Gjest ts Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Jeg har for første gang i mitt liv fått hemorider og gud hvor vondt det er! Det gjør vondt, det klør, det svir, det banker og er generelt ekkelt. Etter en søvnløs natt synes jeg det er blitt litt bedre, men det kjennes godt likevel. Bruker alcos anal stikkpiller samt en salve som skal være litt smertelindrende. Hemoriden sitter liksom midt i åpningen, forsøker å skyve den inn, men den kommer litt ut likevel. Noen som har erfaring med at salve og stikkpille fungerer? Er det andre ting jeg kan gjøre? Jeg forsøker å drikke mye vann for å holde avføringen myk. Tenker at dersom det ikke er bedre om en uke må jeg ringe lege, men må innrømme at jeg kvier meg. Har en jobb hvor jeg sitter hele dagen (kontorjobb) og kjenner nå at det er kanskje ikke det beste. Noen tips om sittestilling (har ikke mulighet for å stå og jobbe). Hjelp!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Jeg synes Scheriproct er best, salven er reseptfritt men stikkpillene er på resept. Men jeg har aldri hatt behov for stikkpillene, salven har tatt de. Alcos anal virket ikke i det hele tatt for min del. Sitting er det verste ja pga trykket. Anonym poster: 1fbcb40a973dc06f6fbf040e22481e84
Gjest ts Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Jeg synes Scheriproct er best, salven er reseptfritt men stikkpillene er på resept. Men jeg har aldri hatt behov for stikkpillene, salven har tatt de. Alcos anal virket ikke i det hele tatt for min del. Sitting er det verste ja pga trykket. Anonym poster: 1fbcb40a973dc06f6fbf040e22481e84 Har Scheriproct salve, hvor fort skal det virke? Har smurt 2 døgn, synes ikke det hjelper i det hele tatt. Holder på å gå ut av mitt gode skinn her jeg sitter på jobb, det å reise seg fra stolen eller sette seg ned er jo et mareritt. Er det en ide å kontakte lege, eller er dette noe som går over ved lendre bruk av stikkpiller/salve? ts
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Det tar nok opp mot en uke før du har en god bedring. Gi det et par dager til før du kontakter lege. Legen kan ikke gjøre så mye annet enn å gi deg stikkpiller og de virker omtrent likt som salven. Hemoroider er kjempevondt! Jeg gikk i 5 mnd med svære hemoroider i svangerskapet, det var helt grusomt! Du har min store medfølelse! Anonym poster: 1fbcb40a973dc06f6fbf040e22481e84
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Jeg har en nå... De har pleid å gå over av seg selv. Men vurderer sterkt å gå på apoteket nå. Spruter jo blod og er skikkelig vondt når jeg gjør nummer to.. Kjennes ut som om hele analen revner hver gang. Ikke gøy Medfølelse <3 Anonym poster: ea3adf2e6662e52520df0faf2e072fc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Jeg sliter med det samme problemet, har hemoroider som har kommet og gått det siste året. Frustrerende. Men det er Scheriproct som anbefales da dette skal ha best effekt. Funket ikke på meg sist, så gikk for Alcos anal, den har ingen smertelindrende effekt, bare sviing som en bivirkning. Led meg gjennom en uke med smerter før det endelig ga seg. Du må nok gi det litt mer tid med Scheriproct, og når du er symptomfri er det veldig viktig å fortsette å smøre en uke til, hvis du slutter for tidlig er faren stor for at hemoroiden vender tilbake. Anonym poster: 7747beefaea9244530727572832803d7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Xyloproct er det som fungerer best for meg. Bedøver i tillegg til å behandle. Kjøp Xylocain i tillegg og smør deg før du skal gjøre nummer to. Virker lokalbedøvende og gjør at det er mkndre vondt når du skal på do. Anonym poster: a820a853419e73aa1e6219a7ae9d23dc
Minya Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 Det går som regel en tre-fire dager med behandling minst to ganger daglig, før det blir noe bedre. Prøv å unngå å sitte, finn gode liggestillinger, ikke sitt lenge på do, press minst mulig, ta et varmt bad og hold stumpen varm. Det hjelper ikke alltid nevneverdig å prøve å dytte hemoriden opp i anus, noen ganger kan det også gjøre vondt verre, det kommer litt an på om den er indre eller ytre, og hvor den sitter. Smør deg tre ganger daglig med Scheriproct, og om det ikke er noe som helst bedre i løpet av en uke, kontakter du lege for evt tømming eller annen behandling.
Gjest ts Skrevet 25. januar 2013 #9 Skrevet 25. januar 2013 Må bare høre om det er noen som har gode råd. Nå har jeg altså brukt Scheriproct stikkpiller og salve i 4 dager og det er ikke så mye bedring å spore. Det gjør mindre vondt, men samtidig kjenner jeg godt hemoriden fordi den sitter på utsiden. Hvor stor er sjansen for at den forsvinner? Kan jeg risikere å ha den der i mange måneder, kanskje år? Det står at amn ikke skal bruke salven mer enn en uke. Hva skal jeg da gjøre når det har gått en uke og det ikke er noe bedre? Kontakte lege igjen? Hva kan han gjøre? Håper noer kan svare meg, dette gjør faktisk dagene mine ganske så tunge ts
rockarollawoman Skrevet 25. januar 2013 #10 Skrevet 25. januar 2013 I verste fall kan vel legen fjerne hemoroiden. Du burde se an kostholdet ditt, og aktiviteten din - det er kanskje de to viktigste faktorene for å unngå hemoroider. Behandling av hemoroider.
Gjest ts Skrevet 25. januar 2013 #11 Skrevet 25. januar 2013 I verste fall kan vel legen fjerne hemoroiden. Du burde se an kostholdet ditt, og aktiviteten din - det er kanskje de to viktigste faktorene for å unngå hemoroider. Behandling av hemoroider. Kostholdet er bra tror jeg. Spiser veldig sundt, mye fiber og all mater er laget fra bunnen av. Drikker ca 2,5-3 liter vann hver dag og er vel en normal hobbymorsjonist med litt jogging og litt treningssenter. Jeg innser at jeg antakelig må gå til lege over helga og gruer meg. Grunnen til at jeg lagde denne tråden var å høre om hvordan sjansene for å bli bra med salve etc er. Altså ved selvbehandling og ikke behandling hos lege. Jeg har aldri hatt menorider før, så jeg anser ikke hvor stor sjanse det er for at den går bort av seg selv. ts
rockarollawoman Skrevet 25. januar 2013 #12 Skrevet 25. januar 2013 Kostholdet er bra tror jeg. Spiser veldig sundt, mye fiber og all mater er laget fra bunnen av. Drikker ca 2,5-3 liter vann hver dag og er vel en normal hobbymorsjonist med litt jogging og litt treningssenter. Jeg innser at jeg antakelig må gå til lege over helga og gruer meg. Grunnen til at jeg lagde denne tråden var å høre om hvordan sjansene for å bli bra med salve etc er. Altså ved selvbehandling og ikke behandling hos lege. Jeg har aldri hatt menorider før, så jeg anser ikke hvor stor sjanse det er for at den går bort av seg selv. ts Leste du på siden jeg linket til? Utdrag: "Indikasjon for behandling av hemoroider baseres primært på dine subjektive plager, og valg av behandlingsmetode avhenger av hva legen finner. Hensikten med behandlingen er å lindre plagene og symptomene. Egenbehandling er imidlertid den viktigste og ofte den eneste behandlingen. Det er flere ting du kan gjøre selv for å bedre situasjonen: (...)"
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #13 Skrevet 25. januar 2013 Hemoroider kan forsvinne igjen, eller de kan være der (og bli flere eller større) hele livet. De kan opereres bort, men det er ingen garanti for at de ikke kommer tilbake. Egenbehandling og hygiene er viktig. Ja, de er veldig vonde. Anonym poster: 28c9704028952da9573a0cc6ccf64a1c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #14 Skrevet 25. januar 2013 Jeg er en av dem som kan vel sies å ha kroniske hemoroider. Jeg har operert bort, jeg er inne i en periode nå med en delvis utvendig/innvendig myk hemoroide som har vært vond i snart en uke, og jeg bruker Scheriproct som for meg ikke hjelper stort. Så jeg skal til legen for å få Proctosedyl. Jeg er litt redd for at det kan være endetarmsfremfall noen ganger, men jeg er generelt engstelig av meg så kanskje det ikke er det. Anonym poster: e8664bc3a2fbb6da71901d1fa799e86e
Tippy Skrevet 25. januar 2013 #15 Skrevet 25. januar 2013 Prøv å vaske deg bak med grønnsåpe, jeg har brukt ihelt vanlig grønnsåpe, den renser "såret" godt og demper den vonde "verkingen". Selv ble jeg tilslutt satt på kortison piller, da gikk det fort over, men fytti så VONDT det gjorde, du har min fulle sympati, stakkars deg
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #16 Skrevet 9. april 2013 Hvordan gikk det. Kontaktet du lege? Jeg sliter med noe selv, men tør ikke ringe. Jeg frykter kreft jeg, for magen og det som kommer ut er ikke normalt Kan få akutt diare, til forstoppelse. Slik skifter det, og det svir og brenner der bak. Å snakke med en lege om dette er så pinlig, at jeg tør ikke ring en gang. Anonym poster: 540662b94694927b1a9c1d3eabaf9df9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #17 Skrevet 12. april 2013 Desto større grunn til å oppsøke lege, AB? Det må bare gjøres uansett hvor pinlig det er... Det er nok ikke den første rumpen legen ser Anonym poster: ea3adf2e6662e52520df0faf2e072fc6
super-ida Skrevet 12. april 2013 #18 Skrevet 12. april 2013 Jeg lærte en gang på et kurs i sårbehandling at honning også var fint på hemorider.... Vanlig honning fra butikken visstnok.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå