Gå til innhold

Kattevante, erfaringer med omplasseringsdyr - trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For seks år siden tok vi til oss en kattunge fra dyrebeskyttelsen på noen uker, flasket den opp, og ble en flott katt som voksen. Desverre måtte vi avlive katten for noen måneder siden pga akutt sykdom, og vi bestemte oss for å ikke få fler dyr inn i familien.

Selvfølgelig ombestemte vi oss etter kort tid, og har siden vært på utkikk etter en pus som kan bli en del av vår familie på tre, jeg, mannen min og barn på tre år. Nå er det mulig vi skal overta en omplasseringskatt på 2 år, hokatt. Denne katten har også hatt en tøff start på livet, men har vært hos mennesker fra den var noen uker. Er veldig forsiktig, men snill og biter/klorer ikke.

Det jeg lurer på er hvordan vi best kan ta i mot denne katten? Jeg har aldri overtatt en voksen katt før, og vil gjøre det så godt som mulig. Kan vi bruke samme matskål, kattedo, osv som vi hadde til vår forrige katt, eller bør vi kjøpe ny? Skålene og resten er selvfølgelig vasket, men tenkte at katten kanskje lukter fremmed katt?

Alle tips mottaes med takk :smilbla:

Anonym poster: 9b0d27799b33388c2919a9d836195d97

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har hatt flere katter inne (krisehjem).

Når de først kommer hjem får de lov til å være i fred, utforske området, og etterhvert viser vi hvor do og matskål er(hos oss har de også måtte tåle hunder, men det har alltid gått bra).

Jeg ser heller ingen grunn til å måtte kjøpe mye skåler og slikt, tror ærlig talt kattene bryr seg heller lite om hva de spiser av.. så lenge det er mat der!:-)

Lykke til med nytt familiemedlem:-) og så flott at dere kan hjelpe en voksen katt, som har hatt en vanskelig start på livet!

Edit: kattene hos oss har også brukt samme do som vår egen katt(krishjems kattene har altså måtte tåle både hunder og katt), og det har heller aldri vært noe problem. Selv om ikke kattene har gått så veldig godt overens

Endret av Heart7086
Gjest Lille-pus
Skrevet

Aller først; Tusen, tusen takk :hug:

Det er så vanskelig å være voksen katt og klare å finne et nytt, godt hjem.

Så til det praktiske du spør om;

Det pleier gå helt fint å bruke en dokasse som noen andre har brukt før. Bare vaske kassen godt først.

Alltid kjekt med ren do :fnise:

Matkopper og vannkopper går fin-fint.

Jeg har vel ennå ikke opplevd at en katt har nektet å spise av en ren matkopp som en anne katt engang har spist av.

Er du like 'tøff' som meg så putter du matkoppene og vannkoppene i oppvaskmaskinen og kjører dem på høyeste temperatur.

Jeg aksepterer til fulle at ikke alle vil gjøre det. Det er bare veldig praktisk for meg som bare bruker kopper av stål og av porselen ;)

Lykke til med nypusen :)

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar! :tommelsmil: Jeg skal treffe pusen i morgen, så er spent om det blir "match". Matmor er opptatt av at katten skal få et godt hjem, så håper vi slipper gjennom nåløyet. Vi har en bod i andre etg som har vært "safe-place" for vår forrige katt, der det har vært overbygget kattedo og en "hule" i en av hyllene, slik at katten kunne velge selv når den vil ha timeout.

Ååå, gleder meg sånn til å få en katt inn i huset igjen! Kan nesten ikke vente til vi kan shoppe kattemat og utstyr igjen :D

• Liker 1
Skrevet

Som de andre skrev over så kan du bruker de samme matskålene, doen osv. Vi har en hunnkatt fra dyrebeskyttelsen, og hun bruker til og med den samme sengen som vår forrige katt.

Men siden hun har hatt en tøff start på livet, er det lurt å være litt forsiktig med henne i begynnelsen. Lykke til:)

Skrevet

Vi skal selvfølgelig holde henne inne en god stund før hun slippes ut, men hvor lenge er det lurt mtp at hun er to år? Matmor sier hun ikke er veldig glad i å være ute, er oftest ute om sommeren. Er vant til utekatt, men vil jo så klart gjøre det som er best for pusen.

Skrevet

Så fint at dere vil ha en voksen pus! Kjenner jeg ble oppriktig glad her! :danse: Jeg ville nok ha vasket både matskål og do i så varmt vann som mulig for å være sikker. Ikke vits i å risikere mer stress en nødvendig.

Du kan nok regne med at hun flyr under sofaen og blir liggende der i alt fra noen timer til noen døgn, men det skal ikke bekymre deg noe (helt normalt at de vil ligge på en trygg plass å ta inn alle nye lukter og lyder).

