Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er så frustrert for tiden. Så jeg tenkte jeg skulle spør her inne. Det har seg sånn at der jeg jobber har jeg vært vikar i ett år, så jeg har skrevet under kontrakt og sendt inn timelister. Så før jul så sa hun jeg gir timelistene til at jeg måtte levere timelisten av det jeg hadde jobbet før julaften fordi de måtte få det inn i feriebudsjettet. Greit nok tenkte jeg så jeg fikk de pengene i romjulen, MEN så sa hun at jeg ikke fikk noe lønn i januar da. Trodde det var sånn for alle. Så skulle jeg levere den nye timelisten her om dagen og spurte om jeg kunne få noe forskudd siden jeg holder på med billappen og sånn og at jeg ikke hadde noen penger igjen siden jeg ikke hadde fått lønn denne måneden. Hun skulle se om hun kunne få det til men hun tvilte på det. Også sa hun at jeg ikke hadde fått lønn pga. sparing. Så har jeg forhørt meg rundt da med de andre som jobber der jeg jobber. Og de hadde aldri hørt sånt tøv. Lønn skulle man ha uansett om det er sparing eller ei. Noen som vet om det er lov å gjøre sånn som hun gjorde? Mest sannsynlig så er det bare meg hun har gjort det mot siden hun kjenner familien min.. Er veldig frustrert og forbannet ...

Anonym poster: 01318599ed7e3c555e817edf3ae9d767

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet

Sparing? Sparer hun for DEG eller bedriften? Tullball! Klart du skal ha lønn når du jobber!

• Liker 3
Skrevet

For bedriften blir så arrh jeg vet ikke

Skrevet

Du skal ha lønnen din til den faste utbetalingsdatoen, du skulle nektet å gå utbetalt i romjulen. D har krav på lønn og forskudd kan som oftest alle utbetale.

Anonym poster: 28293209b7ff459d5f2d967298abf9d7

Gjest annemor30
Skrevet

Det er bare og brette opp armene og kreve utbetaling pronto hvis ikke er det bare å gå på dagen til nav og be de legge inn lønnskrav for deg;)

• Liker 2
Skrevet

Skal jeg gå videre med dette? Tror jeg har en sjef til som er høyere oppe enn hun her jeg snakker om.

Skrevet

Skal jeg gå videre med dette? Tror jeg har en sjef til som er høyere oppe enn hun her jeg snakker om.

Så klart du skal gå videre med dette!

Du har krav på lønnen din!

• Liker 3
Skrevet

Da skal jeg snakke med hun andre til torsdag. Og si til hun hva hun andre har drevet med.

• Liker 1
Skrevet

Frekkeste!!

Skrevet

Du skal ha utbetalt for de timene du har jobbet, minus det du allerede har fått utbetalt, senest i romjulen. Noe forskudd har du naturligvis ikke krav på.

Anonym poster: e7a15e6482e1eb4a3bb81d7be9449f60

Skrevet

Vet jeg ikke har krav på noe forskudd. Men lønn har jeg jo krav på. Jeg tenker bare på det at hvis jeg hadde hatt lån og sånn så hadde jeg slitt veldig. Har heldigvis en fantastisk familie som hjelper meg med penger. Har en samboer også da. men han har også lite penger denne måneden. Han måtte så absolutt kjøpe seg en snøscooter. hehe. Bare en har mat på bordet så er jeg fornøyd. :) Får bare ta tingene med ett smil og tenke på hvilken dårlig sjef jeg har. Ei som ikke skulle ha vært sjef i mine øyne.

Skrevet

Syntes det høres forferdelig merkelig ut! Det henger rett og slett ikke på greip!

( vet du forresten at du har rett på fast ansettelse når du har jobbet for en bedrift i mer enn et år?)

Skrevet

Syntes det høres forferdelig merkelig ut! Det henger rett og slett ikke på greip!

( vet du forresten at du har rett på fast ansettelse når du har jobbet for en bedrift i mer enn et år?)

Du mener fire år?

• Liker 1
Skrevet

Du mener fire år?

sikker? Jeg hadde vikarstilling, og etter et år var de nødt til å gi meg fast stilling eller si meg opp.. ( fikk fast stilling)
Skrevet

Trodde ikke man hadde krav på det så lenge man skriver kontrakt hver mnd.

Skrevet (endret)

sikker? Jeg hadde vikarstilling, og etter et år var de nødt til å gi meg fast stilling eller si meg opp.. ( fikk fast stilling)

Fra arbeidsmiljøloven

§ 14-9. Midlertidig ansettelse

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås:

a)når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten,

b)for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),

(....)

(5) Midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte tidsrommets utløp, eller når det bestemte arbeidet er avsluttet, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år etter første ledd bokstav a og b, skal anses som fast ansatt slik at reglene om oppsigelse av arbeidsforhold kommer til anvendelse. Ved beregning av ansettelsestid etter andre punktum skal det ikke gjøres fradrag for arbeidstakers fravær.

I praksis betyr dette at etter 4 år i samme vikarstilling er man å regne som fast ansatt.

Endret av Solbærsaft
  • Liker 2
Skrevet

Har heldigvis en fantastisk familie som hjelper meg med penger.

Mja. Hadde familien din vært fantastisk hadde de i stedet for å hjelpe deg med penger hjulpet deg med hjelp til selvhjelp - altså at du aldri hadde gått med på dette fra begynnelsen. At du ventet til nå med å reagere på at sjefen ikke utbetaler lønnen du har krav på er urovekkende. At du i tillegg etter å ha fått svar på at sjefen din er helt koko stiller spørsmålet 'Skal jeg gå videre med dette?' tyder på at du ikke kjenner din rettigheter, og at du overhodet ikke har bein i nesa. Jeg synes det er rart at du har jobbet så lenge uten å ha tilegnet deg grunnleggende kunnskaper om arbeidslivet.

Humøret ditt misunner jeg deg forsåvidt, men du får heller spare det til private situasjoner, og være litt tøff i arbeidslivet. Hvis ikke ender du opp med å bli lurt.

Anonym poster: 24a6e2c706a124e1c599324c2e7d0e91

• Liker 1
Skrevet

Familien min kan ikke dessverre ikke gjøre annet enn å si hva de synes jeg skal gjøre. Denne sjefen er/har vært en god venn av foreldrene mine, og er verdens beste på å sladre rundt på bygda. Så jeg tør liksom ikke å si hva som helst fordi jeg er redd for at ting skal komme ut på bygda. Så bein i nesa har jeg ikke i det hele tatt. Og jeg tok denne jobben siden jeg var uten noen ting å gå til og jeg trengte pengene til billappen og diverse. MEN jeg får nok "manne" meg opp litt og vise at jeg ikke er til å spøke med. Er ikke bare bare å ha en bekjent til sjef.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...