Gå til innhold

Cottage cheese vs. Creme fraiche

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig forskjell på cottage cheese og creme fraice? Når bruker dere de forskjellige. Og hvor kommer kesam inn hen? Hva med rømma? Jeg elsker å eksperimentere men det er litt praktisk å vita hva de forskjellige bør brukes til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Creme fraiche ligner på rømme, og kan brukes på samme måte i sauser og kaker. Cottage cheese er en mager ost som ikke uten videre kan erstatte creme fraiche fordi den mangler fettet (= smaken), er mindre syrlig, og pga konsistensen (klumper). Kesam kan du bruke som creme fraiche, men den er mye magrere.

Jeg bruker cottage cheese vanligvis bare på brødskive med syltetøy på. Resten går i saus, dip og kaker.

Amarone

Skrevet

Cottage Cheese er godt å bruke i boller, istedenfor smør.

Skrevet

Creme fraiche er bra å bruke i sauser og gryter(nam nam, gir veeeldig god smak).

Rømme egner seg ikke så godt til dette ettersom den har en tendens til å skille seg hvis den blir kokt.

Skrevet
Rømme egner seg ikke så godt til dette ettersom den har en tendens til å skille seg hvis den blir kokt.

Bare tull! Seterrømme egner seg akkurat like godt som Creme Fraiche i varme retter, og selv lettrømme går som regel bra. Så til hverdags bruker jeg lettrømme i også i varme retter, men dersom vi har gjester eller bare skal lage noe ekstra godt bruker jeg seterrømme eller CF.

Skrevet
Cottage Cheese er godt å bruke i boller' date=' istedenfor smør.[/quote']

Det kan man også bruke Kersam til. :-)

Skrevet

Kesam kan ikke kokes.

Og lettrømme kan fint brukes i varme retter.

Skrevet

Ja, du kan bruke lettrømme i varme retter, men hvis den kokes skilles den og du får små hvite prikker i sausen/gryten.

Men dersom du har rømmen i til slutt uten å koke opp etterpå går det greit!

Skrevet
Ja, du kan bruke lettrømme i varme retter, men hvis den kokes skilles den og du får små hvite prikker i sausen/gryten.

Ikke nødvendigvis. Det hender riktignok at det skjer, i motsetning til med seterrømme / CF, men svært sjelden. (Snakker av erfaring, da jeg dessverre er ALT for glad i rømme :wink: )

Skrevet

er cottaeg cheese sundt?

når jeg lager dipp bør jeg bruke cottage cheese eller youghurt naturell?

Skrevet
er cottaeg cheese sundt?

Tviler på om cottage cheese egner seg i dipp. Men yoghurt naturell passer kjempefint til det, synes jeg.

Skrevet

Men dersom du har rømmen i til slutt uten å koke opp etterpå går det greit!

Jeg har i alle år brukt lettrømme i saus som har kokt, har aldri opplevd at den har fått hvite prikker. :wink:

lilje skrev:

er cottaeg cheese sundt?

Tviler på om cottage cheese egner seg i dipp. Men yoghurt naturell passer kjempefint til det, synes jeg.

Kersam egner seg også som dipp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...