memiss Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Har en følelse av at pus er husredd, Hver morgen jeg drar på jobb legger han seg forran døra eller trappenedgangen, ak. som han prøver å sperre veien for meg. Han var veldig mye alene der han bodde før (vi overtok han 7. des i fjor), kunne være låst ute eller inn i opptil døgn. Kan det være tilfelle at dette har gitt han traumer? Kan jeg gjøre noe for at han skal evt få det bedre de 6-8 timene han er alene? Selv om katter ser godt i mørket, lar jeg alikevel 1-2 lys stå på. Får så vont i meg hver morgen jeg må dra fra han,han kommer etter meg med engel blikket sitt og ser på at jeg kler på meg og går ut.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Stakkars liten.. Det er nok frykt for å bli overlatt til seg selv som er problemet ja. Husker katten min begynte slik etter vi hadde vært på ferie en uke når han ellers var vandt med at det alltid er noen hjemme. I et par måneder stilte han seg opp forann døren når vi skulle ut, og tar oss imot i døren gjør han ennå. Gi det litt mer tid så blir han nok vandt med det og blir trygge på at dere kommer hjem innen rimelig tid. Så lenge han er nogenlunde rolig når dere kommer hjem og ikke raserer huset når dere er ute. Anonym poster: bb1eafa1b21709137324a49ad8888967
Gjest Lille-pus Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Også katter hilser på lærdom fra traumatiske opplevelser de har hatt tidligere. Har man blitt stukket av en veps så behandler man veps på en helt annen måte enn andre insekter av samme størrelse. Min sorte Genteman ble oså låst ute som bitteliten fysakk på en kald tid av året. Han går ikke frivillig ut om det er kaldt, snør, regner, blåser. Kun på fine dager med passelig temperatur ønsker han å benytte balkongen. Så, ja, det høres veldig sannsynlig ut at opplevelsen av at mennesket går, dørene stenges, og mulighetene for å gå ut eller inn blir borte, er det som sitter i pusen din. Optimalt ville jeg anbefalt å skaffe en katt til, men det er desverre ikke mulig for alle, - selv om de så gjerne vil. Dersom du har den muligheten så prøv å få det til. Det høres ut som du er ganske forutsigbar mht. nårtid du reiser og kommer hjem. Det er bra for ham. Det gir ham noen å vente på, og de er utrolig gode til å kunne tiden ! Det slutter aldri å forundre meg hvor god oversikt de har over hvor jeg er i løypa. Lek mye med ham når du er hjemme, kos og klø, knytt solide bånd. Alt dette hjelper
memiss Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2013 Takk for svar.. Får håpe dette ordner seg etter hver da.. Jeg ønsker meg veldig en katt til, men samboer er ikke like begeistra for det. Katten tar forlabbene sine rundt hånda mi, og låser den fast når jeg kommer hjem, og slikker den lenge og vel.. Får en følelse av at han sier "ikke gå noen plass nå", det svir i katte-hjerte mitt.
Minya Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Han ønsker deg velkommen hjem og vil vise at han har savnet deg når han koser sånn på deg når du kommer hjem Tullepusen min også gjorde sånt når vi var alene bare vi to. Hun stod alltid og ventet på meg ved døra og skulle ha kos før skoene var av. Hun er også adoptert. Nå, fire-fem år senere har hun blitt mye tryggere og kommer til døra bare tre-fire ganger i uka fremfor hver dag som hun gjorde før. Hun vet hvor hun har oss, hun får mye kos og oppmerksomhet og vi er lykkelige over å være "eid" av henne. Det ordner seg nok med herremannen din også. Han har fortsatt traumet relativt friskt i minne, men det blir bedre dag for dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå