Gå til innhold

Hvilken karakter hadde dere gitt meg på denne spenningsnovella?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en norsk oppgave jeg hadde for litt siden, en novelle. Jeg ble litt forundret over karakteren, og lurte på dere mener. smile.png

Ringen

Jeg satt rolig på benken og omgivelsene rundt meg var fredelige. Parken var grønn og frodig. Det eneste jeg kunne se framfor meg var en veg, og en gigantisk plen som gikk litt opp og ned. Jeg leste i den nye Stephen King boka mi og nøt livet.

Men stillheten skulle ikke vare lenge. Plutselig hørte jeg noe som lignet på svak tråkking i den harde grusen på vegen rett framfor meg et stykke borte.

Jeg løftet blikket fra den spennende boka og kunne skimte to skikkelser i enden av vegen. Med tanke på at det bare var to personer, som er nokså vanlig å se i hverdagen, kikket jeg ned igjen i boka. Men etter to raske minutter hadde de to personene beveget seg svært mye nærmere på kort tid. Det var to jenter som var nokså like. Blonde, men naturlig blonde. Langt var håret også. De var tynne, og ganske solbrune. De var kledde i grønne sommerkjoler med hvite prikker. Men det var noe som ikke stemte. De løp ikke fordi de ville, men rett og slett fordi de måtte! De så livredde ut!

De nærmet seg som to geparder! Grunnen lå kanskje i at det kom en person i rasende fart bak dem! Det var en mann. Det eneste jeg kunne se var at han var iført en svart kappe, og bar på en slags ljå! Om det hadde eksistert et lite snev av galskap inni meg, hadde jeg sagt at det var mannen med ljåen.

Plutselig ropte den ene jenta: “Kom deg vekk!” “Han er gal!” “Han dreper deg!” “Løøøp!” Jeg rakk ikke å svare før de var forbi meg. Men idet de passerte meg, mistet den ene jenta noe ut fra lomma si. Det lå en skinnende ring på bakken. Den var i gull og så svært elegant ut. Jeg plukket den opp, og prøvde å rope på jenta som mistet den, til ingen nytte. De var vekk.

Men mannen nærmet seg farlig mye, og jeg ble livredd. Stemningen rundt meg var ikke lenger like harmonisk. Jeg kunne ikke annet enn å sette i gang å løpe. Det var en mørk og dyster skog bak meg. Jeg løp alt jeg hadde inn i den. Jeg kikket bak meg og la merke til at han ikke lenger fulgte jentene, men meg! Hva ville han med meg!? Hvem var denne mannen? Og hvorfor i all verden så han ut som mannen med ljåen!?

Jeg bare løp og løp, og fant ingen ende på skogen. Jeg kunne høre de tunge skrittene hans. Han var omtrent femti meter bak meg, men det føltes ut som han pustet meg farlig i nakken. Hva skulle jeg gjøre!? Jeg visste jeg skulle holdt meg hjemme i dag! Faren nærmet seg, for kondisen min var svært dårlig. Men jeg beit tennene sammen og løp videre! I det jeg løftet blikket i to sekund fra den svingete stien, så jeg en skikkelse langt foran meg. Jeg ropte: “Hjeeeeelp,” alt jeg kunne. Jeg fikk et lite håp om å bli reddet.

Jeg og skikkelsen foran meg kom nærmere og nærmere hverandre. Men da det var omtrent hundre meter mellom oss, gikk det opp for meg at det var den mørkkledde mannen! Eller var det? Jeg kunne fortsatt høre skritt bak meg. Fantes det to av dem!? Redselen tok et grep om blodårene mine! Det var som om blodet stivnet! Jeg stoppet opp! Hva i all verden skulle jeg gjøre nå!? Jeg kikket rundt meg i alle kanter, og oppdaget en tynn sti mot en av sidene. Jeg tok sats, som om jeg var med i VM i høydehopp, hoppet og løp det jeg kunne i den nye retningen.

Jeg kikket meg forsiktig, men raskt over skuldra mi, og kunne se de to skikkelsene nærme seg raskere enn før. Hva nå!? Skogen bare fortsatte og fortsatte. Jeg kunne ikke bare fortsette til det uendelige. Tanken om å overgi seg vokste seg sterkere og sterkere som et gigantisk eiketre inni hjernen min og utbredte seg farlig utover i hele kroppen. Men jeg kunne ikke! Jeg måtte fortsette! De enorme massene med tyttebærlyng raspet opp leggene mine mens jeg løp. Jeg blødde! Jeg tok et raskt blikk opp fra leggene mine og bortover stien. Kunne jeg skimte en ende på skogen?

Etter hvert som jeg kom nærmere og nærmere så jeg definitivt en åpning av skogen. Den lyste opp for meg som porten til himmelen. Jeg hadde aldri vært mer glad i hele mitt liv! Jeg fortet meg til enden. Men jo nærmere jeg kom, dess mer forstod jeg at det var en klippe på enden. “Å nei, er dette slutten?” tenkte jeg for meg selv. Den brune stien, ble sakte men sikkert grå grus fylt av småsteiner under føttene mine.

Jeg stod på enden av klippen og bare så ned i det gigantiske juvet. Det var krystallklart, lyseblått vann der nede. Men vannet var ikke dypere enn at jeg kunne se bunnen fra rundt åtti meters avstand. Dette stedet minte litt om Grand Canyon i en mindre utgave. Avgrunnen var gulaktig og grumsete.

I brøkdelen av et sekund var de to mennene bare noen meter unna meg! Men da jeg fikk tatt en nærmere titt på dem, så de ikke lenger ut som menn. Jeg var ikke sikker på hvem eller hva de var, men de lignet ikke på noe jeg hadde sett noen gang før. Jeg vurderte og bare hoppe ut fra stupet og håpe på det beste, selv om jeg innerst inne visste hva som ville ha skjedd. På denne måten seiret ikke skikkelsene. Men jeg klarte ikke. Føttene mine sa nei.

“Hva vil dere!?” “Hvorfor meg!?” “Hvem er dere!?” “Hvorfor har dere jaget meg hit!?” Øynene var dekket for, men jeg kunne føle de iskalde blikkene rett i det glovarme ansiktet mitt. De svarte ikke. De bare stod der. Han ene hadde løftet opp kniven og var klar til å angripe, som en jeger jakter på byttet sitt ute i villmarka. Han andre gjorde seg bred og så ut som han var klar for brytekamp.

Jeg svettet i hendene mine og kjente en merkelig duft. En slags rusten luft. Det var fra ringen en av jentene hadde mistet! Jeg hadde tatt den på ringfingeren uten at jeg hadde merket det. Men hvorfor i all verden stod jeg her og tenkte over en ring. Jeg kastet den fra meg ned i juvet! Men i det jeg kastet ringen løp skikkelsene utfor stupet! Det var akkurat som om de fòr gjennom meg, som gjenferd. Jeg så de falt nedover i lufta i to hundre kilometer i timen, men jeg hørte ikke noe plask på bunnen! Hvordan var det mulig?

Så det var ikke meg de var ute etter. Det var ringen. Men hvorfor ville de så gjerne ha tak i den? Hva gjorde den så spesiell? Hvem var de mørke skikkelsene egentlig? Og hvorfor hadde de to jentene ringen? Spørsmålene var mange, men svarene få. Det som var sikkert var at jeg aldri kom til å se de grusomme skikkelsene igjen. Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hvilket utdanningsnivå du er på.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på hvilket utdanningsnivå du er på.

Jeg går 1. året på medier og kommunikasjon. :)

Skrevet

Jeg tenkte på en 3-er. Du har ikke så mange språklige feil, og du forsøker å variere språket, men det er ikke alltid så vellykket. Slutten er dårlig formulert, så den trekker ned helhetsuttrykket. Innholdet virker oppkonstruert, og ikke overbevisende.

Hva fikk du, og hva hadde du forventet?

Anonym poster: d98195fa30136847213adbc3476d77a9

• Liker 1
Skrevet

3-er maks.

Anonym poster: 69002b20d07aa200e44b397a9b5ab401

• Liker 1
Skrevet

Hva var oppgaven? Jeg tenkte Ringenes Herre helt på slutten der :P At hovedpersonen var Frodo, og de skumle mennene var de morghuls? eller hva de heter (ikke så sykt oppdatert på ringenes herre fronten). Er det lov i oppgaven å ta inspirasjon fra andre fortellinger på den måten, så syntes jeg det var en bra måte å gjøre det på. Hvis det ikke har noenting med oppgaven å gjøre, så ville jeg sagt at fortellingen ikke var så veldig original.

Den var veldig spennende da, men på slutten satt jeg igjen som et spørsmålstegn. Det er en veldig åpen slutt. kanskje for åpen. Leseren bør sitte igjen med en AHA!-opplevelse. Eller at disse spørsmålene du stiller på slutten faktisk blir besvart bare leseren klarer å tenke seg litt om.

Begynnelsen kunne du kanskje hatt litt lenger også, det var liksom rett på spenningspunktet med en gang.

Du bruker mye metaforer, som er bra. Men jeg følte det kanskje ble litt for mange, og det virker som du har brukt de bare fordi du vil bruke metaforer, ikke fordi du faktisk syns de passer.

Jeg lurer også på en 3-er, men det spørs litt på oppgaven.

Skrevet

Kjedelig novelle.

Anonym poster: baa03c0e307107b4ce8d3830ee6ee2f9

• Liker 2
Gjest Spiderpig
Skrevet (endret)

Slike noveller skrev jeg i 6.-7. klasse.. Nå har jeg alltid skrevet mye i norsken, og alltid fått gode karakterer der, men jeg syntes ikke denne var spesielt bra til å være skrevet av en på 16.

Så 3, kanskje?

Endret av Spiderpig
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tenkte på en 3-er. Du har ikke så mange språklige feil, og du forsøker å variere språket, men det er ikke alltid så vellykket. Slutten er dårlig formulert, så den trekker ned helhetsuttrykket. Innholdet virker oppkonstruert, og ikke overbevisende.

Hva fikk du, og hva hadde du forventet?

Anonym poster: d98195fa30136847213adbc3476d77a9

Jo, altså, jeg fikk 4/3 på denne. Men jeg pleier vanligvis ikke å ligge nede på 3 tallet, derfor jeg stusset litt. Men når jeg leser disse kommentarene innser jeg at den egentlig ikke var så bra. Begynnelsene mine pleier å være bedre enn sluttene. Jeg er ikke spesielt god på å lage slutter. Men men.

Skrevet

Hva var oppgaven? Jeg tenkte Ringenes Herre helt på slutten der :P At hovedpersonen var Frodo, og de skumle mennene var de morghuls? eller hva de heter (ikke så sykt oppdatert på ringenes herre fronten). Er det lov i oppgaven å ta inspirasjon fra andre fortellinger på den måten, så syntes jeg det var en bra måte å gjøre det på. Hvis det ikke har noenting med oppgaven å gjøre, så ville jeg sagt at fortellingen ikke var så veldig original.

Den var veldig spennende da, men på slutten satt jeg igjen som et spørsmålstegn. Det er en veldig åpen slutt. kanskje for åpen. Leseren bør sitte igjen med en AHA!-opplevelse. Eller at disse spørsmålene du stiller på slutten faktisk blir besvart bare leseren klarer å tenke seg litt om.

Begynnelsen kunne du kanskje hatt litt lenger også, det var liksom rett på spenningspunktet med en gang.

Du bruker mye metaforer, som er bra. Men jeg følte det kanskje ble litt for mange, og det virker som du har brukt de bare fordi du vil bruke metaforer, ikke fordi du faktisk syns de passer.

Jeg lurer også på en 3-er, men det spørs litt på oppgaven.

Vi hadde ikke så veldig mye valg med starten. Vi fikk et slags utgangspunkt kan du si. Vi måtte liksom ha med noe, også var resten ganske fritt. Jeg husker ikke helt hva jeg tenkte når jeg skreiv, men Ringenes Herre er favorittfilmene mine, så inspirasjon kan det ha vært. :)

Som jeg sa i et annet svar; jeg er ikke så veldig god på slutter, så jeg er veldig enig i at den kunne vært litt annerledes, og sikkert lengre.

Og det med metaforer stemmer nok litt det og. Lærerne sier jo alltid at det er viktig med beskrivelser, metaforer, sammenligninger osv. Men jeg brukte nok litt for mye av det denne gangen.

Takk for svar. :)

• Liker 1
Skrevet

3 virker som en rimelig karakter. Jeg er ingen lærer, men synes teksten din mangler flyt. Det du skriver om er for så vidt spennende nok, men jeg klarer bare ikke leve meg inn i det. Metaforene passer ikke helt inn, og slutten blir litt for lettvint. Kanskje resultatet hadde blitt bedre om du hadde hatt flere sider å boltre deg på?

Det positive er at du har få skrivefeil og god fantasi. Med litt innsats er det absolutt håp om høyere karakterer i fremtiden. Bare det å fjerne noen "jeg", "han", "de" og "dem" hadde gjort mye for flyten i novellen.

• Liker 1
Skrevet

Du beskriver jentene i detalj, men beskrivelsen halter og er ikke overbevisende når du ser den i sammenheng med resten av teksten. Ringen har du derimot ikke spandert særlig mange ord på, det kunne du godt ha gjort.

Du sitter i en grønn og frodig park, og når du tar beina fatt velger du å rømme inn i den mørke og dystre skogen - hvorfor det?

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker at du er flink til å formulere deg og at du ikke er full av skrivefeil! Jeg tror ikke flertallet på din alder har det :)

Skrevet

3 virker som en rimelig karakter. Jeg er ingen lærer, men synes teksten din mangler flyt. Det du skriver om er for så vidt spennende nok, men jeg klarer bare ikke leve meg inn i det. Metaforene passer ikke helt inn, og slutten blir litt for lettvint. Kanskje resultatet hadde blitt bedre om du hadde hatt flere sider å boltre deg på?

Det positive er at du har få skrivefeil og god fantasi. Med litt innsats er det absolutt håp om høyere karakterer i fremtiden. Bare det å fjerne noen "jeg", "han", "de" og "dem" hadde gjort mye for flyten i novellen.

Det å lage den litt lengre hadde kanskje hjulpet ja. Og endre litt på slutten i det hele tatt egentlig.

Skrevet

Du beskriver jentene i detalj, men beskrivelsen halter og er ikke overbevisende når du ser den i sammenheng med resten av teksten. Ringen har du derimot ikke spandert særlig mange ord på, det kunne du godt ha gjort.

Du sitter i en grønn og frodig park, og når du tar beina fatt velger du å rømme inn i den mørke og dystre skogen - hvorfor det?

Det med at jeg valgte å løpe inn i den mørke og dystre skogen hadde jeg egentlig ikke tenkt over. Men det burde jeg gjort! Hehe.

Skrevet

Jeg liker at du er flink til å formulere deg og at du ikke er full av skrivefeil! Jeg tror ikke flertallet på din alder har det :)

Tusen takk! :)

Skrevet

2 minus.

Anonym poster: 6d2803a809f67eb1115a698839c2288d

Skrevet

2 minus.

Anonym poster: 6d2803a809f67eb1115a698839c2288d

Wow! Det var første gangen jeg har møtt 2-tallet gitt. Kan du begrunne det?

Skrevet (endret)

En solid og god tekst, du har et godt grunnlag. Kan ikke se noen skrivefeil, bra. Virker som om du lever deg inn i historien, noe som er en stor fordel. Du klarer å få meg til å lese hele teksten, uten at jeg synes den er kjedelig. Mye beskriver du veldig detaljert, noe som er bra.

Du kan jobbe mer med å få teksten mer sammenhengende, litt mindre flytende, variere språket noe mer, litt færre metaforer og litt mer ryddig formulering på slutten.

Alt i alt synes jeg historien var bra, så jeg ville gitt deg 4+.

Endret av Reza08
Skrevet

Det å lage den litt lengre hadde kanskje hjulpet ja. Og endre litt på slutten i det hele tatt egentlig.

Kvalitet er viktigere enn kvantitet. Ikke tenk nå skal jeg fylle 3 sider når du skriver, tenk heller at teksten får bli så lang som den vil bli. Beskriv det som er viktig i historien, som skikkelsene. Drit i om jentene hadde farget håret og i at de hadde prikkete kjoler, jeg vil heller vite om skikkelsene lukter mugg og om ringen har noen egenskaper som skiller den fra andre ringer. Ser den gammel ut, har den noe motiv, noen inskripsjoner eller er den helt glatt? En elegant ring kan bety så mangt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...