AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Har tre venninner fra hjemstedet mitt som jeg ikke har så veldig mye kontakt med lenger. Har vert på besøk til dem noen ganger, mest i forbindelse med at de har fått barn, eller nytt hus, og runde bursdager. Når jeg er hjeme prioriterer jeg min familie først og fremst siden det er et stykke å reise. Alle disse tre har to og tre barn hver. Jeg har besøkt dem og kommet med fødselsgave til hvert av disse 7 barna. Når jeg så fikk mitt første barn, ville disse tre komme på besøk, og jeg tenkte at det var koselig at de vile det! Jeg er vanligvis ikke smålig av meg, men må helt erlig talt si jeg fikk en støkk i kroppen når jeg åpnet gaven de kom med til gutten min. Det var en body, en bukse og en genserjakke, kjøpt på salg (Jeg hadde vert på den butikken bare noen dager før, og jeg vet at de klipper lappene når det er salgsvarer) Jeg har INGENTING i mot å få salgsvarer jeg elsker å handle billig på salg selv! Men her var det eneste jeg klarte å tenke på når jeg åpnet: Totalsummen på pakken var på ca 125 kroner (vet disse tingene hang på 70%stativet)..... DELT PÅ TRE! Jeg har gitt mer enn det(og FOR mer enn det) til hvert av deres barn. Kjente skuffelsen sank langt inni ryggmargen min. Som sagt pleier jeg ikke å vere smålig, jeg pleier ikke å bry meg om pris på gaver for jeg vet at ingen er like, og ingen har lik økonomi. Men denne svei godt og jeg kjenner det når jeg tenker på det enda, og dette er snart ett år siden. Saken er at jeg er begynt å planlegge bryllup. Så er da tanken min, er dette mennesker jeg kan kalle for venninner lenger når man ikke har kontakt til dagen? og jeg ikke har hørt fra dem det siste året, annet en når en treffer dem tilfeldig? (La det vere sagt at jeg har hatt dem på besøk hos meg to ganger på 8 år. ene gangen var 25 årsfeiringen min og andre var fødsel...... og jeg har kontaktet dem de gangene jeg har vert på besøk hos dem) Hva er din tanke......? Anonym poster: cf8df182bb324546cdb528ec40e0dcdb
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Jeg hadde tenkt "dem om det", om gaveprisen, og ikke lagt vekt på det. Antagelig har de ikke planlagt gavekjøp med et budsjett på 40 kr per stk. Kanskje var det mer impulsivt at den ene hadde planlagt besøk og kjøpt gave, og så har de to andre slengt seg med. Det har hendt mange ganger at fellesgaver har blitt billigere per snute fordi flere har slengt seg med, uten at det har ført til ekstra handlerunder for å opprettholde et "riktig" prisnivå per giver. Når det gjelder bryllup, ville jeg tenkt på om de betyr så mye for deg at du vil ha dem der i bryllupsfesten. Jeg har blitt invitert i flere bryllup hvor jeg ikke har sett bruden på både 1 og 2 år, men hvor vi studerte sammen og da hadde tett kontakt i 5-6 år, og etter det ble spredt ut over landet. Kjempekoselig å bli invitert, og det har blitt en måte hvor vi treffer den gamle venninnegjengen på, men jeg hadde selvsagt også forstått det om hver av dem valgte å heller invitere flere av de vennene de faktisk treffer eller prater med jevnlig, fremfor meg/oss fra "gode gamle dager". Når jeg selv gifter meg, ønsker jeg også å invitere flere venninner som har vært viktige for meg, men som jeg nå har veldig sjelden kontakt med pga bosted og at livene våre har blitt så forskjellige. Du kjenner jo på deg selv, hvilke du regner som dine venninner selv om vennskapet ikke er aktivit, og hvem som mer har vært venninner pga. felles venner og slikt.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Hva er greia med å invitere folk i bryllupet som man knapt ser? Et bryllup er jo for å feire kjærligheten sammen med de man er glad i. Hvis du ikke har kontakt med dem, hvorfor be dem, og betale flere hundre kr for mennesker du er skuffet og lei over. Anonym poster: b07e9086473120fec2ac03949ac10062 8
Gjest lisha Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 jeg har noen lignende venninner, som jeg har hatt minimal kontakt med siste årene.. Blitt litt anstrengt også ved tilfeldige møter i det siste.. så jeg inviterer dem ikke i mitt bryllup! så jeg tenker med deg, at dette er ikke personer du MÅ be - såklart kan du be de om du ønsker å ha de der, men jeg syns ikke at du MÅ be de bare fordi dere har vært venner tidligere og jeg bruker heller ikke å være smålig på gaver - jeg blir glad for det jeg får. vet at alle ikke har like god økonomi. Nå vet jeg ikke hvilke gaver du har gitt deres barn, men syns det var litt stusselig med gaven din da, når den atpåtil ble delt på tre. (må innrømme at jeg ble litt overrasket over en julegave til jenta mi selv.. et vennepar av oss (som ikke har dårlig råd), moren sa hun ønsket at barna fikk seg ull til jul! vi kjøpte ullbody og ull-longs til begge barna (og ull er jo ganske dyrt), samt et fint teppe til de, og jenta mi fikk et par trysilsokker til 35 kroner)
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Jeg hadde også blitt skuffet! Ser ærlig talt ikke vits med å kjøpe unyttige gaver, da kan man likegreit kjøpe sjokolade eller flaske vin. Jeg legger alltid noe/en del anstrengelsene i gaven jeg velger, og må innrømme at jeg blir minst like skuffet når jeg får billig vare! Fikk sånn armbånd som så ut som noe 14 åringer går med,laget av plast...Det er skuffende fordi gave trenger ikke nødvendigvis koste mer enn 100-200 kr,men det at personen ga kun 10-20 viser at han gjorde det fordi han ikke bryr seg om det og fant det billigste varen.. hadde kanskje invitert dem senere, eller som kaffegjester og skyldet på dårlig råd.. Anonym poster: 1d09fe95676db21e646f42668e24b708
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 jeg har noen lignende venninner, som jeg har hatt minimal kontakt med siste årene.. Blitt litt anstrengt også ved tilfeldige møter i det siste.. så jeg inviterer dem ikke i mitt bryllup! så jeg tenker med deg, at dette er ikke personer du MÅ be - såklart kan du be de om du ønsker å ha de der, men jeg syns ikke at du MÅ be de bare fordi dere har vært venner tidligere og jeg bruker heller ikke å være smålig på gaver - jeg blir glad for det jeg får. vet at alle ikke har like god økonomi. Nå vet jeg ikke hvilke gaver du har gitt deres barn, men syns det var litt stusselig med gaven din da, når den atpåtil ble delt på tre. (må innrømme at jeg ble litt overrasket over en julegave til jenta mi selv.. et vennepar av oss (som ikke har dårlig råd), moren sa hun ønsket at barna fikk seg ull til jul! vi kjøpte ullbody og ull-longs til begge barna (og ull er jo ganske dyrt), samt et fint teppe til de, og jenta mi fikk et par trysilsokker til 35 kroner) Jeg ville ikke kalt det smålig,siden jeg reagerer på din sak også.. kjenner på skuffelsen at datteren din fikk sokker og du kjøpte ullklær.. Kunne heller spart deg for gavene,besøket og kjøpt ullbody til datteren din...Skjønner at du ble skuffet altså(og jeg har ikke barn engang) Anonym poster: 1d09fe95676db21e646f42668e24b708
Gjest lisha Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Jeg ville ikke kalt det smålig,siden jeg reagerer på din sak også.. kjenner på skuffelsen at datteren din fikk sokker og du kjøpte ullklær.. Kunne heller spart deg for gavene,besøket og kjøpt ullbody til datteren din...Skjønner at du ble skuffet altså(og jeg har ikke barn engang) Anonym poster: 1d09fe95676db21e646f42668e24b708 har ikke allverdens med økonomi vi heller, siden jeg jobber ganske redusert! men vi gir alltid fine gaver likevel, gir alltid noe jeg hadde blitt glad for å fått selv men i dette tilfellet, så kunne egentlig jenta mi fått nytt ulltøy isteden!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 Jeg hadde tenkt "dem om det", om gaveprisen, og ikke lagt vekt på det. Antagelig har de ikke planlagt gavekjøp med et budsjett på 40 kr per stk. Kanskje var det mer impulsivt at den ene hadde planlagt besøk og kjøpt gave, og så har de to andre slengt seg med. Det har hendt mange ganger at fellesgaver har blitt billigere per snute fordi flere har slengt seg med, uten at det har ført til ekstra handlerunder for å opprettholde et "riktig" prisnivå per giver. Når det gjelder bryllup, ville jeg tenkt på om de betyr så mye for deg at du vil ha dem der i bryllupsfesten. Jeg har blitt invitert i flere bryllup hvor jeg ikke har sett bruden på både 1 og 2 år, men hvor vi studerte sammen og da hadde tett kontakt i 5-6 år, og etter det ble spredt ut over landet. Kjempekoselig å bli invitert, og det har blitt en måte hvor vi treffer den gamle venninnegjengen på, men jeg hadde selvsagt også forstått det om hver av dem valgte å heller invitere flere av de vennene de faktisk treffer eller prater med jevnlig, fremfor meg/oss fra "gode gamle dager". Når jeg selv gifter meg, ønsker jeg også å invitere flere venninner som har vært viktige for meg, men som jeg nå har veldig sjelden kontakt med pga bosted og at livene våre har blitt så forskjellige. Du kjenner jo på deg selv, hvilke du regner som dine venninner selv om vennskapet ikke er aktivit, og hvem som mer har vært venninner pga. felles venner og slikt. Gaven er kjøpt på stedet jeg bor, så den er kjøpt etter de tre kom hit for å besøke oss. Ang bryllup så har jeg som sagt lite kontakt, og det er MEGET overfladisk når jeg treffer på dem. Kjenner dem ikke, og de kjenner ikke meg. Hva er greia med å invitere folk i bryllupet som man knapt ser? Et bryllup er jo for å feire kjærligheten sammen med de man er glad i. Hvis du ikke har kontakt med dem, hvorfor be dem, og betale flere hundre kr for mennesker du er skuffet og lei over. Anonym poster: b07e9086473120fec2ac03949ac10062 Det er det jeg tenker også. Ingen av disse tre er gift. Aner ikke om jeg hadde stått på gjestelisten om de skulle giftet seg Vi tenker å ha bryllup på et hotell et par timer unna der vi bor. og vi tenker å sponse gjestene med overnattingen, slik at det skal bli billigere for dem. Så her er det snakk om men en noen hundrelapper pr gjest.... Anonym poster: cf8df182bb324546cdb528ec40e0dcdb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #9 Skrevet 22. januar 2013 Det er det jeg tenker også. Ingen av disse tre er gift. Aner ikke om jeg hadde stått på gjestelisten om de skulle giftet seg Vi tenker å ha bryllup på et hotell et par timer unna der vi bor. og vi tenker å sponse gjestene med overnattingen, slik at det skal bli billigere for dem. Så her er det snakk om men en noen hundrelapper pr gjest.... Anonym poster: cf8df182bb324546cdb528ec40e0dcdb ditt bryllup, inviter hvem du vil! Ikke ha folk bare fordi du er redd for deres reaksjon, forklar dem at du har dårlig råd og ikke plass til mange folk,noe de burde skjønne som kjøper billiggave. hvor mange kan du invitere da? Anonym poster: 1d09fe95676db21e646f42668e24b708
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #10 Skrevet 22. januar 2013 Vi har absolutt ikke dårlig råd, er ikke det det står på. Blir et stort bryllup med over 100 gjester, der alle skal til både middag og kaffi, og det er langt unna, så alle må overnatte. Regner egentlig med de fleste perifirere venner uansett ikke tar seg råd til å reise et stykke og overnatte for vår sin skyld, men vil de det så er det supert Har lyst å invitere alle jeg har LYST å invitere, så tar vi det derifra. Er forberedt på et vist frafall på grunn av måten vi gjør dette på. (Ingen store nok festlokaler verken på mitt hjemsted eller her vi bor, så da er begge de uaktuelle, derfor velger vi å ta det langt unna og få en kjempeopplevelse av det isteden ) Høres sikkert råflott ut, men vi har spart til dette og vil begge ha det på denne måten siden det er en dag i livet vi virkelig vil huske Anonym poster: cf8df182bb324546cdb528ec40e0dcdb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #11 Skrevet 22. januar 2013 Vi var 120 gjester, vi bad 130. Kun familie og venner (30 venner, resten familie). Vi hadde kun venner/vennepar i nærmeste omgangskrets, og det kunne ikke falle meg inn å be inn perfere venner. For oss var bryllupet en privat og nær stund, som jeg ønsket å dele med de vi er glade i og som vi vet bryr seg om oss. Å be "Per og Kari" som vi gikk på skole med men ikke har sett mer enn 3-4 ganger etterpå var uaktuelt. Anonym poster: b07e9086473120fec2ac03949ac10062 1
Fossefall Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 Gaven er kjøpt på stedet jeg bor, så den er kjøpt etter de tre kom hit for å besøke oss. Ang bryllup så har jeg som sagt lite kontakt, og det er MEGET overfladisk når jeg treffer på dem. Kjenner dem ikke, og de kjenner ikke meg. Det er det jeg tenker også. Ingen av disse tre er gift. Aner ikke om jeg hadde stått på gjestelisten om de skulle giftet seg Vi tenker å ha bryllup på et hotell et par timer unna der vi bor. og vi tenker å sponse gjestene med overnattingen, slik at det skal bli billigere for dem. Så her er det snakk om men en noen hundrelapper pr gjest.... Anonym poster: cf8df182bb324546cdb528ec40e0dcdb Hadde ikke invitert dem i bryllupet mitt..
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 Bortsett fra da du fikk ungen, har du i hele tatt sett disse menneskene på 8 år? For to besøk på 8 år er ikke akkurat hva jeg forbinder med nært vennskap. Anonym poster: dec1505d954b65d9cc71d82e25a735e2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #14 Skrevet 22. januar 2013 Bortsett fra da du fikk ungen, har du i hele tatt sett disse menneskene på 8 år? For to besøk på 8 år er ikke akkurat hva jeg forbinder med nært vennskap. Anonym poster: dec1505d954b65d9cc71d82e25a735e2 De har vert på besøk der jeg bor 2 ganger på 8 år. (nesten 2 timer å reise) Jeg har vert på besøktil dem ved hver fødsel, og når de har fått seg nye hjem, og en og annen bursdag. Alltid jeg som tar kontakt når jeg er hjemme i bygda jeg kommer ifra. Får se hva jeg kommer frem til. Langt opp og frem til bryllup enda, men spekulerer jo litt da Men godt å se der er flere som hadde blitt litt skuffet slik jeg ble! Anonym poster: cf8df182bb324546cdb528ec40e0dcdb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #15 Skrevet 22. januar 2013 Kanksje de følte at de måtte gi gave selvom de egentlig ikke ville og dermed fant noe raskt og billig. Anonym poster: eb162f274fbeee386baf4c3bd9b18fe3
Sugerøret Skrevet 22. januar 2013 #16 Skrevet 22. januar 2013 Helt ærlig synes jeg du er litt smålig. Dere har jo ikke særlig kontakt og kanskje disse ikke hadde råd til mer,ELLER faktisk ikke ønsket å bruke mye penger på en gave. Ville ikke brukt mye energi på å irritere meg over slike ting.Kos deg med baby du 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 23. januar 2013 #17 Skrevet 23. januar 2013 Jeg hadde også blitt skuffet! Ser ærlig talt ikke vits med å kjøpe unyttige gaver, da kan man likegreit kjøpe sjokolade eller flaske vin. Anonym poster: 1d09fe95676db21e646f42668e24b708 Klær er jo over hodet ikke unyttige gaver.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #18 Skrevet 23. januar 2013 Nei, du har ikke rett til å bli skuffet. De hadde jo reist et stykke for å komme og besøke deg. At du i tillegg forventer dyr gave er bare smålig. Anonym poster: ab510af9a0ed25c86f016073ca5ffee5
Ciara Skrevet 23. januar 2013 #19 Skrevet 23. januar 2013 Jeg ser ikke dette på samme måte som deg, TS. En gave er en gave, og at den er kjøpt på salg spiller ingen rolle. At du tilsammen har gitt gaver til deres barn for høyere verdi betyr ikke at ditt barn må få gaver verdt det samme. Hva hvis du får åtte barn? Saken er kanskje ikke gaven i seg selv, men at du frykter at de bryr seg mindre om deg? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå