Gå til innhold

Tett avløp på badet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var vasken helt tett, så jeg peiset på med plumbo etter instruksene på pakka. Det løste ikke problemet, for å si det sånn, og vasken er fyllt til randen med plumbosøl og vann. Vil det da si at noe sitter fast i røret? Bør jeg få tømt vasken så godt som mulig, finne ei bøtte, og skru av ved røret og sjekke om noe sitter der, eller ringe rørlegger?

P.S Enslig ung kvinne søker mann som kan fikse sånt :hjerte:

Anonym poster: 3e156d22cbef35dcfc2c8a426663b1f3

Skrevet

Okey, ikke bare virket ikke plumbo, men nå er vasken misfarget. Finnes det noen knep for å få vasken hvit igjen? Eddik, evnt andre tips?

Skrevet

Plumbo kan gjøre vondt værre. Kan være du faktisk må ringe rørleggeren, men første tips ville være å slru opp for å se om du klarer det selv.

Anonym poster: 01421e8629eb1fcd059f14d100dcdde5

Skrevet

Plumbo kan gjøre det verre, ja. Du kan prøve å åpne opp vannlåsen for å se om det ligger noe nedi der (sannsynligvis plumbo-sement nå, i ditt tilfelle). Fikk erfare dette på den harde måten selv - et linseetui hadde satt seg fast nedi vannlåsen og tettet til, jeg pøste på med plumbo, den klarte ikke løse opp linseetuiet og alt ble til sement. Vi fjernet vannlåsen (husk bøtte under og tjukke gummihansker, og vent til plumboen er stivnet!) Før dette kan du prøve å pøse på med masse varmt vann - skal visst opptil 80 liter med vann til når man bruker pulverplumbo.

Til neste gang - kjøp deg et stakebånd. Dette koster 25 kroner på clas ohlson, og er helt genialt. Avløpet vårt på vaskerommet var pottetett, og jeg helte nedi 2 flasker flytende avløpsåpner uten effekt. Rørleggeren skulle ha 6000 for spyling av rør, men jeg ville prøve stakebånd først. Det tok meg 2 minutter å få det åpnet igjen, og har ikke hatt problemer siden :)

Skrevet

Angående vasken kan du prøve klor og se om det hjelper...Fyll vasken med vann, sett i proppen og ha i klor. Men vent til plumboproblemet er ordnet :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Alvoret først;

Enslige unge kvinner, om de er aldri så smellvakre, må lære seg å rense sluk og vannlåser selv :regler:

Så til den tette vasken; Jeg er villig til å vedde en 10'er på at det er tett i vannlåsen, og at det som tetter bestod av hår og såperester, og nå 'kanskje' er kombinert med stivt Plumosoff ;)

Sett bøtte under vannlåsen, ta på deg lange gummihansker (også fordi Plumo ikke er det mest helsebringende stoff jeg vet om, det er etsende).

Skru fra hverandre vannlåsen og ta den ut.

Rens den og sett den inn igjen, skru fast.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Plumbo har alltid reddet meg før, så det er første gang jeg har dårlig erfaring med plumbo. Huff, så nå må jeg lære meg å skifte bildekk selv også? :daane:

:ler:

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Plumbo har alltid reddet meg før, så det er første gang jeg har dårlig erfaring med plumbo. Huff, så nå må jeg lære meg å skifte bildekk selv også? :daane:

:ler:

Neida, dekkene får du byttet på dekkverkstedet (med mindre du har utstyr til å avbalansere dekk hjemme i garasjen :fnise:)

Å bytte hjul derimot er et must.

Det er en naturlov at når du 'punger' så er det på et øde sted og på en ukristelig tid på døgnet.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg er NAF-medlem :hjerte:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er jeg også.

Sikkerhet i bakhånd kaller jeg det ;)

Seriøst; Det er lurt å lære seg å gjøre slike helt normale ting selv.

Lykke til med vannlåsen til vasken på badet ! :)

Skrevet

Plumbo er helt normalt for meg :ler:

Okey, jeg skal ta en titt på vannlåsen sammen med ei venninne, da er vi to om det :)

Skrevet

Da var vannlåsen sjekket. Noe groms var det, men er ikke der det var tett. Overlater jobben til noen som kan det :)

Skrevet

Plumbopulver er djevelens verk, jeg sverger til den andre, den som heter Heavy Gel. :fnise:

Skrevet

Plumbo må aldri brukes. Kjøp avløpsåpner på Jernia eller bruk salmiakk hvis det ikke er pottetett.

Skrevet

Du vet sånn pinne med en smokk ytterst? Kjøp en sånn, og bruk den. Mirakuløst ;) Bare sett den over sluken, og dytt pinnen ned og opp, litt raskt, med mye kraft. Da dannes det vakuum og trykk nede i røret og det som sitter fast løsner.

Annonse
Skrevet

Kok opp vann, masse vann å hell det ned i vasken, fyll så på med masse zalo, gjennta med masse vann og zalo annenhver gang helt til det løsner, ja visst det er sånn at det renner unna da. Uansett så har kokt vann fått opp mine rør så det varme vannet er effktivt.

Jeg gjør dette en gang i mellom for å rense rørene så de ikke tetter seg.

Skrevet

Kjøp Mudin, å tøm oppi ei halv flaske med det å la det virke over natten. Husk å bruk hansker. Mudin fåes kjøpt i jernvarehandel og hos rørleggerforetninger

Skrevet

Du vet sånn pinne med en smokk ytterst? Kjøp en sånn, og bruk den. Mirakuløst ;) Bare sett den over sluken, og dytt pinnen ned og opp, litt raskt, med mye kraft. Da dannes det vakuum og trykk nede i røret og det som sitter fast løsner.

Hvis det mot formodning har dannet seg en sementplugg i rørene, vil det vakuumet gjøre at rørene sprekker i dette tilfellet.

Men det er et godt tips til en senere anledning, jeg brukte en sånn "dassmokkert" på kjøkkenvasken da jeg bodde i en gammel bygård i Oslo.

Skrevet

Mest sannsynlig er det kulda som er problemet, at det har frosset. Finner ut av det til helgen når det kommer folk som kan se på det, jeg har eksperimentert nok :)

Skrevet

Hvis det over ikke fungerer, har jeg vært nødt til å stake fra baderomssluket og opp til vasken. Grei jobb, men kan bli litt søl.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...