AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Hei Jeg er både nærsynt og langsynt, noe som er uvanlig i min unge alder i følge optikeren (jeg er 20 år). Hva kan jeg gjøre da? Jeg har allerede lesebriller, men har problemer med å se ting på avstand også (som å gjenkjenne folk på avstand, lese tekst på tven, se hvor mye klokka er osv osv). Hva kan jeg gjøre da? Er det mulig å ha linser for at jeg skal kunne se godt på lang avstand, i tillegg til lesebriller som jeg bruker når jeg leser, eller vil jeg da måtte ta av linsene for å ha på lesebrillene? Det er litt tungvint med to par briller også, i tillegg til at jeg helst ikke vil gå med briller hele tiden. Har jeg noen alternativer? Hjelp? Anonym poster: 92fbaee27ed668f8a7a20e99d3cf33b8
Gjest Daenerys Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Progressive briller? Sånne som er halvparten av glasset for nærsynthet og halvparten for langsynthet? (tror toppen er nærsynt og bunnen langsyns, så man kan se på avstand og lese). Hadde ikke optikeren noen forslag til dette? Dårlig isåfall.
Gjest Lille-pus Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Før eller senere havner de fleste av oss (også de av oss som er nærsynte i utgangspunkt) i kategorien at vi 'får for korte armer'. Jeg løste det veldig enkelt. Linser har jeg brukt i lange tider (fordi jeg er nærsynt). Lesebriller fix'et resten; altså slikt som å tre i en nål og å lese en bok eller en meny. Endret 22. januar 2013 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Optikeren bør kunne fortelle deg om de ulike alternativene. Anonym poster: 6de58b79399c95a37333de556e8455e9 3
KaDust Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Progressive briller og progressive linser (sistnevnte ganske dyrt og ifølge svigermor ganske ubehagelig)
Gjest Katee Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Progressive briller og progressive linser (sistnevnte ganske dyrt og ifølge svigermor ganske ubehagelig) Du får multifokale (progressive) linser til rundt 200,- i mnd. --- Ts, hva anbefalte optiker da? Løsningene er mange: progressive briller eller linser, avstands- og lesebriller, monovision i linser dvs at du får avstandssynet ditt på ett øye og lesestyrken på det andre. Jeg har brukt flere av disse løsningene. Nå bruker jeg mest linser og har avstandsstyrken min i disse og har en lesebrille som jeg kan bruke utenpå ved behov (når jeg skal lese mye). Klarer meg greit uten i dagliglivet noe mange unge gjør tiltross for et lesetillegg fordi man har en mindre stiv linse inne i øyet når man er ung Om optiker ikke har anbefalt noe, så er dette litt dårlig. Du kan få ut styrken din på en brilleseddel og rådføre deg med en annen optiker
KaDust Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Du får multifokale (progressive) linser til rundt 200,- i mnd. Åja, da er det jo billigere enn mine linser da jo. Svigermor sa bare at det var så dyrt at hun ikke hadde råd til det (men det er tydeligvis lenge siden hun sjekket det opp da!)
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 bare en liten korrigering/presisering i forhold til innlegg nr 2 , om nærsynt/langsynt progressive briller har se kort/lese nederst og se langt/på avstand øverst er jo naturlig at lesedelen er nederst for du holder jo ikke en bok opp foran ansiktet når du skal lese, men avslappet ned , og for å se langt så retter du blikket litt opp Anonym poster: 3f0e1fe2e12115c8c3b0767dda633bf3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #9 Skrevet 22. januar 2013 Progressive briller? Sånne som er halvparten av glasset for nærsynthet og halvparten for langsynthet? (tror toppen er nærsynt og bunnen langsyns, så man kan se på avstand og lese). Hadde ikke optikeren noen forslag til dette? Dårlig isåfall. Ja, det er en løsning, men jeg ønsker helst ikke å alltid gå med briller (føler ikke jeg kler briller så bra). Det gjør meg lite å ha briller på bare når jeg leser, men ikke hele tiden. Du får multifokale (progressive) linser til rundt 200,- i mnd. --- Ts, hva anbefalte optiker da? Løsningene er mange: progressive briller eller linser, avstands- og lesebriller, monovision i linser dvs at du får avstandssynet ditt på ett øye og lesestyrken på det andre. Jeg har brukt flere av disse løsningene. Nå bruker jeg mest linser og har avstandsstyrken min i disse og har en lesebrille som jeg kan bruke utenpå ved behov (når jeg skal lese mye). Klarer meg greit uten i dagliglivet noe mange unge gjør tiltross for et