AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Jeg vurderer å flytte sparepengene mine til en konto med høyere rente. Kontoen jeg har nå har årlig kapitalisering av renter. Dvs at jeg må vente til nyttår med å få ut de rentene jeg har tjent opp på den kontoen. Men hvis jeg har forstått det rett, så får jeg rentene med det samme om jeg sier opp hele kontoen. Men så kan det jo hende at den banken får høyere rente igjen siden, kan jeg da opprette ny konto der igjen og sette tilbake pengene inkludert rentene? Når jeg først begynte å tenke i de baner, er det noen regler som hindrer en i å ha mange konti i en bank, for så å si opp en og en konto, ta ut rentene, sette dem på en ny konto og få renters rente? Osv, osv? Hvor ofte kan man gjøre dette før man blir kastet ut av banken? Anonym poster: 20c0b03d6b68baf1d2b34fca26d42168
Gjest barista Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Jeg vurderer å flytte sparepengene mine til en konto med høyere rente. Kontoen jeg har nå har årlig kapitalisering av renter. Dvs at jeg må vente til nyttår med å få ut de rentene jeg har tjent opp på den kontoen. Men hvis jeg har forstått det rett, så får jeg rentene med det samme om jeg sier opp hele kontoen. Men så kan det jo hende at den banken får høyere rente igjen siden, kan jeg da opprette ny konto der igjen og sette tilbake pengene inkludert rentene? Når jeg først begynte å tenke i de baner, er det noen regler som hindrer en i å ha mange konti i en bank, for så å si opp en og en konto, ta ut rentene, sette dem på en ny konto og få renters rente? Osv, osv? Hvor ofte kan man gjøre dette før man blir kastet ut av banken? Anonym poster: 20c0b03d6b68baf1d2b34fca26d42168 Oftest blir renter godskrevne konto ved oppsigelse. I teorien kan du si opp kontoer, og flytte de rundt i banken ja, eller i andre banker. Men uten at det nødvendigvis er en tydelig grense på antall ganger, vil ikke banken godkjenne at du gjør det alt for mange ganger. Da må du faktisk si opp en konto hver eneste gang, som ikke er like enkelt som å bare flytte penger. Dette er ikke okay å gjøre ovenfor banken, og du risikerer jo at banken(e) ikke vil ha deg som kunde lengre.
nojac Skrevet 28. januar 2013 #3 Skrevet 28. januar 2013 ....er det noen regler som hindrer en i å ha mange konti i en bank, for så å si opp en og en konto, ta ut rentene, sette dem på en ny konto og få renters rente? Osv, osv? Hvor ofte kan man gjøre dette før man blir kastet ut av banken? Hvis du gjør dette hver måned i ett år vil du ha tjent ca 0,06% av sparekapitalen. Mye viktigere å følge med på Finansportalen.no og til enhver tid ha beste rente på kontoen. I øyeblikket er topprente.no den beste, og de har månedlig kapitalisering av renten. Så da nytter ikke teknikken din uansett. Rentene du har spart opp til nå på den gamle kontoen kan du få ut ved å si opp kontoen, men det er neppe verd bryet dersom du kanskje vil tilbake til banken. Selv har jeg konti i alle de 6 bankene som veksler på å lede finansportalen.no...
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Hvis du gjør dette hver måned i ett år vil du ha tjent ca 0,06% av sparekapitalen. Mye viktigere å følge med på Finansportalen.no og til enhver tid ha beste rente på kontoen. I øyeblikket er topprente.no den beste, og de har månedlig kapitalisering av renten. Så da nytter ikke teknikken din uansett. Rentene du har spart opp til nå på den gamle kontoen kan du få ut ved å si opp kontoen, men det er neppe verd bryet dersom du kanskje vil tilbake til banken. Selv har jeg konti i alle de 6 bankene som veksler på å lede finansportalen.no... Topprente har varslet rentekutt, i mars lever de ikke opp til navnet sitt lenger. Så derfor tenkte jeg på sparesmart. Men de har årlig kapitalisering. Er bare litt synd hvis det da går et par måneder og så senker de også renten. Så får man ikke ut renten derfra før nyttår med mindre man sier opp kontoen. Anonym poster: 20c0b03d6b68baf1d2b34fca26d42168
nojac Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Rentekuttet var i høy grad ventet, og av de seks topp-bankene jeg nevnte er det bare Sparesmart som ennå ikke har satt ned eller varslet nedgang. Den kommer nok snart. Av disse seks er det bare Topprente og Ekstrakonto som har månedlig kapitalisering av renten. Sparesmart har som du sier årlig. Men der har du mulighet for å opprette flere konti i nettbanken, så hvis du ønsker å få tak i rentepengene før året er omme kan du avslutte den aktive konto uten å avslutte kundeforholdet. Et alternativ kan være å binde innskuddet for ett år i BlueStep til 3,75% med full bankgaranti opp til 2 mill..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Rentekuttet var i høy grad ventet, og av de seks topp-bankene jeg nevnte er det bare Sparesmart som ennå ikke har satt ned eller varslet nedgang. Den kommer nok snart. Av disse seks er det bare Topprente og Ekstrakonto som har månedlig kapitalisering av renten. Sparesmart har som du sier årlig. Men der har du mulighet for å opprette flere konti i nettbanken, så hvis du ønsker å få tak i rentepengene før året er omme kan du avslutte den aktive konto uten å avslutte kundeforholdet. Et alternativ kan være å binde innskuddet for ett år i BlueStep til 3,75% med full bankgaranti opp til 2 mill.. Jeg bandt penger på Bluestep et år til 4,2%, det var lønnsomt. Men 3,75% frister mindre. Skal bare en ørliten endring til da, før det ikke lønner seg lenger og man sitter med skjegget i postkassen. Bindingstid tar jeg bare når de har uvanlig gode tilbud, som på denne tiden i fjor. Anonym poster: 20c0b03d6b68baf1d2b34fca26d42168
nojac Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 Jeg tviler på at du klarer bedre enn 3,75% med flytende rente det neste året. Men ingen vet ... Jeg hadde også BlueStep til 4,2..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå