Myrjenta Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Hei. :=) Poenget er ikke å dømme noen her, men jeg har undret litt over hvor vanlig det er å få ikke-planlagte barn vs. planlagte barn. Virker som om uplanlagte graviditeter skjer overalt, hele tiden. Forståelig om prevensjonen svikta, men går utifra at det er i de færreste tilfellene? Samtidig er det veldig mange som sier at de drakk alkohol og festa flere ganger før de fant ut at de var gravid. Altså mange kvinner har vært beruset mange ganger tidlig i svangerskapet. (Noe som forøvrig ikke behøver å gi barn de store skadene, men som fortsatt er en risiko for både små og store skader.) Det jeg lurer mest på: De som IKKE bruker prevensjon når de har sex og "plutselig" blir gravid, hvorfor i alle dager drikker dere alkohol i den tiden? For når dere ikke bruker prevensjon så er vel det det samme som å be om å bli gravid/planlegge barn? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Jeg gikk to år uten prevensjon og hadde gitt opp å bli gravid på en naturlig måte da det plutselig skjedde. Ble gravid på juleferie med masse mat, alkohol og sex. Så gikk det en stund før jeg forsto hvor landet låg og hadde en del fester i mellomtiden. Jeg har brukt mange kalorier på å bekymre meg over eventuelle skader, men nå ti år etter ser det ut som om hun klarte seg godt gjennom de første månedene i magen min der hun låg og skvulpet i øl og vin. Anonym poster: fff161248939dbcc8f888d5d3c37b1e6 3
Myrjenta Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2013 Okei, så du hadde "gitt opp", okei mottatt og forstått tilfelle. Har også tenkt litt på det med at mange sier at barnet deres ikke blir skadet av alkoholen de drakk. Men hvordan vet de det? Det er jo kjempevanlig å få psykiske plager, lærevansker, sen språkutvikling etc. Dette er så vanlig at kanskje mange ikke tenker over at det kan komme av alkohol? 1
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Jeg var på ferie, ventet på mensen hele uka, og var skikkelig på fylla et par ganger den uka. Kom hjem, mensen kom ikke, så jeg gikk til legen. Fikk beskjed om at jeg var gravid. Samboer og jeg hadde egentlig ikke planlagt graviditet, tenkte mer "skjer det, så skjer det". Trodde ikke det skulle skje på første forsøk. Sønnen er nå 25 år, høyst oppegående, både fysisk, psykisk og går på et krevende studie. Tror neppe en fyllekule eller et glass vin for den del, er veldig riskofyllt. Regelmessig alkoholinntak gjennom svangerskapet derimot...
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Jeg hadde begynt å prøve å få barn, følte at noe var annerledes i kroppen, og hadde store forhåpninger. Så jeg tok en graviditetstest som var negativ. Kjempeskuffa over dette, dro jeg på bursdagsfest til en venninne samme kvelden, for å feste og komme meg over skuffelsen og være med venninnene. Drakk ikke så mye som jeg pleier (ble en sixpack med små øl og en drink, "bare"...), og fordi jeg fremdeles følte meg litt smårar og unormal, gikk jeg tidlig hjem. Dagen etter tok jeg ny graviditetstest. Klarte ikke å kvitte meg med følelsen av at det "var" ettellerannet. Og denne var positiv. Jeg fisket opp gårsdagens test fra søppelbøtta, nå var denne også blitt positiv. :-O Gikk på tidlig ultralyd og snakket med legen ang alkoholinntaket den kvelden. Han sa det ikke var noen fare, det var så tidlig i svangerskapet ennå, og (som gjest over skriver) skulle det større inntak over lengre tid til før det ble farlig. Han sa også at et lite glass vin ikke var noe farlig, men at man ikke skulle snakke så høyt om dette som helsearbeider pga at noen gravide kanskje tolket begrepet litt for vidt. Derfor prates det heller om nulltoleranse for alkohol i graviditeten. Jeg rørte ikke alkohol i resten av svangerskapet, og barnet er helt friskt og raskt, heldigvis Anonym poster: c3191239a61e082f90897e6891a155c0
Leanne Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Jeg hadde sluttet på ppiller 9 mnd tidligere, ikke drukket noe alkohol siden da. Ble bedt på en fest, hadde egentlig gitt opp litt å bli gravid på egenhånd (mange i nærfamilie som måtte ha hjelp for å bli gravide). Tok for sikkerhetskyld en test lørdag morgen - negativ. Var på fest, drakk vin og ble egentlig ganske full.. Hadde jo ikke drukket på noen måneder. Søndagen kom symptomer på graviditet, mandag positiv test Var lenge redd for å ha skadet barnet mitt, men det gikk heldigvis bra. Hun er nå verdens beste 8åring!
