Gå til innhold

Tips til inspirasjon til oppussing av bad?

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Vi skal med tid og stunder pusse opp et bad, og har begynt å lete etter inspirasjon til fliser m.m. Vurderer bl.a. å bruke mosaikkfliser på alle eller noen av veggene, så er spesielt interessert i å se flere løsninger med det.

Noen som har tips til nettsider/blogger med baderomsinspirasjon?

Har forresten sett på Bo bedre, Viivilla og enkelte baderomsfirma sine nettsider, hvor jeg funnet noe interessant, men vil gjerne ha mer å se på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker meg mosaikk på gulvet og hvite, større fliser på veggene. Har hatt det sånn før, og trivdes godt med det. Mannen er ikke så begeistret for mosaikk i denne runden. Han mener at siden vi har større bad nå, så bør vi også ha større fliser... Men badet er bare på 5 kvm, så det er uansett ikke stort.

Også er det faktisk veldig vanskelig å finne det perfekte badet på nettet, synes jeg - de som er lårekre er gjerne gigantiske og har spesialimporterte badekar fra Argentina, liksom. Vi synes i grunnen selv ganske nøkterne bad koster mer enn nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener om at det er vanskelig med inspirasjon på nett, Ciara. Enten dyrt eller ikke den stilen jeg ønsker meg. Jeg undrer meg også over hvorfor de ikke har mer spennende utstillinger i baderomsbutikkene. Syns mye av det de har der ser ut som noe som ble bygd for 20 år siden.

Mannen min vil også helst ha store fliser overalt, men jeg syns det hadde vært morsomt med noe annet, siden vi hadde det på badet der vi bodde før. Siden badet ikke er stort, burde vi sikkert vært fornuftige og hatt store fliser, men. Men du som har erfaring med mosaikk på gulvet - hvordan syns du det er med vedlikehold og hvordan fugene holder seg?

Takk for link/bilde dere andre. :) Noen flere med tips?

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke noe problem! Vi hadde ganske mørke mosaikkfliser på gulvet, og de var i forskjellige fargenyanser. Støv og annet rusk syntes omtrent ikke på det gulvet i det hele tatt. Fugene var heller ikke helt lyse (trenden med helt lyse fuger kom litt senere). Så når jeg tok ukesvasken bare gikk jeg over gulvet med Jif skurekrem og svamp, og skylte av alt med dusjen - det gikk an fordi badet var mikroskopisk.

Derimot har jeg alltid syntes at veggfliser er mye tyngre å vaske, og kommer til å satse på noe veldig enkelt der. Selv om mange påstår at man i hvert fall burde tenke slik om gulvet, som jo er det som blir mest møkkete.

Ellers enig med deg. Jeg synes mange fliskjeder viser direkte kjedelige bad, og faktisk også bad som ser billige ut. Jeg vil ha badet mitt minimalistisk, og da tror jeg nesten man må litt opp i pris på flisene for at det ikke skal se billig og institusjonsaktig ut.

Vi har en venn som er murer, og han sier (og bør vite hva han snakker om!) at man i 99% av tilfellene får hva man betaler for, og det derfor kan lønne seg å ikke velge det billigste. Bra argument ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå begynner jeg vel å besvare min egen tråd her, men fant dette og dette bildet som illustrerer noe av det jeg er interessert i å finne mer av, hvor hvit mosaikk/småfliser er vist. Har ikke nødvendigvis tenkt å ha det likt som på de bildene da, men det viser kanskje noe av det jeg ser etter.

Det jeg syns er utfordrende med å skulle velge mosaikk, er at jeg syns det er vanskelig å kombinere fint med andre fliser. Jeg ser flere kombinerer mosaikk på en eller to vegger med malte flater ellers, og andre fliser på gulvet. Det syns jeg kan være veldig fint, men vi vil ha alt flislagt. Og jeg syns jeg har sett mange grelle kombinasjoner av mosaikk på én vegg, noen andre på resten og noen tredje på gulvet. Ikke noe galt i det i seg selv, men jeg syns det skal litt å finne fliser som lar seg kombinere fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine eksempler!

Jeg har vært inne på å kombinere fliser på den måten selv - én på gulvet, én på vegg og mosaikk på utvalgte partier. Men faktisk synes jeg ikke flisene er det vanskeligste å finne da, det er å vite hvilke partier man skal ha mosaikken på. Det kommer jo an på hvordan selve badet er bygd opp. Det er for eksempel nydelig med mosaikk mellom servant og speil, men med en gang man har et toalett på samme vegg begynner utfordringene. Vi skal ha badekar, og jeg har vært inne på å ha badekaret på en fondvegg, og ha mosaikkfliser både foran på karet (innebygd) og på veggen bak. Men på samme vegg må varmtvannsberederen stå, og da blir det rot igjen. Urk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...