Gå til innhold

Oversatt norsk litteratur som er interessant i internasjonal sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter etter norsk skjønnlitteratur som er oversatt til engelsk, som sier noe om norsk kultur eller historie, eller som handler om andre kulturer. Hvis du skulle presentert 3 bøker av norske forfattere som er interessante i internasjonal sammenheng eller som representerer Norge, hvilke 3 bøker ville du valgt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måtte vært noe fra krigstiden. arnulf øverland, knut hamsund osv :) lenge siden jeg leste noe av dem da, så jeg husker ikke bøkene..

Jobber du med særemne?

Skrevet

Nei jeg skal presentere noen norske bøker for amerikanske vgs-lærere. Vil vise dem noen norske perler. :biggrin: Er vanskelig å velge. Hva er det som er særegent ved norsk litteratur?

Skrevet (endret)

Vet ikke hva som er særegent med norsk litteratur sån egentlig, men brevene som ble skrevet under krigstiden med utvandring osv er ganske spesielle. det er jo veldig mye litteratur som er basert på dette.

Edit: Tenkte siden de var amerikanere, så er det jo kanskje gøy å få høre hva "vi" mente om Amerika.

Endret av bambam
Skrevet

Jeg hadde i alle fall inkludert Fuglane av Tarjei Vesaas og Ut og stjæle hester av Per Petterson. Den tredje er jeg litt usikker på, men kanskje Dag Solstads Genanse og verdighet.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg hadde i alle fall inkludert Fuglane av Tarjei Vesaas og Ut og stjæle hester av Per Petterson. Den tredje er jeg litt usikker på, men kanskje Dag Solstads Genanse og verdighet.

Enig i de to første som jeg jo også fikk tips om her inne da jeg skulle ha gave til en amerikaner. :)

Som den tredje ville jeg hatt Sigrid Undsets Kristin Lavransdatter.

Endret av Badabing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...