Gå til innhold

Studentbudsjett - Tips fra alle som har erfaring fra det å bo i leilighet/hybel

happygirl93

Anbefalte innlegg

Hei! :-)

Jeg er ei jente som snart fyller 20 år, jeg studerer og bor hjemme, men som de fleste andre blir trangen til å finne "mitt eget sted" stadig sterkere. Uten å utdype det særlig mer, bor jeg hjemme hos foreldrene mine hvor jeg trives godt og har det bra! Kjæresten min er for tiden i militæret, og vi har snakket om å flytte sammen når han har fullført førstegangs-tjenesten, dvs. januar 2014! Dette gleder jeg/vi oss veldig til!

Året 2013 skal jeg derfor stå på når det kommer til jobb og det å tjene penger, drømmen er en gang å kunne kjøpe egen bolig! Men i første omgang blir det å leie leilighet med min kjære. :-)

Derfor lurer jeg på alle generelle småtips i forhold til hvilke erfaringer dere har med å leie? Om det er noen "skjulte" deler jeg bør vite om? Om noen kanskje har et månedsbudsjett de ønsker å dele? Hvor mye bruker man ulike ting?

Med tanke på at begge må jobbe ekstra ved siden av skole, regner vi med å ha en samla inntekt på 17 000 i månden. Er dette noe vi kan klare oss med? Eller er vi nødt til å jobbe enda mer? Studielånet/stipendet er/og blir satt inn på høyrente konto da vi sparer til egenkapital til leilighet, ettersom man må ha 15% eller sånt. :-)

Også til sist, et generelt spørsmål, som jeg fant ut at jeg riktignok ikke har noe peiling på:

- Hva bør jeg sette av i budsjettet til strømavgift ved en leilighet som tilsvarer ca. 40 kvm? Dette er bare for å få en viss pekepinne! Og vi er studenter, er ikke snakk om å la lysa hjemme stå å lyse hele dagen. Må tenke litt økonomisk vettu!

Utrolig takknemlig for alle svar! Mange klemmer nysgjerrig-studentjente :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, du har hvertfal utrolig god tid til å finne ut dette på da, et helt år til :-) Jeg ble samboer med kjæresten min i fjor og vi har ingen dum erfaring med å leie, helt supert.

Veldig individuelt hva en bruker i måneden, vi bruker alt fra 2000-4000,- i måneden på mat f. eks, vi tar alltid vare på alle kvitteringer slik at vi vet hva vi bruker og slipper å møte på uventede store utgifter i måneden som kommer. Ellers er det TV, Internett og mobil.. dyrt.

I tillegg har vi en bil, her kommer utgifter som bensin, reperasjon og sonekort for parkering i sentrum.

Vi har selv leilighet på 40kvm, og i desember kom strømmen på rundt 800,- og da har vi hatt alle ovner på full guffe hele tiden, men vanligvis har vi 400,- og dette er hver tredje måned vi betaler. Husk at nettleie kommer i tillegg med strømmen, vi må ut med omkring 800,- i tillegg der. Det var ikke en kjekk overraskelse første gang vi fikk strømregning :-)

Endret av kkaroliine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17000 skal dere vel greie dere fint på, om dere lever moderat. :)

Ting man må bruke penger på er strøm, internett, tv, mobil, eventuell bil, husleie, mat, fritidssysler, kino, uteturer osv.

Jeg og min kjæreste har et sånt budsjett i måneden:

Husleie 5000

Strøm ca 1000

Internett/tv 800

Telefoni ca 600

Mat 2000

Sminke/klær osv ca 1500

Nedbetaling av gammel gjeld: ca 3000 pr måned.

Vi er veldig sjeldent ute på byen og kino o.l, så vi lever veldig moderat, vi velger å gjøre det sånn for å få unna gammel, kjip gjeld.

I februar går husleia vår opp med 3000.

Det er alltid lurt å spare opp litt penger å ha på en bufferkonto. Tror hovedregelen er at det er lurt å ha minst en måneds husleie på en sånn konto.

Man vet aldri når man må en ekstra tur til tannlegen, man får en uforutsett regning, bilen må til reparasjon, eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17000 i mnd er jo ganske mye, i hvert fall når dere er to! Er mye rimeligere å dele på leie, samtidig som dere ikke trenger mer enn ett soverom :)

Du skriver jo ingenting om hvor dere vil bo eller hvor mye dere tenker å bruke på husleie, men greit å sette opp hva dere må ut med i tillegg i mnd. Som regel er det TV, internett, strøm og mat.

Andre regninger som du sikkert betaler fra før av kommer jo også som mobilregninger osv.

Første gang du flytter ut vil du kanskje bli litt overrasket over hvor dyrt mat faktisk er, eneste rådet jeg har å komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei! :-)

Jeg er ei jente som snart fyller 20 år, jeg studerer og bor hjemme, men som de fleste andre blir trangen til å finne "mitt eget sted" stadig sterkere. Uten å utdype det særlig mer, bor jeg hjemme hos foreldrene mine hvor jeg trives godt og har det bra! Kjæresten min er for tiden i militæret, og vi har snakket om å flytte sammen når han har fullført førstegangs-tjenesten, dvs. januar 2014! Dette gleder jeg/vi oss veldig til!

Året 2013 skal jeg derfor stå på når det kommer til jobb og det å tjene penger, drømmen er en gang å kunne kjøpe egen bolig! Men i første omgang blir det å leie leilighet med min kjære. :-)

Derfor lurer jeg på alle generelle småtips i forhold til hvilke erfaringer dere har med å leie? Om det er noen "skjulte" deler jeg bør vite om? Om noen kanskje har et månedsbudsjett de ønsker å dele? Hvor mye bruker man ulike ting?

Med tanke på at begge må jobbe ekstra ved siden av skole, regner vi med å ha en samla inntekt på 17 000 i månden. Er dette noe vi kan klare oss med? Eller er vi nødt til å jobbe enda mer? Studielånet/stipendet er/og blir satt inn på høyrente konto da vi sparer til egenkapital til leilighet, ettersom man må ha 15% eller sånt. :-)

Også til sist, et generelt spørsmål, som jeg fant ut at jeg riktignok ikke har noe peiling på:

- Hva bør jeg sette av i budsjettet til strømavgift ved en leilighet som tilsvarer ca. 40 kvm? Dette er bare for å få en viss pekepinne! Og vi er studenter, er ikke snakk om å la lysa hjemme stå å lyse hele dagen. Må tenke litt økonomisk vettu!

Utrolig takknemlig for alle svar! Mange klemmer nysgjerrig-studentjente :fnise:

Hei!

Hvis du er interessert, så har vi en budsjettmal du kan laste ned gratis her. Denne er superenkel og gir deg oversikt over inntekter og utgifter. Og den regner ut alt automatisk :-)

Endret av BedreFinans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Ser det er en stund siden du startet dette innlegget, men svarer lell :)

-Ha minst, og absolutt minst 20000 på buffer. Altså en konto som brukes i maks krisetilfeller. Dette burde være på en egen sparekonto. Plutselig er det veldig lang behandlingstid hos lånekassen

-Hør med foreldre, slekt, venner og venners venner om det er noen som har leilighet til leie. Samtlige jeg kjenner, inkludert meg selv, har spart mye penger på dette.

-Møbler fåes billig eller gratis på finn. Om du har lagringsplass og tilgang til transport nå, så er det bare å begynne å finne seg møbler med en gang. (Vær obs på å spørre om veggdyr!!)

-Dere må ha innboforsikring.

-Sett av like mye til strøm hver måned, så blir ikke strømutgiftene til vinteren så ille.

-Skaff dere gjerne en konto med felles kort på for felleshandling.

-Fryser!! Det er nødvendig for å holde matbudsjettet nede. Da kan dere hamstre på tilbud og datovarer.

-Handle så sjeldent som mulig. Gjerne handle middager og ting som holder seg en gang i måneden, og handle melk og grønt ol en gang i uken. En forutsetning for dette er at dere skriver middagslister for den perioden dere handler for. Gjerne hamstre tilbud på mat dere vet dere kommer til å bruke ellers også, men da kun det.

-Lag lunsj ol hjemme.

-Om dere vet dere kommer til å bruke spesielle butikker som har kundeprogram, så meld dere inn.

-Når det kommer til klær, handle kvalitet framfor kvantitet. Dette handler ikke om merkeklær men om å legge litt ekstra penger i basisplagg og sko.

-Om dere er medlem av treningsstudio så dusj mest mulig der og ikke hjemme. Varmtvann er dyrt!

-Lyspærer og batterier er billigere på ikea enn andre steder etter min erfaring. Handle gjerne mye der.

-Ha en felles forståelse om hvem som får hva ved et evt brudd.

Det jeg kom på i farta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...