Gå til innhold

Skilt foreldre - økonomioppgjør

Anbefalte innlegg

Skrevet

HEI!

Jeg har vært gift i 14 år. Har 2 barn sammen. Vi skilte oss fra hverandre i fjor. Gjorde oppgjør i eiendeler som bil, hus og andre ting. Min eksmannen krevde tilbake kr. 150.000 fordi han arvet beløpet fra det ene familiemedlemmet hans, noe som ble brukt til å nedbetale billånet som vi eide sammen. Særeie avtale ble aldri undertegnet. Har han rett til å kreve tilbake kr. 150.000 fordi beløpet ble jo arvet gjennom hans familien selv om vi begge var gift? Hva mener dere? Hva slags rettigheter har jeg?

MVH

skilt forelder

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Arv er særeie by default uten egen avtale.

• Liker 5
Skrevet

Arv skal i utgangspunktet holdes utenfor i en skilsmisse, men han må vel kunne bevise at det er akkurat de pengene som er hans arv. Dersom arv har blitt blandet sammen med fellesøkonomien og det ikke går og spore hvor pengene kommer fra kan det være vanskelig å kreve pengene tilbake i ettertid. Betalte han "sin" del av bilen med pengene, sto den kun i hans navn, eller på dere begge?

Skrevet

Ta kontakt m advokat. Eneste måten å få et korrekt svar på. Men jeg tror ikke han kan kreve dette, hvis pengene har gått i det store fellessluket en familie er.

Skrevet

Ah, typisk. Når parforholdet er over, skal damene raske til seg så mye som mulig av mannens penger og verdier. Vet om en som gjorde det slutt med samboeren, han eide leiligheten og alle møblene, betalte felleskostnader og strøm, internett, tv osv, hun betalte 2000 kr i måneden, og da det ble slutt forlangte hun å få tilbake 2000 kr ganger hvor mange måneder de hadde bodd i lang, med renter og rentesrente.

Kvinnfolk, altså.

Anonym poster: 7b30a4dffbed4e32ef321fab6253a0b7

• Liker 1
Skrevet

Arv holdes utenfor deling. Du vet jo hvor pengene ble brukt, så hvorfor skal du lage problemer at han får de?

• Liker 1
Skrevet

HEI!

Jeg har vært gift i 14 år. Har 2 barn sammen. Vi skilte oss fra hverandre i fjor. Gjorde oppgjør i eiendeler som bil, hus og andre ting. Min eksmannen krevde tilbake kr. 150.000 fordi han arvet beløpet fra det ene familiemedlemmet hans, noe som ble brukt til å nedbetale billånet som vi eide sammen. Særeie avtale ble aldri undertegnet. Har han rett til å kreve tilbake kr. 150.000 fordi beløpet ble jo arvet gjennom hans familien selv om vi begge var gift? Hva mener dere? Hva slags rettigheter har jeg?

MVH

skilt forelder

Trur du skal høyre med ein advokat. Din eks er litt urimelig med å kreve tilbake heile beløpet sida dette gjekk inn i ein bil og alle veit at bilar fell i verdi så det er ikkje 150000,- igjen av arven.

Skrevet

Arv skal i utgangspunktet holdes utenfor i en skilsmisse, men han må vel kunne bevise at det er akkurat de pengene som er hans arv. Dersom arv har blitt blandet sammen med fellesøkonomien og det ikke går og spore hvor pengene kommer fra kan det være vanskelig å kreve pengene tilbake i ettertid. Betalte han "sin" del av bilen med pengene, sto den kun i hans navn, eller på dere begge?

Samme svar fikk vi hos advokaten når jeg og min eks ble skilt.

Skrevet (endret)

Det er ikke arven i kroner og øre han kan kreve av deg, men verdien av den. Dersom dere kjøpte en bil til 300.00 kr, og han betalte sin andel av bilen med arvede penger, så kan han kun få ut verdien av innskuddet i den aktuelle eiendelen.

Hvis bilen er verdt 100.000 i dag, så kan du derfor kjøpe han ut for 50.000 (halvparten av bilens verdi).

--

Må rette meg selv:

Arven holdes helt utenfor, og han har krav på 50.000 kr av bilen. Det resterende 50.000 kr må deles dere imellom hvis ikke ditt innskudd i bilen kommer fra verdier opptjent før ekteskapet, arv eller gave fra andre enn ektefellen.

Han vil ha krav på 75.000 av bilens nåverdi, mens du har krav på 25.000kr.

Se forresten ekteskapsloven 59.

Endret av Solbærsaft
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Gjest 20:12 har rett.

Om pengene er forbrukt så er de å regne som tapt og kan ikke skilles ut av oppgjøret. Derimot kan f.eks det å betale ned en konkret ting/skaffe seg en konkret ting være nok til at pengene regnes som å være i behold, og han kan kreve å få skjevfordelt de 150 000.

Dette må nok en advokat hjelpe dere med.

Endret av Løvetanten
Skrevet

Det er ikke arven i kroner og øre han kan kreve av deg, men verdien av den. Dersom dere kjøpte en bil til 300.00 kr, og han betalte sin andel av bilen med arvede penger, så kan han kun få ut verdien av innskuddet i den aktuelle eiendelen.

Hvis bilen er verdt 100.000 i dag, så kan du derfor kjøpe han ut for 50.000 (halvparten av bilens verdi).

--

Må rette meg selv:

Arven holdes helt utenfor, og han har krav på 50.000 kr av bilen. Det resterende 50.000 kr må deles dere imellom hvis ikke ditt innskudd i bilen kommer fra verdier opptjent før ekteskapet, arv eller gave fra andre enn ektefellen.

Han vil ha krav på 75.000 av bilens nåverdi, mens du har krav på 25.000kr.

Se forresten ekteskapsloven 59.

Dette er rett, jeg opplevde det samme og fikk ut bare litt av det jeg hadde skutt inn i ny bil. Jeg måtte fremlegge kontoutskrift, kjøp- og salgsmeldinger osv.

Er penger brukt til ferier, nye møbler osv er de tapt for dine eksmann sin del, men om han har brukt litt på feks oppgradere kjøkken (som igjen gir økt verdi på hus når det skal selges) kan han få skeivfordelt noe.

Mitt råd er: La en advokat ta dette, krangl minst mulig og la enten felles eller hver sin advokat ordne det økonomiske.....

Skrevet

Slik jeg forstår deg er penger brukt på bil. Da kan en ikke kreve de ut direkte. Har penger derimot vært på konto skal de tilfalle den som arvet. Blir arv lagt inn i hus og bil da blir de ikke ens arv. Dere var gift dermed er bilen felles eie. Hva bil kostet ny. Var det 150000 kr kan han vel ta bilen ? Var det mer kan kan en brøkdel og finne salgsverdien på skillsmissetidspunktet. Dette for at det skal føles rettferdig. Det kan faktisk gi deg en fordel slik x føler dere skilles som venner og samarbeid om barn og barnebidrag fungerer.

Skrevet

Ah, typisk. Når parforholdet er over, skal damene raske til seg så mye som mulig av mannens penger og verdier. Vet om en som gjorde det slutt med samboeren, han eide leiligheten og alle møblene, betalte felleskostnader og strøm, internett, tv osv, hun betalte 2000 kr i måneden, og da det ble slutt forlangte hun å få tilbake 2000 kr ganger hvor mange måneder de hadde bodd i lang, med renter og rentesrente.

Kvinnfolk, altså.

Anonym poster: 7b30a4dffbed4e32ef321fab6253a0b7

Nå er det på tide å skjerpe seg ja.

Skrevet

Slik jeg forstår deg er penger brukt på bil. Da kan en ikke kreve de ut direkte. Har penger derimot vært på konto skal de tilfalle den som arvet. Blir arv lagt inn i hus og bil da blir de ikke ens arv. Dere var gift dermed er bilen felles eie. Hva bil kostet ny. Var det 150000 kr kan han vel ta bilen ? Var det mer kan kan en brøkdel og finne salgsverdien på skillsmissetidspunktet. Dette for at det skal føles rettferdig. Det kan faktisk gi deg en fordel slik x føler dere skilles som venner og samarbeid om barn og barnebidrag fungerer.

Virkelig? Hvis den ene arver og putter dette inn i huset (ved å nedbetale lån) så tilfaller det begge? Helt sikker?

Anonym poster: c2c9e47d7a51575f61770002a39f61fc

Skrevet

Virkelig? Hvis den ene arver og putter dette inn i huset (ved å nedbetale lån) så tilfaller det begge? Helt sikker?

Anonym poster: c2c9e47d7a51575f61770002a39f61fc

Ja slik er det i utgangspunktet. Men det står også at den som har bidratt mer kan kreve skjevdeling. Dette vil være naturlig ved arv. Er arv brukt på bil er verdien vesentlig mindre etter 5 år. Er det brukt på hus kan det være øket. Det er dermed en risiko og bruke arv på felles eiendeler. Ekteskapsloven regulerer dette . Her ville det være naturlig med skjevdeling på på bilen . Jeg ville krevd dette . Ikke enighet fører til rettstvister. Bilens verdi er ikke det den var så de 150000 kan bare være 50000 etter noen år. Dere bør altså dele og trekke ut halve bilens verdi da det var dette som var skutt inn ved arv. Dvs.er bilen verdt 200000 idag blir det 100000 som skal deles.

Skrevet

Litt mer. Putter en inn arv i felles bolig bør en trekke denne ut av felleseie. La det bli juridisk eid av begge med en eierandel som en ser hos samboere. Arven en skyter inn tilsvarer eks.10% av husets verdi. Da eier den som arvet 60 prosent. Dette blir fordelingsbrøk ved samlivsbrudd . Da slipper en tvist om skjevdeling . Dette er alternativ .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...