Gå til innhold

leddgikt, hypotyrose og dårlig form

henriette-pingvi

Anbefalte innlegg

hei :)

tenkte jeg skulle prøve forum verden, og prøve å få litt hjelp.

jeg har siden september 12 hatt positive prøver på hypotyrose (lavt stoffskifte) og leddgikt. Legen min vil ikke sette meg på noen medisiner enda, siden nivåene mine svinger. Jeg sliter i hverdagen med smerter og lite energi, men ønsker å komme tilbake i god form.

Er det noen som har noen tips og gode råd for å klare å starte? pga hypotyrose reagerer kroppen min anderledes på mat enn før, så jeg må forandre vanenemine :P jeg kan ikke trene ute, da jeg bor ett sted der det ofte er nede i -30 kalde. jeg har ikke råd til treningssenter eller dyrt utstyr.

En annen negativ side ved hypotyrose er ofte tungt humør, som gjør det veldig lett å sitte i sofaen og se på tv...

Jeg trenger sårt noen gode forslsg til hvordan gå ned i vekt og bli sunn, på en måte så jeg slipper å bli sykemeldt :) på forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei TS!

Har selv slitt med akkurat det samme, og har egentlig ikke funnet en kur.

Derimot har jeg prøvd mye forskjellig av både trening og matvaner, og kanskje jeg kan hjelpe litt :)

Når det kommer til trening, er ikke jogging så optimalt for oss med leddgikt og det kan gi slitasjeskader. Derimot er svømming kjempe bra! du kan til og med få dekt svømming en gang i uken med fysioterapeut av nav om du er heldig :) Varme og sol er også veldig bra, og en lege jeg hadde anbefalte meg å ta solaruim ca 5 min i uken, da dette kunne hjelpe på smertene

Mat, vekt og andre ting er derimot ikke så lett om man har mye vondt og kanskje ikke kommer seg så mye ut :/ for min del var løsningen å bli vegetarianer. Jeg raste ned i vekt og følte meg mye mer opplagt

Håper dette kanskje hjelper deg litt på veien :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt deg en treningsmatte, en vektkoffert med håndvekter og en stor ball. Da har du et godt utgangspunkt for å trene hjemme.

Anonym poster: 123a8ffe776f8ca45a2c34e8c5ade213

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leger velger å ikke sette pasienten på thyroxin før man har ganske så lave verdier, helt håpløst når man har alle symptomene.

Jeg har heldigvis en lege som satte meg på thyroxin når nivået ble litt lavt og symptomene kom. Han mente nemlig at symptomene burde veie mest. Vi er jo alle forskjellige, noen har normalt høyere eller lavere verdier enn andre. Så da vil også kroppen reagere fortere selv om ikke prøvene viser klare dårlige verdier.

Dessverre er det ikke så mye du kan gjøre, annet enn å bytte lege eller forhøre deg med en privatpraktiserende lege.

Anonym poster: 55a4ec9cd3abc9f88a3f75b5acbc19ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...