lesetillegg fordi man har en mindre stiv linse inne i øyet når man er ung Om optiker ikke har anbefalt noe, så er dette litt dårlig. Du kan få ut styrken din på en brilleseddel og rådføre deg med en annen optiker Optikeren sa ikke noe om mulige løsninger. Det hele er litt innviklet, men jeg kan berette for de spesielt interesserte: Jeg fikk lesebriller for tre år siden. I høst følte jeg at synet mitt var begynt å bli dårligere og at brillene ikke passet lengre, så jeg gikk til en optiker (Specsavers) for å ta synstest og kjøpe briller. Optikeren luktet alkohol og brukte kanskje fem minutter på synstesten, og da jeg fikk brillene følte jeg da jeg prøvde de hos optikeren at de var gode, men da jeg begynte å lese med dem hjemme føltes de feil. Derfor gikk jeg til en annen optiker (Interoptik) for å se om de gjorde en grundigere undersøkelse av synet mitt, noe de gjorde (de brukte kanskje en halvtime, og var veldig grundige). Den optikeren kom frem til at jeg var både nærsynt og langsynt, og sa at jeg måtte gå tilbake til den andre optikeren som bare hadde gitt meg lesebriller, som i tillegg var i feil styrke. (Så det var jo snilt av henne ikke å lokke meg til å kjøpe nye briller hos Interoptik) Uansett, jeg har ikke kommet så langt at jeg har gått tilbake til Specsavers enda! He he.. Har du prøvd monovision linser? Det høres litt rart ut å bare kunne se klart med ett øye.. Og forresten, sånn som du har det nå, så er det ikke ubehagelig å ha lesebriller oppå avstandslinsene? Anonym poster: 92fbaee27ed668f8a7a20e99d3cf33b8
Gjest Katee Skrevet 22. januar 2013 #10 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Ja, det er en løsning, men jeg ønsker helst ikke å alltid gå med briller (føler ikke jeg kler briller så bra). Det gjør meg lite å ha briller på bare når jeg leser, men ikke hele tiden. Optikeren sa ikke noe om mulige løsninger. Det hele er litt innviklet, men jeg kan berette for de spesielt interesserte: Jeg fikk lesebriller for tre år siden. I høst følte jeg at synet mitt var begynt å bli dårligere og at brillene ikke passet lengre, så jeg gikk til en optiker (Specsavers) for å ta synstest og kjøpe briller. Optikeren luktet alkohol og brukte kanskje fem minutter på synstesten, og da jeg fikk brillene følte jeg da jeg prøvde de hos optikeren at de var gode, men da jeg begynte å lese med dem hjemme føltes de feil. Derfor gikk jeg til en annen optiker (Interoptik) for å se om de gjorde en grundigere undersøkelse av synet mitt, noe de gjorde (de brukte kanskje en halvtime, og var veldig grundige). Den optikeren kom frem til at jeg var både nærsynt og langsynt, og sa at jeg måtte gå tilbake til den andre optikeren som bare hadde gitt meg lesebriller, som i tillegg var i feil styrke. (Så det var jo snilt av henne ikke å lokke meg til å kjøpe nye briller hos Interoptik) Uansett, jeg har ikke kommet så langt at jeg har gått tilbake til Specsavers enda! He he.. Har du prøvd monovision linser? Det høres litt rart ut å bare kunne se klart med ett øye.. Og forresten, sånn som du har det nå, så er det ikke ubehagelig å ha lesebriller oppå avstandslinsene? Anonym poster: 92fbaee27ed668f8a7a20e99d3cf33b8 Om det er 3 år siden du var hos Spec så er det ikke sikkert at du får reklamere på brillene, men du bør absolutt oppsøke dem. Kanskje den aktuelle optikeren er borte og de burde absolutt gi deg litt goodwill! Jeg liker min løsning godt, da jeg klarer "jobbe" inn mitt lesetillegg foruten når jeg skal lese lenge. Men klart, når jeg tar på meg lesebrillen så ser jeg ikke godt på avstand. når det gjelder monovision så klarte jeg ikke venne meg til det, da likte jeg progressive linser bedre. Men betyr ikke at det ikke vil fungere for deg. Veldig mange som bruker denne løsningen med godt resultat Endret 22. januar 2013 av Alyah
Gjest Katee Skrevet 22. januar 2013 #11 Skrevet 22. januar 2013 Åja, da er det jo billigere enn mine linser da jo. Svigermor sa bare at det var så dyrt at hun ikke hadde råd til det (men det er tydeligvis lenge siden hun sjekket det opp da!) Kommer helt an på hvor du kjøper dem. Noen optikere vet å ta seg betalt
Gjest Katee Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Edit: dobbeltpost Endret 22. januar 2013 av Alyah
