Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ei jente på 22 år som nå har begynt på mitt 11. år med hudproblemer. Har slitt med akne i ansikt, på brystkassen og på ryggen. Det siste året har det vært en stor bedring i ansiktet, men ryggen og brystkassen er verre enn noen gang.

Vi snakker store kuler, noen blir liggende under overflaten og bare verke, andre kommer frem og danner store sår og tørre flekker, som også klør noe innmari. Noen av de er nesten lilla i farge.

Jeg har forsøkt alskens kremer og salver, har også gått på Oxytetral over en lengre periode, noe som faktisk ikke fungerte i det hele tatt. Opplevde nesten ikke bedring engang under kuren, enda jeg fulgte den slavisk.

Jeg føler alt dette tærer på selvtilliten min, jeg blir nedstemt når jeg finner en fin kjole eller topp, og jeg vet at jeg ikke kan gå med den fordi det ser ut som om jeg har vannkopper over hele ryggen. Har egentlig gitt opp å gå til fastlegen, hvor jeg alltid får den samme beskjeden; "dette er helt normalt, jeg kan skrive ut resept på noen kremer for deg og så venter vi og ser, det går sikkert over av seg selv". Nå skal det sies at jeg har byttet fastlege tre (!) ganger, og alle gir meg samme beskjed, og fnyser av meg når jeg ønsker henvisning videre til hudlege, de mener ikke at problemet mitt er så sjenerende visst. Så nå vet jeg liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg føler ikke jeg blir tatt seriøst, men ser selv at dette må bort - jeg orker snart ikke mer! Om jeg har en veske eller ransel over ryggen kjenner jeg at den gnager på kvisene - setter jeg meg ned i en stol og deiser inn i stolryggen kjenner jeg at den treffer en eller flere store kuler. :angry:

Er det noen her inne som har erfaring med det å gå til en privat hudlege, kostnader, behandling, oppfølgning m.m. Må jeg til fastlegen først? Orker ikke ringe inn til fastlegen min igjen, og betale 300 kr for å ikke bli tatt seriøst. Og evt. erfaringer med Roaccutan?

Anonym poster: d0c3f47b1b445148a823a6248330c016

Anonym poster: d0c3f47b1b445148a823a6248330c016

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Roaccutan er det en hel tråd her inne på, les litt, så ser du nok en del erfaringer. :) Man behøver ikke henvisning til privat hudlege, men det er mye dyrere. Ventetiden er derimot kortere. Da jeg fikk henvisning til hudlege måtte jeg vente i 2 - 3 måneder på time, i motsetning til privat sektor hvor man nærmest kan få time på dagen.

Synes problemene dine, slik du beskriver dem, helt klart viser at du burde blitt sendt til hudlege for lenge siden. At legene du ikke har hatt ikke ser det, forstår jeg meg ikke på. Har du fortalt dem det samme som du sa her?

Privat eller offentlig: Spørs om du mener det haster så mye at du vil betale ekstra for å gå til privat. Jeg valgte offentlig da jeg synes privat ble for dyrt, og når jeg allerede hadde ventet så lenge - hva gjorde vel to måneder til?

Skrevet

Koster ca. 12-1300 kr for en konsultasjon hos hudlege på Aleris, du får time nærmest på dagen. Jeg fikk god hjelp der, og jeg hadde et mindre hudproblem. Valgte å gå dit fremfor fastlegen, da jeg opplever at allmennlegene har svært begrenset kunnskap, og er ikke fullt så forståelsesfulle slik du også har opplevd.

Acne som klør, kan også være follikulitt/furunkel. Men dette vet hudlegen mer om.

Anonym poster: 746a9d540058c078d6db22d9d10a7aa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...