Norbertine Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Etter første prøveperiode fikk jeg blødninger, og var dermed overbevist om at jeg hadde mensen og ikke var gravid. Gikk derfor på fest, der jeg drakk meg god og full. Senere i helgen stoppet blødningen, og jeg bestemte meg for å ta en test for å være helt sikker på at jeg ikke var gravid. Det viste seg at jeg tok feil. Han er nå en frisk og rask treåring. Så vidt jeg har skjønt gir alkoholbruk i svangerskapet ganske tydelige symptomer (google føtalt alkoholsyndrom), så lenge barnet ikke har disse symptomene er det ikke på noen måte sannsynlig at eventuelle sykdommer/syndromer/lyter barnet får i løpet av sitt liv kan skyldes at mor tok en fest eller to tidlig i svangerskapet. Lesevansker, astma, nærsynthet, diabetes, depresjon osv.osv. kommer av andre årsaker.
Sol79 Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Jeg syns det blir hysterisk å ikke kunne ta seg et glass vin eller en øl fordi om man prøver å bli gravid. Så ja, jeg drakk fordi om jeg ikke brukte prevensjon. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Da jeg ikke tålte hormonell prevansjon valgte vi å være litt mindre forsiktige, vi hadde et inderlig ønske om barn, men viste at vi burde vente litt til. I tillegg hadde vi smått begynt å tenke tanker om at sambo var steril pga skade med påfølgende operasjon som barn der det var en ganske høy sannsynlighet for sterilitet. Plutselig var vi garvide. Enten var jeg 14 dager eller 6 uker på vei da vi fant det ut. Vi var på en fest like før vi fant det ut, men jeg fikk en merkelig følelese i løpet av kvelden og gikk over til brus etter et par halvlitere. Jeg nevte alkoholen for legen min, og han sa det ikke var noe fare, ei heller om jeg hadde drukket meg dritings. Anonym poster: 99b3a8443907e6aa250bd932e864ca7e
Myrjenta Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 23. januar 2013 Jeg syns det blir hysterisk å ikke kunne ta seg et glass vin eller en øl fordi om man prøver å bli gravid. Så ja, jeg drakk fordi om jeg ikke brukte prevensjon. Det er vel ikke hysteri når man vet at bare LITT alkohol kan skade fosterets utvikling. Det behøver ikke være de store skadene en gang. Så lenge bare littegranne alkohol KAN skade, så skjønner jeg ikke hvordan en gravid eller mulig gravid kvinne klarer å slappe av med et glass vin en gang. Men folk er forskjellige og gjør hva dem vil. 2
Gjest meh Skrevet 23. januar 2013 #12 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Han er nå en frisk og rask treåring. Så vidt jeg har skjønt gir alkoholbruk i svangerskapet ganske tydelige symptomer (google føtalt alkoholsyndrom), så lenge barnet ikke har disse symptomene er det ikke på noen måte sannsynlig at eventuelle sykdommer/syndromer/lyter barnet får i løpet av sitt liv kan skyldes at mor tok en fest eller to tidlig i svangerskapet. Lesevansker, astma, nærsynthet, diabetes, depresjon osv.osv. kommer av andre årsaker. Jo. Det regnes som etablert kunnskap at selv små mengder alkohol kan medføre skader på fosteret, dog så er det da først og fremst "mindre" skader som lærevansker, konsentrasjonsvansker og dysleksi som ofte ikke diagnostiseres siden de ofte vanskelig å oppdage. Skjønner ærlig talt ikke hvorfor det er såpass stor aksept for bruk av alkohol når man muligens er gravid. Dette er tross alt et rusmiddel som i svært mange seriøse rangeringer sidestilles med "harde" stoffer som amfetamin og kokain, og langt over "milde" rusmidler som cannabis, khat, LSD osv med tanke på skadeomfang. Dette er rusmidler som de fleste av de som drikker alkohol mens de muligens er gravide aldri i livet hadde rørt i samme periode, dette til tross for at skadeomfanget på både personen selv og barnet er noenlunde likt, eller verre ved bruk av alkohol. Endret 23. januar 2013 av meh 2
rockarollawoman Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har sittet og lurt på det samme som deg, TS. Hvis jeg får legge ut en link og litt utklippet info om medfødt (føtalt) alkoholsyndrom og føtal alkohol effekt: " Hva er føtalt alkoholsyndrom? Føtalt alkoholsyndrom (FAS) er en medfødt tilstand som skyldes mors inntak av alkohol under svangerskapet. FAS er betegnelsen på de alvorligste tilstandene hvor fosteret har forandret utseende, er vektshemmet og har påvisbar hjerneskade. Men alkoholen kan også ha en rekke skadelige effekter på fosteret hvor skaden ikke er like tydelig, det kan vise seg ved lærevansker, hyperaktivitet o.l. Slike forandringer kalles FAE - føtal alkohol effekt. FAE forekommer nok langt hyppigere enn FAS. Alkohol passerer lett over fra mors til fosterets blod, slik at det lille barnet får minst like høy promille som moren. Tidlig i fosterlivet lages anleggene for organene i kroppen og i månedene fram mot fødselen modnes disse organene slik at barnet etter ca 9 måneder er klart til å bli født. Alkohol har en rekke skadelige effekter som kan hindre eller forstyrre den viktige modningen av fosteret. Resultatet av dette kan bli en lang rekke av ulike skader. Alkohol er skadelig både i svangerskapets første fase når organene dannes, og under de indre organers modning utover i svangerskapet. Det finnes ingen nedre grense der man vet at alkohol ikke påvirker fosteret. Anbefalingene er derfor at man er helt avholdende fra alkohol under hele svangerskapet. Generelt gjelder at enhver reduksjon av den gravides alkoholkonsum synes å redusere risikoen for fosterskade."
Norbertine Skrevet 23. januar 2013 #14 Skrevet 23. januar 2013 Takk for informasjonen, meh og rockarollawoman. Ikke alltid så lurt å synse om ting man ikke har peiling på. Vil bare presisere at jeg på ingen måte prøver å forsvare å drikke alkohol i løpet av svangerskapet, hadde jeg hatt den minste minstanke om at jeg var gravid hadde jeg holdt meg langt unna. Jeg kommer også til å være veldig bevisst på at blødning ikke nødvendigvis betyr at jeg ikke er gravid neste gang det skulle bli aktuelt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #15 Skrevet 23. januar 2013 Tok testen på torsdagen, den var negativ. Hadde en heidundrende fest på fredagen og positiv test på søndagen...... Sånn gikk det til! Anonym poster: 53c8848246a9aca05ab8a51b4cdd5a61
Teriyaki Skrevet 23. januar 2013 #16 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er også av dem som tok test samme dag jeg skulle drikke. Denne var negativ, men ble positiv en uke senere. Fikk ikke positiv test før dag 42 i "syklusen". I anførselstegn fordi jeg gikk på pillen. :-) hadde uteblitt mens ganske lenge før jeg fikk positiv test med andre ord. Han er bare ett år, men virker helt frisk og barnehagen sier han er usedvanlig blid. Et eneste smil dagen lang. :-) har forresten veldig god språkforståelse.
Myrjenta Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #17 Skrevet 23. januar 2013 Det er det som er, som mange sier, at selv om testen kan være negativ, så betyr ikke det at det er klart for å drikke. Den kan jo slå ut like etterpå. Har man sex jevnlig er det hele tiden sjangse for eggfeste/befruktning/graviditet. Man må nesten være sex-fri i 3 uker eller noe for at man helt sikkert ikke brygger på noe. 1
Teriyaki Skrevet 23. januar 2013 #18 Skrevet 23. januar 2013 Det er det som er, som mange sier, at selv om testen kan være negativ, så betyr ikke det at det er klart for å drikke. Den kan jo slå ut like etterpå. Har man sex jevnlig er det hele tiden sjangse for eggfeste/befruktning/graviditet. Man må nesten være sex-fri i 3 uker eller noe for at man helt sikkert ikke brygger på noe. Jeg gikk på pillen, så hadde ingen grunn til å tenke at jeg var gravid annet enn uteblitt mens, som også kan komme av andre årsaker som for eksempel stress. Noe jeg var mye preget av tiden rundt jeg ble gravid. Ettersom det var to uker siden jeg skulle hatt "mensen", så regnet jeg med at resultatet var sikkert. Hadde vært noe annet dersom jeg hadde testet to-tre dager etter uteblitt mens.
Ciara Skrevet 23. januar 2013 #19 Skrevet 23. januar 2013 Dette er en sånn sak som jeg synes er vanskeligere i praksis enn i teorien. Ja, det høres jo helt innlysende ut at man ikke bør drikke hvis det finnes en mulighet for at man er gravid. Det tror jeg mange tenker at de aldri skal gjøre. Men så står man der da, har akkurat droppet p-pillen og innser at dersom man skal følge dette helt strengt så må man alltid være avholds mellom eggløsning og mens. Det blir ca to uker, det, hver eneste måned. Og så hører man stadig om hvor mange som prøver lenge (flere år) før de får barn. Og plutselig virker det nesten hysterisk å skulle takke nei til fester, eller drikke Munkholm og vekke oppmerksomhet (ja, faktisk!) i evigheter for noe som kan være helt uten grunn. Jeg forsvarer ikke nå, jeg forklarer. For akkurat slik tenkte jeg da vi begynte å prøve på vår første. Lite visste jeg at vi skulle lykkes allerede i andre syklus. Jeg drakk med andre ord vin (i moderate mengder) ved to anledninger før jeg testet. Det plaget meg en hel del i svangerskapet. Faktisk så mye at jeg var helt avholds da vi prøvde på nummer to - men det var det veldig mye enklere, for både visste jeg at vi kunne bli gravide raskt, og i tillegg var jeg mye mindre ute siden jeg allerede hadde et lite barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå