Gå til innhold

Tvunget til å delta i undersøkelse av staten/ssb

Gjest Jonas

Anbefalte innlegg

Jeg tar ikke ukjente nr som ringer, så de hadde aldri fått tak i meg. Ser for meg boten fordi jeg ikke tar telefonen...

Anonym poster: 7bae02ad3f9cd34f0040ac1b2f6bf0e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WendyClear

Jeg skulle gjerne hørt formuleringen i dette brevet, kan da ikke stemme at folk tvinges til å delta. Dette er jo grovt brudd på forskningsetiske retningslinjer (eks.informert samtykke), og studiens resultater vil også påvirkes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 47

Jeg får sånne telefoner støtt og stadig, men jeg har aldri fått noe brev om det.. Jeg pleier å si at jeg ikke har tid, og da sier de i fra at de kommer til å ringe igjen dagen etter eller noe. Kanskje jeg burde spørre hvorfor jeg "må" være med, og hva som skjer om jeg ikke gjør det.

Det er forskjell fra om det er fra SSB enn et tilfeldig meningsmålingsfirma.

Du er noget spesiell om du får telefoner fra SSB støtt og stadig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Syter man ikke for det ene, så er det jaggu det andre. Staten er ikke søstra di, selger av Aftenbladet eller en kompis på facebook, de er STATEN. De har rettigheter ingen andre har, og kan pålegge deg plikter ingen andre kan. Liker du det ikke, finn et alternativ og flytt. Eller skal de bare være her for deg, og ikke du for dem? Å betale skatt, that's it? Og helt ærlig sliter jeg med å godta at førti minutter i året er uoverkommelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syter man ikke for det ene, så er det jaggu det andre. Staten er ikke søstra di, selger av Aftenbladet eller en kompis på facebook, de er STATEN. De har rettigheter ingen andre har, og kan pålegge deg plikter ingen andre kan. Liker du det ikke, finn et alternativ og flytt. Eller skal de bare være her for deg, og ikke du for dem? Å betale skatt, that's it? Og helt ærlig sliter jeg med å godta at førti minutter i året er uoverkommelig.

Flytte fra landet fordi jeg ikke ønsker å delta i en spørreundersøkelse? Som forøvrig kunne ha vært avvikelt på mer effektiv og moderne vis, men staten liker å tviholde på avleggsmetoder fra 30-år tilbake.

Er det det som er ditt forslag til alle som er misfornøyde med ting politikere påprakker oss, at de skal flytte fra landet? Er du misfornøyd med politikerens beslutninger, så er det bare å flytte, eller hva?

Ja, å betale skatt og thats it er ingen dårlig innstilling. Det er en grunn til at de folkevalgte mottar lønn fra folkets skattebevilgninger. Når skatte- og avgiftsnivået er så høyt som det er, hvorfor skal vi da godta å bli påprakket slikt tullball.

Det er selvsagt ikke tiden det tar som er irriterende her. Det er det at du blir pålagt til å delta som gjør at jeg ikke ønsker å delta. Hadde de spurt pent, så ville jeg kanskje ikke ha nektet. Spesielt hvis de hadde lagt opp til at undersøkelsen ble avviklet på effektivtvis og ikke over telefon, som kanskje var normen for 30 år siden, men pr i dag er utrolig avleggs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

...spesielt hvis de hadde lagt opp til at undersøkelsen ble avviklet på effektivtvis og ikke over telefon, som kanskje var normen for 30 år siden, men pr i dag er utrolig avleggs.

Det er mer metodisk forsvarlig å ta undersøkelser over telefon, så her synes jeg ikke de skulle gjort endringer. Mange foretrekker faktisk å foreta intervjuer en til en, men dette er jo svært ressurskrevende.

Men samtidig så skurrer metoden veldig når personer tvinges til å delta. Jeg forestiller meg at studieobjektet kan føle seg mer forpliktet til å svare "politisk korrekt" enn hvis han/hun hadde deltatt frivillig. Det blir jo også dumt å skulle svare på noe for å forhindre straff, det er jo klart det vil påvirke resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er en del her som burde lært seg litt om statistikk og metode, makroøkonomi og politikk. Det er en grunn for at det gjøres på denne måten, selv omd et er irriterende. Det er rett og slett nødvendig.

Og herregud, det er bare 8 ganger i løpet av 2 år. Altså får du en telefon hver 3. måned. Det ødelegger vel ikke livet ditt som det virker som du føler.

Slutt å syt for hver eneste lille ting, og kall alt man er uenig i/eller ikke forstår for nissberget! :daane:

Anonym poster: f06be42518b4ddd0564e6badf234ba6a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en del her som burde lært seg litt om statistikk og metode, makroøkonomi og politikk. Det er en grunn for at det gjøres på denne måten, selv omd et er irriterende. Det er rett og slett nødvendig.

Og herregud, det er bare 8 ganger i løpet av 2 år. Altså får du en telefon hver 3. måned. Det ødelegger vel ikke livet ditt som det virker som du føler.

Slutt å syt for hver eneste lille ting, og kall alt man er uenig i/eller ikke forstår for nissberget! :daane:

Hva er det som er så viktig at de MÅ tvinge folk til å svare på spørsmålene?

Det er ikke tiden som er poenget her for meg ihvertfall, det er tvangen.

Opplys meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så viktig at de MÅ tvinge folk til å svare på spørsmålene?

Det er ikke tiden som er poenget her for meg ihvertfall, det er tvangen.

Opplys meg

Jeg har vært med i SSBs arbeidslivsundersøkelse for noen år siden. De spurte om arbeidstid, ubetalt og betalt overtid og graden av frivillighet i overtiden. De ønsker å vite om folk er i arbeid, søker arbeid, ønsker arbeid men ikke søker o.s.v.

Undersøkelsen er viktig for å vite hvordan arbeidslivet fungerer og behov for eventuelle tiltak for å få folk i arbeid. Nei, man kan ikke bare spørre Nav. Det er et avvik mellom de som ønsker å være i arbeid og de som faktisk søker. F.eks. kan det være man ikke søker fordi man ikke har psykisk overskudd og styrke til å gjøre det. Man kan kanskje ha blitt langvarig sykemeldt fra en jobb men kunne egentlig ha fungert i en annen. Det er interessant å vite om i hvilken grad overtid benyttes i steden for å ansette nye.

Av forskjellige grunner er det rett og slett et avvik mellom de virkelige forhold og de data man kan finne ved å gå i offentlige registere. Det gjelder spesielt mindre ressurssterke personer som er overrepresentert blandt langttidssykemeldte, arbeidsløse o.s.v. Korrekt kunnskap er viktig i forhold til tiltak når det gjelder arbeidsliv, helse, barnehager, samferdsel m.m.

SSB ringer svært sjelden rundt til folk og aldri uten å varsle med brev på forhånd. De som vanligvis ringer er private aktører som man har full rett til å nekte å svare. Man har ikke lov til å nekte å svare SSB eller å gi uriktige opplysninger. Man kan bli straffet men SSB vil normalt ikke ta bryet med det i forhold til privatpersoner. Men det er uansett umodent, man er ikke en ansvarlig samfunnsborger og man bidrar til å ødelegge det grunnlag politikerene trenger for å forvalte skattekronene på en best mulig måte for befolkningen.

Anonym poster: bba25997935a4a47f297f3533b55af38

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kam bare prøve, jeg skal dra dette til Strasbourg.

Ja, du kan bare prøve å saksøke Staten for å ville ha riktig informasjon om sine borgere og gjør deg til latter.

Det er åpenbart så mange kjøtthuer i dette landet at jeg håper det snart blir innført kunnskapsprøve i forbindelse med valg. Folk som ikke har det minste peil på hvordan verden er og fungerer bør ikke få lov til å bestemme hvordan verden skal være og bør fungere.

Anonym poster: 9165ca42ebe330c6f7a2e7a3e3b809d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Så lenge du får minuttbetalt for å svare på undersøkelsen (sånn 100,- minuttet tenker jeg er passe), synes jeg det er greit at de ringer :) Hadde jeg fått et sånt brev, hadde jeg blitt forbanna.

Jeg er vel så gal at jeg hadde ødelagt tlf min for å slippe å snakke med dem.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer metodisk forsvarlig å ta undersøkelser over telefon, så her synes jeg ikke de skulle gjort endringer. Mange foretrekker faktisk å foreta intervjuer en til en, men dette er jo svært ressurskrevende.

Men samtidig så skurrer metoden veldig når personer tvinges til å delta. Jeg forestiller meg at studieobjektet kan føle seg mer forpliktet til å svare "politisk korrekt" enn hvis han/hun hadde deltatt frivillig. Det blir jo også dumt å skulle svare på noe for å forhindre straff, det er jo klart det vil påvirke resultatet.

Hvordan er det mer metodisk forsvarlig å foreta det over telefon enn på en webside som de heldige utvalgte får brukernavn/passord til? Websiden kan tilpasses slik at du får spørsmål som er relevante til de svar du gir. Jeg kan ikke helst se hvordan det er metodisk mer forsvarlig å foreta det over telefon?

Om folk ønsker å lyve, så kan de gjøre det over telefon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det nødvendig å gjøre det på denne måten? altså over telefon, en webside kan konfigureres slik enn man ønsker, så hvorfor over telefon? Fordi man rett og slett ikke gidder å burke ressurser på det? Vennligst forklar. Er nissebergaktig å påtvinge folk spørreundersøkelser på den måte som de gjør ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Hvordan er det mer metodisk forsvarlig å foreta det over telefon enn på en webside som de heldige utvalgte får brukernavn/passord til? Websiden kan tilpasses slik at du får spørsmål som er relevante til de svar du gir. Jeg kan ikke helst se hvordan det er metodisk mer forsvarlig å foreta det over telefon?

Om folk ønsker å lyve, så kan de gjøre det over telefon også.

Ved et telefonintervju kan studieobjektet få direkte oppklaring dersom spørsmål er uklart. Intervjueren kan også høre når en person har misforstått eller lignende. Det negative med å snakke direkte med objektet kan riktignok være at intervjueren viser antydning til at noen spørsmål har et "fasitsvar", men dette rettes gjerne opp ved at spørsmålene som på forhånd er satt ikke skal virke ledende.

Det er også slik at de aller aller fleste i Norge har telefon, men alle har ikke tilgang til PC. Hvis vi ser til USA ville ikke telefonintervjuer alene vært representativt, da det fortsatt finnes en nokså stor andel av befolkningen som ikke har tilgang til telefon.

Du spør om de ikke gidder å bruke ressurser på å konfigurere en webside. Tror du ikke at det å ringe hver enkelt informant krever minst like mye ressurser?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved et telefonintervju kan studieobjektet få direkte oppklaring dersom spørsmål er uklart. Intervjueren kan også høre når en person har misforstått eller lignende. Det negative med å snakke direkte med objektet kan riktignok være at intervjueren viser antydning til at noen spørsmål har et "fasitsvar", men dette rettes gjerne opp ved at spørsmålene som på forhånd er satt ikke skal virke ledende.

Det er også slik at de aller aller fleste i Norge har telefon, men alle har ikke tilgang til PC.

De fleste har tilgang til PC. Faktisk så er nettbank bruk i Norge veldig høy, og mange offentlige etater vil nå at du skal faktisk gå via nettet for å få utført tjenester hos dem.

Er noe uklart, så kan det være et spørsmålstegn etter spørsmålet, som man kan trykke på for å få forklaring, som feks på Nav når man skal søke om foreldrepenger. Er noe veldig uklart så kan man gjerne ringe SSB for å få klarhet i det. Men det er nok de færreste som ville ha gjort det, fordi intervjuet er så lettfattelig at det skal ikke være behov for å få oppklart ting.

En annen fordel med å få undersøkt spørreundersøkelse via nettet er at da kan folk faktisk være anonyme. SSB trekker ut de som de ønsker skal delta i undersøkelse, og sender så ut brukernavn/passord til disse, uten og notere ned hvem som får tilsendt hvilket brukernavn/passord. Dermed vil folk være fullstnedig anonyme når de logger seg på for å gå igjennom spørreundersøkelsen.

Å tvinge folk til å delta i telefonintervju og true folk med bot er ingen måte å gjøre dette på. Det er tvangen og trusselen som er problemet for meg, ikke det at jeg må delta. Hadde de spurt, så kunne jeg gladelig ha vært med på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spør om de ikke gidder å bruke ressurser på å konfigurere en webside. Tror du ikke at det å ringe hver enkelt informant krever minst like mye ressurser?

Folk (intervjuere) får betalt av staten for å plage skattebetalere. Henger ikke på greip. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og dobbeltposting

Sophie-Ann, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i allverden er det for noe tull da, -å ta det pr. telefon? Jeg har selv vært med i en sånn langvarig ssb undersøkelse som gikk på utdanning og arbeidsliv tror jeg det var, men da fikk jeg brev i posten og en bunke skjemaer med spørsmål som skulle fylles ut. Helt kurant. Men ville blitt innmari sur om jeg skulle blitt oppringt for noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i allverden er det for noe tull da, -å ta det pr. telefon? Jeg har selv vært med i en sånn langvarig ssb undersøkelse som gikk på utdanning og arbeidsliv tror jeg det var, men da fikk jeg brev i posten og en bunke skjemaer med spørsmål som skulle fylles ut. Helt kurant. Men ville blitt innmari sur om jeg skulle blitt oppringt for noe sånt.

Og det er annen metode de kunne ha brukt. Men hadde de satt op en nettside, så kunne all informasjon automatisk ha blitt fylt inn i i databasen som skal generere denne statistikken. Men de liker å tviholde på avleggsmetoder her i landet. Intervju pr telefon i 2013, og folk klarer ikke å forstå hvor dumt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...