darth Vader Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Kvinner kan ta abort. Menn har ingen valg ved en uønsket graviditet. For at menn skal ha samme rettigheter og muligheter som kvinner, bør menn kunne frasi seg alt av rettigheter og plikter (juridiske og økonomiske) i forhold til barnet. De eneste motargumentene jeg har hørt er: -menn vet at sex kan medføre graviditet og bør derfor bare godta ting som de er. Vel, kvinner vet også at sex kan medføre graviditet. Hvorfor er det kun mannen som fratas et valg i etterkant? -Kvinner blir gravide. Det er naturlig og derfor kan man ikke få likestilling på dette område. Greit nok, men det er en rekke andre forskjeller på menn og kvinner. Har ikke hindret kvinner i å kjempe for likestilling på også de områdene (særlig fysiske forskjeller). 5
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Kvinner kan lure menn til å tro at dem bruker annen prevansjon og /eller at dem ikke kan bli gravide av medisinske årsaker. veldig mange har gått på den limpinnen og det er ikke alle tilfeller mannen får vite noe før hun er 6 mnd på vei eller at barnet plutselig er fødd! men for barnet sin del er det jo ikke hyggelig å vie at man ikke er ønsket av sin far,men det avsnvaret burde moren ta,men slik blir det aldri i praksis. mennesker søker sitt opphav i ulike faser av livet.
Gjesten Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Dette igjen? Vi har hatt denne diskusjonen omtrent syttenhundre ganger her allerede, kan du ikke bare søke opp en av de gamle trådene og se alle argumentene dine knust der? 15
TheHairyToothfairy Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Kvinner kan ta abort. Menn har ingen valg ved en uønsket graviditet. For at menn skal ha samme rettigheter og muligheter som kvinner, bør menn kunne frasi seg alt av rettigheter og plikter (juridiske og økonomiske) i forhold til barnet. De eneste motargumentene jeg har hørt er: -menn vet at sex kan medføre graviditet og bør derfor bare godta ting som de er. Vel, kvinner vet også at sex kan medføre graviditet. Hvorfor er det kun mannen som fratas et valg i etterkant? -Kvinner blir gravide. Det er naturlig og derfor kan man ikke få likestilling på dette område. Greit nok, men det er en rekke andre forskjeller på menn og kvinner. Har ikke hindret kvinner i å kjempe for likestilling på også de områdene (særlig fysiske forskjeller). løsningen er enkel. slutt å ha sex. barneloven er klar. det er ikke fedre eller mødre som har rett. det er BARNA som har rett til sine foreldre. om du ikke er i stand til å leve med det, klipp strengen. slutt å syte så jævlig. 25
Wolfmoon Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Denne igjen? Er det ikke en tråd på en million sider om akkurat dette fra før Uansett, i det et barn blir født gir jeg pokker i hvorfor foreldrene pulte uten prevansjon, barnet har rett på foreldre. Før noen spør, jeg er også mot anonym spermdonasjon, og jeg mener både kvinner og menn burde være litt mer bevisst på at det kan bli barn av sex, det burde ikke komme som et sjokk på noen. 7
darth Vader Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 22. januar 2013 Dette igjen? Vi har hatt denne diskusjonen omtrent syttenhundre ganger her allerede, kan du ikke bare søke opp en av de gamle trådene og se alle argumentene dine knust der? Som jeg skriver i åpningsinnlegget. Har kun sett to motargumenter og de er begge ugyldige. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 Ja, verden og naturen er urettferdig. Som voksen må man ta konsekvensen av valgene sine, og det kan føles urettferdig om konsekvensene er noe annet enn man regnet med. I tilfellet med graviditet er konsekvensen et menneske som er komplett uten skyld i sine foreldres gode eller mindre gode valg. Da er spørsmålet hvem som skal bære ulempene. Barnet? Eller foreldrene som tross alt hadde et valg? Anonym poster: cb0eda7d9dec1c84034ff79351761587 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #9 Skrevet 22. januar 2013 Folk glemmer at dette ikke handler om de voksne. Men et uskyldig barn som etter loven har rett på økonomisk støtte fra begge foreldre. Vil man ikke ha det ansvaret så får man la bruke prevensjon eller være avholds. Hva er mest urettferdig? At man må ta ansvar for et liv man har skapt selv om man ikke vil det? Eller at barn må vokse opp uten å bli tatt hånd om av de som har satt dem til verden? Når barnet først er der, så kan man ikke bare overse det desverre. Loven er til for å beskytte barna slik at selvopptatte voksne ikke bare kan dumpe ansvaret på staten og resten av samfunnet. Anonym poster: 57bbe3a74b108ac7c757a26cc69521d2 4
TheHairyToothfairy Skrevet 22. januar 2013 #10 Skrevet 22. januar 2013 Som jeg skriver i åpningsinnlegget. Har kun sett to motargumenter og de er begge ugyldige. jeg tror ikke du er i stand til å se et motargument om det så kommer og biter deg i ampulla. 6
darth Vader Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2013 Folk glemmer at dette ikke handler om de voksne. Men et uskyldig barn som etter loven har rett på økonomisk støtte fra begge foreldre. Vil man ikke ha det ansvaret så får man la bruke prevensjon eller være avholds. Hva er mest urettferdig? At man må ta ansvar for et liv man har skapt selv om man ikke vil det? Eller at barn må vokse opp uten å bli tatt hånd om av de som har satt dem til verden? Når barnet først er der, så kan man ikke bare overse det desverre. Loven er til for å beskytte barna slik at selvopptatte voksne ikke bare kan dumpe ansvaret på staten og resten av samfunnet. Anonym poster: 57bbe3a74b108ac7c757a26cc69521d2 Dette er jo en del av problemet. Dersom kvinnen ikke har råd til å oppdra barnet, kan hun ta abort. I dagens Norge kan hun derimot, med loven i hendene, tvinge mannen til å bidra til et barn hun egentlig ikke evner oppdra. I tillegg får hun støtte fra staten. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 Menn, menn og menn. Det handler alltid om menn, og aldri om barna. Anonym poster: 597fa958af28f9b7d6c48c161ad0f145 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 Det er da mange fedre som stikker av fra ungene sine.. Anonym poster: 7edf98b6f2b1d821b7d37809aa603a8f
darth Vader Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #14 Skrevet 22. januar 2013 Menn, menn og menn. Det handler alltid om menn, og aldri om barna. Anonym poster: 597fa958af28f9b7d6c48c161ad0f145 Aldri om kvinnene heller...
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #15 Skrevet 22. januar 2013 Dette er jo en del av problemet. Dersom kvinnen ikke har råd til å oppdra barnet, kan hun ta abort. I dagens Norge kan hun derimot, med loven i hendene, tvinge mannen til å bidra til et barn hun egentlig ikke evner oppdra. I tillegg får hun støtte fra staten. Hva skal du gjøre da? Tvinge på folk abort? Vil du virkelig at samfunnet skal ta den retningen? Det er en grense jeg ikke vil trå over i hvertfall. Er det ikke da bedre at man tar ansvar for å ikke skape et liv fra starten av? Anonym poster: 57bbe3a74b108ac7c757a26cc69521d2 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #16 Skrevet 22. januar 2013 Dette er jo en del av problemet. Dersom kvinnen ikke har råd til å oppdra barnet, kan hun ta abort. I dagens Norge kan hun derimot, med loven i hendene, tvinge mannen til å bidra til et barn hun egentlig ikke evner oppdra. I tillegg får hun støtte fra staten. Ja? Det er jo ikke bare kvinnen sitt barn. Det er like mye mannens. Hvis du mener at du skal slippe det økonomiske ansvaret. Hvem mener du skal ta over da? Skal vi tvinge folk til å ta abort mener du? Eller synes du det er bedre at de som ikke ønsker barn passer på å ikke lage barn? Anonym poster: 57bbe3a74b108ac7c757a26cc69521d2 2
darth Vader Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #17 Skrevet 22. januar 2013 Hva skal du gjøre da? Tvinge på folk abort? Vil du virkelig at samfunnet skal ta den retningen? Det er en grense jeg ikke vil trå over i hvertfall. Er det ikke da bedre at man tar ansvar for å ikke skape et liv fra starten av? Anonym poster: 57bbe3a74b108ac7c757a26cc69521d2 Som jeg skrev, mannen bør kunne frasi seg farskapet før fødselen. Så får kvinnen vurdere om hun da vil beholde barnet eller ikke. 1
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2013 #18 Skrevet 22. januar 2013 løsningen er enkel. slutt å ha sex. barneloven er klar. det er ikke fedre eller mødre som har rett. det er BARNA som har rett til sine foreldre. om du ikke er i stand til å leve med det, klipp strengen. slutt å syte så jævlig. Jeg tror jeg elsker deg. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #19 Skrevet 22. januar 2013 Som jeg skrev, mannen bør kunne frasi seg farskapet før fødselen. Så får kvinnen vurdere om hun da vil beholde barnet eller ikke. Barnet er da allerede på vei. Synes du det er greit å bruke abort som prevensjonsmiddel, bare fordi du ikke vil ha ansvar? Anonym poster: 57bbe3a74b108ac7c757a26cc69521d2 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #20 Skrevet 22. januar 2013 Dette er en legitim debatt. Den har sitt utgangspunkt i kvinners rett til selvbestemt abort. Og de kvinnene som taler barnets beste i denne saken, nevner beleilig nok ikke det med et eneste ord. Så spørsmålet er om menn bør ha samme praktiske rett som kvinner til å frasi seg foreldreskapet? Etter min mening kommer det an på omstendighetene rundt hvert enkelt tilfelle. Men i klare tilfeller der kvinnen har bondefanget han, mener jeg det bør være en mulighet. Ikke ellers, og jeg tror vel egentlig såpass godt om menn flest at de ikke vil løpe fra et farsskap. Jeg er generelt tilhenger av å styrke menns juridiske stilling i forhold til egne barn. Ikke for at menn skal kunne unndra seg ansvar. Snarere tvert imot, fordi menn flest ikke er så uansvarlige som stereotyper vil ha det til. Jeg ønsker at menn bør få en formell partsrolle som skal høres i spørsmålet om f. eks abort. Anonym poster: 4b1be98571b3a8d3d9e5837e613d8ad4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå