke at "det sikkert går over". For jeg opplevde som sagt det samme med akkurat slik ubehag som du beskriver. Og er dømt til et evig liv som syklist. Fint det. Man burde sikkert ta sånne ting mer på alvor. Alt for lett å tenke at det bare er filleting. Men hvilken forskjell utgjør det å få sjekka hva det kan være? hvis den er skada eller har en svakhet så er jeg jo sikkert dømt til evig liv som syklist uansett Anonym poster: 9f109d2067fb17fb64857d9284dcb707
Gjest Elastica Skrevet 23. januar 2013 #17 Skrevet 23. januar 2013 Fint det. Man burde sikkert ta sånne ting mer på alvor. Alt for lett å tenke at det bare er filleting. Men hvilken forskjell utgjør det å få sjekka hva det kan være? hvis den er skada eller har en svakhet så er jeg jo sikkert dømt til evig liv som syklist uansett Anonym poster: 9f109d2067fb17fb64857d9284dcb707 Neida. En menisk kan fint repareres dersom den tas tidlig nok. Man kan imidlertid få langt alvorligere skader dersom man bare lar det skure og gå. Får håpe at du finner ut av det og får det reparert! Lykke til.
Gjest idakaroline Skrevet 23. januar 2013 #18 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har også den type smerte i kneet. Jeg fikk det etter en økt på ellipsemaskin, merkelig nok. Har gått sånn en uke eller noe nå, men det blir liksom ikke bedre. Jeg var hos legen på tirsdag da, og fikk beskjed om at det ville gå seg til. Tviler vel litt på det, så skal ta det opp igjen til uka når jeg skal dit igjen.
MissCoverdale Skrevet 23. januar 2013 #19 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Bruker du joggesko som er riktige for deg og din fot? Husk at joggesko er ferskvare og Bør byttes etter ett år-halvannet. Endret 28. januar 2013 av MissCoverdale 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #20 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har også den type smerte i kneet. Jeg fikk det etter en økt på ellipsemaskin, merkelig nok. Har gått sånn en uke eller noe nå, men det blir liksom ikke bedre. Jeg var hos legen på tirsdag da, og fikk beskjed om at det ville gå seg til. Tviler vel litt på det, så skal ta det opp igjen til uka når jeg skal dit igjen. Jeg og blir verre av elipsemaskin enn å jogge. Bøye-bevegelse i kneet er tydeligvis verre. Har tidligere hatt samme "problem" ved å gå på stepmaskin. Anonym poster: 9f109d2067fb17fb64857d9284dcb707
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå