Gå til innhold

Hva er et lite borettslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på leilighetsjakt og mangler egenkapital, så vi har fått låne 15% av familie, og skal søke startlån hos kommunen etter at vi har kjøpt bolig. For å betale ut kausjonistene.

Vi fikk beskjed at borettslaget bør ha sikringsordning, men vi kan også kjøpe uten, dersom det ikke er er veldig lite borettslag. Vi skal se på en neste uke, og spørsmålet mitt er om er borettslag med 127 leiligheter er stort eller lite?

Anonym poster: 78c3b0b5a21dce6366a33d81054bbcea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil vel si at det er sånn midt på treet.

Jeg bor nå i et borettslag med 17 boenheter. Kom fra et borettslag med 550 boenheter.

Anonym poster: e749ab8f029446c9cda4f355ef003711

• Liker 1
Skrevet

Det er sånn midt på treet.

Norges største har 1100 boenheter, mens de minste nok er nede på 4-6.

Er det kommunen som stiller dette kravet? I såfall bør du avklare med dem hva de legger i det.

Det spiller ingen rolle om vi på forumet mener "veldig lite" strekker seg opp til 30 boenheter dersom kommunen setter grensen ved 150.

Skrevet

127 er ikke lite. Men dette må dere kunne så svar på av kommunen. Jeg vil tenke at 4 eller 12 er lite, men jeg vet ikke hvordan jeg ville vurdert f.eks. 25, 40 eller 55.

Skrevet

Det er litt avhengig hvor du bor.

Men, jeg vil si at et borettslag med 127 andeler er et stort borettslag.

Skrevet

Tja, det er vel middels. Hverken veldig stort eller lite, og teoretisk stort nok til at ikke hele laget sannsynligvis går ad undas dersom noen ikke overholder sine forpliktelser på fellesgjeld gitt at det ikke er sikringsordning i laget.

Jeg vil nok uansett anbefale deg et borettslag som har inngått sikringsordning med f. eks OBOS. Det er alltid godt med ekstra sikkerhet i form av en avtale med en større aktør med solid kapital i bakhånd, det øker både sikkerheten til de som bor i laget, og laget (da via styret) slipper gjerne selv å følge opp mislighold av andel av fellesgjeld, noe som kan både være frustrerende, tidkrevende og ha betydelige økonomiske konsekvenser for laget.

Skrevet

For meg vil lite tilsi under 50 enheter.

Skrevet

Må være et helvete å bo i et borettslag, med en haug "Narvestader" :(

Anonym poster: a842655ba5c88323a2c19b390d0ec4b4

• Liker 2
Skrevet

Nei da.

Et veldrevet borettslag med "alt på stell" er helt flott å bo i.

Men, les regnskapet før du kjøper.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...