~white lady~ Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har en gutt som skal begynne i 1 kl til høsten. Han er født sent på året. En bekjent av meg sa til meg her om dagen at da hennes barn begynte på skolen ble de nærmest overlatt til seg selv. Det var en overgang, for i bhg ser jo de voksne etter barna, selv om de største klarer det meste selv... Nå lurer jeg, er det virkelig sånn? Må femåringene som begynner til høsten klare absolutt alt selv? Huske å ta med ditt og datt, gjøre ditt og datt, trekke ned i do etter seg, ta på vottene når de springer ut, spise nista si, osv. Og, hvor lang skoledag har din lille? Går han/hun på SFO? Opplys meg gjerne, og kom med tips og råd om du har
Maestro Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Nå det 15 år siden jeg gikk i 1 klasse(gud jeg følte meg gammal nå ) Men, da hadde jeg skole fra enten 08.30 eller 09.00 til 12.15
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Min førsteklassing er på skolen fra 08:30 til 12 på mandager og 08:30 til 14:00 på tirsdag, onsdag og fredag og 08:30 til 13:30 på torsdager. Det er ofte litt SFO før og etter, vi betaler for SFO inntil 15 timer i uken. Ja de må klare seg mye selv med påkledning og dogåing så det er lurt å øve mye på det. Det er voksne til stede så noe hjelp er det mulig å få. Jenta mi er født tidlig på året og ganske selvstendig så hun trenger ikke mye hjelp til påkledning osv, og hun sier at hun har fått hjelp fra assistentene hvis det har vært noe ekstra.
tingeling Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Hei. Jeg har en gutt som går i andreklasse nå, han var 5,5 år når han begynte i første. De må klare en god del selv, så det er lurt å tenke på når man kjøper klær og utstyr. Friminuttene er korte, og de skal rekke å kle på seg, hvilket krever sitt: sko m borrelås, vinterklær som er enkle å ta på etc. Et eksempel er penalet: vi haddekjøpt et av disse store, fine, hvor man setter inn en og en blyant. Alt innholdet havnet i bunn av sekken / ble borte siden han ikke fikk tid til å putte det på plass. Nå har vi kjøpt et enkelt penal og alt blir m hjem . Og ja, det er en overgang, men det går mye bedre enn jeg trodde han er på skole og aktivitetsskole fra 07.30-16.30, men den siste timen er eget valg siden han har det gøy der ( vi har en veldig bra altivitetsskole!) 2
Gjest annemor30 Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Det er bare og legge litt til rette for selvstendighet;) Borrelås på sko,han glemmer vottene kun i et friminutt hvis det er -15;) .Hel utedress feks;) De kommer seg utrolig fort i 1. klasse for de ser og lærer av hverandre at de må kjappe seg og kle seg selv;) Kommer jo ann på hvor mange de er i klassen,her leser de til maten så læreren har litt oversikt over at de spiser;) De bidrar ved påkledning ved behov også På dager hvor det er ski/skøyter/tur ol har jeg tilbydt at jeg kan være med og hjelp til og de er de alltid veldig glad for;) Det blir mange sko/skøyter og knyte for 2 hender;) Endret 23. januar 2013 av annemor30
Gjest Tuva Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Både skole og SFO følger med på førsteklassingene, det er tross alt mange av dem som trenger en del hjelp enda med div. Gå på do og kle av- og på seg selv, bør de nok imidlertid kunne klare selv, men de får jo hjelp om de må ha det. På vår skole er det iallfall folk som følger med at de er forsvarlig kledd før de går ut nå på vinteren. Men det kan glippe, så lurt å snakke en del m barna og trene på selvstendighet hjemme. De har skole fra 8-14 mandag-onsdag og 8-13.30 torsdag-fredag hos oss.
Myrthel Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Jeg har en gutt som skal begynne i 1 kl til høsten. Han er født sent på året. En bekjent av meg sa til meg her om dagen at da hennes barn begynte på skolen ble de nærmest overlatt til seg selv. Det var en overgang, for i bhg ser jo de voksne etter barna, selv om de største klarer det meste selv... Nå lurer jeg, er det virkelig sånn? Må femåringene som begynner til høsten klare absolutt alt selv? Huske å ta med ditt og datt, gjøre ditt og datt, trekke ned i do etter seg, ta på vottene når de springer ut, spise nista si, osv. Og, hvor lang skoledag har din lille? Går han/hun på SFO? Opplys meg gjerne, og kom med tips og råd om du har På skolen forventer de at de kan de tingene du nevner, ja. (Reagerte på at han ikke trekker ned etter seg på do.... det gjorde mine selv fra de iallefall var 3 år. Da fikk de inn rutiner med å vaske hendene etterpå også). Det er viktig at barnet kan kle av og på seg, knytte sko (eller bruke borrelås) og passe på tingene sine. Ser endel barn sliter med dette. Var ikke en problemstilling jeg tenkte på - før jeg faktisk så at enkelte barn slet med påkledning. For meg har det vært helt naturlig å la barna kle på seg selv fra de var ett par år gamle. De har også fått lov å smøre mat tidlig. (På morgenen smører jeg frokost til minste frøkna, fordi hun er så trøtt....;-) Så mitt beste tips er å la gutten din gjøre "alt" mulig selv fra nå av, da har han god tid til å lære seg det han trenger. Forklar alltid at han trenger votter fordi det er kaldt, lue for å ikke få øreverk osv... Tror det sitter bedre i hukommelsen, når de kommer til friminuttene på skolen da....Noen lærere er flinke til å minne barna på ting, mens andre forventer at dette skal de klare. Et annet tips er å gi barnet noen enkel beskjeder, for å trene han opp til å huske;-) Mine har ikke gått på SFO, bare fulgt vanlige skoletider. Kom på en ting til jeg har gjort før skolestart for alle jentene. Jeg lærte de å svømme. Syntes det var litt skummelt å tenke på at kun en lærer og en badevakt skulle ha ansvar for 20-30 småtasser i en sv. hall og vite at mitt barn ikke kunne svømme.. Klart det kan skje noe selvom de kan svømme, men det gjorde meg veldig mye tryggere.. Endret 23. januar 2013 av Myrthel 5
momo Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Nå går datteren min i 6. klasse, men hun var veldig selvstendig da hun startet i 1. klasse, så jeg opplevde det aldri som et problem. Og da de spiste så leste de i en bok, og de passa litt på at barna spiste maten sin. De voksne hjalp nok til med de som trengte noe hjelp og. Nå begynner minstemann på skolen til høsten, kjenner jeg er litt mer bekymret for han. For han er litt mer den rolige bedagelige typen som gjerne vil ha hjelp. Og han kan bli veldig frustrert og lei seg hvis han ikke klarer det selv.
Chloe- Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 ...eh. Vi ble både fulgt og tørket i det som da het førskolen/seksårsklubben (årstrinnet som nå er første klasse). Hvertfall det første halvåret.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 Her har det vært ressursmangel i skolen siden forrige århundre. Så her har skolen peset på foreldre om å få ungene selvstendige med hensyn til klær ,do, mat, køståing osv. Det er to voksne og 22 barn. Sier seg selv at det ikke fungerer om de to voksne skal følge alle på do eller kle på dem. Variasjonen innen gruppa er også stor. Noen unger klarer seg veldig bra, andre tisser på seg i løpet av dagen. Plusset har vært at ungene har vett til å hjelpe hverandre..
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #11 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har en sønn som begynte i 1.klasse høsten 2012, (født sent på året) og jeg var litt bekymret for hvordan det skulle gå. I starten ville han at en voksen skulle være med å se at han hadde tørket seg bra nok etter toalettbesøk (noe som kan bli litt stress for lærerern om hun må følge 20 elever på do), men det er utrolig gøy å se hvor selvstendig sønnen min har blitt etter bare dette første semesteret. Det som er den største utfordringen er at han er så "bedagelig", han har så utrolig god tid! Når det kommer til påkledning, spise maten sin osv. Jeg vet at han ofte ikke har rukket å spise så veldig mye av nisten sin, noe som resulterer i en veldig sulten og litt grinete guttunge på ettermiddagen. Det er noe vi har snakket veldig mye om, og det har blitt bedre. Påkledning er også en liten utfordring, da han som sagt er veldig treig når han skal noe. Det går en del av friminuttet før han i det hele tatt har fått på seg og kommet seg ut. Skoledagen er fra 08.55 - 13.30, men han er på SFO hver dag uten onsdager både før og etter. Har så smått begynt å få være hjemme alene (typ 20-30 min), og det går veldig bra. Han tar også skolebussen både til og fra skolen på onsdager da jeg har fri og han slipper SFO. Unger lærer fort, og bare vi lar dem, blir de veldig fort selvstendige Anonym poster: 549164143216e173252d486aa0577ea5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #12 Skrevet 23. januar 2013 Her har det vært ressursmangel i skolen siden forrige århundre. Så her har skolen peset på foreldre om å få ungene selvstendige med hensyn til klær ,do, mat, køståing osv. Det er to voksne og 22 barn. Sier seg selv at det ikke fungerer om de to voksne skal følge alle på do eller kle på dem. Variasjonen innen gruppa er også stor. Noen unger klarer seg veldig bra, andre tisser på seg i løpet av dagen. Plusset har vært at ungene har vett til å hjelpe hverandre.. 2 voksne på 22 barn, og så klager du over ressursmangel? De går tross alt på skole, ikke i barnehage. Anonym poster: a799eaddf20f5b9169bf23cc569b8711 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 2 voksne på 22 barn, og så klager du over ressursmangel? De går tross alt på skole, ikke i barnehage. Anonym poster: a799eaddf20f5b9169bf23cc569b8711 Enig 2 voksne på 22 barn på skolen er jo ganske bra! Når du sammenligner med bhg'en. Går de i barnehagen har de 19 barn (3-6 år) på 3 voksne. Og de voksne går ulike vakter så der er det bare midt på dagen at alle de voksne er der. Anonym poster: ae56e0cb7901a644098bb86f58c7be28 1
~white lady~ Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #14 Skrevet 23. januar 2013 Takk for svar og tips! Jeg er vel litt hønemor, innrømmer det Han er veldig glad i å få hjelp til alt mulig, men både jeg og faren trener han til å bli mer selvstendig. Han har gått på do siden før 3 års alderen, men det er kun de siste månedene han har begynt å tørke seg selv. Vi belønnet han med klistremerker lenge, men nå ser det endelig ut til at han tørker seg selv uten å mase på oss. Glemmer dog ofte å trekke ned, og vaske hendene. Han er treig med påkledning. Men det kommer seg vel når han får trening i å ta det av og på flere ganger til dagen i løpet av skoledagen. (Har de fremdeles 10 min etter hver skoletime?) Vi bor ikke mer enn 10 min gåtur unna skolen, og vi vurderer om han vil være moden nok til å gå til skolen selv. Veien er trygg og mange andre skoleunger følger samme ruta, og står jeg i soveromsvinduet ser jeg mesteparten av veien, samt skolebygget. Hva er deres erfaringer med at fem-seksåringer går til skolen alene? Dette varierer sikkert fra sted til sted, men når er SFO åpent? Typ fra 07 til 17? Hvor lenge kan ungene være der, er det en begrensning på det (pr dag/uke?) Og hva koster det? Bør han ha med seg ekstra niste dit? Vil det være en infodag for foreldrene før ungene begynner? Oj, så mange spørsmål, hehe...
Gjest gurimalla Skrevet 23. januar 2013 #15 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har en jente i 1 inå og hun gikk til skolen selv etter to uker, vi har en avtale med SFO om at de ringer hvis hun ikke er der kl 8, og vi sier fra hvis hun ikke skal på SFO. Det har ikke vært noe problemer så langt, hun går pent til skolen, det går litt senere på hjemvendte for da r det en del som skjer på den korte vegen (350) meter og ingen trafikkerte veger). Hun er veldig selvstendig og går alene etter eget ønske. Hos oss er SFO åpent fra 7 til 17, vi kan velge hvor mange timer vi vil ha, vi betaler 1600 for 15 timer i uken. De får mat og på SFO, det serveres frokost før kl 8. Hos oss har de ikke ti min friminutt lenger, de har ingen friminutt som er kortere enn 20 min, slik at de rekker å kle på seg før de skal inn. Det er vanlig at de lærer mye de siste 6 mnd før skolen, så han vil sikkert være mye flinkere til høsten. På vår skole var det et infomøte i mars og et nytt foreldremøter i forbindelse med førskoledagene. Mitt inntrykk er at alt dette varierer fra skole til skole, snakk med noen som har eldre barn på samme skole eller spør barnehagen. Det går sikkert bra :-)
~white lady~ Skrevet 25. januar 2013 Forfatter #16 Skrevet 25. januar 2013 Jeg har en jente i 1 inå og hun gikk til skolen selv etter to uker, vi har en avtale med SFO om at de ringer hvis hun ikke er der kl 8, og vi sier fra hvis hun ikke skal på SFO. Det har ikke vært noe problemer så langt, hun går pent til skolen, det går litt senere på hjemvendte for da r det en del som skjer på den korte vegen (350) meter og ingen trafikkerte veger). Hun er veldig selvstendig og går alene etter eget ønske. Hos oss er SFO åpent fra 7 til 17, vi kan velge hvor mange timer vi vil ha, vi betaler 1600 for 15 timer i uken. De får mat og på SFO, det serveres frokost før kl 8. Hos oss har de ikke ti min friminutt lenger, de har ingen friminutt som er kortere enn 20 min, slik at de rekker å kle på seg før de skal inn. Det er vanlig at de lærer mye de siste 6 mnd før skolen, så han vil sikkert være mye flinkere til høsten. På vår skole var det et infomøte i mars og et nytt foreldremøter i forbindelse med førskoledagene. Mitt inntrykk er at alt dette varierer fra skole til skole, snakk med noen som har eldre barn på samme skole eller spør barnehagen. Det går sikkert bra :-) Takker for svar Flere?
Susan Sto Helit Skrevet 25. januar 2013 #17 Skrevet 25. januar 2013 Vi har førsteklassing nå. Og det er snakk om en distre unge, som måtte fjernes fra gruppa for å klare å kle på seg i barnehagen. Ellers ble det ikke begynt før alle andre var ute av gangen... Beskjeder fikk han sjelden med seg. Enten hørte han bare ikke etter, eller så glemte han igjen med en gang. Skolen var klare på at de måtte kunne gå på do selv. (Og tørke seg, trekke ned, vaske hender.) Kle på seg får de jo også hjelp til fra hverandre. Og sliter de veldig, så hjelper de voksne. (De ser jo fort hvem som trenger ekstra hjelp.) Vi synes overgangen har gått overraskende smertefritt. Har vært litt smårot i starten, med lekser som ikke ble med hjem, og dager ute i regn uten regnlue. (Han hadde fortalt de voksne at han ikke hadde... Så de lette ikke på plassen. Der lå det 3.) Men så fikk skolen litt mer kunnskap om barna, og mer struktur på ting. Så nå er det lenge siden det var noen problemer med både lekser og beskjeder. Påkledning har aldri vært noe problem. Noen ganger må det hjelpes litt på slutten, med vanskelige glidelåser og sånt. Men jeg ser også ungene hjelper hverandre. Dobesøk intensiverte vi treningen på før skolestart, og det har aldri vært noe problem på skolen.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #18 Skrevet 25. januar 2013 Ang. vintertøy: Jeg vokste opp på en veldig kald plass og der brukte vi, og bruker de enda, bobledress om vinteren. Med stilongs under. Bobledressen er da på hele skoledagen, man knytter overdelen sammen rundt livet. Siden det er såpass kaldt foretrekker mange denne løsningen til både 5. og 6. klasse, fremfor boblejakke og vanlige bukser. Dette kan jo også være en løsning med vanlig parkdress, om det er mer slaps enn snø om vinteren. Anonym poster: ea9fb9d1d3eb5b6afa4ddf00e8c377a5
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2013 #19 Skrevet 25. januar 2013 Gidder ikke lese alle svarene du har fått,men du må ikke hjelpe barnet ditt til å bli hjelpseløs!! mine barn fikk skrit i barnehagen fodi dem var så flink å kle seg. du må ikke kle på ditt barn bukse og jakke,det klarer dem selv om ikke forelderene på død og liv må ta igjen jakken etc. mine barn går nå i 2 klasse og kommer seg på skolen selv om morningen,har vekkerklokke til alle og dem må klare det! det har hendt 1 gang dem kom litt seint på skolen,max 10 min sein.! hører om barn i ungomskolen som ikke komer seg opp om morningen grunnen er nok at foeldrene duller og daller,vekker dem flere ganger smørrer nistepakke og skreller poteter tilogmed etter dem er konfirmert! Ja vis jeg er hjemme koser vi oss selfølgelig litt ekstra men vekkerklokken har dem på og følger rutiner. jeg ringer og sjekker om alle er oppe og jeg ringer og seier når den skal gå!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #20 Skrevet 25. januar 2013 Gidder ikke lese alle svarene du har fått,men du må ikke hjelpe barnet ditt til å bli hjelpseløs!! mine barn fikk skrit i barnehagen fodi dem var så flink å kle seg. du må ikke kle på ditt barn bukse og jakke,det klarer dem selv om ikke forelderene på død og liv må ta igjen jakken etc. mine barn går nå i 2 klasse og kommer seg på skolen selv om morningen,har vekkerklokke til alle og dem må klare det! det har hendt 1 gang dem kom litt seint på skolen,max 10 min sein.! hører om barn i ungomskolen som ikke komer seg opp om morningen grunnen er nok at foeldrene duller og daller,vekker dem flere ganger smørrer nistepakke og skreller poteter tilogmed etter dem er konfirmert! Ja vis jeg er hjemme koser vi oss selfølgelig litt ekstra men vekkerklokken har dem på og følger rutiner. jeg ringer og sjekker om alle er oppe og jeg ringer og seier når den skal gå! Håper ikke det er du som hjelper barna med norsklekser Anonym poster: a799eaddf20f5b9169bf23cc569b8711 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå