Gå til innhold

Noen som har erfaringer med kreatin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg har trent styrke progressivt i ca. 2 år nå. Har kjørt diverse variasjoner av 5x5 programmer. Er nå kommet til et punkt hvor jeg ikke får økt vektene mer.

Har derfor tenkt å prøve kreatin under min neste 5x5 syklus (skal kjøre en ny deloading til neste uke), og har noen spm angående det.

Bør jeg kjøre i faser slik som det er anbefalt på pakken, med oppladning- og vedlikeholdsfase? Eller vil det være like greit å bare innta 3-5 gram som daglig kosttilskudd? Slik jeg har forstått det vil kreatinlagrene fylles opp ved begge metodene, bare at den ene tar lenger tid.

Lurer også på hvordan vekten og fettprosenten vil bli påvirket? Jeg veier rundt 74kg nå, med en fettprosent på 25-26.

Så hvis noen vil dele sine eventuelle erfaring, ville det vært veldig til hjelp :)

Anonym poster: 58f9d54e22a96d84d6fd386dc60e93fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Faser" skal visstnok være tull, og bare noe som blir anbefalt for at du skal bruke mer totalt sett. Og fordi steroider fungerer best med fasing. For all del, det kan ha en placeboeffekt, men det greieste er å ta 3-5 gram om dagen, og så gjerne litt ekstra før og etter trening.

Men det er jo bare å lese om saken, prøv heller treningsforum.no eller fitnessprat.no.

Skrevet

Gikk på det i tre måneder. Gikk mye sulten på det og det dreper metthetsfølelsen en del. I tillegg får du litt vondt/oppblåst mage. Du samler også en del vann som er lite gunstig for velser der du bruker egen kroppsvekt. Utover det var det glimrende effektivt og økte ofte med 1-2 reptisjoner fra økt til økt.

Bivirkningen min er fortsatt at jeg har en tomhetsfølelse etter at jeg spiser. Blir aldri mett. Legen tror det har med kreatinet å gjøre. I tillegg fikk jeg også en tilstand som gjør at du får for mye adrenalin i kroppen som stjeler nattesøvn fra deg og kan gi svimmelhet og rykninger, muskeldirringer. Det tror også legen har med kreatinet å gjøre. Jeg brukte 25 gram dagen, ville ikke gåttt over 20 som er anbefalt, kanskje enda mindre siden du er så lett. Andre har rapportert en del hurtig hjertebank etter å ha gått på produktet. Du bør ikke gå for lenge på det (toppen tre måneder) uansett hva noen utenforstående "pumpegutter" skal fortelle deg.

Anonym poster: fedf626aa3fcd6c6cc00af07c54a1510

Skrevet

"Faser" skal visstnok være tull, og bare noe som blir anbefalt for at du skal bruke mer totalt sett. Og fordi steroider fungerer best med fasing. For all del, det kan ha en placeboeffekt, men det greieste er å ta 3-5 gram om dagen, og så gjerne litt ekstra før og etter trening.

Men det er jo bare å lese om saken, prøv heller treningsforum.no eller fitnessprat.no.

Mange av de på treningsforum vil fortelle deg at bol er helt trygt i enkle dseringer også. Jeg ville absolutt ikke tatt det du leser der for god fisk.

Anonym poster: fedf626aa3fcd6c6cc00af07c54a1510

• Liker 1
Skrevet

Jeg trente mye og tung styrke og stagnerte omtrent samtidig i benkpress, knebøy og markløft. For å få en "boost" prøvde jeg kreatin. Tok det som daglig kosttilskudd, tror jeg tok det etter trening, men husker ikke helt (er tre år siden). Merket ingen forskjell. Fordi jeg er skeptisk av natur tvang jeg kjæresten min, som også trener mye og tung styrke, til å teste et annet merke samtidig, bare sånn for å se om det skjedde noe.

Ingenting skjedde. Ingen av oss ble sterkere, ingen av oss hadde progresjon i perioden hvor vi tok kreatin, ingen av oss fikk merkbart større muskler. Det eneste vi satt igjen med var å ha drukket jævlig mye pulver som smakte oversøtet saft.

Kom over kneika noen måneder senere ved å øke med ett-to kilo annenhver uke.

Anonym poster: d6b22a0d48e80c8b1bb32e3b0f92e649

Skrevet

Mange av de på treningsforum vil fortelle deg at bol er helt trygt i enkle dseringer også. Jeg ville absolutt ikke tatt det du leser der for god fisk.

Det jeg skrev handlet jo nettopp om at kreatin ikke er steroider. Hvorfor skulle for øvrig personer som tar steroider ha nytte av å villede folk om kreatinbruk, og få dem til å bruke mindre kreatin enn de ellers ville gjort?

Ja, hvorfor skulle folk som tar steroider forsøke å villede andre når det gjelder tema som ikke har noe med steroider å gjøre?

Skrevet

Takker for svar :)

Jeg har hørt at ca. en fjerdel ikke får noen effekt av kreatin, og at man derfor skal kjøre en oppladningsfase første gangen man prøver det, for å se om man går opp i vekt. Hvis man ikke går opp i vekt får man ikke noen effekt, men hvis man går opp ca. 1 kg så betyr det at man vil få en effekt. pga at kreatinet binder vann til musklene.

Noen som vet om dette stemmer?

TS

Skrevet

Takker for svar :)

Jeg har hørt at ca. en fjerdel ikke får noen effekt av kreatin, og at man derfor skal kjøre en oppladningsfase første gangen man prøver det, for å se om man går opp i vekt. Hvis man ikke går opp i vekt får man ikke noen effekt, men hvis man går opp ca. 1 kg så betyr det at man vil få en effekt. pga at kreatinet binder vann til musklene.

Noen som vet om dette stemmer?

TS

Jeg har prøvd begge varianter, og min erfaring er at begge deler fungerer omtrent like bra. Men det er ikke noe i veien for å ta denne innkjøringsfasen når du først begynner for å se om du får merkbar effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...