AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Jeg har en lidelse som gjør at jeg har vært utenfor arbeidslivet og på AAP siden 2010. Nå har jeg en bra periode, og jeg har klart å gjennomføre en praksis periode på en arbeidsplass i 5 mnd. Men min lidelse gjør at jeg plutselig kan bli dårlig igjen, og da starter jeg på " på nytt" igjen og må gjennom ny runde med medisinske behandlinger. Dette har NAV legepapirer på at kan skje. Nå får jeg beskjed om at NAV ser meg som "ferdig" avklart, og at jeg fra april mister rett til videre stønad. Det eneste jeg har fått tilbud om er et AMO kurs gjennom NAV som helsefagarbeider. Jeg har inntil nå jobbet i helsevesenet som assistent, men det stresset med å aldri få mer enn 12% fast stilling og "kjempe" om resten av vaktene var med på å forverre situasjonen min før jeg ble sykmeldt. Jeg har hatt med meg sjefen fra min praksisplass på møte med NAV, og hun mener helsevesenet er ute etter mer kompetanse og jeg er garantert jobb hos de om jeg blir sykepleier. Og i helsefagarbeider yrket er det allerede mangel på jobber større enn helgestillinger. Dette er også mitt ønske, og jeg har også erklæringer på at jeg bør ha et yrke med muligheter for variasjon og evt. andre arbeidsoppgaver, som feks sykepleier. Men nå viser det seg at NAV har vedtatt dette på et tverrfaglig møte på en fredag, og jeg har ikke klagerett på dette siden det ikke foreligger et vedtak på det! Jeg har heller ikke rett på å få vite argumentasjonen for hvorfor de har vedtatt det de har gjort, og ikke hvilken kompetanse de som har vedtatt det har. Rett og slett ingen rettigheter i det heletatt! Starter jeg på sykepleie med egenfinansiering og får tilbakefall, da har jeg kun rett på 66% av allerede 66% lønn! Siden jeg har vært på AAP. Og jeg får heller ingen hjelp til å få jobb om jeg velger ta AMO kurset i helsefagarbeider. Da ender jeg altså opp i en situasjon der Nav har blitt kvitt meg, ved å gi meg et kurs det ikke finnes stillinger i! Jeg må legge til at jeg bare er 30 år, og har aldri vært noe annet en veldig motivert for å jobbe. Hjelp!! Anonym poster: c432192ad7855069305158dec30474c6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Jeg har en lidelse som gjør at jeg har vært utenfor arbeidslivet og på AAP siden 2010. Nå har jeg en bra periode, og jeg har klart å gjennomføre en praksis periode på en arbeidsplass i 5 mnd. Men min lidelse gjør at jeg plutselig kan bli dårlig igjen, og da starter jeg på " på nytt" igjen og må gjennom ny runde med medisinske behandlinger. Dette har NAV legepapirer på at kan skje. Nå får jeg beskjed om at NAV ser meg som "ferdig" avklart, og at jeg fra april mister rett til videre stønad. Det eneste jeg har fått tilbud om er et AMO kurs gjennom NAV som helsefagarbeider. Jeg har inntil nå jobbet i helsevesenet som assistent, men det stresset med å aldri få mer enn 12% fast stilling og "kjempe" om resten av vaktene var med på å forverre situasjonen min før jeg ble sykmeldt. Jeg har hatt med meg sjefen fra min praksisplass på møte med NAV, og hun mener helsevesenet er ute etter mer kompetanse og jeg er garantert jobb hos de om jeg blir sykepleier. Og i helsefagarbeider yrket er det allerede mangel på jobber større enn helgestillinger. Dette er også mitt ønske, og jeg har også erklæringer på at jeg bør ha et yrke med muligheter for variasjon og evt. andre arbeidsoppgaver, som feks sykepleier. Men nå viser det seg at NAV har vedtatt dette på et tverrfaglig møte på en fredag, og jeg har ikke klagerett på dette siden det ikke foreligger et vedtak på det! Jeg har heller ikke rett på å få vite argumentasjonen for hvorfor de har vedtatt det de har gjort, og ikke hvilken kompetanse de som har vedtatt det har. Rett og slett ingen rettigheter i det heletatt! Starter jeg på sykepleie med egenfinansiering og får tilbakefall, da har jeg kun rett på 66% av allerede 66% lønn! Siden jeg har vært på AAP. Og jeg får heller ingen hjelp til å få jobb om jeg velger ta AMO kurset i helsefagarbeider. Da ender jeg altså opp i en situasjon der Nav har blitt kvitt meg, ved å gi meg et kurs det ikke finnes stillinger i! Jeg må legge til at jeg bare er 30 år, og har aldri vært noe annet en veldig motivert for å jobbe. Hjelp!! Anonym poster: c432192ad7855069305158dec30474c6 Om det finnes et vedtak har du rett på å se vedtaket. Og kan de ikke hoste det opp så kan de heller ikke ha vedtatt noe. Vil anbefale å ta kontakt med avdokat (eller jussbuss) for litt skuhjelp på veien. Enten det eller så får du lese deg opp på lover og regler - nav jenker seg om du slår i bordet med rettigheter, men ellers så baserer de seg på arbeidskraft som faktisk ikke forstår deres eget (noe kompliserte) regelverk, så ikke vent at de skal gjøre noe frivillig her. Anonym poster: 1234a509ce6b810d07d21687e2b3f230
livmor Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Jeg vet dessverre ikke så mye om det du spør om, men ville bare si at jeg føler med deg. Fikk selv tilbud om et AMO-kurs innenfor noe hvor det kun etterspørres fagutdannede. Da jeg spurte om å få lov til å sette meg på skolebenken for å få denne utdannelsen (som med sikkerhet ville fått meg av AAP og ut i full jobb), fikk jeg avslag. De ville heller at jeg skulle fortsette på AAP og se om jeg en gang ville klare å komme tilbake i min gamle jobb (noe både lege, kirurg og fysio fastslo at aldri ville være mulig). Enden på visa er at jeg sa fra meg AAP, begynte utdannelsen og blir delvis forsørget av foreldrene mine. Håper det ordner seg for deg!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Tusen takk for svar! Jeg kan ikke klage på vedtaket, for Nav sier selv det ikke foreligger et vedtak. De avslutter sin vurdering, og det kan man ikke klage på Det eneste jeg kan klage på, er at jeg evt. ikke ønsker å ta AMO kurset. Og om jeg klager på det, er det 6 mnd. behandlingstid på klagen og i den perioden får jeg ingen støtte. Men hvilket valg har jeg liksom? For et system... De ønsker virkelig ikke at noen skal være motivert for å komme ut igjen i jobb.. Ingen av mine ønsker eller anbefalinger har blitt lagt til grunn. Anonym poster: c432192ad7855069305158dec30474c6 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Du kan ikke forvente å få dekket høgskoleutdanning når du faktisk kan få deg jobb med lavere utdanning enn det. Og jo, det er mangel på helsefagarbeidere. Og nei, det er ikke spesielt mye enklere å få fast jobb som sykepleier enn helsefagsarbeider. Du kan jo ta studielån som alle andre om du vil ta høgre utdanning. Som de fleste av oss. Eller du kan ta det tilbudet du får fra NAV. Det er ikke NAV sin oppgave å oppfylle drømmer, vet du, men å få folk ut i jobb igjen på en hensiktsmessig måte. Anonym poster: 00068ae98e0f9d2a67e7bd14cf1c13ed 12
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Da vet jeg ikke hvilket fylke du bor i, her er det mulig å få en helsefagarbeider stilling på mer enn 12% fast. Det er vel Nav sin interesse at folk har en jobb de kan stå i ut yrkeslivet? Anonym poster: c432192ad7855069305158dec30474c6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Du kommer til å få vedtak. Ytelsen kan ikke stanses uten at du får et vedtak. Du vil få vedtak om stans AAP og et oppfølgingsvedtak tilknyttet NAVlovens paragraf 14a som sier noe om hva slags bistand NAV mener du trenger. Begge disse er det klageadgang til. Når det er sagt ligger det i loven at AAP avsluttes når du er i stand til å søke arbeid. Det løper altså ikke nødvendigvis til at du har jobb. Det gis lite utdannelse via NAV per i dag. Så lenge det ikke er påkrevet å ta utdannelse for å kunne ta noe jobb overhodet må du bekoste den selv. Anonym poster: 134eac873d9f834555df7fcc05143e4c 4
Jane F. Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Om nav mener at du er klar for å "søke jobb" har du muligheter for å søke om aap i inntill 6 mnd mens du søker jobb:) det fikk hvertfall jeg beskjed om da jeg snakket med saksbehandleren min sist.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Da vet jeg ikke hvilket fylke du bor i, her er det mulig å få en helsefagarbeider stilling på mer enn 12% fast. Det er vel Nav sin interesse at folk har en jobb de kan stå i ut yrkeslivet? Anonym poster: c432192ad7855069305158dec30474c6 Jeg tror ikke at det er NAV sin feil at folk ikke får fast ansettelse der du bor. Det heter også at man kan være fleksibel og flytte for å få den jobben man vil absolutt ha. At arbeismarkedet stiller krav til deg som du ikke liker er ikke noen andres sin problem, det er sånn for alle andre arbeidsøkere. Det har blitt vurdert at du kan søke arbeid på lik linje som alle andre og at du nå etter ca. 2-3 år på AAP, møter de kravene som arbeidslivet stiller til deg, at du har andre krav til arbeidsmarkedet er som sagt bare ditt problem. Anonym poster: 412e68eaa44c2b0d17cc6fb15fe6fe30 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 Du kan ikke forvente å få dekket høgskoleutdanning når du faktisk kan få deg jobb med lavere utdanning enn det. Og jo, det er mangel på helsefagarbeidere. Og nei, det er ikke spesielt mye enklere å få fast jobb som sykepleier enn helsefagsarbeider. Du kan jo ta studielån som alle andre om du vil ta høgre utdanning. Som de fleste av oss. Eller du kan ta det tilbudet du får fra NAV. Det er ikke NAV sin oppgave å oppfylle drømmer, vet du, men å få folk ut i jobb igjen på en hensiktsmessig måte. Anonym poster: 00068ae98e0f9d2a67e7bd14cf1c13ed Signerer! Er helt for at nav skal være behjelpelig med kursing og tiltak for å få folk ut u jobb. Men å få "lønn" for å ta en treårig bachelor er latterlig! Anonym poster: 7b2f3d84972a70838c8d4044d2cddcd0 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 Du kan ikke forvente å få dekket høgskoleutdanning når du faktisk kan få deg jobb med lavere utdanning enn det. Og jo, det er mangel på helsefagarbeidere. Og nei, det er ikke spesielt mye enklere å få fast jobb som sykepleier enn helsefagsarbeider. Du kan jo ta studielån som alle andre om du vil ta høgre utdanning. Som de fleste av oss. Eller du kan ta det tilbudet du får fra NAV. Det er ikke NAV sin oppgave å oppfylle drømmer, vet du, men å få folk ut i jobb igjen på en hensiktsmessig måte. Anonym poster: 00068ae98e0f9d2a67e7bd14cf1c13ed Beklager, men jeg er enig i dette! For et system... De ønsker virkelig ikke at noen skal være motivert for å komme ut igjen i jobb.. Ingen av mine ønsker eller anbefalinger har blitt lagt til grunn. Selvfølgelig blir dine ønsker vurdert, men det er jo sånn at NAV kan ikke slenge uføretrygd etter hver eneste person som ønsker det (for å sette det litt på spissen). Hvordan skulle det gått hvis hele Norge uføretrygdet seg? NAV er ikke en nikkedukke som skal gjøre som du vil. NAV kan ikke legge til grunn "vi innvilger uføretrygd fordi at vedkommende ønsker det." Mange på overgangsstønad ønsker seg høyere utdannelse, men folk som har høyere utdannelse eller fagbrev fra før av får det ikke. Selv om de ønsker det, og er motivert til å arbeide fordi at de har gått lenge arbeidsledig. Mange av de som ønsker seg høyere utdannelse, og blir anbefalt å ta det får det heller ikke, men med beskjed om å ta seg en lavere utdannelse. Tenk, hvordan det skulle bli hvis NAV betalte utdannelsen for hver eneste som ønsket det. Det er derfor vi har regler, og dette med utdannelse er så strengt, så strengt. Om du ønsker å ta tre år til å bli sykepleier, så start med det. Faller du ut, så faller du ut for en periode. Du kan fortsette når du er bedre. Det er mangel på helsefagarbeidere i Norge, og det er fint mulig å få seg en jobb som dette. En fast stilling kan være vanskelig å få seg, men det er det også med alle andre jobber i helsevesenet. Det samme gjelder med prosentene om det er 25 % eller 33,4 % eller 78 % stilling. Det vil ikke endre på det om du er sykepleier eller helsefagarbeider. Anonym poster: 4e775af707b50604f19e4ffde51d399e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå