Gå til innhold

Stemor og oppfølging av fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite spørsmål til dere mammaer og stemammaer der ute. Lever relativt problemfritt i vårt hans og snart fellesbarn tilværelse men nå som fødselen til vårt fellesbarn nærmer seg tror jeg mor har våknet og vil lage problemer, men det er ikke saken her.

Min mann har ungene annenhver helg fra onsdag. Han jobber kveld på onsdager så det er meg som henter de på skole og bhg den dagen samt ordner middag og lekser. Dette har fungert helt fint for oss og ungene. De har fritidsaktiviteter på torsdag og fredag som vi begge har fulgt opp så godt vi kan pga barna gjerne vil ha med meg også. Dette synes jeg er koselig.

Men nå har mor meldt de på en ny fritidsaktivitet på onsdager. Dette er uteaktivitet (langrenn) der begge ungene må følges av en voksen. Som sagt så jobber mannen kvelder på onsdager så nå mener hun at jeg må følge opp dette. Mannen min mener at hun ikke kan kreve at vi skal følge opp dette da hun i årevis har visst at han jobber kveldene på onsdager (han er ikke hjemme før 23.00) men hun mener at han da enten må slutte å jobbe de kveldene (noe som er umulig) eller at jeg må følge opp.

Jeg har verken lyst eller mulighet som høygravid med bekkenløsning til å følge begge ungene på denne aktiviteten, men så føler jeg meg også grusom som setter foten ned. Ja, jeg kunne kjørt dem dit men da må vi organisere med andre som følger dem rundt og det er ikke en mulighet heller.

Hvordan gjør dere andre det i forhold til fritidsaktiviteter i forbindelse med far og steforeldre? Burde ikke mor forhøre seg med far når det er aktiviteter som må følges ekstra opp og som også vil involverer far? Eller er det bostedsforeldre som kan avgjøre dette som hun/han vil?

Vil gjerne høre fra både mammaer og fra de som har samvær og tusen takk til alle som svarer.

Anonym poster: 208bcf39678d810b3bd228915696d285

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan ikke mor følge til aktiviteten og så levere hos dere etterpå? Det sier seg jo selv at hun ikke kan beslaglegge deres tid på denne måten.

• Liker 10
Skrevet

Hun kan ikke "tvinge" noen av dere til å være med.

Dessuten, hvorfor kan hun selv ikke gå? Hvorfor skal hun "tvinge" deg som er høygravid med bekkenløsning? Enkelte mennesker tar virkelig ikke hensyn til andre!

Jeg hadde sagt, NEI!

Skrevet

Hvorfor har far samvær fra onsdag i det hele tatt, når han ikke får sett dem uansett? Hadde det ikke vært greiere med tors - man?

Mor får være med på langrenn selv, det er ikke ditt ansvar :)

• Liker 9
Skrevet

Mor kan ikke bestemme at hverken du eller far stiller opp på fritidsaktiviteter når barna er hos dere. Det er mor som tar den avgjørelsen når barna er hos henne og far når barna er hos dere. Mor kan oppfordre far til å ta med barna på fritidsakttiviteter, men ikke si at han skal. Og selvfølgelig skal ikke mor bestemme hva du gjør eller ikke!

• Liker 1
Skrevet

Det kan vel være at det er ungene selv som har lyst til å være m på denne aktiviteten? Og mor mener at det er greit, de fleste vil jo mene det er positivt at barn driver m uteaktiviteter. Når det i tilkegg er langrenn, er jo dette en svært tidsbegrenset aktivitet, og de fleste vil vel mene det er fint at unger får gå på ski! Så jeg syns dere burde strekke dere for dette, til tross for graviditet. Når man har lagt opp til en ordning hvor steforelder skal gjøre mest mulig v samvær, kan man ikke plutselig melde seg av hvis det ikke "passer".

Syns ellers det er merkelig å legge opp til en samværsordning hvor den som har samvær ikke kan ha det en av dagene. Høres ut som samværet burde vært endret, ettersom far ikke kan ha samvær før torsdag pga jobben sin. Da ville jo problemet også vært løst i og m at mor da kunne fulgt opp aktiviteten.

Skrevet

Hva hadde dere gjort om det var deres felles barn som ville gå på langrenn, far jobber til 23.00 og kan ikke følge. Mor er gravid og ikke mulgihet til å følge...

Ville dere sagt at nei, da blir det ingen langrenn eller ville dere prøvd å finne en løsning?

Kanksje kan barnet følges av en annen mor/far som skal dit med sitt barn, kanskje man kan leie inn en barnevakt som kan følge på aktiviteten, kanskje er det besteforeldre/ onkler/ tanter som kan stille opp?

Mor kan jo ikke tvinge deg til å stille opp, men dere har barna annenhver onsdag og da synes jeg dere kan prøve å finne en løsning som fungerer. Kjipt for barna om de kun får deltatt annenhver uke...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når man har lagt opp til en ordning hvor steforelder skal gjøre mest mulig v samvær, kan man ikke plutselig melde seg av hvis det ikke "passer".

Hvorfor skulle man ikke kunne melde seg av når man ikke har blitt forespurt i utgangspunktet? Mor kan ikke bestemme hva stemor skal være med på, hun kan bare spørre (FØR hun lover ungen noe) og hvis mor vet at far ikke kan på onsdagene og at stemor skal ha barn så må hun faktisk gjøre en vurdering av om hun selv skal følge opp aktiviteten eller om de skal droppe den før hun lover barnet noe.

Jeg er også stemor, og når far sier ja til at barna hans kan ha en aktivitet uten å spørre mor om hva hun synes (noe han har gjort ved flere anledninger de siste årene) så er det en selvfølge at det også er hans ansvar at dette følges opp, både økonomisk og når det gjelder aktiviteter. Hvis han ikke kan så spør han om jeg kan, men han har aldri sagt til mor at hun må endre sine rutiner fordi han har tatt en avgjørelse. Han har spurt pent, dog.

Jeg synes derfor helt klart at mor burde snakket med far før hun melde datteren på aktiviteten hvis hun selv ikke er villig til å følge den opp, eller ikke kan, selv om alle er enige i at det er flott at datteren er aktiv og at hun får vært med. Jeg ville ment noe annet hvis barna allerede gikk på aktiviteten, og far nylig begynte å jobbe sent, men her har mor visst om forutsetningene og unlot allikevel å ta hensyn til det. Jeg kan ikke se noen annen grunn til det enn at hun velger å lage konflikt, uansett om det er "på barnas vegne" eller ikke.

Som stemor som her følger opp flere aktiviteter på vegne av far for barnets skyld så kan jeg ikke fatte hvorfor ikke mor kan følge opp denne aktiviteten, ettersom det er hun som har sagt ha til at barna kan gå på den. Enten så kan man være med, eller så kan man ikke. Vi har sagt nei til aktiviteter som ikke gikk opp med vår kalender, og bedt barnet spørre mor om hun kan følge opp disse, eventuelt forklart barnet at han/hun må vente til vi kan bli med, eller til han/hun er gammel nok til å gå på det selv.

Jeg synes derfor måten det har blitt gjort på her er veldig feil, for det er bare ungene som vil tape på at den ene foreldren her har tatt avgjørelsen uten å avtale med den andre foreldren på forhånd. På generelt grunnlag: hvis far ikke kan/er villig, stemor/stefar ikke kan/er villig, og/eller mor ikke kan/er villig, så vil ikke den utlovede aktiviteten kunne bli gjennomført. Eventuelt vil den bli gjennomført med en forelder eller steforelder som kun er med motvillig. Begge alternativene setter barna i midten av en konflikt mellom foreldrene, og slik gjør man bare ikke.

edit: endret til flertall. Vet ikke hvorfor jeg fikk det for meg at det var ett barn :P

Endret av Gjest
Skrevet

Om dette er noe som er viktig for barna ville jeg nok strukket meg langt for å finne en løsning. Samtidig mener jeg at fritidsaktiviteter som krever oppfølging fra begge foreldre (med utvidet familie) må diskuteres med alle involverte FØR man fatter en beslutning.

Nå er det jo "bare" langrenn en kveld i uka det gjelder - og ikke motorcross i nabobyen hver helg, men prinsippet er det samme. Man kan ikke lage planer som involverer andre mennesker, og bli gretten når det ikke passer.

Anonym poster: 10e086b5063c13755088a292fd98a3f5

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Har hun meldt på ungene uten å høre om det passer med dere, får hun følge selv.

• Liker 2
Skrevet

Om det er slik at barna må følges hver gang, og de fortsatt har ski aktivitet i disse kuldedager, så syns jeg mor skal ta eget ansvar og heller kunne tilbudt seg og bli med selv.

Veldig merkelig at hun skal melde de på, å kreve at en høygravid skal stå ute og fryse med bekkenløsning. Høres litt ut som om mor gjør det på trass.

Stemor, du må ta ansvar for ditt ufødte barn og din kropp også oppi dette!

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor disse barna som er så små(?) skal ha så mange aktiviteter utenom skole og bhg...

Har ingen god løsning for dere, men du kan ikke la deg tråkkes på bare fordi mor vil gi barna enda fler aktiviteter i deres samvær.

Hun har ingen rett til å bestemme hvordan dere disponerer samværet!

Å om hun ikke har samhandlet med dere på forhånd og meldt på aktiviteten med deres samtykke, så kan hun kun ønske,( for så spørre pent) om at dere kan følge de!

Skrevet

Tusen takk for synspunkter alle sammen. Hun har alltid organisert og styrt uten å forhøre seg med min mann, men de fleste ting strekker vi oss langt for å få til. Både torsdag og fredagsaktivitetene til begge ungene har vi måttet endre arbeidstider for å få til. Vi bor på landet, jobber i byen så har litt kjørevei. Når aktivitetene begynner kl 17.00 er det vanskelig å få til, men det har vi klart. Ungene er 6 og 8 år gamle, og de har fritidsaktiviteter på mandager også. Mor er vel av den rastløse typen så man må ikke tilbringe ettermiddagene hjemme, da kjeder ungene seg sier hun. Men hvordan hun legger opp sin tid får hu bestemme selv.

Vi vil jo selvsagt at ungene skal ha aktiviteter, men trenger barn på 6 og 8 år flere aktiviteter enn 3 dager i uken da? De er vel såpass store at mor må kunne si at de da evt må slutte med noe annet? Når de blir litt større og for så vidt nå også går det jo en del helger også på dette, og mange ganger kræsjer det så de må velge hvilke de vil være med på og noen ganger må de bytte på at den ene får være med en helg og den andre neste fordi "kjøring og logistikk" ikke går opp.

Skrevet

Hvorfor har far samvær fra onsdag i det hele tatt, når han ikke får sett dem uansett? Hadde det ikke vært greiere med tors - man?

Mor får være med på langrenn selv, det er ikke ditt ansvar :)

Fordi da de bestemte samværet sa mor at hun hadde møter hver onsdag ettermiddag, og etter en del diskusjoner sa jeg at det var ok at jeg "hadde" dem onsdager. Disse møtene sluttet å eksistere etter noen måneder, men vi har likevel fortsatt slik. Vi leverer på skole og sfo på mandag morgener.

Skrevet

Hva hadde dere gjort om det var deres felles barn som ville gå på langrenn, far jobber til 23.00 og kan ikke følge. Mor er gravid og ikke mulgihet til å følge...

Ville dere sagt at nei, da blir det ingen langrenn eller ville dere prøvd å finne en løsning?

Kanksje kan barnet følges av en annen mor/far som skal dit med sitt barn, kanskje man kan leie inn en barnevakt som kan følge på aktiviteten, kanskje er det besteforeldre/ onkler/ tanter som kan stille opp?

Mor kan jo ikke tvinge deg til å stille opp, men dere har barna annenhver onsdag og da synes jeg dere kan prøve å finne en løsning som fungerer. Kjipt for barna om de kun får deltatt annenhver uke...

Om vårt fellesbarn allerede hadde hatt 3 fritidsaktiviteter i uka, så hadde jeg helt klart sagt nei. Eller så måtte h*n valgt bort en annen aktivitet. Jeg har ikke tenkt å fly på ting hver eneste ettermiddag selv om vårt fellesbarn gjerne vil det.

Hvert barn må ha med en pårørende / voksen rundt i skiløypa. Vi kjenner ikke så mange her da vi måtte flytte etter mor da hun ville flytte fra der vi tidligere bodde så vi har ikke noe familie eller venner vi kan høre med. Og de som er der følger jo sine egne barn rundt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns at en 6 og 8 åring med aktiviteteter 4 dager i uken er ALT for mye!! Og jeg hadde som forelder nektet om barnets far her hadde meldt de på så mye. 1 aktivitet er nok ved den alderen.

Skrevet

Jeg synes det blir feil å melde på barna på aktiviteter som krever andres medvirkning uten å høre med de først.

Når det er sagt, kan vi jo fokusere på det positive i situasjonen. Barnas mor synes det er greit at du følger opp barna. Ut i fra en del tråder jeg har lest her inne er nemlig det feil.

I og med at mors situasjon på onsdager er endret, bør dere foreslå at samværet endres med oppstart torsdager.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er også stemor og gravid, og jeg hadde ikke fulgt i skiløyper nå.

Her hadde far sagt klart ifra til mor at det var for mye forlangt... særlig siden det ikke var noe dere i utgangspkt ble forespurt om, og barna allerede har mye fritidsaktiviteter.

Skrevet

Nå er jo denne aktiviteten for en kort periode.. og det er jo positvt at mor vil ha barna aktive .. at barna har lyst til å stå på ski er jo en super kul greie..så da får dere avtale at du henter etter at det er over for kvelden.. behøver ikke å gjøre det vanskeligere:-)

Og det med kjøring hit og dit.. osv.. sånn er det å være foreldre

• Liker 1
Skrevet

Hvert barn må ha med en voksen. Hvordan mener mor at man skal få dette til å gå opp uavhengig av om du er gravid?

Og 4 aktiviteter i uka er mye for et barn.

• Liker 1
Skrevet

Min mening: Hvis dette er viktig for barna og noe de virkelig har lyst til å gjøre, er det vel bare å stille opp og gjøre det beste ut av det. Være kreativ, spørre andre foreldre (det kan ikke stemme at det må være en voksen på hvert barn??!), bytte på.

Men jeg synes mor kan få klar beskjed, av far, om at ting som berører begge familier må tas opp i fellesskap. Det er ikke greit å pålegge andre aktiviteter på den måten.

Anonym poster: 62c0538f726d4105cb09255318d3e163

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...