AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Vet veldig godt at jeg har utrolig god tid på å bestemme meg siden jeg kun er 20 år, men har foreldre som "maser" og føler et stort press siden alle vennene mine holder på å studere. Flere av dem trives ikke på studiet, men tar det fordi da har de iallefall noe i bunnen. Men jeg er ikke interessert i å ta noe bare for å ha noe. Jeg vil studere noe jeg VET jeg vil jobbe med, og som jeg VET at jeg vil synes er spennende. Jeg gikk 1 semester på sykepleien (var SIKKER på at det var det riktige valget), men det gikk ikke så bra. Mistet fort interessen, og fant vel ut at det er ekstremt stor forskjell på assistent og sykepleier. Nå tar jeg enkeltemner i Stavanger. Påbegynt bachelorgrad i Sosiologi. Dette begynte jeg med nå fordi jeg syntes fagene er interessante, men har ikke peiling om jeg vil jobbe med det i fremtida. Jeg jobber til daglig 100% i barnehage. Trives veldig godt med dette, men vet ikke om jeg vil jobbe med det til jeg blir pensjonist. Førskolelærer har egentlig alltid vært første valget mitt, men er blitt veldig usikker i det siste. Tror jeg hadde klart meg veldig bra både i studiet og i jobben. Arbeidsplassen min "maser" også på at jeg må utdanne meg til førskolelærer. Men jeg er så redd for å velge noe jeg ikke trives med. Jeg er så redd for å ta en utdanning, ta opp masse lån og så ikke få jobb etterpå. Men allikevel har jeg lyst til å studere. Jeg har lyst til å lære noe nytt. Egentlig har jeg mest lyst til å bli ferdig med det så jeg slipper å stresse mer med det. Har vært hos rådgiver også, men ble egentlig bare mer forvirret. Yrkestestene syntes jeg er utrolig dårlige, og gir vage svar.. Når vil jeg finne ut av hva jeg vil med livet mitt? Når gjorde du det, og hva valgte du og hvorfor? Anonym poster: 52af38efa939be75296a2a1eb85c4772
Betty2 Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Det er umulig å svare på, hvorti en person finner ut hva de vil. selv visste jeg det da jeg var 13. utdannet meg etter mitt ønske og går nå på videre utdanning. Foreslår at hvis du har et yrke, som får deg til å trives, gjør deg glad. eller som virker veldig fristende, så utdanner du deg det. i våres tids alder er det ikke forsent å snu, jeg har flere kolleger i 40-50 års alderen som har gått tilbake på skole benken.
momo Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er 34 år, og starter til høsten med utdannelse. Sliter med å finne ut hva førstevalget mitt skal være. Har to studier jeg har veldig lyst til å ta, så to andre jeg og vil ta. Og jeg har hatt ønske om å bli ganske mye rart i løpet av årene. Det har vært polti, marinbiolog, førskolelærer, lærer, sykepleier, ernæringsfyssiolog. Nå står valgene mellom sosialt arbeid, statsvitenskap med menneskerettigheter, økonomi og ledelse og lektor.
Gjest loren Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Jeg tok yrkesfag på vgs og jobbet med det i noen år. Da jeg var 24 skjønte jeg at det var sosionom jeg ville bli, har tatt det studiet på deltid og er snart ferdig nå. mitt råd er å ikke stresse det, du har mange mange år å gå på skole og jobbe enda
Kjempeliten Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har ikke peiling enda engang Men jeg holder på med en bachelor. Jeg begynte på folkehøgskole og tok et fag som jeg aldri hadde vært borti før og som jeg gjerne kunne tenkt meg å lære. Jeg likte det så godt at jeg nå studerer noe lignende. En annen grunn til at jeg valgte dette studiet er fordi jeg var på åpen dør på høgskolen og fikk se litt hva studiet gikk ut på. Pluss at vi hadde studenter på praksis hos oss på folkehøgskolen, fra det studiet! Så jeg fikk stilt de noen spørsmål. Syns det virka greit, så jeg hoppa i det. Man kan vel si at jeg valgte det første og beste... Jeg har ikke akkurat fått SÅ mye informasjon om andre studier. Men jeg tenker at på et punkt så må man bare velge, så da tok jeg det som jeg syns virka greit der og da. Men husk at du kan bruke et studie til mye forskjellig. Jeg kan videreutdanne meg og bli noe helt annet enn den "tittelen" jeg får etter bachelor. Hvis jeg vil. Og jeg kjenner fks en som har en bachelor innen dette studiet, men som startet eget firma der han bruker mye (ikke alt) av det han studerte. Jeg tenker ikke så mye på muligheter for jobb. Det er vanskelig å få jobb innen det yrket jeg utdanner meg til, men er det krise så tar jeg et årsstudium i noe som er relevant for studiet og som gir meg enklere jobb. Også ser jeg etter "drømmejobben" imens. Så ønsker jeg jo også å ta noen kurs kanskje, og melde meg som frivillig innen det "miljøet" der jeg vil jobbe, om sånt går an. Så jeg får litt kontakter.
Sapree Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har sjonglert mye med "hva jeg skulle bli", det var veldig mye jeg visste jeg ikke skulle bli og det var noe innenfor pedagogikk, helse og jus. Samtidig ville jeg ikke velge realfagelig retning siden jeg sliter med disse fagene. Jeg har til nå mikset språk, kulturelle studier og markedsfag i to bachelor grader. Nå som 27 åring har jeg endelig funnet en master jeg vil ta innen internasjonal handel og logistikk. Det har gått endel år siden jeg begynte som 20åring, men jeg er glad for valgene jeg har tatt Har hjulpet på å jobbe i mens også. Slapp av med studievalg, ta tester og snakk med studieveileder. Bruk google på å søke frem ulike studier og les om dem, det hjelper veldig Jeg ser at du tar sosiologi emner på uis, om du tar hr retning og master i endringsledelse kan du jobbe innenfor personalledelse og hr, bare noe å tenke på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå