AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Jeg har ekstrem overfølsomhet for inneklima, noe som fører til problemer med å finne egnet bolig. Jeg har omsider kommet over et nytt byggeprosjekt som budsjettet mitt kan klare, men er usikker på om det er lurt i forhold til overfølsomheten min. Jeg har tenkt at nytt er bra, men tviler jo mer jeg leser. Det jeg har lest om passivhus er at de er veldig tette, og at det derfor stilles store krav til ventilasjon. Pga at det er så tett så puster åpenbart huset dårligere, og det minste lille fukt vil få problemer med å tørke - og det er lettere at det blir mugg. Slurv under bygging og byggmateriale som ikke har fått tørket 100% under bygging, vil da kunne gi problemer. Så vidt jeg vet er det ikke mekanisk avtrekk i bygget, det er vanlig ventilasjon med luftluker på vegg og ventil på vinduer i hver enkelt bolig. På bad blir det manuellt avtrekk. I tillegg lurer jeg på hvordan det er med avgasser fra byggmateriale/kjemikalier. Jeg så for meg at jeg kunne sanere leiligheten før jeg flyttet inn, men vil ikke byggmateriale avgi gasser lenge etter det er satt opp? Så hva bør jeg gjøre her, bør jeg stole på at utbygger gjør jobben sin godt, eller er det mye slurv? Dette er en 4-mannsbolig som blir satt opp nå i vinter, ferdig til sommeren. Anonym poster: 2d1baa78cf79b26eae9faa02f94eb5e2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Dytter litt på denne Anonym poster: 2d1baa78cf79b26eae9faa02f94eb5e2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Ingen som har litt kunnskap rundt dette? Anonym poster: 2d1baa78cf79b26eae9faa02f94eb5e2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Huset er vel ikke tett hvis det er lufteluker over vinduer og i veggen? Huset mitt har dette, og det ble bygget noen år før de nye forskriftene. Leiligheten der kjæresten min bor, derimot, er bygget etter de nye forskriftene. Der er det ingen lufteluker, og mekanisk avtrekk. Dette er en utleiedel av en enebolig, og dette kuset skal altså være helt tett. Inneklimaet i denne leiligheten er dessverre ikke særlig behagelig. Lufta er ekstremt tørr, og avtrekket virvler opp veldig mye støv som legger seg over alt (veldig tydelig på badet). Han venter på å flytte inn i en tomannsbolig som bygges nå, og klarer nesten ikke vente. Denne boligen ble nemlig byggemeldt rett før de nye forskriftene trådde i kraft, og bygges dermed med ventiler og lufteluker. Anonym poster: 720ea3b9b010bdb73986971153888687
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå