Gå til innhold

Tvunget til å delta i undersøkelse av staten/ssb

Gjest Jonas

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen (få!) av undersøkelsene som SSB gjør anses å ha så stor samfunnsnytte at det er nødt til å ha pliktige informanter. Normalt sett har en ikke anledning til å tvinge noen til å være informant.

Plagsomt kan det nok oppleves, men på en annen side så er jo forskning kjempeviktig!

Du får ikke gjort så mye med det, så det er bare å gjennomføre.

At de ønsker telefonintervju fremfor e-post e.l har med metodiske valg å gjøre. Hvordan intervjuene blir utført har mye å si for forskningens verdi, reliabilitet, konklusjon osv.

Anonym poster: 48d01cf06257f3eb752281890f1adb4d

Hva er så viktig at man tvinger folk å svare på spørsmål? Og blir det da faktisk riktige svar? Og er det etisk riktig? Forskning handler jo også mye om etikk.

Jeg lar vær å svare på irriterende telefonintervjuer eller jeg sier at jeg ikke er interessert. Så enkelt er det. Og så enkelt burde det være!

Anonym poster: 7bae02ad3f9cd34f0040ac1b2f6bf0e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i en slik undersøkelse, men hun på andre siden la jo fort merke til at ingen av svarene var korrekte - og det er jeg ikke forpliket til heller. For å si det slik ble jeg ikke kontaktet en gang til. Problem løst for min del.

Anonym poster: 5cabdfd647d64c16ba4d621f9b38216e

Det var mest sannsynlig ikke en slik pålagt undersøkelse som det ts snakker om. Tydeligvis mange som misforstår her.

Anonym poster: a4273c244abb05aa7c8dc969a2b45c9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross alt er det de aller færreste av oss som noen gang opplever å bli pålagt å delta i en offentlig spørreundersøkelse,

"Det er greit, så lenge det ikke skjer meg" innstilling altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen dette er irriterende. De ringer de hver dag i en hel uke for å tak i deg. De ringer deg selvsagt på kveldstid og da har du null mulighet til å ringe opp om du ikke får besvart telefonen.

Dette er terrorisering av borgere fra statens side. Det er nok av private aktører som ringer og plager enn, men nå skal man faen meg plages av statlige organer også.

Og du skal delta i en undersøkelse som varer i 10 jævla minutter, og de ringer deg hele ÅTTE ganger i løpet av en 24 månderes periode. Snakk om telefonterror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mest sannsynlig ikke en slik pålagt undersøkelse som det ts snakker om. Tydeligvis mange som misforstår her.

Anonym poster: a4273c244abb05aa7c8dc969a2b45c9c

Så de kan pålegge folk å svare det de vil høre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så de kan pålegge folk å svare det de vil høre?

Ja, de kan true med å gi deg bot dersom du ikke støtter det regjerende partiet. Sånn er det. :jepp:

Anonym poster: f045644c79c4f10e3a707a0d454b44d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke engang pliktig til å stemme, men pliktig til å detla i en spørreundersøkelse, ja det er man her på nisseberget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde SSB og ikke minst politikere her til lands, hatt litt vett i huet, så ville de ha satt opp en webside, hvor de så kunne sende ut passord/brukernavn til de som de ønsket skulle delta i deres undersøkelser, også kunne disse personene ha logget seg på og besvart spørsmålene i undersøkelsen, når det passet dem, og slik det passet dem.

Slik ville ikke staten/SSB ha vært nødt til å ansette og betale intervjuere heller. Og folk ville ha følt seg terrorisert av staten. SSB intervujere betales sikkert av skattepengene våre.

Men hva annet kan man egentlig forvente av politikere i et land hvor det ansees som viktigere at elever har unødvendige realfag opp i mente, selv når de skal spesialisere seg i et fag/yrke. Dataingeniører i Norge er jo pålagt og kunne nynorsk feks, men å vite noe om det de egentlig skal drive med, det er ikke så viktig vet du.

Har møtt så mange tullinger med bachelor og mastergrad i mitt virke, som kan nærmest null og niks om det de driver med, fordi akkurat det har de rett og slett ikke fått adekvat opplæring om, men de snakker og skriver flytende nynorsk, det kan ingen ta fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig rart ut, har dere informasjon om dette noe sted på nettet? Som en annen nevner her så er en jo ikke pålagt å ha telefon, og det er heller ingen som kan pålegge en å svare på alle oppringninger man får.

Anonym poster: 40cfdd1c6845d00de47e35bf6625a1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde SSB og ikke minst politikere her til lands, hatt litt vett i huet, så ville de ha satt opp en webside, hvor de så kunne sende ut passord/brukernavn til de som de ønsket skulle delta i deres undersøkelser, også kunne disse personene ha logget seg på og besvart spørsmålene i undersøkelsen, når det passet dem, og slik det passet dem.

Slik ville ikke staten/SSB ha vært nødt til å ansette og betale intervjuere heller. Og folk ville ha følt seg terrorisert av staten. SSB intervujere betales sikkert av skattepengene våre.

Men det bommer vel litt med prinsippet med tilfeldig utvalg, og plutselig ender man opp med et resultat som ikke er brukende til noe fordi man ikke har satt seg nok inn i metodene som må brukes. Setter man opp en slik side er ikke utvalget tilfeldig (og kan ikke generaliseres, ergo er undersøkelsen verdiløs) fordi det som regel er en del fellestrekk med de folka som gidder å registrere seg på slikt. Blant annet vil man gå glipp av en stor aldersgruppe (eldre), i tillegg til de veldig travle.

Heldigvis kan SSB litt mer om statistikk enn du kan. ;)

Anonym poster: a35116236e518fa56a19dc05f2e0911e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig rart ut, har dere informasjon om dette noe sted på nettet? Som en annen nevner her så er en jo ikke pålagt å ha telefon, og det er heller ingen som kan pålegge en å svare på alle oppringninger man får.

Si du kjører, og ikke har handsfree. Det er ulovlig å snakke i mobil uten handsfree. Du kan heller ikke stanse, for det er ikke noen veiskulder å stanse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si du kjører, og ikke har handsfree. Det er ulovlig å snakke i mobil uten handsfree. Du kan heller ikke stanse, for det er ikke noen veiskulder å stanse på.

Hvis jeg skal si det mens jeg kjører så bryter jeg allerede loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det bommer vel litt med prinsippet med tilfeldig utvalg, og plutselig ender man opp med et resultat som ikke er brukende til noe fordi man ikke har satt seg nok inn i metodene som må brukes. Setter man opp en slik side er ikke utvalget tilfeldig (og kan ikke generaliseres, ergo er undersøkelsen verdiløs) fordi det som regel er en del fellestrekk med de folka som gidder å registrere seg på slikt. Blant annet vil man gå glipp av en stor aldersgruppe (eldre), i tillegg til de veldig travle.

Heldigvis kan SSB litt mer om statistikk enn du kan. ;)

Anonym poster: a35116236e518fa56a19dc05f2e0911e

Du får lese litt nøyere neste gang. Man sender ut brukernavn/passord til de samme tilfeldig utvalgte menneskene som man nå sender brev til om at de er pliktig til å delta i denne undersøkelsen. Med andre ord, i stedenfor at disse menneskene blir utsatt for telefon terror så har de heller mulighet til å logge seg inn på en web side og gå i gjennom den samme undersøkelsen der.

Jeg skriver jo at "hvor de så kunne sende ut passord/brukernavn til de som de ønsket skulle delta i deres undersøkelser". Med andre ord de sneder heller ut brukernavn/passord og lenke til webside enn å tvinge folk til å delta i telefonundersøkelser. Forstår du nå? SSB kan sikkert mye om statistikk, men at byråkratiet her i dette nisselandet ikke er særlig effektiv, kan de fleste av oss være enige om.

Man legger opp til avleggs undersøkelsesmetoder fra 1980-tallet i år 2013, om det ikke er teit så vet jeg ikke hva som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal si det mens jeg kjører så bryter jeg allerede loven.

Så la være å svare. Evt. overholder du kjøre/hviletidene, og loven er klar på dette med "annet arbeid". Dette forklarer du på ca 30 sekunder, og legger så på, du vil jo ikkke bryte loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pålagt å være med på undersøkelsen av loven. Dette har vårt lands høyt intelligente og lovlydige politikere bestemt

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article924089.ece

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/12/08/299904.html

Er du ikke med, så blir du pålagt bot. Og det er alle medlemmer av en familie i en viss aldersgruppe som er pliktet til å delta. Med andre ord, er både mor og far i en husholdning trukket ut, så kan det bli ganske dyrt for den husholdningen og ikke delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er pålagt å være med på undersøkelsen av loven. Dette har vårt lands høyt intelligente og lovlydige politikere bestemt

http://www.dn.no/for...ticle924089.ece

http://www.dagbladet.../08/299904.html

Er du ikke med, så blir du pålagt bot. Og det er alle medlemmer av en familie i en viss aldersgruppe som er pliktet til å delta. Med andre ord, er både mor og far i en husholdning trukket ut, så kan det bli ganske dyrt for den husholdningen og ikke delta.

De kam bare prøve, jeg skal dra dette til Strasbourg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter fortsatt på kilder til dette med bøter, jeg. Vil se hvordan de ordlegger seg. Hva mener de med nekte å delta, er det hvis man sier nei, eller også hvis man ikke svarer i telefonen akkurat når de ringer? Og igjen, hva med de som ikke har telefon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter fortsatt på kilder til dette med bøter, jeg. Vil se hvordan de ordlegger seg. Hva mener de med nekte å delta, er det hvis man sier nei, eller også hvis man ikke svarer i telefonen akkurat når de ringer? Og igjen, hva med de som ikke har telefon?

Jeg har det skriftlig at jeg er pliktig til å delta i denne undersøkelsen grunnet en lov fra 1989, men det står ikke noe i brevet om hva som kan være "straffen" om man ikke deltar. Derfor ringte jeg dem og spurte det, og da sa de at jeg kunne bli bøtelagt uten at de ville nevne størrelsen på beløpet jeg kunne bli bøtelagt.

De ringer deg så ofte at du er pent nødt til å komme i kontakt med dem en eller annen gang i løpet av de første tre månedene etter at du har mottatt brevet. Jeg ble oppringt ca. 2 ganger daglig i en hel uke. Og da jeg ikke besvarte på mobilen, så ringte de meg privat.

De ringer fra forskjellige numre, så det er litt vanskelig å vite hvem det er som ringer, når de ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...