Jeg ville bare ha sluppet henne løs inne på stuen og latt henne få gå og snuse litt rundt, og ganske kjapt vist henne do og mat. Det er viktig å ikke stresse med dem den første tiden, men la de få lov å ta ting i sitt eget tempo. Men det er lov å oppmuntre, (prate masse med henne så hun lærer å kjenne stemmen din!), lokke og smiske med godbiter.

Jeg ville ha ventet med å slippe henne ut til våren. Sånn rundt slutten av april kanskje. :)

Lykke til! Håper det blir dere. Og kom inn og fortell hvordan det går da! :)

Skrevet

I fohold til hvor lenge den skal være inne, så er det ingen 100% rette svar.

Da vi flytta i mai, ca 1.5 km ned i veien var vi veldig redd for at pus skulle vandre hjem igjen, og tenkte at hun skulle være inne en-tre uker... Det holdt i 2-3 dager, da holdt vi på å bli gal av henne! Hun skulle ut, ikke snakk om annet!!

Og det har gått veldig bra, hun har ikke vært op veien engang!

Det beste er nok å se katten an, la henne bli vant til huset og lydene og dere.. Gjør hun etterhvert tegn til å ville ut, så er det vel bare å slippe ut:)

(kom forresten på at når vi henta vår pus, den samme som vi flyttet, var hun ca 1 år. Hun gikk ikke ut av huset på ca et år, selv ikke første sommeren var hun ute! Den andre sommeren fikk jeg lirket og lurt henne ut litt å litt, men hun gikk ut kun sammen med meg:) Det bedret seg etterhvert:)

Skrevet

Det kan hende at dere kan få behov for å bruke feliway eller lignende duftblokker for å få katten til å slappe ordentlig av. Det er tross alt en annen katt sitt revir dere får pusen inn i, selv om den andre katten har reist til de evige sofaer.

Bruk masse tid på å la pusen venne seg til sitt nye hjem. Er den nervøs eller usikker i starten, hjelper det alltid å snakke rolig til den, og prøve å unngå plutselige lyder. Kosemat, godbiter og masse kos er også smarte triks for å få katten til å slappe av. :)

Vi var heldige med kjetta vår, hun brukte femten minutter på å snuse rundt, før hun innfant seg i sofaen og sovnet. Hun hadde kommet hjem. :rodmer:

Skrevet

Ja, blir spennende om vi "faller i smak" for eierne :smilbla: Vi kjenner i alle fall at vi er superklar for et nytt familiemedlem. Har vasket kattedoen med klorin, og hatt den ute til lufting. Må bare kjøpe nytt filter til kattedo, så tror jeg den skal være klar til bruk. Haha, høres sikkert sært ut at det kribler i magen, men det er så stas med ny katt :hoppendeglad:

Skrevet

Jeg har faktisk en feliway stående skapet som er ubrukt, så det var jo en kjempeidè! Hadde helt glemt av at det kan hjelpe. Når ting er bestemt så blir det nok en tur til dyrlegen for å handle godterier og mat, det savner jeg virkelig :catmilk:

Skrevet

Jeg blir rent kattesjuk selv her. :fnise:

Vil så gjerne ha en til, men baronessen vår er ikke noe fan av andre katter, så da må vi evt finne en kattunge som er såvidt leveringsklar. :/

Skrevet

Oppdater oss etter "møtet" med pus, håper det blir match og at dere blir de utvalgte, for det høres ut som dere vil bli et godt hjem for katten :)

Anonym poster: 5c4d19986b26b6cf56acf8a9ac2a3795

Skrevet

Håper det kommer til å gå bra, og at det passer at jeg kommer i morgen. Skal fortelle hvordan det gikk når jeg har kommet så langt. Takk for gode råd og engasjemang :smilbla:

• Liker 1
Skrevet

Er lykkelig eier til en nyyyyelig pus :laugh: Det har gått over all forventning, og hun har allerede funnet en favorittplass. Tror dette vil gå kjempefint! :danse:

• Liker 3
Skrevet

Jippi! :duskedame: Gratulerer så masse! Tipper hun er nydelig ja! :hjerter_rundt:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Så herlig å høre :danse:

"Purrfect match" ;)

Gratulerer så mye til dere og pus :klemmer:

Skrevet

Så fint at det gikk bra!

Gratulerer til heldig pus og til heldige puse-eiere.

Jeg måtte følge litt med på denne tråden nå. Jeg mistet verdens beste pus på søndag (annen tråd her), og var i dag og så på nye puser. Et søskenpar på ca. 2 år skilte seg ut. De har vært i bur :-( siden de var ca. 1 år, og jentepusen har nedsatt syn. Men de var utrolig vakre og tillitsfulle. Og storebror passer på lillesøster, siden hun ikke ser så godt.

Vi henter dem på lørdag. Håper det går bra. Hele huset vårt lukter vel "annen katt". Men jeg tror at sålenge de fort finner ut at det ikke er en annen katt her - ja, så går det vel bra. Selv om lukten av tidligere pus nok sitter i møbler og sånt.

Anonym poster: dcc91cf5feb1d201b5b75c80a8792830

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...