KaDust Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 Kommer helt an på hvor du kjøper dem. Noen optikere vet å ta seg betalt Dette var specsavers. Sist jeg sjekket var ikke de så dyre. Men men, nok avsporing!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #14 Skrevet 22. januar 2013 Om det er 3 år siden du var hos Spec så er det ikke sikkert at du får reklamere på brillene, men du bør absolutt oppsøke dem. Kanskje den aktuelle optikeren er borte og de burde absolutt gi deg litt goodwill! Jeg liker min løsning godt, da jeg klarer "jobbe" inn mitt lesetillegg foruten når jeg skal lese lenge. Men klart, når jeg tar på meg lesebrillen så ser jeg ikke godt på avstand. når det gjelder monovision så klarte jeg ikke venne meg til det, da likte jeg progressive linser bedre. Men betyr ikke at det ikke vil fungere for deg. Veldig mange som bruker denne løsningen med godt resultat Ok, takk for svar! Må bare gjøre det klart: Jeg kjøpte mitt første brillepar for tre år siden, men kjøpte et nytt par i høst hos Specsavers, altså har jeg hatt dem et halvt års tid, og det er de brillene som er feil. Jeg bør vel kanskje få nye da, eller er det for sent å komme et halvt år etter? Anonym poster: 92fbaee27ed668f8a7a20e99d3cf33b8
Gjest Katee Skrevet 22. januar 2013 #15 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Noen vil nok si at det er gått for lang tid, men med tanke på optikeren så burde de jo strekke seg litt. Enkelte optikere opererer med 8 ukers fornøydhetsgaranti, men jeg vet ikke hvordan det er med Spec. Hør med dem Endret 22. januar 2013 av Alyah
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #16 Skrevet 22. januar 2013 Ja, det er en løsning, men jeg ønsker helst ikke å alltid gå med briller (føler ikke jeg kler briller så bra). Det gjør meg lite å ha briller på bare når jeg leser, men ikke hele tiden. Optikeren sa ikke noe om mulige løsninger. Det hele er litt innviklet, men jeg kan berette for de spesielt interesserte: Jeg fikk lesebriller for tre år siden. I høst følte jeg at synet mitt var begynt å bli dårligere og at brillene ikke passet lengre, så jeg gikk til en optiker (Specsavers) for å ta synstest og kjøpe briller. Optikeren luktet alkohol og brukte kanskje fem minutter på synstesten, og da jeg fikk brillene følte jeg da jeg prøvde de hos optikeren at de var gode, men da jeg begynte å lese med dem hjemme føltes de feil. Derfor gikk jeg til en annen optiker (Interoptik) for å se om de gjorde en grundigere undersøkelse av synet mitt, noe de gjorde (de brukte kanskje en halvtime, og var veldig grundige). Den optikeren kom frem til at jeg var både nærsynt og langsynt, og sa at jeg måtte gå tilbake til den andre optikeren som bare hadde gitt meg lesebriller, som i tillegg var i feil styrke. (Så det var jo snilt av henne ikke å lokke meg til å kjøpe nye briller hos Interoptik) Uansett, jeg har ikke kommet så langt at jeg har gått tilbake til Specsavers enda! He he.. Har du prøvd monovision linser? Det høres litt rart ut å bare kunne se klart med ett øye.. Og forresten, sånn som du har det nå, så er det ikke ubehagelig å ha lesebriller oppå avstandslinsene? Anonym poster: 92fbaee27ed668f8a7a20e99d3cf33b8 Dette bør du absolutt ta opp med Specsavers. Om ikke butikken du først gikk til er behjelpelige, så bør du i så fall ta kontakt med kjeden sentralt. Jeg har nylig tatt synstest og kjøpt nye briller på Specsavers, og er fornøyd gjennom hele prosessen. Følte synstesten var grundig (tok nærmere en halvtime), optikeren forklarte mye, de andre ansatte var ivrig på å finne briller som passet meg og jeg har også fått god service når jeg har vært innom i ettertid for å justere litt på brillestengene. Hadde samme opplevelse i en helt annen Specsaversbutikk for 2 år siden (jeg har flyttet i mellomtiden). Det skal jo ikke være sånn som du forteller om! De har forresten 6 måneders fornøydgaranti og 6 måneders tilvenningsgaranti: "6 måneders tilvenningsgaranti Du skal få riktig brille og styrke. Fungerer ikke brillen, finner vi årsaken. Hvis justering av styrken er nødvendig bytter vi til nye glass, uten kostnad innen 6 måneder." http://www.specsaver...antert-fornoyd/ Den kan du sikkert benytte deg av. Anonym poster: 4e51beb1092fe82d353e774fb6a44f4e
Sorbits! Skrevet 23. januar 2013 #17 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er eldre enn deg, men jeg er også nærsynt og langsynt, og har skjeve hornhinner. Flott miks:) Jeg har silikonlinser, og det fungerer kjempefint. Briller har jeg også, når øynene trenger å hvile fra linsene. Du trenger ikke ta av linsene for å bruke briller når du skal lese, du får linser som er tilpasset dine øyne, og ditt syn. Bruker månedslinser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå