Gå til innhold

Tvunget til å delta i undersøkelse av staten/ssb

Gjest Jonas

Anbefalte innlegg

Jeg har mottatt et brev i posten hvor det står at jeg er pliktet til å delta i et telefonintervju på ca. 10 minutter, 8 ganger over de neste to årene. Slik at SSB kan få kartlagt hvem som er i arbeid og hvem som ikke er det.

Kan de virkelig påtvinge folk slike undersøkelser, hvor man av loven er pliktet til å delta?

Det virker heller ikke som at det er mulig å sende inn besvarelser via mail eller over nettet. Nei da, de skal ringe deg, og ikke er det oppgitt noe tidspunk. Så du kan bli ringt opp mens du er opptatt, utenfor SSBs kontortid, slik at hvis du ikke får besvart, og ringer opp igjen, så kommer du til et sentralbord. Snakk om og ikke ha respekt for folks tid.

Kan de virkelig ikke innhente disse opplysningene andre steder, slik som via selvangivelsen feks?

Kan man bli straffet for og ikke delta, siden man er pliktet til å delta? Lurer på om om kan få fengselsstraff for og ikke delta, ville i grunn ikke overraske meg, med tanke på hvilken teite politikere vi har her til lands.

Svarer du ikke på om du arbeider eller ikke, så skal vi få satt deg i fengsel, slik at du i hvertfall aldri igjen kan få jobb. Det er politiker logikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du kan få en saftig bot. Tror ikke de kan straffe deg for å ikke være tilgjenglig.

Anonym poster: 70df75462ca27bc7c2bb60e06a260af4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har fått slike. Det er helt ok å ikke være tilgjenglig, men stort sett sier de ifra i god tid mtp tidpunktet du skal være tilgjenglig=)

Anonym poster: fc298112ac859c6bbee1f23f5e8832d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men betyr ikke dette i teorien at de kan bøtelegge noen for å ikke ha telefon?

Siden det finnes mennesker i dette landet som ikke eier telefon, så ville de jo ikke være tilgjengelig for å delta i undersøkelsen.

Det er jo uhørt!

Anonym poster: 40e5c009b3b821bde08f46738089cdfe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor de har lov til å sløse folks tid slik. Kan de ikke bare sende folk spørsmålene/intervjuet på mail, så kan man besvare den i ro og mak, enn at du skal bli ringt opp hele 8 ganger i en to års periode. Virker veldig masete.

Er vel samme politiker som kom opp med NAV konseptet, som tenkte at også det og pålegge folk å delta i undersøkelser kunne være en god ide. Må da vel være mulig å innheten denne dataen ssb andre steder enn å ringe folk og plage de.

Fikk nettopp en telefon i sted, og fikk selvsagt ikke besvart. Ringer opp igjen, og der er det jo en hyggelig telefonsvarer som sier at jeg ringer utenfor kontortiden. Hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan få en saftig bot. Tror ikke de kan straffe deg for å ikke være tilgjenglig.

Anonym poster: 70df75462ca27bc7c2bb60e06a260af4

Bot er vel også som straff å regne. Ikke alle ønsker å betale feks 2000 kroner i bot, bare fordi de ikke ønske å være med på teite undersøkelser, hvor den som utfører undersøkelsen enkelt kunne ha hentet informasjonen de trenger andre steds hen, enn å påtvinge folk til å være mer i undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får sånne telefoner støtt og stadig, men jeg har aldri fått noe brev om det.. Jeg pleier å si at jeg ikke har tid, og da sier de i fra at de kommer til å ringe igjen dagen etter eller noe. Kanskje jeg burde spørre hvorfor jeg "må" være med, og hva som skjer om jeg ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at man delta på noe slikt. Hva med de som ikke ta telefonen om de ikke har lagret nummeret? Kjenner flere som ikke gjør det, skal det være en straff nå da? Hva om man ikke får med seg at telefonen ringer? Hva om man er på jobb?

Merkelig greier!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En butikk jeg jobba i en gang i tida måtte hver måned sende inn et skjema om pris og vareutvalg. Ikke så veldig omfattende greier for oss, men irriterende nok.

Om vi ikke svarte fikk vi ex purring eller to, og om jeg ikke husker halv, en bot til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bot er vel også som straff å regne. Ikke alle ønsker å betale feks 2000 kroner i bot, bare fordi de ikke ønske å være med på teite undersøkelser, hvor den som utfører undersøkelsen enkelt kunne ha hentet informasjonen de trenger andre steds hen, enn å påtvinge folk til å være mer i undersøkelser.

Først tenkte også jeg at de bare kunne bruke registrene til NAV, men i hjernebarken så vaket dette med at en offentlig etat ikke kunne være så dumme at de ikke så denne, dermed innså jeg at de som er offentlig registrert uten arbeid ikke nødvendigvis er alle uten lønnsgivende arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sånne telefoner støtt og stadig, men jeg har aldri fått noe brev om det.. Jeg pleier å si at jeg ikke har tid, og da sier de i fra at de kommer til å ringe igjen dagen etter eller noe. Kanskje jeg burde spørre hvorfor jeg "må" være med, og hva som skjer om jeg ikke gjør det.

Du burde kanskje ligge unna fluesoppen? Jeg har aldri noen gang fått en slik telefon fra offentlige myndigheter. Derimot fra private markedsundersøkelsesbyråer har jeg fått en irriterende masse henvendelser som følger opp med å si at de ringer senere når jeg svarer at jeg ikke har tid. Men private markedsundersøkelsesbyråer har ikke myndighet til å gi deg bot hvis du ikke deltar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe annet. Når du er med i slike undersøkelser som ts snakker om får du brev lang tid i forveien der det også står at du ikke har mulighet til å frastå fra å gjøre dette, og man kan straffes etter en eller annen lov. Men det er sikkert bot det er snakk om. Har vært med på en slik undersøkelse selv, var helt ok.

Om man ikke har telefon så må man ta kontakt med ssb og forklare så finner man nok en løsning.

Har aldri hørt at man delta på noe slikt. Hva med de som ikke ta telefonen om de ikke har lagret nummeret? Kjenner flere som ikke gjør det, skal det være en straff nå da? Hva om man ikke får med seg at telefonen ringer? Hva om man er på jobb?

Merkelig greier!

Jo man må. Er man på jobb eller ferie eller noe så ringer de bare opp igjen.

Anonym poster: a4273c244abb05aa7c8dc969a2b45c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at staten kan tvinge folk til å være med på spørreundersøkelser...

Anonym poster: 7bae02ad3f9cd34f0040ac1b2f6bf0e0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt utrolig at staten kan tvinge folk til å være med på spørreundersøkelser...

Anonym poster: 7bae02ad3f9cd34f0040ac1b2f6bf0e0

Ikke vær så overrasket nå. Det er slik ting fungerer på nisseberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er helt uhørt. Jeg er ikke overrasket. Jeg, som de fleste av oss, har ikke oversikten over hvordan staten kan rævkjøre enkeltindivider, helt til jeg selv blir offer for noen av de syke og menneskefiendlige reglene som har blitt laget på et eller annet tidspunkt, for å tekke noens interesser, eller bidra til et eller annet individfiendlig formål.

Vi burde gå til revolusjon og legge ned staten og sparke alle statsansatte. Det hadde vært bedre med privatisert stat. Hver og en måtte betale for privat politi, private domstoler, private veier, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen (få!) av undersøkelsene som SSB gjør anses å ha så stor samfunnsnytte at det er nødt til å ha pliktige informanter. Normalt sett har en ikke anledning til å tvinge noen til å være informant.

Plagsomt kan det nok oppleves, men på en annen side så er jo forskning kjempeviktig!

Du får ikke gjort så mye med det, så det er bare å gjennomføre.

At de ønsker telefonintervju fremfor e-post e.l har med metodiske valg å gjøre. Hvordan intervjuene blir utført har mye å si for forskningens verdi, reliabilitet, konklusjon osv.

Anonym poster: 48d01cf06257f3eb752281890f1adb4d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær så overrasket nå. Det er slik ting fungerer på nisseberget.

På den annen side er tvangsbelagte statlige spørreundersøkelser totalt sett ikke i nærheten av å være så massivt inntrengende som spørreundersøkelser fra private markedsundersøkelsesbyråer. Tross alt er det de aller færreste av oss som noen gang opplever å bli pålagt å delta i en offentlig spørreundersøkelse, men påtrengende private markedsundersøkelsesbyråer har vi alle bedritne erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i en slik undersøkelse, men hun på andre siden la jo fort merke til at ingen av svarene var korrekte - og det er jeg ikke forpliket til heller. For å si det slik ble jeg ikke kontaktet en gang til. Problem løst for min del.

Anonym poster: 5cabdfd647d64c16ba4d621f9b38216e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten tar seg til rette som ingen andre i dette samfunnet. Når har kirken med ca 80% av befolkningen som medlem begynt å respektere de 20% som ikke er medlem. Men når det gjelder staten så opptrer de som om de har nærmest 100% oppslutning selv om antallet som stemmer er nærmere 70%. Politikerene er svært opptatt av å redusere kirkens nærmest monopol (noe jeg er fullstendig enig i!) men viser liten selvinnsikt i å ta konsekvenen av at det faktisk er en betydelig andel av befolking som ikke støtter statens makt og monopol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen (få!) av undersøkelsene som SSB gjør anses å ha så stor samfunnsnytte at det er nødt til å ha pliktige informanter.

Anses av hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...